Varför är intresset så långt?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

Ang. basister som spelade Warwick på 90-talet så har vi väl Rockis, Backa Hans, Anders Herrlin + de flesta av de svenska session/frilansfräsarna...

Stuart Zender har då ikonstatus mer eller mindre i min bok iom Jamiroquai.
Han lirar ju iofs fortfarande Warwick.
Betydligt mer ikonstatus än alla youtubefjantar och cirkusbasisttöntar.

Sen finns det en hel drös med rätt stora namn som använt Warwick...
Pino Palladino, Mike Inez, Paul Gray, Chris Chaney, Bakithi Kumalo, Stefan Lessard, P-Nut, Chuck Rainey, Allen Woody, Andrew Levy, Markus Grosskopf osv osv...

Bara för att man inte gillar musiken så kan det ju fortfarande vara basister som gjort sig ett namn.

Och vad basisten förknippas med för bas spelar inte någon större roll.

Att ha Lee Sklar, Stuart Zender, Adam Clayton, Trujillo osv i sitt stall är väl rätt så bra pinkat ändå...

Macahan: Att ingen basist i något av dina favoritband spelar/spelat Warwick handlar mer om att du lyssnar på en massa dynga... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev: Macahan: Att ingen basist i något av dina favoritband spelar/spelat Warwick handlar mer om att du lyssnar på en massa dynga... :D
haha. Ingen sa något om "favoritband". Är du 5 år eller?

Förlåt, men jag minns någon som aldrig skulle ha en p-bas för dom var bajs och fender vad bajs.
Se på dig nu. Så du är diskvalificerad från att ha rätt.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av HirYoshima »

macahan skrev:
blackparkas skrev: Macahan: Att ingen basist i något av dina favoritband spelar/spelat Warwick handlar mer om att du lyssnar på en massa dynga... :D
haha. Ingen sa något om "favoritband". Är du 5 år eller?

Förlåt, men jag minns någon som aldrig skulle ha en p-bas för dom var bajs och fender vad bajs.
Se på dig nu. Så du är diskvalificerad från att ha rätt.
Bild
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Underhållning i hög nivå
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av magnus_s »

Men jisses! Den streamern var ju otroligt fräsig! En helt klart värdigare backup än den Corvette-femma som idag tjänstgör den positionen... Här tåls att funderas.

För att tillföra någonting till diskussionen så tror jag att dom inte är gamla nog för att se tillräckligt retro ut än, samt att en hel del av modellerna helt ärligt ser rätt så märkliga ut i kropparna, förutom streamern då.
Känslan över instrumenten är i min mening att dom är välbyggda men har en tung "aura" likt stora möbler kan ha, alltså jättefina men dom äter verkligen upp hela känslan i rummet bara genom sin närvaro.

Eller så är det precis nu man skall handla på sig allt man kan hitta för dom drar iväg i pris som galningar om 5-10år?
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bas »

5,5 kg...
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av HirYoshima »

bas skrev:5,5 kg...
Vikten på auran som uppstår i rummet när en Warwick kommer in? :)

Väger en Warwick-femma så mycket?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Roger Hedin »

HirYoshima skrev:
bas skrev:5,5 kg...
Vikten på auran som uppstår i rummet när en Warwick kommer in? :)

Väger en Warwick-femma så mycket?
Det beror på Warwick-femman! Min Tumme-fyra vägde som en heliumballong. En kompis hade en Thumb-femma som var ytterst massiv; den gick knappt marklyfta. Han sålde den billigt, billigt, billigt. Jämfört med min Fender J'78 innan den fick en ny kropp är denna fina Warwick-karamell en lättviktare...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av bas »

HirYoshima skrev:Väger en Warwick-femma så mycket?
Jag citerar bara annonsen för basen i fråga! En sådan siffra är tillräckligt för att skrämma bort mig.

Att jag sedan inte är ett fan av hur Warwickar låter hjälper inte heller... (Spelkänsla och byggkvalitet har däremot varit suveräna på de jag testat.)
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Varför är intresset så långt?

Inlägg av Enbasist »

Warwick basarna är inte snygga nog i snittbasistens ögon. Beroende på mickbestyckning och modell kan man säkert få dom att låta som man vill men utseende och image är ju en stor del av musikbranschen. Där smäller inte alternativet tysk möbelliknande bas lika högt som vissa andra oavsett hur bra den är.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Enbasist den mån 04 dec 2017, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Chopper »

Jämför man alla fina justermöjligheter som finns på en Warwick med de vanligaste brödspadarna så framstår ju skilladen mellan dom och warwick som skillnaden mellan en gammal pv och en ny S90. Möjligheterna att justera in basen helt efter de strängar du sätter på, mångsidigheten i ljudet osv... men tyvärr har jag inte spelat på en enda som inte varit för stabbig i halsen för mej. Tursamt för fordonstillverkare så är inte de flesta bilister så infernaliskt bakåtsträvnde som basister och gitarrister. För egen del väljer jag då en PV och en gammal brödpade iallafall.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev:Ang. basister som spelade Warwick på 90-talet så har vi väl Rockis, Backa Hans, Anders Herrlin + de flesta av de svenska session/frilansfräsarna...
Fortsätter hoppa lite i ämnet. Det var det jag menade med 90-talsbasisterna. Alltså många etablerade ansett "duktiga" basister (motpolen kanske är tex basisten i något Indie-band) spelade på Warwick och snacket då bland dem som jobbade på att bli så duktiga som möjligt på sin bas, sneglade kanske mera på de "duktiga" basisterna som satte standarden för vad som var "bäst".

Mao, hade man en Warwick så hade man det som trendmässigt var "bäst" för tillfället, vilket väl iofs var sant eftersom jag redan då förstod att Warwick verkligen gjorde - och gör - kanoninstrument även om jag inte har gillat dem. En del pga rena träkänslan, kroppsformen, basebollträ-hals eller själva ljudet. Jag tänker också främst på det tidiga 90-talet men kom på att senare hälften var det väl om jag minns rätt även vanligt med Warwick inom Nu Metal (eller hur man nu skriver det).
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev: Macahan: Att ingen basist i något av dina favoritband spelar/spelat Warwick handlar mer om att du lyssnar på en massa dynga... :D
haha. Ingen sa något om "favoritband". Är du 5 år eller?

Nä, men det var väl du på 90-talet? :D

Favoritband är lite för o-pretto va?







Det är ju det det handlar om mycket idag.
Allt ska vara så förbannat pretto och skitnödigt.
Är det inte hipsterstrupor så är det könsneutrala namn på ungarna och alla som spelar musik ska spela på nåt som antingen är skitgammalt eller som någon med flanellskjorta lött ihop i en pundarkvart i Arizona.
Och musiken ska låta som om den runnit ur John Lennons anus, in i en kakburk, in i 14 olika svindyra mickar och sedan ner i en kassettporta och kopieras på kassettband...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:
macahan skrev:
blackparkas skrev: Macahan: Att ingen basist i något av dina favoritband spelar/spelat Warwick handlar mer om att du lyssnar på en massa dynga... :D
haha. Ingen sa något om "favoritband". Är du 5 år eller?

Nä, men det var väl du på 90-talet? :D

Favoritband är lite för o-pretto va?

Det är ju det det handlar om mycket idag.
Allt ska vara så förbannat pretto och skitnödigt.
Är det inte hipsterstrupor så är det könsneutrala namn på ungarna och alla som spelar musik ska spela på nåt som antingen är skitgammalt eller som någon med flanellskjorta lött ihop i en pundarkvart i Arizona.
Och musiken ska låta som om den runnit ur John Lennons anus, in i en kakburk, in i 14 olika svindyra mickar och sedan ner i en kassettporta och kopieras på kassettband...

Haha! Jag dör. Vad har hipsters med det här att göra??
Jag ville nog ha en stringray under hela 90-talet men det har fortfarande inte hänt eftersom dom väger ett ton.
Edit: jag är avsevärt mindre pretto än vad du anar. Jag har en vision om vad musik är för mig däremot.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av blackparkas »

Den senare delen i mitt inlägg var inte direkt menat åt dig.
Men kul att du tar åt dig! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

BAsen är helt klart tung men inte så att den är obalanserad eller känns fel ! den är sjukt stabil och halsen är svin biffig d form som är så jäkla trevlig. man spelar på ett speciellt sätt med basen helt klart! kanske lite för bra? ordningsamt och kontrolerat? inte så mycke rock n rock ?
lägger ut några bilder bara för att!

basen är nog såld till överlycklig själ denna helg! (lite klump i magen)
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Den senare delen i mitt inlägg var inte direkt menat åt dig.
Men kul att du tar åt dig! :D
Jag tog inte åt mig av den senare delen utan kommenterade o-pretto som du skrev längre upp ju.
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Bild

Bild

Bild

Bild
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

Oh uppdaterad oxå
Med ebenholts stämskruvar ;)
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Danne »

Haha, härligt Parkas och machan! Roligaste gnabbet på länge och visar på att man kan gnabbas utan att det spårar ur. Man kan tro att ni har varit gifta sedan 90-talet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av Aslan »

spitskin skrev:Bild

Bild

Bild

Bild
Otroligt fin bas!!! (Jo, jag gillar både tyska möbelbasar OCH gammel-Fenders OCH Asiatiska mellanting:))

Vilken tur att jag är otroligt nöjd med min Streamer Stage 2. Annars hade det varit jobbigt:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av hitman »

Det är nog inte bara när det gäller Warwick som det finns begränsat intresse (och förmåga?) att betala för begagnat.

Hela beg-marknaden har väl sett en kraftig prissänkning över hela linjen? Kanske marknaden börjar bli mättad, är det färre unga som lirar i band eller vad är det som händer?

De Warwick jag fått spela på har varit riktigt bra, och det gäller i min värld även Rockbass-serien, prisvärda byggen. (Undantag de två ex. av elkontran Rockbass-Triumph jag haft oturen att testa, vilket skit!). De dyra tyska byggena är ju underbara!

I mitt fall så kan jag dock inte tänka mig att ha batteri i mina basar, och jag vill bara ha en mick. Då finns det inte mycket i Warwick-katalogen som passar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av HirYoshima »

hitman skrev:Det är nog inte bara när det gäller Warwick som det finns begränsat intresse (och förmåga?) att betala för begagnat.

Hela beg-marknaden har väl sett en kraftig prissänkning över hela linjen? Kanske marknaden börjar bli mättad, är det färre unga som lirar i band eller vad är det som händer?
Det säljs nog fler nya instrument än tidigare, men det finns också fler tillverkare än tidigare som slåss om en global marknad.

Min teori är i alla fall att antalet sålda instrument är högre än antalet nyblivna basister, vilket i längden leder till att det finns fler instrument i omlopp än basister som vill köpa instrumenten och det leder till lägre priser på begagnatmarknaden. Sen är det ju som med bilar, dyrare tappar mer värde än billiga eftersom inte lika många konkurrerar om att få köpa dem.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
spitskin
Medlem+
Inlägg: 511
Blev medlem: tor 09 jul 2009, 22:27
Ort: Uppsala

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av spitskin »

ne fan ! jag törs inte sälja den !
satte mig o spelade pån!
den är riktigt bra bas! jag måste nog behålla!

men har någon en Yamaha attitude 3 så kan jag ändra mig ;) Eller en Zon 5a eller en Wal bas! eller Warwick Helborg bas ;)

men klart underligt med andrahandsvärden på instrument dock! framförallt Warwick!
Senast redigerad av spitskin den ons 06 dec 2017, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
DOOIINNNGGG!!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varför är intresset så långt?

Inlägg av gthyni »

gräset är alltid grönare på andra sidan... eller inte.
sitter och plinkar lite och är så nöjd att jag inte sålde min gamla G&L som jag tänkt, är nog svårt att hitta en skönare hals.
är man nöjd kan man sitta still i båten
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar