Rutger Gunnarsson

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Rutger Gunnarsson

Inlägg av AlbinH »

Det här har jag nog missat.

Respekt till två fantastiska musiker.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bf2mrIyPf9o[/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av blackparkas »

Träffade Rutgers dotter på ett bröllop jag lirade på i somras, grymt trevlig, hon berättade om alkoholismen och om hans rätt kända polare som hjälpte honom med behandlingshem.

Kudos åt den (mycket) kända polaren!!


Grymt att han får uppskattning för allt och hoppas han klarar sig bra framöver!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av Roger Hedin »

Favvolåten av ABBA är Money money money. Helt klart! Lyssna bara på det sanslöst begåvade basspelet och arrangemanget!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0[/youtube]
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av lowfreq »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3FxUeEBU6zY[/youtube]
varför blir det sådär??

En annan Abba favvo 'One of Us'
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av Roger Hedin »

lowfreq skrev:[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3FxUeEBU6zY[/youtube]
varför blir det sådär??

En annan Abba favvo 'One of Us'
Du måste ta bort s:et i https. Sen funkar det.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av Basmagnus »

Rutger är en hjälte!
Tyvärr har han ju slitit en del (som många andra i det bandet och den generationen).
Han har inspirerat mig massor, inte bara hans spel utan hans fria förhållningssätt. Det går att spela pop och annat och ändå spela lite fritt.
Oerhört trevlig också. Hoppas verkligen han lyckas hitta balansen.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av BB3000S »

:heart: :heart: :heart: till Rutger!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av AlbinH »

En fantastisk musiker och en stor inspirationskälla, när man väl blev så gammal att man började lyssna på själva musiken. Personligen tycker jag att han spelar ung. som Paul McCartney gör (gjorde?). Jag köpte en hel notbok med Beatlessånger när jag var tonåring men upptäckte redan i första låten att PM inte alls spelade enligt de noterna. Som säkert var musikaliskt korrekta men kanske inte så originella.
Samma med Rutger G. Han spelar inte precis växelbas..
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av allan »

Roger Hedin skrev:Favvolåten av ABBA är Money money money. Helt klart! Lyssna bara på det sanslöst begåvade basspelet och arrangemanget!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0[/youtube]
Vilken timing. En stark basist.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av Roger Hedin »

Min trummis harvade i samma d***band som Rutger några år. Han brukade förbereda sig geno att - som han sa -spela ner sig... :-D
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av Taurus »

BB3000S skrev::heart: :heart: :heart: till Rutger!
Kan bara instämma, Rutger är en av mina stora musikaliska inspirationskällor som basist. Hoppas behandlingshemmet ger resultat!
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av allan »

Ursäkta OT, men sups det forfarande lika bedrövligt i "högre musikatmosfärerna"? Stora delar av jazzgänget på 60-talet for ju mkt illa, och runt 1980 var det väl kokain på tapeten. Och nu för tiden har statistiken peakat.... Har spelat en del med musiker på nedåtgående, och det är alltid lika hjärtskärande och omöjligt, oavsett hur fantastiska de än är.....

Och det värsta är alltid när de inte förstår att de inte "råkar supa lite mkt", utan att alkoholen tagit över. Man ser inte att man blivit sjuk helt enkelt....

Glädjande att Bashjälten är på rehab! Gamlestaden i Göteborg hälsar! Och som min gamla alkoholläkare sade: En nykter alkoholist är en stark och lycklig människa! Och det visade sig stämma... :arrow:
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Rutger Gunnarsson

Inlägg av AlbinH »

allan skrev:Ursäkta OT,
Absolut inte! Inte OT alls faktiskt.

Jag skulle förklara för en utanför hobbyn om vem RG är. och googlade.
Hittade klippet om Studioräven, lutade mig fram mot skärmen och lyssnade.
Och fick en snyting mitt i pannan. "Behandlingshem"..

Och apropå ditt inlägg så får jag också uttala min egen lilla oro för missbruk i alla former, sprit, koks o än värre skit som förgiftar människor.
Tänker då särskilt på yngre musiker som hänför hela världen med sin musik - och jag tänker skall han eller hon också gå under? Såg på Amanda Jensen i Tv i går (inga jämförelser i övrigt), ursäktande sina tårar "att det är så mycket känslor". Ja visst 17 är det det! Är inte det rentav den största anledningen till att syssla med musik??

Är det så att musiker har ett större och starkare känsloliv än icke-musiker? Är det också det känslolivet som gör att droger av diverse slag blir, tja, intressanta? Eller nödvändiga för att hålla det i schack??
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar