Levin / Spector-kopia ? Vad är det för trams ?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Levin / Spector-kopia ? Vad är det för trams ?

Inlägg av whatawaste »

http://www.blocket.se/vi/16376933.htm?ca=11_s

:shock:

Trodde Levin var ett gammalt utdött märke. Slog sönder en Levin-nylon-acke när jag var ung och dum. Lackade den i sann Eddie Van Halen anda och monterade stålsträngar....stallet flög och sen slogs den sönder för att det var "kul". :oops:

Bild
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

:shock:

Indeed... Nån som vet lite mer om den där basen?
/Linus
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Levin är ett fint, klassiskt gammal svenskt märke ja. De har gjort många fina modeller (och en del simplare också).
Tyvärr blev jag lika ställd som ni när jag fick se basen, men nån stans i mitt huvud finns att jag sett att man gjorde ett försök att introducera märket igen. Men det jag har sett är ett gäng retroförstärkare med Levinloggan på.

Däremot har min hjärna inte lyckats plocka fram några modernare gitarrer eller basar.
Dags för lite googlande kanske...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Under 90talet så tillverkade nån instrument med Levin namnet på skallen i typ Kina eller Korea, dom flesta jag sett är billiga laminatmojänger. Säkert en från samma fabrik, alltså inte något att hänga i granen.
Officiell stormästare i EB-orden
Gäst

Inlägg av Gäst »

Namnet Levin ägs av Svensk musik/TTS och användes efter att original-Levin gick i putten mest till skruttiga Kina-strator och som du säger 200071, små transistorkombor med tweedtryck på. Numer sitter loggorna mest på tjeckiska (Strunal) nylongitarrer samt en och annan svenskbyggd gitarr.
Jam fick tillåtelse att bygga några Koreaburkar med Levinloggan på också.

En klassisk studie i hur man sabbar ett varumärke.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev: En klassisk studie i hur man sabbar ett varumärke.
Det är tyvärr hur sant som helst!
Suck! :cry:

Undrar när Goya dyker upp igen. Om det inte redan gjort det vill säga.
Då kan man ju hänvisa till både Hagström och Levin lite hipp som haver! :evil:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

GrafZeppelin skrev:Namnet Levin ägs av Svensk musik/TTS och användes efter att original-Levin gick i putten mest till skruttiga Kina-strator och som du säger 200071, små transistorkombor med tweedtryck på. Numer sitter loggorna mest på tjeckiska (Strunal) nylongitarrer samt en och annan svenskbyggd gitarr.
Jam fick tillåtelse att bygga några Koreaburkar med Levinloggan på också.

En klassisk studie i hur man sabbar ett varumärke.
vi har en gammal Levin-tweed-förstärkare i replokalen, den låter rätt skruttigt
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

jag har en gitarr av märket levin som jag ibland spelar på, den är typ 20 år gammal, den är dock egentligen min pappas...men jag har ärvt den :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fast jag måste säga att den där basen ser ut att vara skön att spela på.

Har en Levin akustisk nylonsträngad sak hemma som används rätt ofta. Trevlig klang i den. :)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

EBMM skrev:jag har en gitarr av märket levin som jag ibland spelar på, den är typ 20 år gammal, den är dock egentligen min pappas...men jag har ärvt den :)
30 om den är tillverkad i Levinfabriken i Gbg.
Dom stängde dörrarna 1978! :cry:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Den ser inte så tokig ut. Stallet ser ju jäkligt avancerat ut...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Seaweed skrev:Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Det kan klart stämma. Levin började bygga instrument 1900 så det är inte alls omöjligt.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Seaweed skrev:Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Du lär ju inte få ut stålar motsvarande en Gibson Les Paul från 50-talet men helt utan värde är dom inte.
Här kan du kolla tillverkningsår!
http://www.gitarren.se/radotips/sernr_levin.html
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Klopper skrev:
Seaweed skrev:Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Du lär ju inte få ut stålar motsvarande en Gibson Les Paul från 50-talet men helt utan värde är dom inte.
Här kan du kolla tillverkningsår!
http://www.gitarren.se/radotips/sernr_levin.html
Ska be farmor kolla serienumret nästa gång jag tjötar med henne. Hon skulle nog bli glad om hon fick ut mer än 500 för den :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Seaweed skrev:
Klopper skrev:
Seaweed skrev:Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Du lär ju inte få ut stålar motsvarande en Gibson Les Paul från 50-talet men helt utan värde är dom inte.
Här kan du kolla tillverkningsår!
http://www.gitarren.se/radotips/sernr_levin.html
Ska be farmor kolla serienumret nästa gång jag tjötar med henne. Hon skulle nog bli glad om hon fick ut mer än 500 för den :)
Säg till henne att behålla den eller ge den till ett barn eller barnbarn som spelar.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Klopper skrev:
Seaweed skrev:
Klopper skrev:
Seaweed skrev:Jag hittade en nylonsträngad akustiskt Levin hemma hos min farmor för ett tag sen. Hon påstod att hon köpt den begagnad nån gång i början av 50-talet, kan det stämma? Antar att det inte finns nåt värde i dom, men den är hur fin som helst!
Du lär ju inte få ut stålar motsvarande en Gibson Les Paul från 50-talet men helt utan värde är dom inte.
Här kan du kolla tillverkningsår!
http://www.gitarren.se/radotips/sernr_levin.html
Ska be farmor kolla serienumret nästa gång jag tjötar med henne. Hon skulle nog bli glad om hon fick ut mer än 500 för den :)
Säg till henne att behålla den eller ge den till ett barn eller barnbarn som spelar.
Hon kanske vill skänka den till mig... Är inget jättefan av nylonsträngat, iofs...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
EBMM
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 16:09

Inlägg av EBMM »

Klopper skrev:
EBMM skrev:jag har en gitarr av märket levin som jag ibland spelar på, den är typ 20 år gammal, den är dock egentligen min pappas...men jag har ärvt den :)
30 om den är tillverkad i Levinfabriken i Gbg.
Dom stängde dörrarna 1978! :cry:
är inte tillverkad i gbg utan i finland (?)... åtminstone ståor det made in finland på den.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Levin / Spector-kopia ? Vad är det för trams ?

Inlägg av Geddan »

Jag har blivit ombedd att hjälpa en vän att sälja precis en dylik Levin.
Vad tror ni den kan betinga för typ av värde. Den är i gott skick, med hardcase. Aktiv.
Bild
Bild
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar