Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra

Vilket fabrikat är det du använder mest?

Fender
77
41%
Rickenbacker
9
5%
Musicman
5
3%
Warwick
7
4%
Ibanez
8
4%
Spector
2
1%
Sandberg
8
4%
G&L
6
3%
Annan Fenderklon
36
19%
Annan icke Fenderklon
30
16%
 
Antal röster: 188

Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Falcon »

bjelkeman skrev:Nästa omröstning så får man rösta på alla märken man har och använder. Då blir det en annan bild.
+ på det!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av blackparkas »

Roger. Vi vet att du älskar dina icke-konventionella basar.
Men varför kan inte vi som gillar Fender bara helt enkelt få spela på våra basar för att vi tycker de är bra?!
Jag har testat i stort sett allt, inklusive Dingwall ett tiotal, men ändå så är jag extremt nöjd med den arsenal jag har, och har den för att jag inte hittat något som varit bättre FÖR MIG ännu.
Jag hade t.ex. skaffat en Zon (har ju tom ägt en) om det varit så att de varit så bra FÖR MIG som jag vill att de ska vara, men de är inte tillräckligt mycket bättre, eller ibland ens lika bra, som mina Warwicks, för att det ska vara värt att punga ut mellanskillnaden.. TYCKER JAG.

Jag köper inte att det skulle vara för enkelhetens skull som så många lirar Fender...
Hade jag hittat något som jag gillat bättre, hade jag spelat på det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:Nästa omröstning så får man rösta på alla märken man har och använder. Då blir det en annan bild.

Ja, du får göra vilka omröstningar du vill.. :)
På förekommen anledning ville jag se om jag hade fog för mina misstankar om hur många som lirar Fender eller Fenderkloner-ish och alltså hur statistiken ser ut när det gäller vad man använder MEST.

Jag använder både Warwick och Ric - också.
Men Fendern får tveklöst mest speltid.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Roger. Vi vet att du älskar dina icke-konventionella basar.
Men varför kan inte vi som gillar Fender bara helt enkelt få spela på våra basar för att vi tycker de är bra?!...
Men käre Parkas, har jag sågat något? Jag gillar Fender, jag gillar Lakland. Du läser vad jag skriver som fan läser bibeln. Läs vad jag skriver innan du börjar hacka som en gammal Ford. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Senast redigerad av Roger Hedin den sön 07 maj 2017, 00:07, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:Statistik är ett bra sätt att presentera sanningar och lögner.
Opp, opp, opp! Nu säger jag ifrån. Använder man matematik på det sättet är man riktigt illa ute. Såna där formuleringar gillar jag inte alls och tyder på stort oförstånd för matematik.

Men hela din övriga post håller jag nog med om.

Ha en fortsatt bra dag.
Opp opp opp själv!
"...skulle man kunna säga" skriver jag. Jag vet mycket väl vad man kan göra med statistik. Matematik förstår jag mig också på, så kalla mig inte oförståndig.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:
mrbaloo skrev:
Roger Hedin skrev:Statistik är ett bra sätt att presentera sanningar och lögner.
Opp, opp, opp! Nu säger jag ifrån. Använder man matematik på det sättet är man riktigt illa ute. Såna där formuleringar gillar jag inte alls och tyder på stort oförstånd för matematik.

Men hela din övriga post håller jag nog med om.

Ha en fortsatt bra dag.
Opp opp opp själv!
"...skulle man kunna säga" skriver jag. Jag vet mycket väl vad man kan göra med statistik. Matematik förstår jag mig också på, så kalla mig inte oförståndig.
Medhåll, statistik ger absoluta resultat man om kriterierna är sneda blir resultatet snett
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av funkys**t »

"Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik"
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av magnus_s »

Det kändes bra trist och nästan lite nedvärderande att klassa in Sonusen som en simpel "annan icke fenderklon" så det blev en warwick-röst, trots att den knappt fått någon speltid det senaste året.

Edit: Kul omrösning parkas :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av macahan »

jag lirar mest på min decade. Den är verkligen en skum mix av många stilar(rick, gibson, fender osv.).. så den fick bli med i övriga inte fender-kloner..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av blackparkas »

magnus_s skrev:Det kändes bra trist och nästan lite nedvärderande att klassa in Sonusen som en simpel "annan icke fenderklon" så det blev en warwick-röst, trots att den knappt fått någon speltid det senaste året.

Edit: Kul omrösning parkas :D

Hahahaaa!! :)
Hm... Man skulle ha haft ett "Hitech"-alternativ kanske... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:jag lirar mest på min decade. Den är verkligen en skum mix av många stilar(rick, gibson, fender osv.).. så den fick bli med i övriga inte fender-kloner..

Ja. Den är ju sjuk Decaden.
Det låter verkligen lite av allt detta.
Det enda den inte gjorde skitbra var P-bas typ.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Per »

Jag har ju en bas samt en hög leksaker. Basen liknar inget annat och av leksakerna får Rickenbackerkloner och en Gibsonklon mest speltid, så det blev hur som helst "icke-Fenderklon".
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:
macahan skrev:jag lirar mest på min decade. Den är verkligen en skum mix av många stilar(rick, gibson, fender osv.).. så den fick bli med i övriga inte fender-kloner..

Ja. Den är ju sjuk Decaden.
Det låter verkligen lite av allt detta.
Det enda den inte gjorde skitbra var P-bas typ.
Nä, det kan den verkligen inte låta som.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av saft »

Jag har:
Epi T-bird, omslacktad med Rick mickar.
Jolana Iris.
Squier Pbas.
2st Rickenbacker

Det enda jag spelar på är dock ena Ricken. Bara......:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av macahan »

Det intressanta tycker jag (efter att ha ägt, fender jazz, fender precision, fender bass VI, gibson thunderbirds, hagström viking, rickenbacker 4001-or) är att det som känns mest självklart är den bas som satt benchmark för min del om hur en bas ska kännas. Dvs. den Fender Jazz -72 som jag hade. Allt annat känns som en kompromiss med halsbredd, halsprofil, halstjocklek, kroppsstorlek, balans etc. Så skulle frågan vara vad jag identifierar mig som så är det svaret givet som en Fender jazzbas-basist. Nu äger jag inte längre ens en jazzbas men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av hitman »

Jag spelar mycket på min gamla Fender P-bas från -76, trots att den har fått lite S-kurva och inte är helt lättspelad. Men just nu kör jag oftare på min P51-kloon med Warmoth-jazzhals. Och elkontra :P
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Bally »

Den här röstningen kan man ju inte rösta i då ett märke saknas.
Var fan är Hagström (säjer jag med en förgrymmad min).
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av BB3000S »

Såklart förväntat med övervägande Fender + Fenderkloner, men ändå lite överraskande med sån uttalad dominans.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av blackparkas »

Bally skrev:Den här röstningen kan man ju inte rösta i då ett märke saknas.
Var fan är Hagström (säjer jag med en förgrymmad min).

Hagström hamnar förstås under "Annan icke Fenderklon".

Eftersom omröstningen är till för att utröna hur många procent på forumet som lirar Fender eller Fenderkloner så bantade jag ner alternativen en hel del..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
Bally skrev:Den här röstningen kan man ju inte rösta i då ett märke saknas.
Var fan är Hagström (säjer jag med en förgrymmad min).

Hagström hamnar förstås under "Annan icke Fenderklon".

Eftersom omröstningen är till för att utröna hur många procent på forumet som lirar Fender eller Fenderkloner så bantade jag ner alternativen en hel del..
"Annan Fenderklon"..? Du är rätt enkelspårig i modellval då.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av bjelkeman »

Tycker det är intressant att det är 128 röster av 7831 konton. 1.6%. Det säger inte så mycket om vad basister i Sverige spelar på. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av fieldflower »

bjelkeman skrev:Tycker det är intressant att det är 128 röster av 7831 konton. 1.6%. Det säger inte så mycket om vad basister i Sverige spelar på. ;)
Det är inte sådär apmånga som är aktiva skrivare på forumet...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av BB3000S »

fieldflower skrev:
bjelkeman skrev:Tycker det är intressant att det är 128 röster av 7831 konton. 1.6%. Det säger inte så mycket om vad basister i Sverige spelar på. ;)
Det är inte sådär apmånga som är aktiva skrivare på forumet...;)
Går inte heller att uttala sig om hur många av de 7831 kontona som faktiskt har en aktivt spelande bassist bakom sig. Som med alla undersökningar får man nöja sig med de begränsningar som kommer från det mer eller mindre representativa urval för populationen de som svarat på enkäten utgör.

Måhända är baspreferenserna hos gruppen 'idag aktiva på PB' annorlunda än hos gruppen 'idag aktiva bassister i Sverige', men det spelar mindre roll om man låter bli att övertolka resultatet som den senare gruppens preferenser när det är den förra som svarat.

Att PB är mindre aktivt idag än för x antal år sen styrker bara tesen att det var bättre förr. Ju förr desto bättre! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av Roger Hedin »

BB3000S skrev:...Att PB är mindre aktivt idag än för x antal år sen styrker bara tesen att det var bättre förr. Ju förr desto bättre! :tummenupp:
Eller kanske att basister ägnar sig mer åt att spela bas än att prata om dem. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag ÄLSKAR min Fender Jazz Bass, det är den jag är uppvuxen med, det är den som sätter standarden för hur jag vill låta. Men - för mig är Jazzbasen en fyrsträngad bas, med en hals som är välbekant att greppa. Så fort man gör en bredare hals på den så låter den inte längre Jazzbas i mina öron. Den enda fyra jag haft som känts lika behaglig och bekant var min Decade. Tonen i den var dessutom väldigt illusorisk. När det kommer till femmor och däröver väljer jag annat. Min Sklar-femma har en rasande tunn och smidig hals, vilket gör att "vedmotståndet" i den ger en fyrsträngsklangfärg trots att basen är en femma. Om du/ni förstår vad jag menar. Många femmor får en helt annan ton i de fyra ordinära strängarna. Mycket mummel blev det. Hur som helst, fyror: Fender(ish), femmor och sexor: stora kanoner.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur många % lirar vad? OBS, RÖSTA IGEN!!!!

Inlägg av gthyni »

tror vi är nördigare här än gemensnittsbasisten,
så Fender+klon är nog ännu vanligare ute i den hårda verkligheten än i vår myshörna.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar