Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Hej, jag blir inte riktigt klok på Music Mans alla billighetsbasar och deras under-leverantörer av billighets, "egna" kopior och modeller. Jag tror så här, men rätta mig om jag har fel:

1. Music Man - originalet, svindyra, bra byggen tillverkas i USA.
2. Sterling - by Music Man - billighetsmärke, gjorda i USA men med billigare hardware.
3. S.U.B by Music man - Sport Utility Bass gjorda enbart i Amerika, på samma fabriker som MM. Billiga därefter. Slutade produceras 2006.
3 b) SUB by Sterling, som ovan gjorda i ost-asiatiska länder. Billigaste.
4. OLP - by Music Man, gjorda i Asien, Kina, men slutades att tillverkas där (på licens) 2008. Ersattes av ovan. Den modellen som hette Tony Levin signature åtnjuter idag ganska högt värde, för att den fortfarande håller i prestanda, kvalitet och halsen slår sig inte o s v.

Om man dyker på någon av dessa "replikas" begagnade, skall man välja OLP, Sterling, eller SUB ? MusicMan vet man ju vad de går för både i pris och kvalitet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av BBQV »

Jag har haft en "riktig", en OLP och en S.U.B.

S.U.B:en var i stort sett lika bra som originalet, förutom att den saknar avfasningar på kroppen och har en skrovlig lack, säkert med fulare träbitar under. 2-bands EQ är ett plus i min bok. Köp om du hittar en!

OLP:n var bra för pengarna och en bra plattform för moddningar, men inte i närheten av de andra två kvalitetsmässigt.

De övriga har jag inte testat, men den nya SUB-serien har smalare halsar vilket inte tilltalar mig alls.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
AndersB
Medlem
Inlägg: 265
Blev medlem: lör 17 aug 2013, 10:50
Ort: Stockholmish

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av AndersB »

Hånken skrev: ons 10 apr 2024, 13:06 3 b) SUB by Sterling, som ovan gjorda i ost-asiatiska länder. Billigaste.
Jag har haft en sån, i den rödbruna ”möbler på Scandic 1998”-färgen. Den hade typ en jazzhals (38 mm vid översadeln) som BBQV är inne på, och det passade mig toppenbra.

Det som varit kruxet med den serien är någon miss (?) med preampen som gör att de har jättehög utsignal. Annars tyckte jag det var en rätt bra budgetbas.
Ångermanlänning som hamnat i Södertörn | Leker med ljud och lägger dem på Soundcloud |
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av maxoges »

Sterling är tillverkade i usa med smalare hals, mindre kropp och lite annan elektronik. Typ samma nypris som en Stingray.
https://www.music-man.com/instruments/basses/sterling
Sterling by musicman är tillverkad i asien i olika prisnivåer där SUB är de billigaste.
https://intl.sterlingbymusicman.com/

Innan musicman började med egna kopior lanserades en lågprisversion med lite mindre snygga träbitar i kroppen tillverkad i USA. Basen hade 2 bandspre och matt lite skrovlig lack. Pleka i durkplåt Den hette S.U.B
https://www.talkbass.com/threads/nbd-mu ... a.1410699/
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Ahaaaa så det är stor kvalitetskillnad mellan Sterling och Sterling S.U.B?
OLP kan man ju inte få nya längre, de slutade att göra dom 2008, men kan man göra fynd på dom, och sedan modda till dom? Byta pickuper och sånt? Eller har de generellt dåligt rykte?

Min kompis köpte en sådan på Gitarrloppis i Malmö för några veckor sedan för en - i mitt tycke - spottsyver (under 2.000 kr med bra gig bag, helt läder-axelrem, och av ngn anledning ett extra plektrumskydd i vitt ifalll man vill ändra på det stuket). Passiv pickup dock. Allt i naturträ, lönnhals etc och jag blev förvånad. Positivt överraskad. Hade faktiskt ingen aning om att OLP fanns i Sverige. Den hade inte den där "obalansen" i pickupen mellan strängarna som kunde ofta vara ett problem på t o m vissa riktiga Music Man, men oftare på "kopiorna" eller billighets-modellerna. Den här modellen hals-dök inte, definitivt ett plus, men det är därför de flesta MM på riktigt är tunga så man skall slippa just den biten.

Inget bandrassel eller ojämna bandstavar, och inga "sprout" på bandstavsändarna. Så jag tyckte han gjorde ett litet fynd där och kanske är på väg själv att skaffa en.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av blackparkas »

Sterling By Music Man är nog bra, men kostar (vissa modeller) lika mycket som en riktig Stingray kostade för 10 år sedan.

Den S.U.B. som tillverkas idag är riktigt riktigt tråkigt.
Sunkigt lågbudgetbygge värdig en total nybörjare.
Ingenting att bygga nåt bra utifrån.


Leta en US-SUB eller köp en beggad MusicMan.
Allt annat kostar mer än det smakar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Så det är stor skillnad på US-SUB och asiatiska S.U.B? Jfr med beg OLP?

Det är väl det enda som min erfarenhet är, att alla asiatiska budgetmodeller som ägs/licensieras av huvudmärket i USA MusicMan/Fender-Squier/Gibson-Epiphone, kvaliteten från exemplar till exemplar kan variera något enormt. Vissa är gudomliga i kvaliteten, de har haft en lyckoträff den dagen på jobbet, och andra går knappt att använda som dörrstopp ens, oavset om man bandar om, byter mickar och har sig.

Det är ju så att om man köper en billig beg "kopia" eller licensierad bas, och byter ut pickuper och hårdvara, så slutar väl priset till sist ändå på samma nivå som om man köpt en beg original MusicMan?

Nu är det inte kinesiska counterfeit kopior på Music Man för 900 kr jag är ute efter (kände en som köpte en ny sådan i Kina för "skojs skull", ett vederstyggligt elände). Utan de som är så att säga licensierade eller supervised av Music Man som kostar en hel del mer än beloppet jag angav ovan. Då är det fortfarande svårt att avgöra kvalitetskillnad mellan:


1. Sterling
2. Sterling S.U.B.*
3. Music Man SUB ** (US).
4. OLP - finns bara begagnade idag.***


* "In 2009, as a replacement for the SUB line, Music Man licensed Praxis Musical Instruments to build a new import budget brand, Sterling by Music Man.

In 2012, Praxis expanded this line with the "Sterling By Music Man SUB Series" to compete with other sub-$300 USD "beginner" instruments. They were produced in Indonesia and other Far East countries using "non-standard" woods"

** "As a replacement for the OLP instruments, the company developed an in-house line of guitars and basses. Initially branded as Music Man S.U.B. for "Sport Utility Bass," this became the non-acronym "SUB" after two models of six-string guitar were launched. This mid-range line, with production cost one-third to one-half less than the "standard" Music Man instruments, was launched in 2003. Produced at the same facilities as the Music Man models, in USA.The SUB models were eventually discontinued in September 2006".

*** "In the late 1990s, demand for cheaper versions of Music Man instruments had increased, and other companies had begun to exploit this market gap by producing replica instruments in various East-Asian countries. Music Man responded by licensing its designs to HHI/Davitt & Hanser, launching OLP (Officially Licensed Products) to give Music Man market coverage in this price point. This agreement continued until 2008. "

De överlappar varandra, och fanns på marknaden samtidigt, så man vet inte vilka budgetvarianter som var ngt att ha eller inte. Det finns t ex både MusicMan SUB, och Sterling S.U.B models, bägge tänkta att vara budgetalternativ. Läser man ovan så är det en soppa att försöka reda ut. Om man nu skall ut å jaga på beg markanden då'rå menar jag.

Annars sparar man till en riktigt Music Man ny, men då har man ingen "beater" bas som man vågar låna ut till andra människor på jam-session o s v. Och använda på mindre nogräknade gigs, på obskyra sunkiga ställen... som man kan sätta ifrån sig med en duns utan att det gör något... :lol:
Senast redigerad av Hånken den sön 14 apr 2024, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

sedan gillar jag inte riktigt aktiva basar längre. Så en Music Man utan sin "riktiga" pre-amp låter det inte som MusicMan ändå. Vill skippa batterier så mycket jag kan numera. Så även på cyklar, elgitarrer, pedaler... :-)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av maxoges »

Du får leta efter en beggad Joe dart signatur. USA MM utan preamp.
Den lär bli dyr dock.
https://www.music-man.com/instruments/basses/joe-dart

Olp hade ingen preamp. Jag köpte och såld snabbt. Jag var inte imponerad av bygget.
Sterling by musicman var bättre. Hade två ray 34
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Lite väl dyr är den där Vulfpeck guran...även beg. Tror jag hoppar över...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Förresten när det gäller pre-amp till MM. Man kan ju modda nästan vilken passiv MM bas till "aktiv" med att bygga in en pre amp.John East och allt va de heter. Men varför går det inte helt enkelt att göra en extern pedal av allting istället?

Spelar avståndet med sladden till pickupen (plus förstärkningen) så stor roll?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av maxoges »

Seymour duncan hade en enkel pedal förut med deras preamp i. Den gick tydligen inge bra för de sålde den bara några år. Jag försökte bygga egen preamppedal med deras stingraypreamp. Det går att göra med lite tålamod. Inte så enkelt som det låter dock.

Bild
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6607
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Kultivator »

Det känns som det åtminstone inledningsvis var viss sammanblandning mellan modellen Music Man Sterling, och budgetmärket Sterling by Music Man? Några Sterling by Music Man tillverkade i USA har jag inte hört talas om, men jag kan ha missat något. Ernie Ball får skylla sig själva som är så dumma att de döper budgetmärket till samma sak som en av sina modeller!

