Ibanez presenterar fanned frets basar!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Fråga till alla som är intresserade av Ibanez FF :

HAR DET KOMMIT IN NÅGON ÄNNU TILL ERA BUTIKER SOM NI BRUKAR HANDLA HOS?

Eller har någon av er frågat när/om de kommer in.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Nu har de dykt upp här och var i landet. Någon som har provat ännu?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Har inte sett någon än. Tid att jag vart förbi 11 musikaffärer i Stockholm under helgen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Malmö musikaffär och Hallméns i HBG hade en inne. 5:an. Men det är kanske bara söderut? De som tillhör ordermusic.se.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av basmartin »

Testade på Fuzz-mässan. Funkar ok att lira på, förutom att det var sjukt obekvämt att ta barrégrepp.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Ja, på vissa ställen. Det sjuka är att jag tycker att om man på en femsträngad tar fullt barré på säg 12-14 bandet är det AVSEVÄRT lättare eftersom man inte behöver "rakställa" handleden. Det känns precis som om att vitsen med ett "horn" i kroppen för att nå längre upp känns avlägsen. Om man på låtsats vrider handleden rakt som om man hade raka bandstavar så fattar man varför hornet behövs.

När det gäller andra ställen på halsen, så undrar jag vem som egentligen spelar "fulla" barréackord under 5-7 bandet på någon bas öht. Så fort det gäller bandlös bas är det också jävligt svårt att ta barée ackord, eftersom det låter för jävligt i intonationen. Alltså .. tar man aldrig barréeackord där iheller. Men på 5-7 bandet bandet och neråt försa, det låter bara illa och murrigt. Det skall erkännas att det fokuseras väldigt mycket på hur de låga strängarna låter på en fan fret bas. Resten av strängarna måste ju också låta bra. Men där är det nog jämnt skägg med alla övriga basar.

- - - - -

Det där testförfarandet låter lite grann som när jag själv brukar prova antingen : Buzz Feiten Tuning System, Earvana Nuts, och speciellt TrueTemperament frets. Jag hittar genast direkt och testar alla grepp och lägen där jag ifrån början misstänker att dessa system INTE fungerar. Och på booths på Fuzz mässor och annat blir de väldigt sura på mig. Det är bara den stora skillnaden att med fan frets är det ingen som påstått något annat, medan med BFTS, och TrueTemperament så påstår de både det ena och andra som skall lösas, men jag "debunkar" detta med en gång genom att visa detta och demonstrera alla småfel som måste uppstå någon annanstans.

Den stora missuppfattningen med fanned frets, är att folk i gemen, tror att det skall förbättra intonationen på något sätt. Och, speciellt, att detta är den huvudsakliga vitsen med det.

Aldrig någonstans, varken på Ralph Novaks site, eller Dingwalls har de någonsin påstått detta. Denna missuppfattning beror säkerligen på att alla andra system som hävdar intonationsförbättring - typ BFTS, TrueTemperament - kom ungefär samtidigt och att det blev någon märklig spillover effekt i folks medvetande. Man kan ju ha fanned frets på en bas ifrån 28-30 tums mensur, och då blir det säkert kattskit överallt både i intonation och ton. Nu vet jag att fan frets är århundraden gammal men t ex Dingwall och det "nyuppfunna hjulet" kom i folks medvetanden ugnefär samtidigt som TrueTemperament och BFTS. Dvs om det diskuterades dessa två fenomen på forum, så vart det alltid någon annan som tog upp fanned frets också.

Det enda som kanske minimalt kan ge bättre intonation är att när man tjongar till rejält med plektrum eller fingrar på de allra lägsta lösa strängarna så går INTE pitchen upp momentant för att sedan sätta sig rätt efter någon sekund. När man tjongar till en sträng "vill den bli kortare" och således gå upp i pitch tillfälligt. Och även på vissa toner som bandast högt över 12:e bandet, men bara på tjocka E och B- strängen. Men har man då en fan fret bas på 28-30 tum mensur och låg b-sträng så kvittar det. Då har man inte den fördelen längre. B strängen måste ha minst 37" mensur innan detta fenomen försvinner. Naturligtvis med en viss tjocklek på strängen också.
Senast redigerad av Hånken den sön 31 maj 2015, 20:11, redigerad totalt 2 gång.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Med detta sagt vill jag bara tilläga att Alembic har gjort 5-strängade basar med låg B-sträng med 33 tums mensur. Och jo, jag har provat dem, och de låter gudomliga och känns gudomliga att spela på. Utom lägsta b-strängen som bara utmynnade i ett tomt "pffrt". Eller som det heter på engelska "it only farts out".
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Döden »

"Nyreggade användare som drar upp årsgamla trådar" är väl ett genuint uppskattat fenomen över hela internet, eller hur?
Men hur som helst: Jag har nöjet att äga en SRFF806 döpt till Viktoria (efter begreppet seger, inte av rojalistiska skäl) och kan med berätta att hon är fullständigt underbar att spela på.

Hela Fanned Fret-grejen fick mitt muskelminne att protestera rejält först, men efter att ha ägnat en halvtimme åt devisen "Adapt, Evolve and mangla skiten ur B-strängen" så känns det naturligt att lira på. Dessutom inbillar jag mig att 35,5"-skalan ger mer tryck i E och B-strängarna, men det kan ju alltid vara någon sorts placeboeffekt.
När det gäller C-strängen så är detta min första kontakt med en sådan, så jag har inget att jämföra med. Oavsett detta så tycker har jag dragit slutsatsen att 33,6-mensur funkar finemang där.
Det riktigt intressanta kommer dock när Crafton väl lyckats få hem den 175-sträng jag beställt för att kunna stränga om henne till G-D-A-E-B-F#. Jag återkommer med en tråd om detta!

Mig veterligen finns det dock ingen butik i Stockholm som har någon SRFF i lager, men för den som är seriöst intresserad av instrumentet i fråga så borde det gå att medelst välsmort munläder be sin favoritbutik ta hem ett exemplar till påseende för att få testköra den. Jag kan helt klart rekommendera det.

Jag har lösa planer på att skriva någon sorts recension av henne. Finns det något intresse att läsa en sådan?
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av mrbaloo »

Döden skrev:
Jag har lösa planer på att skriva någon sorts recension av henne. Finns det något intresse att läsa en sådan?
Ja tack. Det ser jag fram emot.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

SRFF805 är en sådan där bas som går mig att ångra att jag inte spelar på femsträngat. En minute. Sen är det bra igen.

Ser gärna en recension!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Med facit i hand och en sexsträngad Prima här hemma kan jag bara säga så här:
- Dingwalls stora solfjädersform är inga problem. Det tar tio minuter ungefär att vänja sig.
- Halsen är i det närmaste spikrak, trots det inget rassel om jag inte överdriver när jag gräver i.
- Man behöver inte ha en överdrivet grov B-sträng för att få bra ton. Min är .130 och jag har D-tuner, eller kanske "A-Tuner", så jag kommer ner till låga A utan fladder.
- Ska fan frets spela roll så krävs betydligt större skillnad mellan kortaste och längsta sträng än vad Ibanez erbjuder. Det är bara deras sätt att hänga på tåget och försöka stjäla marknadsandelar.

Vill man inte lägga 40-50 KKR på en kanadensisk Dingwall av standardmodell kan man med fördel köpa en Kinasnickrad och Kanadamonterad Combustion för "kaffepengar". Då får man fördelarna av den fulla skalan samt fördelen med lågt pris. Dessutom är deras QC väldigt bra. Vill man gå ett steg längre - vilket jag skulle göra - så kan man satsa på en NG-2 med Darkglass-elektronik och annan pickup-placering. RIKTIGT bra instrument!

Sen är det skillnad på lort och pannkaka; min är ju en gammal Voodoo-modell, fast en Prima, dvs. top notch custom shop. Vad jag betalade för den är en väl förborgad hemlighet, men jag kan säga så här: den var värd varenda krona/zloty/kopek, och den är betald...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Jo, vi vill ha recension! snarast. Asap. Med vändande post.
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Döden »

Hånken skrev:Jo, vi vill ha recension! snarast. Asap. Med vändande post.
Den kommer, den kommer. Har det lite rörigt just nu, men innan jul så ska ni få något läsbart i alla fall.

Bjuder på en teaser så länge :twisted:
Bild
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:Ja, på vissa ställen. Det sjuka är att jag tycker att om man på en femsträngad tar fullt barré på säg 12-14 bandet är det AVSEVÄRT lättare eftersom man inte behöver "rakställa" handleden. Det känns precis som om att vitsen med ett "horn" i kroppen för att nå längre upp känns avlägsen. Om man på låtsats vrider handleden rakt som om man hade raka bandstavar så fattar man varför hornet behövs.

När det gäller andra ställen på halsen, så undrar jag vem som egentligen spelar "fulla" barréackord under 5-7 bandet på någon bas öht. Så fort det gäller bandlös bas är det också jävligt svårt att ta barée ackord, eftersom det låter för jävligt i intonationen. Alltså .. tar man aldrig barréeackord där iheller. Men på 5-7 bandet bandet och neråt försa, det låter bara illa och murrigt. Det skall erkännas att det fokuseras väldigt mycket på hur de låga strängarna låter på en fan fret bas. Resten av strängarna måste ju också låta bra. Men där är det nog jämnt skägg med alla övriga basar.[...]
Syftade inte så mycket till just att spela ackord, använder barrégrepp en hel del för att t ex spela staplade kvarter och det kändes rätt bökigt med fanned frets.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:...Det skall erkännas att det fokuseras väldigt mycket på hur de låga strängarna låter på en fan fret bas. Resten av strängarna måste ju också låta bra. Men där är det nog jämnt skägg med alla övriga basar.
...
Min Dingwall har ju dual density body, med hårdare valnöt under bassträngarna och mjukare al på diskantsidan. Dessutom är ju den höga C-strängen 3/4" kortare än den klassiskt långa G-strängen, så den blir inte lika "splinkig" som det kan bli på en sexa. Mina gamla öron tycker att den tonala balansen sträng till sträng är förstklassig. G-strängen är ju 34" och de andra drar iväg 3/4" per sträng, vilket kan verka mycket, men med facit i hand så känns inte skillnaden så stor, efter ett tag knappt alls. Det är mycket vilsammare för vänsterhanden också, då fingrarna alltid ligger parallellt med banden, om man inte spelar med strypgrepp och tummen ovanför "kanten"...

Jämfört med mina andra basar så låter den här mer sträng, om ni fattar...

Nu har ju också ESP, eller snarare LTD kommit med fan fret också.
http://www.espguitars.com/pages/2016-product-preview" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

LTD minsann. De också. Also Ran. De vill väl inte vara sämre.
Att det skulle ta sådan tid för andra att hänga på. Först var det väl NOVAX om man skall vara helt ärlig, sedan DINGWALL, och nu kommer de...fast LTD kallar det för multiscale. Sak samma. Egentligen är det ett bättre namn, eftersom du mycket väl skulle kunna göra en fretless bas med den multi-mensuren, och då hamnar ju begreppet "fanned frets" lite avsides och svårförklarat. Om man nu skulle vilja ha en fretless "fan frets" så lär man få sträcka rejält på fingrarna! Då kan jag tänka mig att det blir problem.

Fortfarande ännu bättre, eftersom också LTD finns i parti och minut ute i affärerna för folk som vill testa. Bara bidrager till testkörandet. Lustigt är att jag ser bara en 4:a (!?) på LTD's hemsida. En 4:a med fan fret? Ja ja då. Ok då. Låt gå för det med...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av bjelkeman »

Hånken skrev:LTD minsann. De också. Also Ran. De vill väl inte vara sämre.
Att det skulle ta sådan tid för andra att hänga på. Först var det väl NOVAX om man skall vara helt ärlig, sedan DINGWALL, och nu kommer de...fast LTD kallar det för multiscale. Sak samma. Egentligen är det ett bättre namn, eftersom du mycket väl skulle kunna göra en fretless bas med den multi-mensuren, och då hamnar ju begreppet "fanned frets" lite avsides och svårförklarat. Om man nu skulle vilja ha en fretless "fan frets" så lär man få sträcka rejält på fingrarna! Då kan jag tänka mig att det blir problem.

Fortfarande ännu bättre, eftersom också LTD finns i parti och minut ute i affärerna för folk som vill testa. Bara bidrager till testkörandet. Lustigt är att jag ser bara en 4:a (!?) på LTD's hemsida. En 4:a med fan fret? Ja ja då. Ok då. Låt gå för det med...
Jag vill prova en 4a fan fret. :) Inte lika mycket fördelar som med en 5a förvisso, men lite bättre borde det vara.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:...Lustigt är att jag ser bara en 4:a (!?) på LTD's hemsida. En 4:a med fan fret? Ja ja då. Ok då. Låt gå för det med...
Fast de har en femma också; bara inte på bild än...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Roger Hedin skrev:
Hånken skrev:...Lustigt är att jag ser bara en 4:a (!?) på LTD's hemsida. En 4:a med fan fret? Ja ja då. Ok då. Låt gå för det med...
Fast de har en femma också; bara inte på bild än...
ach so ... ser den nu efter lite letande. Den stod uppskriven som modellbeteckning.
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Zoufbass »

Lowlife skrev:Fanned fret och true temperament i kombination! Tänk att mäta in stallplaceringen och mikarnas sweetspot på ett sådant bygge. Att bygga en hals med den kombon borde ju kvalificera för nobelpris i matematik eller tålamod.
Hahaha! Jag är precis på väg till TT-verkstaden och ska genast ta upp det med Anders :D

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Tror att .Strandberg guitarworks redan gör fanned frets med true temperament. För deras 8 strängade guror. Inte basar ännu...
Användarvisningsbild
Zoufbass
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: sön 03 jun 2012, 18:18
Ort: Stockholm

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Zoufbass »

Hånken skrev:Tror att .Strandberg guitarworks redan gör fanned frets med true temperament. För deras 8 strängade guror. Inte basar ännu...
Jaa han nämnde att han hade byggt ihop en sån tidigare, Spårat!
Användarvisningsbild
Döden
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 25 okt 2015, 12:19
Ort: Hufvudstaden

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Döden »

Seså, in å läs med er!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t=80841" onclick="window.open(this.href);return false;
- Elbasar -
Dingwall NG2 6-str | Warwick Corvette $$ - 4str | Gibson T-bird 2015
- Övrigt-
EBS Classic Session 60 | MÄNGDER av dist | Fler personlighetsstörningar än vad du har watt i din liverigg.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Yeps yeps! Tackar för Döden! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Ibanez presenterar fanned frets basar!

Inlägg av Hånken »

Döden skrev:Seså, in å läs med er!
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=1&t=80841" onclick="window.open(this.href);return false;
Man blev ju tårögd av den recensionen. :tummenupp:
Skriv svar