Bara jag...?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Bara jag...?

Inlägg av peter_s »

Rigmor skrev:
peter_s skrev:Alltså, jag blir om inte annat nyfiken på att testa hans revolutionerande ZOG-strängar.
Vi var några som beställde ett gäng för tre, fyra år sen, likaså av ren nyfikenhet. Det visade sig vara ompaketerade D'Addarios där han valt tjocklekarna enligt sin princip om "equal tension" och satt ihop till hela set. Inte blev det någon revolutionerande upplevelse direkt, särskilt E-strängen var för grov för min smak, och G för tunn.

RW
G 0.041"
D 0.057"
A 0.083"
E 0,122"

FW
G 0.043"
D 0.063"
A 0.087"
E 0.124"
Dåså, då behöver jag inte testa. Kan ju lika gärna köpa något annat set med balanserad tension, fast i dimensioner jag troligen gillar bättre. ZOG-dimensionerna ser ju inte helt kul ut. Tack för det! :)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Bara jag...?

Inlägg av Mr Spock »

Rigmor skrev:
peter_s skrev:Alltså, jag blir om inte annat nyfiken på att testa hans revolutionerande ZOG-strängar.
Vi var några som beställde ett gäng för tre, fyra år sen, likaså av ren nyfikenhet. Det visade sig vara ompaketerade D'Addarios där han valt tjocklekarna enligt sin princip om "equal tension" och satt ihop till hela set. Inte blev det någon revolutionerande upplevelse direkt, särskilt E-strängen var för grov för min smak, och G för tunn.

RW
G 0.041"
D 0.057"
A 0.083"
E 0,122"

FW
G 0.043"
D 0.063"
A 0.087"
E 0.124"
Han har väl å ena sidan aldrig påstått att han tillverkar strängar. "Noga utvalda" är väl det begrepp han använder nånstans i det rika ordflödet, minns inte om det är på hemsidan eller i Youtubeklippet.
Å andra sidan torde ju spelupplevelsen bli speciell med så stora skillnader i dimension - oaktat optimum gauge.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Bara jag...?

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:Å andra sidan torde ju spelupplevelsen bli speciell med så stora skillnader i dimension - oaktat optimum gauge.
Faktum är att ZOG-dimensionerna får mig att tänka på Thomastik Infelds Jazz Flats för medium/kortskaliga instrument:

.043
.056
.070
.106

TI-strängarna är också välbalanserade, sett till tension, men jag har aldrig riktigt kommit överens med den stora tjockleksskillnaden mellan A- och E-sträng på dem.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Bara jag...?

Inlägg av Mr Spock »

Jag mailade den gode Alex: 1650 USD.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Bara jag...?

Inlägg av James Bond »

(...)
So, what I had to do was to design specific strings
Very innovative strings
Constructed in a whole different way
(…)
A Marvel of engineering
(…)
It changes everything



Jag skulle aldrig öppna min plånbok för honom.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Bara jag...?

Inlägg av peter_s »

Mr Spock skrev:Jag mailade den gode Alex: 1650 USD.
Ska du skicka in en kvalificeringsvideo, och se om du kan få köpa en? :)

Priset är ju, ärligt talat, inte mycket att orda om, för en handbyggd bas.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Bara jag...?

Inlägg av Mr Spock »

peter_s skrev:
Mr Spock skrev:Jag mailade den gode Alex: 1650 USD.
Ska du skicka in en kvalificeringsvideo, och se om du kan få köpa en? :)
Haha: nä, det är nog fritt fram för den som vill att handla utan gesällprov. För övrigt tycks den just nu bara finnas i ett enda prototypexemplar.
peter_s skrev: Priset är ju, ärligt talat, inte mycket att orda om, för en handbyggd bas.
Så är det väl - med frakt och tull blir det dock en häftigare prislapp.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bara jag...?

Inlägg av Hånken »

Ja jösses den där Zachary. Vet inte ens om han kan bygga gitarrer, men han har gjort sig känd. Mest känd för att ha gjort en perfekt fungerande elgitarr (solid body) av ett IKEA köksbord. Sustain härifrån till månen. Men hans strängar provade jag på något annat för längesedan och tja, det är inget han gör eller kör själv i en winding machine. Det där med equal tension är väl det senaste i mumbo jumbo. Jag föredrar att få equal tension genom att förlänga mensuren ju lägre strängarna går. Eller hur Roger Hedin?

Och den här basen: Nä och nä och åter nej. Den ger mig negativa öst-statsvibbar ifrån 60-talet... huga. Och jösses vilket svammel... "colorful vernacular" som det heter på englesiska. Ed Roman, Scott Grove, WillsEasyGuitar är några andra lika-grov-flabbade som Zachary men ändå har tiotusentals följare på YouTube. Det är säkerligen avsevärt fler som bara läser/tittar på deras "sälj-tugg" än verkligen köper deras gitarrer, basar, även om de skulle passera hans godkännande. Om man nu skall SÄLJA någonting varför måste man vara den där tok-bittra haschtomten? Alltid?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bara jag...?

Inlägg av gthyni »

WillsEasyGuitar måste vara den tråkigaste j*veln på youtube, kastar gärna skit på andra och gör 30 minuter långa gråtvideos när någon kritiserar honom för han blåst dem på pengar. Dave är "roligt bitter", Will är bara en uppblåst skitstövel.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Bara jag...?

Inlägg av RolleHarris »

gthyni skrev:WillsEasyGuitar måste vara den tråkigaste j*veln på youtube, kastar gärna skit på andra och gör 30 minuter långa gråtvideos när någon kritiserar honom för han blåst dem på pengar. Dave är "roligt bitter", Will är bara en uppblåst skitstövel.
Dave tror jag överdriver och kör "stand up" monologer för att han tycker det är kul samt att få många följare. Jag diggar honom, brukar titta på hans video för att bli glad haha
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bara jag...?

Inlägg av gthyni »

Glimten i ögat
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bara jag...?

Inlägg av Roger Hedin »

Hånken skrev:...Det där med equal tension är väl det senaste i mumbo jumbo. Jag föredrar att få equal tension genom att förlänga mensuren ju lägre strängarna går. Eller hur Roger Hedin?

Och den här basen: Nä och nä och åter nej. Den ger mig negativa öst-statsvibbar ifrån 60-talet... huga. ...
Equal tension mumbo jumbo? Varför? Lika mycket mumbo jumbo som att uppfinna rounds till elbas; det kallas utveckling. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Och den där basen: HUGA! Den passar till att göra flis eller pellets att elda med... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bara jag...?

Inlägg av Hånken »

gthyni skrev:WillsEasyGuitar måste vara den tråkigaste j*veln på youtube, kastar gärna skit på andra och gör 30 minuter långa gråtvideos när någon kritiserar honom för han blåst dem på pengar. Dave är "roligt bitter", Will är bara en uppblåst skitstövel.
Ehhh...Dave ? Är han nämnd i någon tidigare post eller vad har jag missat? Det är väl inte han som spelar på basen i YouTube klippet? Det ser ut som Alex Psycho...Csiky. Vem e Dave?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bara jag...?

Inlägg av Hånken »

F ö tror jag helt seriöst att Wills som är den tråkigaste på YT, med sin självömkan, faktiskt har någon sorts "ailment" eller sjukdom på riktigt. Alltså psykfall. Han har någon sorts "ailment", åkomma av något slag som skiner igenom, om man orkar sig igenom hans videos. Det verkar vara lite "anorak" över honom om han tror att man orkar igenom hans videos, han lider av någon sorts "cognitive bias" vad nu det heter på svenska.

Lite OT, men eftersom vi har redan en liknande YT:er med Zachary, så presenterar jag den senaste "palmface" videon med WillsEasyGuitar här, om ni orkar. Till sist vet man inte om man skall skratta eller gråta, men jag skrattar faktiskt i mitt "palmfejsande" att "hur fan orkar han?" Alltså, i stort sett är kontentan att "Reverb.com" sajten i USA erbjuder honom hela summan tillbaks, no questions asked, MEN han vill inte ha det, han vill bara att hans "negative feedback" på säjaren av en billig gura skall vara kvar, men reverb tog bort den, och bannade WillsEasy själv ... han verkar liksom söka efter långsintheten själv och hitta vägar att få folk att tycka att det är han som är scapegoaten...se själv:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3p46jxDTOrM[/youtube]
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bara jag...?

Inlägg av gthyni »

Hånken skrev: Vem e Dave?
Dave:
https://www.youtube.com/user/davey4557

Wills senaste eskapader (som oturligt nog dök upp i mitt YT-flöde) är rent olidliga, han har torskat dit för att använda egna trollkonton för att stötta sig själv i sina krig och anklagar högljutt avslöjarna för lagbrott. Man orkar inte med psykopaten många minuter.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bara jag...?

Inlägg av Hånken »

Aha, nu vet jag vem Dave är. Ja ja. Nytt för mig. Zachary var det ju tråden handlade om, så vi skall inte kapa allt för mycket. Men Zacahry tillhör samma psykofarmaka gömmor som Wills. Ja, jösses, egna trollkonton.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Bara jag...?

Inlägg av AlbinH »

Ah men va Faan! Den är ju skavd! :x
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Bara jag...?

Inlägg av Hånken »

Och nu är ju den video jag länkade till ovan, borttagen för att kontot associerat med videon är borttagen. Verkar trots allt som YT folket har tagit sitt förnuft till fånga. Och söker man på Wills Easy så kommer videos upp där folk ojjar sig over att det är borttaget.

Märkligt att om man vill söka efter sina "15 minuter i rampluset" så skall man göra det med sina tillkortakommanden, inte sina andra talanger . :wink:

https://www.youtube.com/results?search_ ... asy+guitar" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar