Varför inte köpa en BRA bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: Dessutom pillas de billiga i högre grad - nya mickar och hårdvara, och en översyn av banden och setup, och så var det bara träets resonanta egenskaper kvar, och det vete faan om du kan hitta objektivt bra/dåligt på då det beror på vad man skall spela och vad man gillar.
Det är som att säga att rosewood är bättre eller sämre än lönn.
Jag har också pillat.
Jag satte mickar t.ex. i ett par Fender P, en från 75 och en från -80.
Men det lirade inte. Träet funkade inte som jag ville att det skulle göra.
De träbitarna var FÖR MIG sämre än de i den Japan Fender P jag hade innan, trots att 75:an och 80:an var amerikaner och således betydligt dyrare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Ang. att folk äger en drös tvivelaktiga instrument.

Det var ju senast häromdagen någon postade en bild i FB-gruppen som enbart innehöll basar som jag skulle betrakta som icke speldugliga.
Jag tänker inte länka något, har ingen lust att hänga ut folk, det är inte syftet med tråden att sitta och peka "Titta vad dåliga basar han har, varför har du så dåliga basar?"

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev: "Vill man så går det." Faktiskt!
Det är precis så det är.
Och lite anledningen till tråden beror på att genom åren har man hört så många "Åh, om jag ändå hade råd med en Rickenbacker.." (t.ex.)

Shit, en Ric kostar 12-15 papp VEM SOM HELST kan skrapa ihop det om man verkligen vill och om man har någon slags inkomst. Och så sitter dessutom kanske den som yttrar orden på en 3-4-5-6 basar för 2-4k styck.

Återigen, jag har garanterat mindre inkomst än de flesta här på forumet, men har i mitt tycke en knippe väldigt bra basar och några av dem dessutom relativt kostsamma.
Det har gått tack vare att man köpt en billigare bas, bytt och lagt en liten summa mellan till en dyrare, sedan bytt upp sig igen osv osv.
Jag fick börja om när jag öppnade butiken då jag fick sälja i princip alla basar jag hade och behöll + bytte åt mig nån billigare sak.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av lowfreq »

Folk är olika och folk går igång på olika saker..

t ex så känner en person som får kickar av att alltid köpa väldigt billiga saker. Han tillhör övre mellanklassen så han har absolut råd att köpa dyrt, men han vill inte, för då uteblir själva kicken av att ha gjort ett klipp. Stimulansen ligger i att ha "tjänat" nån 20-lapp, en slags tillfredställelse som får honom att må riktigt bra.."YES...jag lyckades pruta ner den till..."etc. Det gäller ALLT han köper/betalar för - prylar, semestrar, möbler, öl, matvaror, allt. (han är en gammal polare, som inte spelar något instrument).

Är han smart och klok? Eller är han en tråkig jäkel? (det sistnämnda när det gäller prylköp!)
F.ö. är han trevlig, schysst och rolig.

Jag själv är precis tvärtom, jag får en kick av att ha köpt något dyrt och häftigt.
Således föredrar jag ett fåtal dyra basar före flera mellanklass-basar, ALLA dar i veckan!

Ett annat syndrom är att man blir bortskämd med dyra och coola basar om man väl har vant sig vid det.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av BBQV »

Att en bas känns och låter bra är naturligtvis viktigt för kvalitetsbegreppet, men en sak som inte diskuterats är själva konstruktionen. En bra bas är, i mina ögon, stabilt byggd av bra delar. Och visst, massproducerade basar kan vara byggda av bra delar, men det är där man hittar skillnaderna. Om någon som kan sitt jobb är med från början, väljer bland träbitarna, tänker till och lägger tid på konstruktion och detaljer, finish etc, då blir det bättre. Även i en fabrik.

Om man jobbar hel- eller deltid med sitt muciserande så är det viktigt att prylarna sitter ihop och funkar och då kostar det mer. De basar jag byggt åt Dereborn är "bra basar" enligt de kriterierna men de är inte creddiga på samma sätt som en pre-CBS eller en Rick. De är inte dyra eller flashiga. De tilltalar heller inte alla, men Johan har sålt av några tidigare arbetshästar som blivit arbetslösa p.g.a. dem. De är lite av basarnas motsvarighet till en Volvo 240. Unicorn är en "bättre" bas på alla punkter, men de är en helt annan typ av instrument, mera som en Aston Martin, och det är en helt annan typ av "bra".

Jag instämmer alltså med fieldflowers två punkter och med min tredje punkt drar jag mig i riktning mot Parkas.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Ang. att folk äger en drös tvivelaktiga instrument.

Det var ju senast häromdagen någon postade en bild i FB-gruppen som enbart innehöll basar som jag skulle betrakta som icke speldugliga.
Jag tänker inte länka något, har ingen lust att hänga ut folk, det är inte syftet med tråden att sitta och peka "Titta vad dåliga basar han har, varför har du så dåliga basar?"
Det är väl här det blir lite känsligt.
Folk som letat, fixat, bytt och pillat för att till slut komma fram till basar som passar dem som handsken och låter fantastiskt för dem hängs ut som "icke speldugliga" för att nån annan känt på nån annan Squier och inte tyckt om den.

Det blir en solklar von oben-attityd där märke och prislapp är den enda påtagliga differentieringen.
Men varken märke eller prislapp är ett bra mått på vad en bra bas är, speciellt som det är högst individuella önskemål som skall tillfredsställas.

Min Rickenbacker är skitbra, men en del av mina billiga basar är lika bra.
HPD'n är nog snäppet bättre...
Men postar jag bild på arsenalen kommer du sitta och tycka att de är "icke speldugliga".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Punkster »

Huruvida en bas är bra eller ej beror väl på vem som ska spela på den? Som exempel så tycker jag inte om femsträngat. Enligt den logiken så blir alla femsträngade basar dåliga i min bok, oavsett om de kostar 1500, 150000 eller vad som helst där mellan. Samma sak med Rickenbackers. Jag tycker de är obekväma att spela på och därmed dåliga för mig. Andra basister tycker uppenbarligen tvärt om.

Jag har två basar, en Fender HW1 P-bas och en Yamaha BB414. Visst, jag har haft en miljon andra basar också men det är en annan historia. Fendern är den bas som jag hittills tyckt bäst om av alla jag ägt, allt sammantaget. Den låter kalas, den väger inte så mycket och balanserar bra, den är snygg, håller bra kvalitet och funkar i alla situationer. Mao har den allt som jag är ute efter i en bas, alltså kategoriserar jag den som bra. Mycket bra t.o.m. Rentav bäst. Den är inte dyr, men det skiter jag i.

Yamahan är ännu billigare, men låter och spelar lika bra som Fendern. Visst, den är lite större, tyngre och otympligare men det gör inte så mycket. Den är strängad med flats och ca 25-35% av allt spelande gör jag med den. Den var skitbillig, men det har inte med saken att göra. Jag tycker om den, alltså är den bra.
/Linus
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

det finns som BBQV påpekade objektiva kvalitettskriterier både hur man väljer material och hur man tillverkar.
exempel:

De flesta Kinabasar har kroppar i Lind (basswood) eller andra ännu billigare lokala träslag. Dessa är stummare än al/ask/mahagny som används i lite dyrare bassar, när de dessutom är ganska mjuka så lägger man på en tjock polyuretan-yta som ofta dämpar ännu mer. Man hör direkt skillnaden akustiskt om man jämför en vanlig Squier med t ex en American Pro.

Halsen är det som kan skita sig mest och göra en bas helt ospelbar, både konstruktion och materialets kvalitet avgör hur stabil halsen kommer att vara. Som kund är det svårt att avgöra eftersom det visar sig i längden om man har tur inom garantitiden om bitarna och hantverket håller måtter eller inte.
De dyraste basarna väljer de bästa bitarna, i mellanprisklassen väljer man bort de sämsta bitarna, i lågprissegmentet gäller det att pressa ut så mycket basar som möjligt ur en brädhög.
Samma sak med hantverket, man kan lägga 1 minut eller 10 minuter på att montera en greppbräda, gissa vilket som ger en genomgånde bättre kvalitet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

det finns som BBQV påpekade objektiva kvalitettskriterier både hur man väljer material och hur man tillverkar.
exempel:

De flesta Kinabasar har kroppar i Lind (basswood) eller andra ännu billigare lokala träslag. Dessa är stummare än al/ask/mahagny som används i lite dyrare bassar, när de dessutom är ganska mjuka så lägger man på en tjock polyuretan-yta som ofta dämpar ännu mer. Man hör direkt skillnaden akustiskt om man jämför en vanlig Squier med t ex en American Pro.

Halsen är det som kan skita sig mest och göra en bas helt ospelbar, både konstruktion och materialets kvalitet avgör hur stabil halsen kommer att vara. Som kund är det svårt att avgöra eftersom det visar sig i längden om man har tur inom garantitiden om bitarna och hantverket håller måtter eller inte.
De dyraste basarna väljer de bästa bitarna, i mellanprisklassen väljer man bort de sämsta bitarna, i lågprissegmentet gäller det att pressa ut så mycket basar som möjligt ur en brädhög.
Samma sak med hantverket, man kan lägga 1 minut eller 10 minuter på att montera en greppbräda, gissa vilket som ger en genomgånde bättre kvalitet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev: Det blir en solklar von oben-attityd där märke och prislapp är den enda påtagliga differentieringen.
Men varken märke eller prislapp är ett bra mått på vad en bra bas är, speciellt som det är högst individuella önskemål som skall tillfredsställas.
Von Oben kan det förstås vara, men att en tillfixad Squier/Harley Benton skulle ha den enda påtagliga skillnaden att det är en annan prislapp och ett annat märke än en dyrare bas stämmer ju inte.
Vi har alla testat pimpade Skvajjers eller HPD:er.
Kan de bli riktigt bra?
Absolut, om det är rätt träbitar.
Är de lika bra som en Pre CBS, CS eller en annan mer påkostad Fender?
Aldrig i livet.
Kan de ta dig igenom ett gig?
Absolut.



Det finns som både BBQ och gthyni nämner en hel del objektiva saker som gör vissa basar till ett bättre instrument än andra.
Det måste väl ändå vara allmänt vedertaget vid det här laget?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

lowfreq skrev:
Ett annat syndrom är att man blir bortskämd med dyra och coola basar om man väl har vant sig vid det.

Det här är ju pudelns kärna känns det som...
Det är ganska sällan någon som ägt dyra fina eller bara riktigt bra basar som kanske en gång i tiden varit dyra/coola, sedan går och säljer dem och köper en Skvajjer eller Harley Benton och är nöjda...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Les_Claypool
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 13:27
Ort: Orust

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Les_Claypool »

E ju så olika här i världen .
Min vän som jobbat på heltid med att lira bas över 4000 gig testade min Fender jazzbas 64a customshop och tyckte liksom att den va ju fin .
Hela basen bara sjöng när man lirade på den och liksom bara vibrerade i hela kroppen .
Han känner liksom inte på samma sätt som man själv att här jävlar har vi ett bra instrument , utan för honom är ett bra instrument mer nåt som e lättspelat med låg stränghöjd ungefär .
Så för honom e de liksom ingen skillnad på en classic vibe eller en monster-jazz kan man säga.
Sire V7
Ebs Drome Classic
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Det var ju senast häromdagen någon postade en bild i FB-gruppen som enbart innehöll basar som jag skulle betrakta som icke speldugliga.
Vilken jäkla tur att du slipper spela på dem då...

Köp vilka basar du vill och skit i vilka basar andra köper och trivs med. Gång på gång ska du dra alla över din egna måttstock och använder klumpiga uttryck för att nedvärdera de du anser, i detta fall, köpa "icke speldugliga" basar.

Vore världen ett bättre ställe om alla köpte en enda 50.000 kronors bas och spelade med den livet ut?
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Bullen »

Köpte just en bas för 500 spänn. Låter den bra så kanske den är med på album nr.3. Den dyraste bas jag äger är en HPD jag gav 6K för och det är den bästa bas jag någonsin spelat på, sålde av en warwick med nypris kring 20k för att köpa den och ångrar det inte en sekund. Min budget t-bird är ljusår bättre än det motsvarande originalet jag ägde som kostade 3 gånger mer i nyptis. Ocreddigt? Vem bryr sig? Inte jag, inte skivbolaget, inte publiken och inte mina groupies. Ett icke-problem.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Hellish »

Bullen skrev:Köpte just en bas för 500 spänn. Låter den bra så kanske den är med på album nr.3. Den dyraste bas jag äger är en HPD jag gav 6K för och det är den bästa bas jag någonsin spelat på, sålde av en warwick med nypris kring 20k för att köpa den och ångrar det inte en sekund. Min budget t-bird är ljusår bättre än det motsvarande originalet jag ägde som kostade 3 gånger mer i nyptis. Ocreddigt? Vem bryr sig? Inte jag, inte skivbolaget, inte publiken och inte mina groupies. Ett icke-problem.
PARKAS bryr sig! Du spelar ju på skräääääp!

;)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Här borde vi sätta punkt med ett samstämt Käft! Rövhattar! i midsommartid. Trevlig midsommar alla basfäktare!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Mr Praline »

För en gångs skull är jag helt överens med parkas (once upon a full moon, haha). Personligen har jag aldrig spelat på en kopia eller HPD av ett känt märke som låtit eller spelat bättre än ett original. Jag ser ingen poäng i att ha fler basar än vad jag spelar på regelbundet (oftast bara en), förutom att ha en backup om något skulle hända med den ena. Jag betalar mycket hellre några tusenlappar extra för en bas om jag vet att det är ett gediget bygge, än köper billigt för billighetens skull. Jag köper en bas för att spela på den, inte för att samla på dem.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Håcke »

Jamen vilket dåligt minne många verkar ha.
Ok, hade man råd skulle man ju bara köpa superbasar.
Men det har man inte.
Så istället köper man nåt man har råd med.
Som man i en del fall blir livslångt förälskade i, så dom blir kvar.
För affektionsvärdet är högre än vad man får på en genomrutten marknad.
Som så många av oss blir man då sittande med ett knippe skräpbasar man inte kan sälja.
Och man har fortfarande inte råd att köpa nån superbas...
Men visst, i teorin så...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Danne »

Roger Hedin skrev:Här borde vi sätta punkt med ett samstämt Käft! Rövhattar! i midsommartid. Trevlig midsommar alla basfäktare!
Håller helt med. Återigen har vi luftat våra åsikter och kanske vi kan komma överens om att alla återigen inte är helt överens.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

Tendenser till mindre trevlig ton i denna tråd men ämnet berör. Tråden handlade ursprungligen inte om kopior versus original eller vintage.
Jag har aldrig testat någon pre CBS bas som är bättre än min HPD för mig. Men så har min bas hals från Warmoth, som det skvallras säljer till Fenders customshop.
En bra bas för mig kan inte ha aktiv elektronik, jag blir stressad av batterier och vill inte ha något som kan krångla i onödan. Men det betyder naturligtvis inte att en bas med batterier inte är bra objektivt sett. Men på samma sätt kan inte vintageentusiasterna eller märkesivrarna dissa oss som inte håller med. Min sak är inte som er, jag letar efter andra saker.
Jag träffade en kusin på midsommar som spelat kontrabas i Radfiosymfonikerna
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av hitman »

Jävla skit-telefon....
Det jag försökte säga innan mobilen saboterade:
Kusinen spelar på basar för hundratusentals kronor eller mer. Han tyckte min hembyggda elkontra var kul. På en trång scen på en fest är den bra. Kanske rentav bättre än en miljonbas från 1800-talet? Det betyder inte att min elkontra är "bra" i andra sammanhang.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Rigmor
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 01 sep 2013, 03:53

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Rigmor »

blackparkas skrev:
lowfreq skrev: Ett annat syndrom är att man blir bortskämd med dyra och coola basar om man väl har vant sig vid det.
Det här är ju pudelns kärna känns det som... Det är ganska sällan någon som ägt dyra fina eller bara riktigt bra basar som kanske en gång i tiden varit dyra/coola, sedan går och säljer dem och köper en Skvajjer eller Harley Benton och är nöjda...
Tja... två högvärdiga basar jag hade i min ägo var en Alembic Series I och en EBMM Stingray 5. Bägge kan väl anses ha status som "riktigt bra" och coola, men ingendera funkade för mig. Den förra kunde inte hålla stämningen och var allmänt överkänslig och opraktisk på turnéer, den senare hade en (för mig) ohanterligt aggressiv eq-kalibrering. Så efter den betan avyttrade jag dem båda och beslöt hålla mig till stabila, pålitliga och relativt enkla instrument med passiv elektronik. Det har jag inte ångrat, och suktar inte längre efter något med fler än fyra siffror på prislappen. - Skulle i så fall vara en FGRC, men det kan gärna få bero.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddan skrev:Jag vet inte.....jag håller nog med Bjelkeman lite;
peka på vem som äger 10-15st tusenkronorsbasar! Jag har då aldrig hört talas om ngn.
Köper man tusenkronorsbasar så gör man nog oftast det för att alternativet är; ingen bas alls.

I övrigt så är de basar jag äger good enough för honom som ska traktera dem.
Det finns ingen som i en bandsituation kan lyssna och utröna om det är en 5´tkr-bas eller en 35´tkr-bas det spelas på.
Så det kommer alltid ner till om man är bekväm med basen eller inte.
Det är bara olika saker som gör att vi är bekväma med ett instrument eller inte.
För vissa är det vetskapen att basen kostar 30´000 för andra är det andra saker.
Såhär, uppspelad i en combo,uppmikad m en iphone och småhafsigt spelad så låter den kanske knte a million dollars men det ska nog mycket till innan ngn hör att det är en 900spänns skitbas mitt i ett sammanhang,huh
Och spela på den går ju...
http://youtu.be/NHvSBuN14CE" onclick="window.open(this.href);return false;
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:
blackparkas skrev:Det var ju senast häromdagen någon postade en bild i FB-gruppen som enbart innehöll basar som jag skulle betrakta som icke speldugliga.
Vilken jäkla tur att du slipper spela på dem då...

Köp vilka basar du vill och skit i vilka basar andra köper och trivs med. Gång på gång ska du dra alla över din egna måttstock och använder klumpiga uttryck för att nedvärdera de du anser, i detta fall, köpa "icke speldugliga" basar.

Vore världen ett bättre ställe om alla köpte en enda 50.000 kronors bas och spelade med den livet ut?

Ja, visst är det tur?

Kvalitet är ju trots allt mätbart och de flesta har ju något slags måttstock över vad som anses som kvalitativa delar i en bas, som trots allt stämmer ganska bra överens med min....

Köper du 10st 2000kronorsbasar tror jag inte du gör det för att de "trivs" med dem.

Jag tror de flesta basister skull må bra av att ha ett fåtal BRA basar hellre än ett större antal skitbasar.
Fler nöjda basister, ja, då blir ju världen ett bättre ställe. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av magnus_s »

Det är en bra och intressant diskussion du startat parkas.
Klart tydligt är som tidigare sagts, att det berör.

Jag är också helt klart för att investera i en bra istället för 15 halv-bra. Detta gäller i allt och givetvis kan man inte köpa det bästa av allt alla gånger så det vill till att prioritera lite.

När det kommer till instrument så vill jag tro att man som bassist "levvlar" upp i ett behagligt tempo till allt mer välbyggda och avancerade instrument i samma takt som man blir både duktigare och mer engagerad i musiken.
På den resan kommer det alltid passera en och annan ögonsten som man har svårt att släppa, som man har någon sorts speciell relation till, eller så kanske man helt enkelt inte har ngt behov av att sälja av.
Kanske är kulturen långsamt på väg åt att det faktiskt är ok att lägga 20k på ett instrument?
Jag vill minnas när de summorna låg så långt bort i horisonten att man knappt kunde ana doften av det...

Lägg ihop de summor väldigt många lägger på andra fritidsintressen som seglat upp det senaste decenniet så kan man rätt snabbt se vad som annars äter upp de små ekonomiska musklerna.

Jag har inget som egentligen tillför i denna debatt... :-)
Skriv svar