J eller P bas till dansband.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

J eller P bas till dansband.

Inlägg av Basen1967 »

Jag skulle vilja testa en fender P-bas till att använda till dansbandsmusik. Jag har alltid spelat på J-basar.

Kan en P-bas vara lämplig till dansband?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av B-Å Åhs »

P-bas är alltid rätt

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av fieldflower »

Bägge är "rätt" till dansband.
Testa och variera och spela det du gillar. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av engson »

5-strängad Ibanez, gärna med 'flakes'. ;)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av B-Å Åhs »

Eller en kramer med alu hals

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av fieldflower »

Fast 7-strängad möbelbas andas mer Blues för mig... ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av 200071 »

Basen1967 skrev: ons 23 aug 2023, 17:46 Jag skulle vilja testa en fender P-bas till att använda till dansbandsmusik. Jag har alltid spelat på J-basar.

Kan en P-bas vara lämplig till dansband?
Bry dig inte om vissa inlägg :wink: de hör till. En P-bas är ytterst sällan fel. Sen finns det mycket annat man kan ha om man vill.
Basen1967
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 10 jul 2020, 21:17

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Basen1967 »

Jo jag vet. Dansband förlöjligas och hånas. Det bryr jag mig inte om. Tack för svaret. 👍
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av fieldflower »

Basen1967 skrev: sön 17 sep 2023, 15:11 Jo jag vet. Dansband förlöjligas och hånas. Det bryr jag mig inte om. Tack för svaret. 👍
Det var det väl ändå ingen som gjorde? :?
Medlem i PB50+
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av MorganHeritage »

Jag hörde på tuben att P-bas nästan alltid hamnar bra i mixen och därför föredras i många renare musikstilar såsom dansband.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Bry dig inte om andras svar. Bägge passar lika bra. Det är lite som de frågar på amerikanska forum "what's the best bass for metal?" och får förlöjligande kommentarer som svar. Det är hur du spelar, och vad som händer med ljudet efter basen. Jag plockar fram en anekdot på en svensk musikmässa för några år sedan, en konversation med en säljare för agenturen till Sandberg basarna, som hade nya modeller på gång:

Jag (provandes en av deras lättviktsbasar P style):
- Jag tycker inte om lättsviktsbasar, den här halsdyker för mycket...
- Men basister vill numera ha dom, det är efterfrågat, bland dem som står och spelar i flera timmar på scen innan det är paus!
- Ja, men då hade jag hellre spelat på en huvudlös bas...
- Ha ha (patroniserande) men de ser ju så "dansband" ut...
- Men det är ju dansbanden som står och spelar i flera timmar i sträck ju...
... tystnad uppstod och säljaren vände sig till någon annan som satt och spelade bredvid,,,
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Danne »

P-bas funkar utmärkt till dansband. Varför skulle den inte funka? Största skillnaden jämfört med Jazzbas ljudmässigt är att den oftast har lite mer genomträngande mid-register. Om någon tycker att P-bas skulle vara udda för dansband kan man betänka att på 70-talet var Rickenbacker 4001 väldigt populär bland dansband så det är en riktig dansbandsbas. Min Ric från 1974 har varit dansbandsbas på 70-talet tex.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Varför måste du välja mellan dom när du kan helgardera dig?

PJ bas såklart. Passar inte den ena så välj den andra pickupen. Behöver det vara så svårt? Använd Ockhams rakblad:

"Man ska inte anta fler företeelser eller ting än som behövs för att förklara de observationer man gör"

HÄPP! Touche! stäng tråden.


Bild
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Jag har lämnat en massa utrikiska bas-forum nu, för jag har en stark aning om att ChatGPT och AI genererade trollposter skapas, men frågor som antingen är för uppenbara, eller för konstlade. Speciellt när det gäller "första-frågor" från en nyligen skapad user. Den här är misstänkt också. Quora dräller av dom numera i allehanda ämnen. off topic men ändå. Några klick bort och du hade fått svaret att det finns bägge i en och samma bas.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Danne »

Hånken skrev: tor 21 sep 2023, 12:40 Jag har lämnat en massa utrikiska bas-forum nu, för jag har en stark aning om att ChatGPT och AI genererade trollposter skapas, men frågor som antingen är för uppenbara, eller för konstlade. Speciellt när det gäller "första-frågor" från en nyligen skapad user. Den här är misstänkt också. Quora dräller av dom numera i allehanda ämnen. off topic men ändå. Några klick bort och du hade fått svaret att det finns bägge i en och samma bas.
Min erfarenhet är inte att en P/J-bas är både jazz- och p-bas. Den är oftast just en p-bas med en jazz-stallmick och kan låta som en p-bas men kan aldrig fullt ut låta som en Jazzbas eftersom halsmicken saknas. Och om trådskaparen medlemsreggad 2020 med 17 inlägg (och dessutom med ett relevant följdsvar i denna tråd) nu efter att ha blivit misstänkliggjord som AI-troll vill ställa flera frågor på detta forum så blir jag närmast förvånad.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Danne skrev: tor 21 sep 2023, 18:44
Hånken skrev: tor 21 sep 2023, 12:40 Jag har lämnat en massa utrikiska bas-forum nu, för jag har en stark aning om att ChatGPT och AI genererade trollposter skapas, men frågor som antingen är för uppenbara, eller för konstlade. Speciellt när det gäller "första-frågor" från en nyligen skapad user. Den här är misstänkt också. Quora dräller av dom numera i allehanda ämnen. off topic men ändå. Några klick bort och du hade fått svaret att det finns bägge i en och samma bas.
Min erfarenhet är inte att en P/J-bas är både jazz- och p-bas. Den är oftast just en p-bas med en jazz-stallmick och kan låta som en p-bas men kan aldrig fullt ut låta som en Jazzbas eftersom halsmicken saknas. Och om trådskaparen medlemsreggad 2020 med 17 inlägg (och dessutom med ett relevant följdsvar i denna tråd) nu efter att ha blivit misstänkliggjord som AI-troll vill ställa flera frågor på detta forum så blir jag närmast förvånad.
Ja jag blir ännu mer förvånad att det skulle finnas någon bas som passar bättre eller sämre till vilken musikstil som helst, tonmässigt. Utseendemässigt ja, kanske, men eftersom jag sett precis lika många dansband med P som J bas och PJ basar och man hör väldigt liten skillnad mellan dem, i sammanhanget, så spelar det ingen roll. Har t o m sett dansband byta från J till P bas mitt i ett gig, eller spelning efter paus, av en anledning som jag inte förstår. Lät likadant, förbehållet att det känns annorlunda bara för den som spelar. Utseendemässigt kan det vara lite utmanande med en dubbelhalsad Warwick med metal-utseende (nitar och dödskallar på) eller något sånt. Men P eller J bas kvittar.

Visst finns det basar som passar bättre eller sämre till just den som spelar på den, men det får väl han/hon avgöra helt själv?

Och om nu Precisions basen tycktes ha mer "mid" och skär igenom mixen bättre, så vad är då problemet med en PJ bas? Jag själv har nästan aldrig på någon bas använt båda mickar i aktivt läge någonsin för jag tycker det blir fasligt värre. Det blir lite mer bas när halsmicken kickar in, men börjar tappa i klarhet och artikulation med bägge mickarna igång ... oavsett hur "fin" möbelbas man än har.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Jag har hört fler kända basister som byggt sin karriär på Jazzbasen stallpickup hela tiden igång, än jazzbasens halspickup hela tiden igång, och bara använt den. Det kanske finns? Veckans detektiv quizz? Naturligtvis har de kända (även okända) P-basisterna inget val, de måste bara använda en pickup hela tiden såklart. Det har gått lika bra för dom.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Om det gäller uthållighet och "stamina" på scen, med dansband, att orka spela på en bas utan att bli trött så föredrar jag jazz basen. P-basarna har alltid känts som traktorer för mig. Oavsett hur lättspelade och professionellt inställda dom är i setupen och oavsett strängar. Jazz basar kan också vara traktorer, men ...lite mindre traktorer :-). Jag har liiiiite större tålamod och uthållighet med dom. Men inte mycket till övers för dom heller när allt kommer omkring oavsett dansband, punk eller metal.
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av MorganHeritage »

Hånken skrev: fre 22 sep 2023, 14:33 Om det gäller uthållighet och "stamina" på scen, med dansband, att orka spela på en bas utan att bli trött så föredrar jag jazz basen. P-basarna har alltid känts som traktorer för mig. Oavsett hur lättspelade och professionellt inställda dom är i setupen och oavsett strängar. Jazz basar kan också vara traktorer, men ...lite mindre traktorer :-). Jag har liiiiite större tålamod och uthållighet med dom. Men inte mycket till övers för dom heller när allt kommer omkring oavsett dansband, punk eller metal.
Fattar känslan av traktor. Som att köra en xc90. Av de modeller jag spelat gillar jag nog jazzbasen bäst när det kommer till spelkänsla och ljud. Andrahand så har jag en fin ltd ec-404 från 08 som är helt grym! Men min sterling stingray är ju också sjukt lättspelad med maffigt ljud.

Det jag kan känna skiljer basar mest åt är hur "modern" ton de har. Där jazzbasen låter mest vintage för mig och en bas som min Meteora låter mycket mer modern. Stingrayen är lite mitt emellan men med en såpass kraftig preamp edgear den mer åt det moderna ljudet.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av fieldflower »

Man kan väl summera det med att det är högst personligt vad man gillar i ljud och känsla i en bas.
Funkar det med J i dansband? Ja
Funkar det med P i dansband? Ja
Funkar det med Warwick, Spector, etc? Ja
Funkar det med nåt 7-strängat möbelmonster? Ja, det går nog också. På Bluesklubb kanske det skulle fnysas åt, men kan man spela så kan man spela...
Funkar det med ståbas? Kanske, beror på musik/sättning. Blir nog jobbigt en helkväll...

Mellan Jazz och P så har de lite olika ljudkaraktär, men det beror ju på hur övriga bandet spelar och hur man mixar vilket som funkar bäst. Och kanske framför allt hur basisten spelar och vad basisten och bandet tycker om.

Det finns säkerligen nån tyckare i publiken som tycker att man "ska" spela på det ena eller andra, men dem skiter man i och spelar på iallafall. Man spelar för de som tycker om vad man gör, inte för de som har onödiga åsikter om hur saker "skall vara".
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är tycke och smak , man gör som man vill . Inte många som hör nån skillnad ändå ...

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

Jazzbasen passar väl bäst till...jazz..väl?
(Sorry kunde inte låta bli)
MorganHeritage
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 12 sep 2023, 00:37

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av MorganHeritage »

Hånken skrev: lör 23 sep 2023, 21:57 Jazzbasen passar väl bäst till...jazz..väl?
(Sorry kunde inte låta bli)
Kan ju alltid fråga Marcus Miller... :P
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25746
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av fieldflower »

Hånken skrev: lör 23 sep 2023, 21:57 Jazzbasen passar väl bäst till...jazz..väl?
(Sorry kunde inte låta bli)
Om man inte är väldigt noggrann, för då är såklart Precision att föredra.
En old-school gangster spelar Stiletto, medan sexbrottslingen föredrar Grabber.
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: J eller P bas till dansband.

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev: fre 22 sep 2023, 15:20 ...
Funkar det med J i dansband? Ja
Funkar det med P i dansband? Ja
....
Oj, helt plötligt försvann den lilla oäktingen PJ bas i diskussionen. Man kan undra varför? Är det för att ingen har sett någon i något dansband, ens när det begav sig spela på en sån? :?
fieldflower skrev: fre 22 sep 2023, 15:20 Det finns säkerligen nån tyckare i publiken som tycker att man "ska" spela på det ena eller andra, men dem skiter man i och spelar på iallafall. Man spelar för de som tycker om vad man gör, inte för de som har onödiga åsikter om hur saker "skall vara".
Jamen, precis. Men likväl fortsätts det både här och i utländska forum, poppar upp med jämna mellanrum, frågor om vilken bas är bäst för metal. Och det duger minsann inte med "any" som svar. Det är kanske signifikativt för demografin att just den frågan kommer upp flest gånger för just den musikstilen. Har aldrig sett frågan vilken bas är bäst för reggae, eller... tibetansk folkmusik. Ja ni fattar. Popmusik? Ja, genom åren har de kändaste bandens basister hela tiden bytt märken modeller, men låter likadant. T ex John Taylor i Duran Duran, började på Aria, idag spelar han på Dingwall. Sponsring kallas det. Låter likadant.

Make it work.

Sätt flats på den, om ni vill låta riktigt vintage då. Och ratta lite på allehanda tonkontroller, och spela på ett visst sätt. Oavsett bas. Inte mer med det. Om ni är tvehågsna över valet mellan P och J basar så finns det en för ändamålet. PJ bas. Punkt slut. Så frågan borde egentligen vara "vilken är bäst för dansband, P eller J eller PJ bas?" Om man skall vara petig. Men inte ens det.

Ni kommer väl ihåg denna "dig" eller "spoof" sketchen med ingen mindre än St Vincent i. Hysteriskt rolig, och sådana personer/besserwissers har jag stött på. Och när jag rannsakat mig själv så, näh så fan i heller att gått fram efter ett gig och börjat prata prylar på ett negativt sätt, med band som jag inte känner. Möjligtvis berömt dom för själva spelandet.

Skriv svar