En bekant till mig spelar på en Harley Benton Stingray-kopia. 1500 spänn på Thomann, vansinnigt bra bas för de pengarna även om den inte kommer i närheten av en äkta Stingray (den är bl.a. passiv).
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Kultivator skrev: fre 12 apr 2024, 15:09 Det känns som det åtminstone inledningsvis var viss sammanblandning mellan modellen Music Man Sterling, och budgetmärket Sterling by Music Man? Några Sterling by Music Man tillverkade i USA har jag inte hört talas om, men jag kan ha missat något. Ernie Ball får skylla sig själva som är så dumma att de döper budgetmärket till samma sak som en av sina modeller!
Ja, det känns verkligen så. Allt för att obfuskera för konsumenten. Nu är det för sent att rätta till det misstaget. Dessutom överlappade de varandra i tid. Jag vet inte om vissa "budgetmodeller" i USA var enbart ämnat för USA marknaden och inte export. Det var därför jag frågade och startade en tråd. På Wikipedia, (som kanske inte man ska lita på alltid) står det som sagt väldigt förvirrande tidsangivelser när den eller den modellen lanserades och när den avbröts och slutade tillverkas.

Det var därför jag ville ha denna tråden om någon kunde bena ut begreppen tydligare, och kanske rangordna kvaliteten i de olika modellerna, men även det verkar omöjligt då ett speciellt exemplar av OLP, eller SUB eller S.U.B kan vara guds gåva till basindustrin, emedan nästa examplar- t o m serienumret precis efter - kan knappt användas som dörrstopp.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

maxoges skrev: fre 12 apr 2024, 11:01 Seymour duncan hade en enkel pedal förut med deras preamp i. Den gick tydligen inge bra för de sålde den bara några år. Jag försökte bygga egen preamppedal med deras stingraypreamp. Det går att göra med lite tålamod. Inte så enkelt som det låter dock.

Bild
Ja, då kanske det går att göra. Trots allt. Men att det är svårt. Jag har iofs hört något att en passiv pickups signal BÖR (läs bör) förstärkas så snart/nära som möjligt efter att lindningen lämnar pickupen, då får man (kan få) lågimpedans och fan vet allt. Om man lägger den boxen utanför (preamp) så har ändå signalen försvagats med minst halvannan meter, och i pedalform kan brus och brum adderas.

Men att preamp/eq som MMs preampar är skulle ta bort brus brum ifrån single coil mode är ju iofs lögn. Det är bara EMG och liknande som klarar av det. De MM original jag provat där man kan switcha emellan HB och SC har ungefär samma brum i SC mode som om de vore passiva. Att aktivera dem, har inte med just den saken att göra riktigt. Nordstrand har varianter på detta dock med coils under varandra, men då förändras ljudkaraktären på ett sätt som inte är förenligt med original MM punch och unika attack i ljudet. Och Nordstrands kostar därefter.

Men den pedalen visste jag inget om. Tack för tipset. Verkar ju då inte ha varit någon succé precis. De måste ju ha en egen preamp design de kan ju inte bara sno MM's design rakt av bra sådär utan att "åka fast".
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av strummer »

1. Music Man - originalet, svindyra, bra byggen tillverkas i USA.

2. Sterling - by Music Man - billighetsmärke, gjorda i USA men med billigare hardware.
Nej, de Sterling som är gjorda i USA är "modellen" Sterling, alltså MusicMan Sterling (jmf MusicMan StingRay). Nättare kropp, trevägs mickomkopplare, Jazz-bredd på halsen. Även den egentliga fyrsträngade versionen av den ursprungliga SR5.

3. S.U.B by Music man - Sport Utility Bass gjorda enbart i Amerika, på samma fabriker som MM. Billiga därefter. Slutade produceras 2006.
MusicMan S.U.B. hette de egentligen. Japp, här sparade man pengar bl a på att inte fasa kropparna, inte bry sig om träutseendet (målade halsar) inte fylla bandskårorna, lacka i strukturlack. Samma HW som de andra USA-basarna.

3 a) Sterling by Musicman, asienbyggda, ska motsvara USA-modellerna typ.

3 b) SUB by Sterling, som ovan gjorda i ost-asiatiska länder. Billigaste.
Sterling By MusicMan SUB heter de. billigast, typ Squier.

4. OLP - by Music Man, gjorda i Asien, Kina, men slutades att tillverkas där (på licens) 2008. Ersattes av ovan. Den modellen som hette Tony Levin signature åtnjuter idag ganska högt värde, för att den fortfarande håller i prestanda, kvalitet och halsen slår sig inte o s v.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av Hånken »

Ja då har vi rett ut det hela. Men krångligt var det. Tack.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Skillnad på Music Mans "sub" märken, OLP, Sterling etc

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: fre 12 apr 2024, 09:43 Förresten när det gäller pre-amp till MM. Man kan ju modda nästan vilken passiv MM bas till "aktiv" med att bygga in en pre amp.John East och allt va de heter. Men varför går det inte helt enkelt att göra en extern pedal av allting istället?

Spelar avståndet med sladden till pickupen (plus förstärkningen) så stor roll?
Var ju rätt poppis ett tag, Auilar hade en som hette 924, och som var deras OBP-2 inbyggd i en snygg låda.
Sadowskys outboard pre har ju också sålt duktigt genom åren, och sen finns det ju många "riktiga" preamppedaler att tillgå:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar