Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Hej alla!
Kan någon tala om för mig vitsen med denna konstruktion på huvudet?
Om någon någon gång skulle yttra sig om hur fula huvudlösa basar är, så tänker jag slänga denna i ansiktet på dem, likt den fulaste dicpic...

Bild

En olycka som bra väntar på att hända!

Bild

https://www.ebay.com/itm/RARE-5-String- ... SwN2VZVXWp" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av BBQV »

Att slippa prata med folk som vill köpa den?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

:D :D
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Tydligen redan för 10 år sedan, eller mer fanns det denna tillverkare som hette Pentasystems, som gjorde enbart 5 strängade basar. Tydligen kallades tekniken för "multi-planar" headstock. När folk på andra forum ifrågasatte vitsen och funktion, svarade tillverkaren med att det var trade secret. Vaddå? Vi ser ju hur det ser ut utan problem! Sedan att de sade att de hade patenterat det hela gör det ju hela till en icke trade secret. Ett patent måste vara offentligt och synligt för alla. Sök på "maestro Alex Gregory" och "multi planar headstock".

Deras 5-strängade basar var stämda i kvinter vilka hade 25 band, vilket gjorde de till 5 oktavers bas.

http://www.google.com/patents/US20030070527" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Men jösses vilken haschtomte det verkar vara som hittat på det där...:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3VOBayDaWEE[/youtube]

Säger att han "hittat på den 7-strängade gitarren". :shock:
Han var inte ens född eller påtänkt när Georg van Eps jazzade loss på 40-50 talet på sin 7-strängade gura. Påtänd verkar han vara dock.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Danne »

Den siste pappskallen som köper onödiga påhitt är inte född än så det finns nog en fortsatt framtid för dylika skapelser.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Jag måste nog rätta mig angående mitt påstående "olycka som väntar på att hända". Jag ändrar det härmed till "olyckan har redan hänt". Dvs att göra den så ifrån början. Själva designen och idén bakom det är en olycka i sig. Redan.

Jag kan inte annat att tänka mig att detta är någon avanceraad variant på "this one goes to eleven" förstärkaren, som förekom i skämtdokumentären Spinal Tap. Där den fiktiva gitarristen presenterar sin förstärkare till intervjuvaren, som ifrågasätter "men varför låter du inte 10 vara den högsta volymen" varpå Nigel Tufnel efter en sekunds av stumhet svarar helt enkelt "this one goes to eleven" utan någon närmare förklaring.

Skillanden är bara att detta verkar vara "på riktigt". Han har gjort det här utan att närmare förklara varför och speciellt hur. Bara för att man kan så skall man inte.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag bara tänker: Köp ett case till den där! Köp en gigbag till den där! Varför göra saker enkelt när man kan göra det svårt...?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

:D :)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av fieldflower »

Men hur i hela h-e är det tänkt med 45-gradig vinkel på B-strängen?
Stämmer man upp den 10 cent över B får man väl aldrig tillbaks den igen.
Och hur ofta får man byta översadel? Varannat strängbyte?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Roger Hedin »

Det finns en darwinistisk lag om varför underlägsna arter slås ut av biologiskt överlägsna. Den kan tillämpas här; är det någon som över huvud taget sett en sån bas användas?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:Men hur i hela h-e är det tänkt med 45-gradig vinkel på B-strängen?
Stämmer man upp den 10 cent över B får man väl aldrig tillbaks den igen.
Och hur ofta får man byta översadel? Varannat strängbyte?
:lol:
Om man nu har gjort den så vinklad för att slippa strängträd, varför har han fullt med strängträd ändå till varje sträng. Dessutom verkar en av dem helt oanvänd. :roll:

Och nej jag har aldrig sett någon använda varken denna eller andra av pentasystems basar. För det första spelar bara den enorma vinkeln roll på öppen sträng, så fort man bandar med fingret spelar det ingen roll hur det ser ut bakom sadeln. Men strängen verkar redan hålla på att lindas upp, och mycket riktigt, man får nog byta sadel lika ofta som strängar, om inte byta huvud när de har krackelerat. Tänk bara att våga luta hela basen försiktigt mot en vägg...då kan man ha en vadslagning on hur lång tid det tar innan första "cracken" hörs eller syns... :wink:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Mellannamnet på märket borde vara ömtålig : Pentasystem Fragile!
Men som sagt, fanns det något incitament för huvudlösa basar, så representerar denna designen inget bättre emot huvud. Det är ju denna konstruktion som är mer "huvudlös" än någon annan. Om inte annat att det är bara en tidsfråga innan huvudet trillar av och den blir huvudlös ändå...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Hånken »

Om inte Ned Steinberger hade kommit på detta med huvudlöst tidigare, så hade både han och andra fått idén efter att ha sett denna huvudkonstruktion. Plötsligt ter sig följande design lösning på samtliga påstådda, påhitta, oc befintliga problem:

Bild

Det ser t o m vackert ut vid jämförelse.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av AlbinH »

Det känns fint att utvecklingen går framåt! Man skall inte titta snett på nyheter inom musikverktygens område.

Ett annat stort framsteg på musikverktygens himmel är envägskabeln. Den s.k. "Directional guitar cable". Naturligtvis till ett högt pris. Inget är gratis i spetsteknologins framkant. :vinkar:

TDPRI är en slags amrickansk variant på PB, fast för Telecaster gitarrer, plus allt annat som är jämförligt. Eller inte. Precis som vårt PB. :nickar:

Läs och förundras! Trettioett sidor!

http://www.tdpri.com/threads/directiona ... es.678282/" onclick="window.open(this.href);return false;
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Det som förvånar mig mest är nog att denna tråd är 5 timmar gammal och Parkas har inte kommenterat den än. :wink:
Ingemar
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av HirYoshima »

Jag är okunnig inom området, men blir det inte jäkligt meckigt att bygga den där stilen?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av gthyni »

Pantbank som säljer, någon har blåst dem ... ;)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av strummer »

Först tänkte jag att det ju är jättefiffigt, och en trappstegsvariant på Status Graphites Trace Eliotbas (nu t-bass) som har ett coolt lutande huvud för att undvika strängträd, och det ser ut att bli rätt ok om man struntar i stränghållarna, för de pajar ju allt som eventuellt kunde vara bra med konstruktionen.

Bild
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av strummer »

AlbinH skrev:Det känns fint att utvecklingen går framåt! Man skall inte titta snett på nyheter inom musikverktygens område.

Ett annat stort framsteg på musikverktygens himmel är envägskabeln. Den s.k. "Directional guitar cable". Naturligtvis till ett högt pris. Inget är gratis i spetsteknologins framkant. :vinkar:

TDPRI är en slags amrickansk variant på PB, fast för Telecaster gitarrer, plus allt annat som är jämförligt. Eller inte. Precis som vårt PB. :nickar:

Läs och förundras! Trettioett sidor!

http://www.tdpri.com/threads/directiona ... es.678282/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det där är ju något som ältas i nästan evighet inom Hifi, och det finns också skeptiker som lyckats mäta upp skillnader, men jag har ännu inte lyckats hitta någon kabel, signal eller högtalare, där JAG hör skillnad. Däremot är det ju fiffigt att använda signalkablar åt "rätt" håll eftersom en kabel som är märkt rimligtvis har jorden släppt på förstärkarsidan.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Danne »

strummer skrev: Däremot är det ju fiffigt att använda signalkablar åt "rätt" håll eftersom en kabel som är märkt rimligtvis har jorden släppt på förstärkarsidan.
Proco Lifelines har jorden lyft i instrumentsidan. Blir ju dålig jordanslutning annars då kabelns skärm får jord från signaljorden i kabeln via instrumentet.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av strummer »

Danne skrev:
strummer skrev: Däremot är det ju fiffigt att använda signalkablar åt "rätt" håll eftersom en kabel som är märkt rimligtvis har jorden släppt på förstärkarsidan.
Proco Lifelines har jorden lyft i instrumentsidan. Blir ju dålig jordanslutning annars då kabelns skärm får jord från signaljorden i kabeln via instrumentet.
Klumpigt skrivet av mig, det gäller kablar med separat signal, jord och skärm, men det är ju precis som du menat också så det gör inget:) Men är du helt säker på att ProCo släpper skärmen på instrumentsidan?
Edit: Jag syfatde på signalkablar oven, och kanske är det så att instrumentkablen blir bättre åt andra hållet?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Danne »

Japp. Jag har tre st olika Lifelines med jorden lyft på instrumentsidan. Se femte kabeln här tex:

http://www.procosound.com/component/con ... instrument
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av strummer »

Danne skrev:Japp. Jag har tre st olika Lifelines med jorden lyft på instrumentsidan. Se femte kabeln här tex:

http://www.procosound.com/component/con ... instrument
Coolt, Lifelines vet ju vad de håller på med:)
Jag har bara slentrianmässigt kört som man gör tex i bilstereo, o där håller man alltid skärmen i signaländan, men som du skriver borde det ju bli bättre i förstärkarändan just när det gäller instrument!
Tack Danne:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vitsen med denna konstruktion på huvudet?

Inlägg av Danne »

Ingen orsak. Ja, den första Proco Lifelines jag köpte har jag haft i över 10 år och den är bra på alla sätt och vis. Dock börjar krympplasten på kontakten vid instrumentända spricka och ge upp nu men det är acceptabelt med ålderns rätt tycker jag.
Skriv svar