Varför inte köpa en BRA bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

Ett paket cigg om dagen kostar på ett år samma som en sprillans American Pro. Borde vara ett lätt val för de här som röker
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av GandhiMK2 »

Varför ha så många basar öht?
Visst,om du spelar in eller om det är en del av ngn sorts scenpersona men i övrigt... låter ju typ likadant...
Kan möjligen få en att ta olika beslut och få olika ideer men ändå... i övrigt?
Det kanske är helt till min nackdel att jag hittade ett instrument 1987 och sen spelat 99.999% av tiden på just det instrumentet....
Samtidigt så är jag ju extremt bekväm med och känner den väl... och det känns nästan viktigare än ngt annat...
well well.... jag har ju aldrig riktigt förstått det där "köpaenbastill"-brinnet..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:Varför ha så många basar öht?
Visst,om du spelar in eller om det är en del av ngn sorts scenpersona men i övrigt... låter ju typ likadant...
Kan möjligen få en att ta olika beslut och få olika ideer men ändå... i övrigt?
Det kanske är helt till min nackdel att jag hittade ett instrument 1987 och sen spelat 99.999% av tiden på just det instrumentet....
Samtidigt så är jag ju extremt bekväm med och känner den väl... och det känns nästan viktigare än ngt annat...
well well.... jag har ju aldrig riktigt förstått det där "köpaenbastill"-brinnet..
P-bas, J-bas, Rick, 5-strängad(e), bandlös, elkontra, shortscale, flats-utrustad, ackebas, behålla förstabasen, etc...
Finns så mycket roliga olika ljud och känslor från olika instrument som får en att spela på olika sätt.
Helt ok att ha hittat sitt ljud och hålla sig till det, men ovan är varför jag har många olika basar.

Edit: Men jag har ingen GAS för GAS:ens skull, utan blir jag sugen på en bas är det för att det finns en tonal nisch som jag vill utforska. Skulle jag få GAS nu skulle det väl vara på en Dingwall eller nåt.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

I mitt fall har jag helt klart användning för olika basar.

Jag vill inte göra de vanliga giggen med Warwick och Warwick passar så otroligt bra till metalgiggen.
Och så måste man ju ha en eller ett par backups... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Basstore »

blackparkas skrev:I mitt fall har jag helt klart användning för olika basar.

Jag vill inte göra de vanliga giggen med Warwick och Warwick passar så otroligt bra till metalgiggen.
Och så måste man ju ha en eller ett par backups... :D

Sälj din Warwicks o köp en dyrare.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Jag har ibland tänkt i samma banor som Blackparkas om varför man har en massa billiga basar istället för 1 riktigt bra. Jag har själv haft ett par billigare basar. För mig som ursprungligen är gitarrist så tror jag att det har lite med nyfikenhet att göra och att i början så vet man kanske inte riktigt vad man är ute efter, jag menar även bland bra basar så finns det basar som kanske inte är så rätt för mig. Exempelvis så har jag aldrig spelat på en fender precision som jag gillar, jag tycker inte om halsprofilen och jag tycker inte att ljudet är riktigt det jag är ute efter, gör det precisionbasen till en dålig bas..Absolut inte men det är inte rätt bas för mig. Jag har under åren köpt och sålt en hel del basar och gitarrer men det känns som jag hela tiden hittar mer vad jag egentligen gillar under mitt samlande. Nu har jag bara 3 basar en Tobias growler från 90 talet en tysk warwick corvette som också har ganska många år på nacken och en Ibanes BTB. Tobias basen och corvetten tycker jag är så nära perfekta basar för mig, jag tror att Tobiasen har den mest perfekta halsprofil jag har provat men bartolini preampen är lite bökig med alla sina inställningsmöjligheter och så drar den mer batteri än de flesta andra aktiva basar jag prövat, men man förlåter den för allt sånt för det är en så jäkla go bas. Corvetten har en nästan lika go hals men är lite mer begränsad i inställningsmöjligheter (har en aktiv corvette) men å andra sidan så låter den liksom bra hur man än skruvar så det är lätt att förlåta den för att den inte har lika mycket inställningsmöjligheter som Tobias basen.
Vad gäller BTB basen så var det en bas som jag köpte svinbilligt av ren nyfikenhet, jag tycker att den låter fantastiskt och är väldigt allsidig men den har en nackdel och det är att den känns väldigt stor och tung och den har större strängavstånd än de andra basarna så jag kommer aldrig helt överens med halsen på den men jag använder den ibland när jag spelar in eftersom den ofta ligger väldigt bra i mixen.
Men som sagt jag tror att jag hade inte riktigt hittat vad jag gillat ifall jag inte ägt en massa olika basar, fast jag köper och säljer dem. Jag brukar tänka såhär att ifall jag inte använder en bas på väldigt länge så säljer jag den till förmån för ett annat köp.
Jag har en kompis som har över 20 basar och gitarrer varav de flesta är billighetsgrejer och han är av den övertygelsen att det inte spelar så stor roll med varken märke eller träslag så han köper billiga grejer och ifall han vill ha ett annat sound så byter han mickar, han är en väldigt duktig musiker och hans grejer låter verkligen inte skit (man får tillägga att han gör setup och sånt på sina grejer såklart). Som jag ser det så ifall han kan få billiga grejer att funka för honom så är det ju rätt för honom. Jag har lite andra ideal när jag väljer så smaken är olika och jag tror att det viktigaste är att man hittar vad som känns rätt för en själv.
Vad gäller kvalitet så får väl jag säga att jag har inte märkt att exempelvis Fender skulle vara generellt bättre byggda än exempelvis Ibanes.. Sen ifall man föredrar soundet från den ena det är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

en annan aspekt förutom att man väljer bort kvaliteten för kvantitet är underhållet.
Basar och gitarr behöver regelbunden TLC för att spela som smör, för min del har jag lagt gränsen vid 3 basar (+ en elgura och akkegura) för att alla ska få speltid och att alla ska få den TLC de behöver för att de ska kännas bra.

Varje gång man går igenom och finjusterar sitt instrument så känns det lite som nytt igen och man blir glad.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

gthyni skrev:en annan aspekt förutom att man väljer bort kvaliteten för kvantitet är underhållet.
Basar och gitarr behöver regelbunden TLC för att spela som smör, för min del har jag lagt gränsen vid 3 basar (+ en elgura och akkegura) för att alla ska få speltid och att alla ska få den TLC de behöver för att de ska kännas bra.

Varje gång man går igenom och finjusterar sitt instrument så känns det lite som nytt igen och man blir glad.

Jag justerar i princip ALDRIG mina basar.
Aldrig något underhåll utöver byte av strängar.

Blir lite fundersam ibland när relativt nybyggda basar i 30-40-50k-klassen åker tillbaka på "service" hos byggaren etc...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Basstore skrev:
blackparkas skrev:I mitt fall har jag helt klart användning för olika basar.

Jag vill inte göra de vanliga giggen med Warwick och Warwick passar så otroligt bra till metalgiggen.
Och så måste man ju ha en eller ett par backups... :D

Sälj din Warwicks o köp en dyrare.

Det kommer det också!
Hade bara Dingwall varit snygga hade jag förmodligen tjackat en sån.
Zon kommer det att bli en framöver, men båda dessa är ju i och för sig i samma prisklass som en Warwick kostar idag typ.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: Jag justerar i princip ALDRIG mina basar.
Aldrig något underhåll utöver byte av strängar.
Try it, you'll like it :tummenupp:
Trä är ett levande material, det rör sig med åldern och årstiden.
När man byter strängar är ett bra tillfälle.

Jag brukar göra det också när jag ska sälja något,
vilket kanske är lite dumt för man provspelar och det är så trevlig känsla att man nästan ångrar sig (eller t o m gör det som men min G&L)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Jag håller med om att en justering kan göra underverk, fast jag tycker inte att man behöver justera varje gång man byter strängar på basen. Jag brukar dock kolla av mina basar och gitarrer regelbundet.
Den enda gitarr jag har som är totalt stabil hela tiden är min Ogre gitarr, fast å andra sidan den är inte byggd i trä. Den är byggd i magnesiumlegering.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Jotack, jag vet att trä är levande material etc..
Jag använder ju samma fabrikat/gauge på strängar hela tiden på alla basar.
Finns ingen anledning att skruva på något som är bra.

Det är ju inte så att jag skiter i det, men det behövs liksom inte.
Trussen kan få sig ett halvt varv ett par ggr per år, men knappt det...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Per »

Det där med justeringsbehov är ju beroende av många saker, allt från ålder och tillverkningsland till material eller grovlek. Att ett nybyggt instrument från ett land med annat klimat behöver en justering kanske före eller efter första vintern, är väl mer naturligt än konstigt. Vad som händer sedan är ju mera intressant. Jag har basar, som behöver allt från någon kontroll per år till nada. Priset har inte så mycket med det att göra och mina preferenser är någorlunda desamma med viss respekt för att instrumenten är olika i sig.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Jag brukar göra en skit-setup när jag köper en ny bas.
Oftast innebär det byte av strängar och nåt snurr på dragstången.
Är inte så kinkig och gillar inte låg stränghöjd och gillar dessutom strängrassel.

De basar som behålls justeras i princip aldrig sedan.
Det behövs inte. :D

Men å andra sidan är Warwickarna ganska stabila byggen och Fendern är gammal.
Ric:en kan vara lite kinkigare, men den orkar jag aldrig justera så den får vara som den är... :D


Men jag tycker nog priset absolut kan ha att göra med hur mycket det ska justeras.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

Givetvis beror det på hur känslig man är,
själv så är jag ganska stark i nävarna, spelar med hårt anslag och tycker att liter rassel hör till så lira går ju alltid,
men å andra sidan är det en skön känsla att plocka upp ett instrument som lirar som smör. Man blir glad.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

De som lirar som smör kan man ju inte spela på för tar du i som man brukar så låter det skit. :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av gthyni »

Smör är individuellt
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Personligen kan jag inte förstå varför man inte skulle vilja att ens bas låter och spelar så bra som möjligt. Jag menar man väljer sin bas med omsorg för att den ska låta så bra som möjligt och för att den skall kännas bra att spela på.
Men när man väl har basen så vill man väl att den skall fortsätta att vara lika bra som när man köpte den.
Som jag ser det så är det viktigt med fräscha strängar av bra kvalitet och att man ser till att setupen fortfarande funkar. Om basen blir lite mer trög-spelad eller får döda punkter eller börjar skorra så tycker inte jag att det är sånt som man ska ignorera. Ifall man inte tycker sånt är viktigt och inte bryr sig om sådana detaljer så funkar det ju egentligen lika bra med billigare basar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av BBQV »

Precis. Hellre en bra setup på en halvbra bas än en kass setup på en jättebra bas. Alla dar i veckan!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Elfström »

BBQV skrev:Precis. Hellre en bra setup på en halvbra bas än en kass setup på en jättebra bas. Alla dar i veckan!
:tummenupp: :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Gastur skrev:Personligen kan jag inte förstå varför man inte skulle vilja att ens bas låter och spelar så bra som möjligt. Jag menar man väljer sin bas med omsorg för att den ska låta så bra som möjligt och för att den skall kännas bra att spela på.
Men när man väl har basen så vill man väl att den skall fortsätta att vara lika bra som när man köpte den.
Som jag ser det så är det viktigt med fräscha strängar av bra kvalitet och att man ser till att setupen fortfarande funkar. Om basen blir lite mer trög-spelad eller får döda punkter eller börjar skorra så tycker inte jag att det är sånt som man ska ignorera. Ifall man inte tycker sånt är viktigt och inte bryr sig om sådana detaljer så funkar det ju egentligen lika bra med billigare basar.

BBQV skrev:Precis. Hellre en bra setup på en halvbra bas än en kass setup på en jättebra bas. Alla dar i veckan!

Det är väl ingen som säger nåt emot det? Eller?

Och strängar byter jag oftare än de flesta tror jag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Och vad är en BRA setup?
Är inte det väldigt olika från folk till folk?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av BBQV »

En bra setup är en setup som får dig att spela så bra som möjligt med den basen.
En bra bas är ett verktyg som ger dig möjlighet att uttrycka det du vill uttrycka.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av blackparkas »

Så.... att jag låter bli att fixa med mina basar innebär att de INTE har den setup jag vill ha och som gör att jag spelar så bra som möjligt med de basarna?!

Det måste ju ha kommit från någonstans och den enda som pratat om att inte göra setup är jag.
Jag BEHÖVER inte göra någon mer setup på mina basar eftersom de är som jag vill ha dem och det räcker att ett par gånger per år (max, ibland inte ens det) får skruva på trussen.

Ale tycker ju hans setup är skitbra, medan jag inte kan spela alls som jag vill på basar med den setupen.

Bra basar behöver inte alltid lika mycket skruvande som halvbra basar.
Det har i alla fall jag kommit fram till.

Ingen av de BRA basar jag någonsin ägt har jag behövt skruva på mer än när man precis köpt dem, alt. om vintern är elak och man får justera trussen lite.
Fortressen hade jag nog aldrig rört trussen på innan jag bytte till fetare strängar samt började stämma i D..
Vilket var typ 10 år efter att jag köpt den...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Varför inte köpa en BRA bas?

Inlägg av Gastur »

Givetvis så varierar servicebehovet från användare till användare. I regel kan man väl säga att ju flitigare något används ju större servicebehov, särskilt om man räknar in att ett instrument som används flitigt får utstå mer förändringar i temperatur och luftfuktighet. Sedan blir det också mekaniskt slitage på vissa delar exempelvis översadeln. Visst Warwick har sina i mässing men de är ändå inte oförstörbara.
Visst kan en välbyggd bas hålla sig längre utan justering än en riktig skitbas men även en bra bas behöver lite översyn ibland.
Sedan har olika människor olika känsliga öron vissa kanske inte bryr sig så mycket om när basen börjar bli sämre och rassla med strängarna och vissa kanske inte ens märker om intoneringen börjar bli lite off.. För andra så kan sånt störa väldigt mycket.

Smaken är som baken och är man nöjd med sitt sound så kör på det.
Skriv svar