Lakland Skyline 55-02

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

:vinkar:

Är på jakt efter en ny bas, och hamnade av en slump i Lakland-kategorin. Det ena ledde till det andra och modellen 55-02 ses som det nya bytet. I vanlig ordning vill jag såklart veta vad ni basfantaster som har spelat på denna modell tycker -- hit me! Vissa skriver om dennes smaskiga B-sträng, andra om att den har ett "klent" sound (vilket jag inte hör på de klipp som finns på youtube). Nåja, vad tycker ni?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av maxoges »

Jag hade en 44-02 dlx och en 55-01, båda skyline. Jag var tyvärr inte speciellt imponerad.
Jag tycker de känns billiga. Tyvärr rätt platt snällt ljud.

Jag föredrar Musicman Stingray 5 alla dagar i veckan!
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

maxoges skrev:Jag hade en 44-02 dlx och en 55-01, båda skyline. Jag var tyvärr inte speciellt imponerad.
Jag tycker de känns billiga. Tyvärr rätt platt snällt ljud.

Jag föredrar Musicman Stingray 5 alla dagar i veckan!
Ah, kanske det är vad vissa menar med klent sound. Vore intressant att höra från någon som har kört både 55-01:an och 55-02:an.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har och har haft ett gäng Lakland- och Skylinebasar. Jag har haft en US 55-94 som var fantastisk. Jag hade en bandad 55-02 som var ganska stiff i jämförelse med 55-94. Jag har kvar min bandlösa 55-02 vilken är den absoluta favoriten av de tre. Jag sålde den till basmagnus, men han var snäll och lät mig köpa tillbaka den. Jag föredrar 55-XX alla dagar per år.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

55-01 är deras definitiva instegsmodell, så den talar vi tyst om...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Roger Hedin skrev:Jag har och har haft ett gäng Lakland- och Skylinebasar. Jag har haft en US 55-94 som var fantastisk. Jag hade en bandad 55-02 som var ganska stiff i jämförelse med 55-94. Jag har kvar min bandlösa 55-02 vilken är den absoluta favoriten av de tre. Jag sålde den till basmagnus, men han var snäll och lät mig köpa tillbaka den. Jag föredrar 55-XX alla dagar per år.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

55-01 är deras definitiva instegsmodell, så den talar vi tyst om...
Mjo, man kan anta att 55-94 är snäppet bättre kvalitetsmässigt än 55-02 med tanke på prisskillnaden. Intressant att 55-02:an är din favorit ändå. :tummenupp:

Gissar från din kommentar att det är orättvist att jämföra 55-02 med 55-01. Vad skulle du säga är förbättrat med 55-02?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

55-02 har all hårdvara och elektronik gemensam med 55-94, förutom licensierade Hipshot-stämmare. Annan skillnad som känns är lackad hals på 02 och oljad på 94. 02 kan vara en aning tyngre. Träskruv på 02 istället för maskinskruv med islagsgängor till elektronikluckan på 94. Originalcase på 94. Samt den sista finishen som gör den ena tre gånger dyrare än den andra. Den ena är mycket bra, den andra alldeles förbaskat bra. Enligt mig, alltså.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Roger Hedin skrev:55-02 har all hårdvara och elektronik gemensam med 55-94, förutom licensierade Hipshot-stämmare. Annan skillnad som känns är lackad hals på 02 och oljad på 94. 02 kan vara en aning tyngre. Träskruv på 02 istället för maskinskruv med islagsgängor till elektronikluckan på 94. Originalcase på 94. Samt den sista finishen som gör den ena tre gånger dyrare än den andra. Den ena är mycket bra, den andra alldeles förbaskat bra. Enligt mig, alltså.
Ojoj, tack för svaret! Har kikat på ett antal provlyssningar på youtube - utifrån detta håller jag med dig om basens kvalité. Nu kommer vi till den svåra biten, vilket är att hitta modellen för ett vettigt pris. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

US Lakland är ju snudd på "värdelösa" i Sverige, de brukar vara ohemult billiga. Skyline har ett högre procentuellt andrahandsvärde. En US 4-94 gick senast för 12000, dvs. under nypriset för en Skyline.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Roger Hedin skrev:US Lakland är ju snudd på "värdelösa" i Sverige, de brukar vara ohemult billiga. Skyline har ett högre procentuellt andrahandsvärde. En US 4-94 gick senast för 12000, dvs. under nypriset för en Skyline.
Aha, där ser man. Vad gick din bandade 55-02 för? Kan inte vara superofta modellen dyker upp till salu.

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

danne94 skrev:
Roger Hedin skrev:US Lakland är ju snudd på "värdelösa" i Sverige, de brukar vara ohemult billiga. Skyline har ett högre procentuellt andrahandsvärde. En US 4-94 gick senast för 12000, dvs. under nypriset för en Skyline.
Aha, där ser man. Vad gick din bandade 55-02 för? Kan inte vara superofta modellen dyker upp till salu.

Skickat från min HUAWEI VNS-L31 via Tapatalk
Runt 7000-7500 för fyra år sedan. Minns inte så noga. Kolla:
http://thebassgallery.com/index.php/bas ... -5668.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...och en begagnad DeLuxe:
http://basschat.co.uk/topic/304151-pric ... try3294094" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Roger Hedin skrev:Runt 7000-7500 för fyra år sedan. Minns inte så noga. Kolla:
http://thebassgallery.com/index.php/bas ... -5668.html" onclick="window.open(this.href);return false;
...och en begagnad DeLuxe:
http://basschat.co.uk/topic/304151-pric ... try3294094" onclick="window.open(this.href);return false;
Deluxe var ju riktigt frän. Saftig prislapp däremot i jämförelse med nypriset :?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

danne94 skrev:Deluxe var ju riktigt frän. Saftig prislapp däremot i jämförelse med nypriset :?
Jag skulle hellre lägga pengarna på Standarden; det är bara lull-lull med en "quilted maple top". Det är bara faner i jämförelse med en riktig lönntopp. :wink: Du får betydligt mer bas per peng. Min bandlösa är en standard, och helt fantastisk.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Vilket skönhet! Det är lätt att fastna för exklusiva detaljer som syns i deluxe-versionen, får försöka låta bli ;) Ska hålla koll på utländska sidor också -- blir nog svårt att hitta denna i Sverige.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av Roger Hedin »

danne94 skrev:Vilket skönhet! Det är lätt att fastna för exklusiva detaljer som syns i deluxe-versionen, får försöka låta bli ;) Ska hålla koll på utländska sidor också -- blir nog svårt att hitta denna i Sverige.
Jag köpte en Skyline Hollowbody från The Gallery för ett par år sedan. De är lätta att ha att göra med. Seriös shop. Jag ska titta in hos dem i helgen när jag är i London.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av peter_s »

danne94 skrev:blir nog svårt att hitta denna i Sverige.
Om du är ute efter begagnat, så är det helt klart så. Tror inte att det finns så många Lakland-basar i omlopp här.

Men om du vill köpa nytt, så säljer Malmö Musikaffär Lakland, och de verkar bl.a. ha en 55-02 i lager: http://www.malmomusikaffar.com/product/ ... 55-02-hb-m" onclick="window.open(this.href);return false;
danne94
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 15 dec 2014, 01:06
Ort: Linköping

Re: Lakland Skyline 55-02

Inlägg av danne94 »

Roger Hedin skrev:Jag köpte en Skyline Hollowbody från The Gallery för ett par år sedan. De är lätta att ha att göra med. Seriös shop. Jag ska titta in hos dem i helgen när jag är i London.
Ska hålla koll där, tack! :tummenupp:
peter_s skrev:Om du är ute efter begagnat, så är det helt klart så. Tror inte att det finns så många Lakland-basar i omlopp här.

Men om du vill köpa nytt, så säljer Malmö Musikaffär Lakland, och de verkar bl.a. ha en 55-02 i lager: http://www.malmomusikaffar.com/product/ ... 55-02-hb-m" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blir en begagnad, helt klart. :nickar:
Skriv svar