Varför inte köpa en BRA bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Basstore »

Ja har en Chris Aiken Squier som ja spelar mer på än min pbas64
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Svensson »

Dålig ekonomi för vissa, dumsnålhet hos andra kanske. Svider väl mindre att betala 3000:- 10 gånger under 10 år istället för att spara och köpa två 15.000 kronors basar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Geddan »

Enbasist skrev:Så frågeställningen i den här tråden var egentligen den gamla klassiska 'Kan en billig bas vara en bra bas'? :)
För frågeställaren är det ju alltid viktigare vad det står på basskallen än om basen är skön och låter bra,
så det är lite låsta positioner. ;)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

Jag tror så här:

Måste en "bra" bas kosta mycket pengar och är en dyr bas alltid bra?

Nej.

Den elbas jag helst spelar på är min HPD p51. Den har nog kostat mig runt 2000 kr totalt, om man räknar med strängarna. Den är hur bra som helst att spela på och låter hur bra som helst. Den är mycket bättre än min Fender P-bas från 1976, som väl skulle kosta mellan 10.000-15.000 kronor om den hade varit till salu (vilket den inte är). Och jo, jag påstår att den är minst lika bra som en 20.000-kronors-Fender.

Att bygga en elbas är inte hjärnkirurgi, det som är så fantastiskt är ju vilket lyckat resultat Leo Fender åstadkom när han skulle göra ett billigt och praktiskt alternativ till kontrabasen. Det är några plankbitar med några plåtbitar, lite elkabel och lite ståltråd.

Om man lär sig justera dragstång, halsvinkel och stall samt kanske köper en bättre mick och stämskruvar billigt på PB så kan man få ett utmärkt instrument till en billig penning.

Men visst drömmer jag om att någon gång få råd till en Unicorn. De pengarna har jag inte idag.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

idén är inte att alla dyra basar är bra, utan att det kan vara en bra idé att köpa en riktigt bra bas och betala vad den kostar istället för att samla på sig en massa halvdant krafs för att det är billigt.

Sen så har man olika preferenser för vad som är bra
En p51 är ingen höjdare för mig, hade en telebass från 1968, låt och såg underbar ut men slapbody och superfeta halsar passar mig inte alls.
Sen att jämför med en 70-tals Fender (sämst peridoen vad gäller kvalitet) är väl inte relevant, hade en p76 som huvudbas i många år med utbytt mick och stall, helt OK bas men jag håller med Roger och skulle aldrig betala 15 lapp för en sån medan jag förstår hur man är villig att betala det dubbla för en bra 60-talare.

Det blir dock lite virrigt när man pratat om vart annat om nytt och begagnatpriser.
Begagnat styrs av efterfrågan helt enkelt och när man kommer upp i prisklasserna så kommer samlarvärdet in och vrider saker helt ur proportion i förhållande till brukssvärdet.

För nytt gäller "law of dimishing value" för ett högre pris får man ofta högre kvalitet, men en dubbel så dyr bas är inte dubbelt så bra kvalietet utan ju högre upp man kommer så blir skillnaderna mer och mer subtila, men de subtila skillnaderna växer också efter 2 timmars spelande om dagen under 10 år tid.

Tråden ämne var dock inte en Squier vs en Fender CS, utan 10 Squiers vs en Fender CS. En Squier ger mycket bas för pengarna, 10 Squiers ger halvkass kvalietet för samma pengar som spetskvalietet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

Geddan skrev:
Enbasist skrev:Så frågeställningen i den här tråden var egentligen den gamla klassiska 'Kan en billig bas vara en bra bas'? :)
För frågeställaren är det ju alltid viktigare vad det står på basskallen än om basen är skön och låter bra,
så det är lite låsta positioner. ;)
Jo, det är ju lite så.
Mojon dikterar känslan och ljudet, för det "ska" ju vara bra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Enbasist skrev:Så frågeställningen i den här tråden var egentligen den gamla klassiska 'Kan en billig bas vara en bra bas'? :)

Nej.

Det är det inte.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:
Enbasist skrev:Så frågeställningen i den här tråden var egentligen den gamla klassiska 'Kan en billig bas vara en bra bas'? :)
För frågeställaren är det ju alltid viktigare vad det står på basskallen än om basen är skön och låter bra,
så det är lite låsta positioner. ;)

Ja eller hur, det är därför jag mer än gärna använder mina überkreddiga Warwicks....


Det finns begränsat med basar som är sköna och låter bra för 2000 spänn.
Jag har hittills inte träffat på mer än en handfull.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

OCh dessutom kör jag Ford.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:OCh dessutom kör jag Ford.
Bilvärldens Harley Benton...

*duckar*
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

HirYoshima skrev:
blackparkas skrev:OCh dessutom kör jag Ford.
Bilvärldens Harley Benton...

*duckar*
:lol:
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

Förr i världen kunde man ju hitta en musikaffär i de flesta medelstora städer, nuförtiden är det knepigare att hitta basar att testa. Så när vi nu lever i Thomanns tidsålder är det PB-träffar o dyl som ger en chans att jämföra.

Nu ska vi inte dra igång de gamla "är vintage bra?"-trådarna, jag kan bara konstatera att jag för egen del aldrig (och jag har hunnit prova en hel del under mina 40 år som basist) klämt på någon 60-tals-Fender som fallit mig i smaken. Gillar inte platta halsar t.ex. Det är ju en smaksak, jag är nog bara mera överens med Roger Waters än med Jamerson eller Marcus Miller när det gäller hur en bas ska kännas.

Men åter till denna tråd: Anta att jag har en elbas. Jag vill nu ha en dubbelt så bra elbas. Då lär det inte räcka att betala dubbelt så mycket pengar. Ökningen blir logaritmisk, en dubbelt så bra bas kanske kostar 4 gånger så mycket , eller 10 gånger?

Är det värt de pengarna? Inte för mig. Jag har för tillfället en Fender och en HPD med flata strängar. En 5-strängad bandlös och en fyrsträngad bandlös med lönnhals, dessa har runda strängar. En kontra med stålsträngar, en hembyggd elkontra med surrogat-senor.

Mina basar har väldigt olika karaktär och (möjligtvis med undantag för den 5-strängade) de används regelbundet. Om jag istället hade köpt en "bra"bas för ca 40.000 eller två bra för 20.000 vardera? Jag hade säkert kunnat hitta jättefina basar till det priset, men absolut inte som täcker så många olika situationer från jazz-sångerska via ska och roots-musik till hårdrock.

Skulle gärna ha en fyra-fem dyra basar men det tror jag aldrig jag kommer kunna prioritera.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

HirYoshima skrev:
blackparkas skrev:OCh dessutom kör jag Ford.
Bilvärldens Harley Benton...

*duckar*

Säger han som kör Mazda....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Fender 60-tal med platta halsar?
Vad har jag missat!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev:Fender 60-tal med platta halsar?
Vad har jag missat!?
Jämfört med Roger Waters basbollträn känns en 60-talare platt för mig. :) Alltså, inte greppbrädan, t.o.m. jag känner att den har en radie.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av 5string »

Dåliga basar är tydligen lätt att hitta, men det är ont om förslag på bra basar. Vad det nu är som gör en bra bas, "kontra" (ha ha) en dålig bas. Det är väl inte bara högt pris?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Det har väl nämnts en hel del basar i tråden?


Fender, Musicman, Gibson, Sandberg, Ken Smith, Unicorn, Warwick, Dingwall, Zon, Modulus, Pedulla, Wal, Rickenbacker, Yamaha etc etc etc..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

5string skrev:Dåliga basar är tydligen lätt att hitta, men det är ont om förslag på bra basar. Vad det nu är som gör en bra bas, "kontra" (ha ha) en dålig bas. Det är väl inte bara högt pris?
finns en tråd om de bästa basarna man provat, kolla där,
själv spelar jag aldrig med fler än 4 strängar så jag har svårt att säga
men om den passar dig, dina behov och din plånbok så tror jag den Hellman säljer är av ypperlig klass.
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=85910" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:Det har väl nämnts en hel del basar i tråden?


Fender, Musicman, Gibson, Sandberg, Ken Smith, Unicorn, Warwick, Dingwall, Zon, Modulus, Pedulla, Wal, Rickenbacker, Yamaha etc etc etc..
Fast flera av de där har ju bättre och sämre instrument.. alla Fordar är ju inte bra Fordar liksom... det gör det svårt att namedroppa tillverkar med endast kalasbra produkter.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Men allvarligt....


Pratabas börjar bli extremt tråkigt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Geddan »

Jag har 9 basar.

En acke - Ibanez AEB10 Får väl räknas som en mellanklass-acke. Bra trä, bra mick. Men låter givetvis inte lika starkt ackustiskt som en acke för 10 lax. Spelar väldigt lite ackebas f.ö.

En bandlös - HPD. Sjukt skön hals och Bill Lawrence mick. Låter bra och trevlig att spela på. Är det motiverat att lägga en massa pengar på en dyr bandlös bas för mig? Nej!

Rock`n´Roll-bas. Fender Jazz CIJ med D-tuner, P-mic och MM-mic. Kommer aldrig att säljas.

OLP 5-strängad. Kommer att bli min back-up i coverbandet.

Fender P-bas American Standard V - Main-bas i coverbandet.

Jazzbas HPD - Blev väldigt bra och är min snyggaste bas. Används som P-bas, eftersom stallmicken aldrig används. Morrar grymt! Används mycket i bluesbandet bl.a.

Aria ProII Lawsuit P-bas. Skulle hävda att det krävs en jäkligt bra Fender för att piska den.

Yamaha BB1200S - Grym bas, som tyvärr får för lite speltid.

Falcon P-bas. Min erfarenhet är att Falcon brukar vara ganska bra träbitar. Bytte till mig den för jag tänkte göra ngt busigt med den, som jag ännu inte klurat ut.

Har ingen större önskan att ha dyrare basar i arsenalen.
Mainbasen framöver blir ju Fender American Standard V, som kanske kostar 12-15 papp ny?!
Som jag ser det har jag möjligtvis 2 lite onödiga basar; Falcon och Yamahan.
Men hur mycket onödigt har man inte sitt liv?! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av HirYoshima »

Geddan skrev:Jag har 9 basar.

En acke - Ibanez AEB10 Får väl räknas som en mellanklass-acke. Bra trä, bra mick. Men låter givetvis inte lika starkt ackustiskt som en acke för 10 lax. Spelar väldigt lite ackebas f.ö.

En bandlös - HPD. Sjukt skön hals och Bill Lawrence mick. Låter bra och trevlig att spela på. Är det motiverat att lägga en massa pengar på en dyr bandlös bas för mig? Nej!

Rock`n´Roll-bas. Fender Jazz CIJ med D-tuner, P-mic och MM-mic. Kommer aldrig att säljas.

OLP 5-strängad. Kommer att bli min back-up i coverbandet.

Fender P-bas American Standard V - Main-bas i coverbandet.

Jazzbas HPD - Blev väldigt bra och är min snyggaste bas. Används som P-bas, eftersom stallmicken aldrig används. Morrar grymt! Används mycket i bluesbandet bl.a.

Aria ProII Lawsuit P-bas. Skulle hävda att det krävs en jäkligt bra Fender för att piska den.

Yamaha BB1200S - Grym bas, som tyvärr får för lite speltid.

Falcon P-bas. Min erfarenhet är att Falcon brukar vara ganska bra träbitar. Bytte till mig den för jag tänkte göra ngt busigt med den, som jag ännu inte klurat ut.

Har ingen större önskan att ha dyrare basar i arsenalen.
Mainbasen framöver blir ju Fender American Standard V, som kanske kostar 12-15 papp ny?!
Som jag ser det har jag möjligtvis 2 lite onödiga basar; Falcon och Yamahan.
Men hur mycket onödigt har man inte sitt liv?! :wink:
Ja, men här har vi ju ett perfekt exempel på vad trådskaparen syftar på...

Du spelar väldigt lite akke och du har 3 st p-basar (en jazz som används som p-bas enligt dig själv) och en jazz med p-mick.. Det jag tror trådskaparen undrar är varför du inte säljer de där och köper den grymmaste customshoppen för stålarna?

Självklart kommer anledningen vara olika för alla, men det är frågan...

Jag har 3 st basar, en väggprydnad som inte fungerar, och två spelbara. Varför jag har två och inte en? Vill kunna ha en i repan och en hemma.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Ni äro rövhattar hela bunten!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:Ni äro rövhattar hela bunten!
Va? Nu försökte jag ju på allvar ta diskussionen genom geddans exempel... var det inte så du menade?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Leif Bas »

blackparkas skrev:Men allvarligt....


Pratabas börjar bli extremt tråkigt.

Håller med. Av den anledningen att jag avskyr trådar som denna, som i hypotetiska resonemang ifrågasätter vuxna människors ställningstaganden.

Bort med åsiktslikriktningen!!!
Skriv svar