Varför inte köpa en BRA bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Fast... Det är väl betydligt fler som har billiga basar och basar i mellanklassen än dyra basar?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

HirYoshima skrev:
blackparkas skrev:Ni äro rövhattar hela bunten!
Va? Nu försökte jag ju på allvar ta diskussionen genom geddans exempel... var det inte så du menade?

Jag menar att oavsett så är ni rövhattar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

När det gäller HPD så är ju MÅNGA av dem ihopsatta med en tanke, man har tänkt sig en viss hals till en viss kropp, många lägger ner möda på att hitta den mick man faktiskt vill ha till just det bygget etc etc.

En HPD är inte nödvändigtvis en billig "skitbas".

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

Om du kan definiera "BRA" så kan vi berätta hur du har fel...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av whatawaste »

:lol: :lol: :lol:
fieldflower skrev:Om du kan definiera "BRA" så kan vi berätta hur du har fel...;)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Hehehehe....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av whatawaste »

Den här hade blivit en av mina två "bra basar" om inte ryssen hade gått under jorden...

Bild

Nu lutar det åt denna:

http://bassdirect.co.uk/bass_guitar_spe ... ium_5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

El. denna, om de kan sätta ett rimligt pris...typ 3000.

http://bassdirect.co.uk/bass_guitar_spe ... mbish.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror Inti jag är värdig nån av dem, men vaffan...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av macahan »

För min del är svaret enkelt: det är lättare att skrapa ihop 3-5k än 35k.
Skulle jag köpa nya basar så skulle det bli: en jazzbas med bra halprofil, en fender Japan p, en höfner 500 och en Hagström viking-ish.
Alla dom ligger i segmentet 3-8k och jag behöver egentligen bara min lakland decade. Så för min del skulle de bli soffbasar eller studiobasar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av macahan »

Anledningen ovan är för övrigt varför fenderbackern blir en enhörning som aldrig blir byggd.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Ja, klart det är enklare att skrapa ihop 3k än 30, och det är nog däri det ligger för många förstås.


Men samtidigt.. Ha 10 st ganska kassa basar eller ha 1-2 riktigt bra, vilket man kan få för en spottstyver idag....
I don´t get it ändå...

Man började ju med en bas, sen köpte man en till, sedan bytte man upp sig, bytte upp sig lite till med små medel mellan, kanske bytte 2 mot en/sålde 2 och köpte en osv.

Det jag mest är brydd över är ju just de här riktigt riktigt billiga basarna, de som i alla fall inte JAG hittat en enda tillräckligt bra för att knäcka ens en 5000 kr Japan-Fender eller t.ex. en äldre Ibanez som en gång i tiden kostade 15000 som idag kostar 3.
Squier, Harley Benton.. vad finns det mer för grejer?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

Som sagt - definiera "bra"...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Geddan »

Men vad är en kass bas och en riktigt bra?

Du skulle exempelvis ALLA DAGAR I VECKAN betala 10´000 extra för att få "Fender" på skallen,
än att ex. köpa en Grecco, Aria, Tokai etc för runt 5´000 ....som dessutom ofta är bättre än Fenders som kostar 10 lax till.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:Men vad är en kass bas och en riktigt bra?

Du skulle exempelvis ALLA DAGAR I VECKAN betala 10´000 extra för att få "Fender" på skallen,
än att ex. köpa en Grecco, Aria, Tokai etc för runt 5´000 ....som dessutom ofta är bättre än Fenders som kostar 10 lax till.

Jag har ägt både Greco, Tokai, Orville....
De var skitbra allihop. Hardpunchern och Orville Thunderbirden saknar jag ganska ofta!
Men det hör inte hit. Tokai, Greco och vissa Aria är ju inte dåliga basar.
Spelade på en helt vanlig 5000-kronors JapanFender när jag inte hade P65:an, det gick hur bra som helst.

Jag nämnde ju i det förra inlägget.
Squier (t.ex. Affinity), Harley Benton, billigaste Cortarna och billigaste Ibanezerna, Epiphone EB-0... Det finns fler...det är dåliga basar tycker jag.
Hm... Kommer på dåligt med alternativ här känner jag... :D

Squier prisar ju många.
Jag har inte testat EN ENDA Squier byggd denna sida om 2000 som jag skulle spela på framför vilken som helst av de Japanbyggda eller Amerikanskbyggda Fendrarna jag testat/ägt eller Tokai/Greco.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av bjelkeman »

Så... vem har "5-10-15-20" "Squier (T.ex. Affinity), Harley Benton, billigaste Cortarna och billigaste Ibanezerna, Ephipjone EB-0"?

Är det verkligen så att denna basist existerar, eller är argumentet en halmdocka? Och halmdockeskaparen det som han kallar alla andra för?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Punkster »

Om den låter bra, är bekväm att spela på och fungerar på ett tillfredställande sätt så är det en bra bas i min bok, oavsett vad den kostar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
/Linus
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av whatawaste »

Punkster skrev:Om den låter bra, är bekväm att spela på och fungerar på ett tillfredställande sätt så är det en bra bas i min bok, oavsett vad den kostar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Precis så!

Å så kan den ju vara snygg också... :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Det finns ju hur många som helst på forumet och på PB-FB som har ett helt gäng av den här sortens basar.

Och det är ju naturligtvis inget fel med det, tycker bara det är tråkigt att inte man vill unna sig bra prylar hellre än ett flertal tvivelaktiga...

Halmdockeskaparen... det är jag alltså... Vad är jag då som jag kallar andra menar du?
Jag har 9 basar, de flesta av dem är bra och räknas som medelklass-bra basar.

HPD:n är mest snygg, men helt ok, byggd på bra delar, originaldelar.
En är skit.
3 är okreddiga men kvalitetsbyggen i 20-30k-klassen i nypris, rena rama fynd på begagnatmarknaden.
Den glittriga är en jättebra bas, men Hellbums gamla av samma sort är skönare.
Den äldsta är bäst.
Den som är lika gammal som mig är ett bra exemplar av det fabrikatet och räknas av de flesta som ett bra fabrikat, andra kasst.
Den som jag aldrig ens haft hem eller upp till repan är ett bra ex av den modellen.

Samtliga är 15-30k basar i nypris, förutom den äldsta och den näst äldsta, de kostar 15-30 papp nu istället.
Den som jag aldrig haft hem har iofs kostat runt 12 papp nya ibland, medelklassig prismässigt således.
Och HPD:n och den som är skit kostade naturligtvis inte så i nypris...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Punkster skrev:Om den låter bra, är bekväm att spela på och fungerar på ett tillfredställande sätt så är det en bra bas i min bok, oavsett vad den kostar.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ok.
Ja, det får ju stå för dig då, jag har fler kriterier än så, + att "låter bra" är ju som sagt väldigt subjektivt.
De billigaste basarna som låter bra, enligt hur jag ser på saken, är japanbyggda Fenderkopior från 80-talet, Tokai, Greco, och Fenders egna Japanyxor.

Inte mycket under dessa 5-6k basar som ENLIGT MIG ens klarar av de kriterier du nämner.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Roger Hedin »

The beauty is in the eye of the beholder...
Det är lite som med allt annat när man inte har råd med det man vill ha. "Jag köper det här så länge." Stillar det omedelbara begäret och har helt plötsligt ännu längre till drömprodukten än innan. Däri ligger charmen och förbannelsen med mänsklighetens dumhet och habegär.

"Vill man så går det." Faktiskt!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Geddan »

Jag vet inte.....jag håller nog med Bjelkeman lite;
peka på vem som äger 10-15st tusenkronorsbasar! Jag har då aldrig hört talas om ngn.
Köper man tusenkronorsbasar så gör man nog oftast det för att alternativet är; ingen bas alls.

I övrigt så är de basar jag äger good enough för honom som ska traktera dem.
Det finns ingen som i en bandsituation kan lyssna och utröna om det är en 5´tkr-bas eller en 35´tkr-bas det spelas på.
Så det kommer alltid ner till om man är bekväm med basen eller inte.
Det är bara olika saker som gör att vi är bekväma med ett instrument eller inte.
För vissa är det vetskapen att basen kostar 30´000 för andra är det andra saker.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

Definitioner av en bra bas:
1. Känns bra att spela på.
2. Låter bra.

Sannolikt ett fåtal Harley Benton, flera nya Squier, ännu fler gamla Squier, många Fender, många HPD, etc, etc, etc. Även sannolikt alla riktiga high-end (om de inte sabbats längs vägen).
Men det är inte likhetstecken mellan märke och bra eller dålig - det är bara högre sannolikhet att hitta bra eller dåliga exemplar.
Dessutom pillas de billiga i högre grad - nya mickar och hårdvara, och en översyn av banden och setup, och så var det bara träets resonanta egenskaper kvar, och det vete faan om du kan hitta objektivt bra/dåligt på då det beror på vad man skall spela och vad man gillar.
Det är som att säga att rosewood är bättre eller sämre än lönn.

Får man vara beredd att byta/trixa/pilla mer med billiga instrument innan man hittar hem? Såklart.
Betyder det att Squier = kass och Fender = bra? Nix, inte på långa vägar.
Betyder det att man sannolikt hittar hem snabbare och enklare på Fender än på Squier? Ja, sannolikt.

Det är en smula enkelspårigt att tro att den egna vägen är den enda vägen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Danne »

Leif Bas skrev:
blackparkas skrev:Men allvarligt....


Pratabas börjar bli extremt tråkigt.

Håller med. Av den anledningen att jag avskyr trådar som denna, som i hypotetiska resonemang ifrågasätter vuxna människors ställningstaganden.

Bort med åsiktslikriktningen!!!
Då viker nog mina åsikter om tråden. Jag tycker tvärtom att den här tråden visar att åsikterna är väldigt olika. Dessutom en ganska sansad debatt utan personangrepp. Nä, att bli kallad rövhatt av Parkas gills inte som personangrepp. Jag ser det mer som hans sätt att uttrycka sin kärlek till oss. :heart:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:
HirYoshima skrev:
blackparkas skrev:Ni äro rövhattar hela bunten!
Va? Nu försökte jag ju på allvar ta diskussionen genom geddans exempel... var det inte så du menade?

Jag menar att oavsett så är ni rövhattar.
Rövhatt kan du med andra ord vara själv. ;)

Det jag säger, är att jag tror det du beskriver inte existerar så som du beskriver det. Dessutom vore det ju jäkla tråkigt om vi bara höll med. :mrgreen:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av bjelkeman »

Danne skrev:Nä, att bli kallad rövhatt av Parkas gills inte som personangrepp. Jag ser det mer som hans sätt att uttrycka sin kärlek till oss. :heart:
Jo, jag tror han måste passa sig så han inte åker på en kollektiv kram vid nästa PB möte, med dregliga kindpussar från skägglurkar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:Jag vet inte.....jag håller nog med Bjelkeman lite;
peka på vem som äger 10-15st tusenkronorsbasar! Jag har då aldrig hört talas om ngn.
Köper man tusenkronorsbasar så gör man nog oftast det för att alternativet är; ingen bas alls.

I övrigt så är de basar jag äger good enough för honom som ska traktera dem.
Det finns ingen som i en bandsituation kan lyssna och utröna om det är en 5´tkr-bas eller en 35´tkr-bas det spelas på.
Så det kommer alltid ner till om man är bekväm med basen eller inte.
Det är bara olika saker som gör att vi är bekväma med ett instrument eller inte.
För vissa är det vetskapen att basen kostar 30´000 för andra är det andra saker.

Ett bra inlägg i det stora hela, men det fetstilta..
Lite trött va?

För vissa är det 30 000 som man BEHÖVER punga ut för att det ska bli feeling och kännas rätt, har inget med fabrikatet eller värdet i sig att göra.
Jag sålde min 65:a när jag startade butiken för att få in degen till aktiekapitalet.
Efter 1,5 år eller vad det var lyckades jag tack vare lite vettiga affärer + lån från farsan köpa tillbaka den.
Visst, Japanfendern jag hade funkade jättebra, men när jag sedan fick hem gammelskrället igen var det bokstavligen som att komma hem.
Hade basen kostat 5-10k hade det inte spelat någon roll, det är HEMMA...
Dina återkommande tråkningar om "märkesbögeri" etc funkar ju inte heller.
Har ett par Warwicks som är värda kanske 5-6k och en som kanske skulle inbringa några tusen till.
Finns inte många basar, oavsett pris, som skulle passa bättre för mig i det sammanhang de används, då hade jag köpt dem istället...
Och då har jag verkligen försökt att hitta bättre prylar... inte för att det är nödvändigt, men för att det är kul..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar