Varför är intresset så långt?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Det är bra konstigt att warwickbasar har ett så otroligt dåligt andrahandsvärde?
Toppkvalitets basar där inget är lämnat till slumpen eller aldrig några måndags exemplar. Då pratar jag om denna typ av Warwick bas!
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=86203" onclick="window.open(this.href);return false;
Vill inte skiva allt gott jag har kring dessa basar men efter 2 månader plus på försäljning så har det varit svagt intresse!
Det finns en skaplig chans att denna byts bort i veckan mot en gura! Med en klump i magen för att byte känns inte ekonomiskt jämt fast ändå!?!

Det som förbryllar mig är hur kan dessa basar inte vara attraktiva ? Saknas ”mojo” runt Warwick ?
Kan de vara så att basister vill ha instrument som är slitna gamla knastriga och almänt döende?

Jag undrar din bild kring det hela?

Bild
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Danny »

Jag hade en Warwick 5:a för en massa år sedan. Det var ett bra instrument. Men ungefär lika inspirerande som sockiplast. Sterilt och high tech:igt ljud. Sen det ofantligt fula huvudet...

Om dom omdesignat huvudet hade jag dock varit tvungen att köpa en Star Bass bara för att.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Roger Hedin »

Livet är inte rättvist; allt handlar inte om relevans. Sverige är landet där man försöker pruta ner begagnatpriset på en Porsche Cayenne till under nypriset på en Dacia Duster, bildligt talat. Warwick har gjort - och gör - fina instrument, men lite som Yamaha och Ibanez har man urvattnat sitt brand name med lågbudgetmodeller som ser ut som dyrmodellerna. Det har i och för sig Fender och andra också gjort, men de har oftast varit hårt kopierade av andra lågbudgetmärken dessförinnan.

Sen är det fint att gilla gammalt mög, oavsett om det är bra eller inte. Gammalt betyder inte alltid bra; gammalt kan också vara gammal skit. När folk inte har råd med vintage-instrument så börjar man kränga 70-talsskräp som vintage, trots att det i mångt och mycket är skräp ställd under dålig kvalitetskontroll, de sakerna. När sen Duke-basar och gitarrer börjar dyka upp som vintage med fantasipriser vill i alla fall jag sparka någon i den astrala röven...

Tillbaka till Warwick...
Jag har ägt sex Warwick genom åren; de allra flesta var mycket bra instrument. Om jag haft möjlighet skulle jag ha behållit två: mina Streamer, en fyra och en femma. Femman i synnerhet! Dock blev jag aldrig kompis med den något udda "förskjutningen av basen i huvudriktningen". Jag greppade per automatik och muskelminne alltid två band för långt uppåt halsen i förhållande till alla andra basar jag spelat på. Det kändes aldrig riktigt hemma att spela på dem. Streamer-fyran var väl den som var mest hemma i det avseendet.

På Frankfurt-mässan 1985 blev jag svårt förälskad i Warwick; jag var där för att kolla in Schack-basarna, men Warwicks träkänsla var fantastisk och förförisk. Men - när de sen började gödsla marknaden med sina instrument var det som om den ursprungliga finishen inte längre fanns där. I den vevan kom också dansbandsryktet i svang...

Hur som helst, vissa märken blir slagpåsar, men upprättas emellanåt för en period. Försök sälja Eden i Sverige. Hahaha... Peavey har aldrig haft en status i paritet med sin kvalitet. Finbasar är fult. Möbelbasar är fult. Fult är fint. Warwick är en Europa League-spelare som betalas med division fyra-lön. Jag köpte en Yamaha JP II för 12000, den var stört omöjlig att sälja. Fint är fult. Mer än fyra strängar är utanför kartan. Din bas är fin som snus eller stryk!
:nickar: :nickar: :nickar: :nickar: :nickar: :nickar: :nickar:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

Warwick är ju grymma.
Speciellt det snygga huvudet! :)

Dock så har deras custombyggen aldrig gått att få betalt för på begagnatmarknaden, men det är väl lite som med allt här i Sverige.
Är det ett custombygge oavsett om det är Warwick eller Fender så är det direkt under halva nypriset när det ska säljas.
Med några få undantag.

Sedan har ju Warwick överlag ett rätt lågt andrahandsvärde just nu.
Galet.
Ljudet går väl att diskutera.
Att det ska vara sterilt håller jag inte alls med om.
Träigt och härligt tycker jag, och dynamiskt till skillnad mot många liknande byggen som det kanske sitter EMG i till skillnad mot MEC.

Men sen beror det ju på vad man ska spela.
Metal och lite hårdare varianter än så är de ju klockrena till.
Men jag skulle aldrig ställa mig och lira rock n roll med en Warwick.
Eller Blues.
Använder inte ens mina till coverbandet... :D


EN DEL av anledningen till att det är som det är är att ALLA hade Warwick på mitten av 90-talet när det lät skit om basisterna.
Då var det hitech, slick och äckligt.
Vilket ligger dem i fatet idag, i Sverige.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

Får man fråga vad det är för gura/värde på guran du byter mot?
Kan ta det i PM om du inte vill skylta med det...
Tänker så det knakar på om jag har nåt att erbjuda...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av whatawaste »

Hade det inte varit en broadneck så hade jag varit intresserad. Vore kul att äga ett sånt där monster nån gång i livet...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Roger Hedin »

whatawaste skrev:Hade det inte varit en broadneck så hade jag varit intresserad. Vore kul att äga ett sånt där monster nån gång i livet...
Just att det är en broadneck gör den extra fin i mina ögon. Smaken är olika. Jag har dock de femmor/sexor jag behöver...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Jellew »

Vi är inga rationella varelser och marknaden utgår därav inte från rationella val. Varför det är som det är med Warwick vet jag inte men folk är folk och vi är alla folk helt enkelt. Om vi skulle sluta sälja basarna till skitpriser skulle marknaden vända.

Dig rekommenderar jag att spela på din fina bas istället för att sälja den!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Danne »

Jag undrar var alla Warwick-fans från 90-talet tog vägen? Detta apropå att Parkas påpekade just detta. Jag var aldrig ett Warwick-fan. Jag har inte klämt på alla modeller men de jag känt på har helt enkelt inte tilltalat mig på ett eller annat sätt. Just på 90-talet var det Trace Elliot och Warwick som gällde och jag kände mig som ett UFO. Hur mycket jag än spelade på dessa otaliga backline-riggar och kände att en del av mig ville vara som alla andra, lyckades jag aldrig få till något skönt ljud ur dem. UFO som jag var så spelade jag på Rickenbacker 4001 och Gibson Grabber.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Lowlife »

För att marknaden kräver jazz- eller möjligen P-basar, helst gamla, gärna sönderskavda. Gör inget om de är dåliga med halvluddigt ljud. Jagar du utanför denna ram kan du hitta kanoninstrument för kaffepengar.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

Danne skrev:Jag undrar var alla Warwick-fans från 90-talet tog vägen?
Många av dem spyr galla över dem idag och berättar om vilka hemska saker det var.
Warwick och Trace.
Men när det begav sig så var det inga problem att ha spons på det...
Gratis var gott, och sen när det inte passar längre så snackar man skit om det..

Warwick gör skitbra basar och om man tänker på vad man får för de 5-10 papp man får ge för en beggad Streamer så är det HELT sjukt...
Men allt beror på vad man lirar.
Vill man ha distinkt ton och klarar av designen så finns det liksom inte något bättre köp.
Det gör verkligen inte det.
Men eftersom inte alla lirar den musik där det passar sig med Warwick, så blir det en ganska liten marknad.
Iofs så förstår jag inte varför inte alla som lirar metal t.ex. lirar Warwick. Eller Spector, även Spector är ju löjligt prissatta begagnat i Sverige och inte så många lirar på dem.
Gubbmetal går väl bra att lira på vad som helst, tom P-bas.
Men ska du ha nån stake i soundet så får du leta länge innan du hittar nåt som ersätter en Warwick...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Enbasist »

Ett långt intresse är inte att förakta. Bättre än ett kort rent ekonomiskt iaf.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av macahan »

Dom där ”alla” på 90-talet tycker jag är intressant. Kan inte minnas att nåt jag lyssnade på då hade annat än: Stingray, rickenbacker, Mustang, p-bas, jazzbas eller thunderbird/Eller annan gibson.

Skulle vara hamer i pearl jam då kanske?
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Danny »

@Macahan - Håller med. Dug Pinnick spelade ju iofs också Hamer på 90-talet men det mesta jag lyssnade på var i samma liga som du beskrev. Fenders, Rick, Gibson etc..

För mig är dem basar som varit minst inspirerande min Warwick och min Yamaha TRB5. Med det sagt så var ingen av dem dåliga instrument. Det fanns bara ingenting som gjorde dem speciella.
Motsatsen är min ESP 400 jazz. Nån har stoppat in aktiva bartolinimickar (bara mickarna) i den. Dom brusar och lever rövare, men basen svarar på allt dom ger. Man blir glad av att spela och ljudet lever. Det upplevde jag inte med Warwicken och TRBn.

Men man ska aldrig säga aldrig. En vacker dag sitter man där med en Warwick igen. :)
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

De som gör mig fundersam är om det är någon som vill ge ett pb bud? Byte plus cash eller cash ? Kan vara intressant var ni är i priset!
Den är nog borta på tisdag ändå? Eller inte ? Ett byte på g Så vem vet?
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Danny skrev:@Macahan - Håller med. Dug Pinnick spelade ju iofs också Hamer på 90-talet men det mesta jag lyssnade på var i samma liga som du beskrev. Fenders, Rick, Gibson etc..

För mig är dem basar som varit minst inspirerande min Warwick och min Yamaha TRB5. Med det sagt så var ingen av dem dåliga instrument. Det fanns bara ingenting som gjorde dem speciella.
Motsatsen är min ESP 400 jazz. Nån har stoppat in aktiva bartolinimickar (bara mickarna) i den. Dom brusar och lever rövare, men basen svarar på allt dom ger. Man blir glad av att spela och ljudet lever. Det upplevde jag inte med Warwicken och TRBn.

Men man ska aldrig säga aldrig. En vacker dag sitter man där med en Warwick igen. :)
hm! om du bara kunde höra hur denna warwick låter med en boss cs-2 in i en Ebs Billy sheehan pedal (svagt drivet)! där har vi ett skitigt välorienterat och kraftigt moster sound. (lite justin chancellor klös)!
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bostrowskij »

Kan det vara så banalt och enkelt att det finns inga basister med ikonstatus som spelat på Warwick?
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av 200071 »

bostrowskij skrev:Kan det vara så banalt och enkelt att det finns inga basister med ikonstatus som spelat på Warwick?
Jack Bruce?
Leland Sklar?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bjelkeman »

https://en.wikipedia.org/wiki/Warwick_(company" onclick="window.open(this.href);return false;)#Warwick_players

Några finns det väl:

Signature artists:

Adam Clayton
Bootsy Collins
Jack Bruce
Jacki Reznicek
Evan Goldenberg
Jimmy Earl
Jonas Hellborg
P-Nut
Dirk lance
Robert Trujillo
Steve Bailey
Stuart Zender
T.M. Stevens
Stuart Hamm

Artists:

Lee Sklar (Crosby, Stills & Nash, Jackson Browne, James Taylor, Ray Charles, Leonard Cohen, Phil Collins, Toto)[19]
John Entwistle (The Who)[7]
Tony Garnier (Bob Dylan)[20]
Volkan Gundogdu (Balans)
Ryan Martinie (Mudvayne)
Mike Inez (Alice in Chains)
Alphonso Johnson (Weather Report, Santana)[7]
Scott Reeder (Kyuss, The Obsessed)
Guy Pratt (Pink Floyd, David Gilmour, Roxy Music, Michael Jackson, Kirsty MacColl, The Smiths)
James LoMenzo (Megadeth, Black Label Society)
Paul Gray (Slipknot)
Rex Brown (Pantera, Down, Kill Devil Hill)
Tom Jenkinson aka Squarepusher
Jeroen Paul Thesseling (Pestilence, Obscura)
Troy Sanders (Mastodon)[21]
Dick Lövgren (Meshuggah)
Traa Daniels (P.O.D.)
Sam Rivers (Limp Bizkit)
Marco Hietala (Nightwish)
Evan Brewer (The Faceless, Entheos)
PJ Phillips (Heavy Metal Kids, Then Jerico)
Nick Shaw (Black Crown Initiate)
Chris Clemence (RapScallions, Screaming At Demons)
Kyle Sokol (Sectioned, Rude Squad, Noble Jones)
Erlend Caspersen (Spawn of Possession)
Ryota Kohama (One Ok Rock)
Francis Buchholz (Scorpions, Michael Schenker Group)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bostrowskij »

Jo nog finns det bra basister som spelat Warwick men de flesta har inte ikonstatus i min värld i alla fall, många i den listan har jag aldrig hört talas om. Jack Bruce har väl ikonstatus, men jag tror inte jag är ensam om att förknippa honom främst med Gibson EB3.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Va spännande tråd det blev
DOOIINNNGGG!!
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av elmelino »

Kan bara hålla med trådskaparen, Warwicks lite dyrare basar är ju grymt välbyggda och genomtänkta dessutom låter dom fantastiskt! Hade dom bara haft lite tunnare halsar så hade iallafall jag varit supernöjd, hmm undrar om man kan hyvla bort några mm utan att sabotera dom fullständigt...........
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bjelkeman »

Jag är skitnöjd med de två jag har.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av HirYoshima »

Men hur många på den där listan är med på pratabas ejjenklien? Det är ju först då man blir basist "på riktigt"...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

elmelino skrev:Kan bara hålla med trådskaparen, Warwicks lite dyrare basar är ju grymt välbyggda och genomtänkta dessutom låter dom fantastiskt! Hade dom bara haft lite tunnare halsar så hade iallafall jag varit supernöjd, hmm undrar om man kan hyvla bort några mm utan att sabotera dom fullständigt...........

Eller så väljer man en årgång då halsarna inte är så feta... :D
Jag har en Fortress från -96, en femma som har väldigt tanig hals. Skitskön!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar