Jazz bas hals värde?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
jojjemannen
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 okt 2016, 08:37

Jazz bas hals värde?

Inlägg av jojjemannen »

Hej!

Har lämnat in min Fender jazz 68 på renovering. Bland annat ska orginalhalsen bandas om. Detta innebär att min extrahals blir över och jag behöver den inte. Nu hörde instrumentdoktorn av sig och ville köpa halsen av mig som del av betalning.
Det är en Fender jazz 78' Lönn.

Problemet är att jag inte har en aning om det finns något värde i en sådan hals och i så fall hur mycket. Skicket är bra, men behöver en bandslipning.

Någon som kan hjälpa mig, så man inte blir lurad?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av blackparkas »

Del av betalning låter ju otäckt.
Du borde få minst 5000 spänn för halsen om den är ok.

Är det lönn med svarta eller vita blocks?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
jojjemannen
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 okt 2016, 08:37

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av jojjemannen »

Ok!
Det är pärlemo blocks. Känns ju som att man bör sälja den privat om inte budet är åtminstone några tusenlappar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av blackparkas »

Helt klart.

Som sagt, jag tror du får minst 5000 spänn för halsen om du skulle sälja den privat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
jojjemannen
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 okt 2016, 08:37

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av jojjemannen »

Tusen tack för svar!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av HirYoshima »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=86246" onclick="window.open(this.href);return false;

Där har vi en p-bashals från -78 med ny kropp och sånt. Nu tror jag att din hals är värd mer pga pärlemorblocks, men det är en fingervisning iaf.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av blackparkas »

HirYoshima skrev:http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=86246

Där har vi en p-bashals från -78 med ny kropp och sånt. Nu tror jag att din hals är värd mer pga pärlemorblocks, men det är en fingervisning iaf.
Ja, och det mesta i priset på den basen är ju halsen.
Man får kroppen och resterande prylar på köpet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
jojjemannen
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 okt 2016, 08:37

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av jojjemannen »

Säg till om någon är intresserad av köp. Så fort jag fått ett förmodat skambud så vet jag att jag kommer sälja den privat. Till ett rimligt pris.
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av supro »

Jag är intresserad men tror 5k är lite optimistiskt...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av blackparkas »

Vad tycker du den ska kosta då?

Man får ju betala rätt saftiga pengar för en original Fender-hals av modernare slag.

Hade det varit svarta blocks och bindings eller RW-bräda så hade jag varit beredd att betala 5 papp i alla fall.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av HirYoshima »

blackparkas skrev:Vad tycker du den ska kosta då?

Man får ju betala rätt saftiga pengar för en original Fender-hals av modernare slag.

Hade det varit svarta blocks och bindings eller RW-bräda så hade jag varit beredd att betala 5 papp i alla fall.
3100 kr för en mexico-hals
6300 kr för en USA-hals.

Då är de UTAN blocks.. (och priserna antagligen utan moms och tull)

http://shop.fender.com/en-SE/parts/elec ... arts-necks" onclick="window.open(this.href);return false;
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av blackparkas »

Ja.

Tänkte iofs mest på begagnade halsar.
Är inte ofta jag sett en amerikansk hals till salu för under 3000 spänn om de är en helt vanlig hals.
Är det dessutom en 70-talare brukar det i regel kosta mer än en vanlig hals.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
supro
Medlem
Inlägg: 456
Blev medlem: tor 22 jan 2009, 03:36
Ort: Stockholm

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av supro »

Tänkte att eftersom det är ´78 så är det väl 3-bult och micro/tilt och de är inte lika populära som de äldre. Hade det varit tidigt 70-tal med 4 skruvar och den stora loggan hade jag gärna betalt mer än 5k.
blackparkas skrev:Vad tycker du den ska kosta då?

Man får ju betala rätt saftiga pengar för en original Fender-hals av modernare slag.

Hade det varit svarta blocks och bindings eller RW-bräda så hade jag varit beredd att betala 5 papp i alla fall.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Jazz bas hals värde?

Inlägg av Roger Hedin »

supro skrev:Tänkte att eftersom det är ´78 så är det väl 3-bult och micro/tilt och de är inte lika populära som de äldre. Hade det varit tidigt 70-tal med 4 skruvar och den stora loggan hade jag gärna betalt mer än 5k.
blackparkas skrev:Vad tycker du den ska kosta då?

Man får ju betala rätt saftiga pengar för en original Fender-hals av modernare slag.

Hade det varit svarta blocks och bindings eller RW-bräda så hade jag varit beredd att betala 5 papp i alla fall.
Det är ju inget större problem. Vill du inte ha micro-tilt-systemet kan du alltid plugga hålen och borra halsen för fyrbultsfäste. Tvärtom är svårare. Jag har själv en gammal avbandad "transition neck" med trebultsfäste OCH trussjustering vid kroppsänden. Någon sa: det är inte möjligt. Men, det är det; skruvarnas längd och beslagens tjocklek är anpassade så allt passerar varandra. Sen blev det mer praktiskt att ha bullet truss rod-justering på dessa halsar. Allt är möjligt; du får nog räkna med att betala ett Japanfenderpris för en 70-tals Fenderhals hur som helst...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar