Bra bascase

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Bra bascase

Inlägg av matt_deluxe »

Jag funderar lite över det här med bascase. Själv har jag använt samma ruttna två hardcase ganska länge, men det ena är helt slut nu och det andra är inte jätteläckert heller. Så man borde ju förnya sig inom överskådlig framtid.

Fram till för något år sedan var antalet flygningar med bas lika sällsynta som ärliga krögare, men nu är det mer som mustascher i Hellacopters-influerade band. Så frågan är om man ska följa de råd som dyker upp ibland, att ha en svinbra gigbag (typ Mono Vertigo) och försöka få med den ombord eller ett redigt hardcase som klarar mycket stryk.

Grejen är ju att de dyra gigbag-arna kostar ju som flightcase, men inger inte illusionen att man kan slänga och dänga med det. Dessutom är de ju mer praktiska att bära. Men jag tror ändå på hardcase när saker ska staplas i turnébussar.

Det är öppet för diskussion och gärna tips och erfarenheter i ämnet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra bascase

Inlägg av Roger Hedin »

Det bästa är Hiscox, såvida du inte ska släpa på en kassaskåpsliknande flight case; då är den säkert stabilare, men tyngre, så du har inte råd att resa med den i alla fall.
Kolla in Hiscox info-video...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=C0jbDM2MOxs[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Bra bascase

Inlägg av theLopp »

Hiscox är säkert kanon men om du bara ska resa med en bas så hade jag valt en bra gigbag och en SKB Bass Safe. Flygbolagen verkar bara bli tuffare på att tillåta instrument som handbagage.

http://www.skbcases.com/music/products/ ... &c=84&s=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Denna är väldigt smidig att hantera. Jag har inte flugit så jättemycket med den än, för jag har oftast fler instrument med mig, men den verkar tåla mycket stryk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Bra bascase

Inlägg av Aslan »

Jag har flugit en hel del med ett Bass Safe. Funkar kalasbra! Och skönt att ha en gigbag väl framme:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Bra bascase

Inlägg av mikkejohansson »

Aslan skrev:Jag har flugit en hel del med ett Bass Safe. Funkar kalasbra! Och skönt att ha en gigbag väl framme:)
This ^^
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bra bascase

Inlägg av blackparkas »

Ett flightcase är ju alltid et flightcase.

Bass-Safe verkar ju faktiskt väldigt smart.
Men om man ändå ska åka turnebuss som ska mötas upp efter ett flyg ned på kontinenten så röstar jag ändå för något slags flightcase..

Personligen skulle jag helt klart satsa på ett Dixon-case för 2 basar.
Men det är ju jag..

Bass-Safe känns lockande för att de verkar så lämpliga att släpa omkring på, men ett Dixon är nästan lika smidigt, + att man slipper rodda ur en gigbag ur ett case.
Jag slipper gärna en massa bökande... jag är lat...

Ett Dixon kan dessutom användas som ställ på scen ståendes i nåt hörn.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
healons
Medlem+
Inlägg: 891
Blev medlem: tor 18 mar 2010, 16:47

Re: Bra bascase

Inlägg av healons »

Pelicase eller SKB i-series gillar jag!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Bra bascase

Inlägg av maxoges »

Fick ett Hiscox-case med min nya bas. Jag skriver under på att det är ett jävligt bra case. Osar kvalitet som inget annat case jag sett.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bra bascase

Inlägg av Roger Hedin »

maxoges skrev:Fick ett Hiscox-case med min nya bas. Jag skriver under på att det är ett jävligt bra case. Osar kvalitet som inget annat case jag sett.
Bild

Bild

Bild
Det finns i tre kvaliteter: skitbra, förbaskat skitbra och så in i bomben skitbra. Inte nog med att det skyddar mot krosskador, det skyddar mot stötskador på ett sätt som inte många case gör. Det stötupptagande materialet är fantastiskt. Även om skalet krossas så krävs det en hel del till för att saken inuti ska ta skada. Kolla en och en halv minut in i video ovan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Bra bascase

Inlägg av matt_deluxe »

Det ser ju onekligen ut som att Hiscox ligger bra till.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Bra bascase

Inlägg av Jan Hellman »

Hiscox är vansinnigt bra. Har flera stycken och är definitivt vad jag använder när jag inte kör med gigbag.
Skriv svar