Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Konstigt nog, så gör disten på basen att den blir tydligare i en mix (ofta också spelad med plektrum). Oftast blandas den distade bassignalen med en ren. Precis som Johannes säger, så finns basdisten idag på var och varannan produktion.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kul att läsa igenom gamla trådar.

Kom på några till som definitivt är värda att ta med på min lista:

Tom Fowler - Som tillsammans med Arthur Barrow och Patrick O'Hearn är mina favoriter av de basister Zappa anlitade under åren.

John Glascock - basist på de (i min mening) bästa Jethro Tull-plattorna under senare delen av 70-talet. Avled tragiskt nog av hjärtfel endast 28 år gammal 1978.

Dave Pegg - ytterligare en fantastisk Jethro Tull basist. Numera i Fairport Convention...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Zalle skrev:Plektrumklick ljudet, visst måste det vara ett fenomen som uppstår av en mängd olika saker ? för mig är det något som man hörde på plattor som har några år på nacken, jag har hört många bassister på nyare alster som lirar med plektrum och där hör man inte klick ljudet. Jag spelar själv med plektrum beroende på vilken typ av låt det är, spelar både med fingrar och plektrum, men jag tycker att något klick ljud hör jag inte, det måste bero på strängar, eq, compressor kanske ?
Förövrigt tycker jag att det blir ett annat sound med plektrum, speciellt passande är det ju om man lirar hårdrock tex. då man får ett mer igenomträngande sound.
Jag kan få fram ett klickande då och då, men jag spelar också sjukt hårt på mina strängar... Jag hörs bäst när det inte är förstärkare med i bilden om man säger så :P Hur som helst, det har mycket med att göra hur man spelar, kompressor förstärker klicken men är inte anledningen till att det börjar klicka.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Eftersom jag är i ett vinylrus i kvall så måste jag bara pusha för John McVie... en precis och lagom basist. Bra helt enkelt. Missar inte en takt typ!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:ag fick till ett strålande bra distljud genom polarens Laney, rörgitarrtopp, och en 4x12:a. Jag använde hans soloinställning med massor av dist. Jag trodde det skulle bli för mycket men det lät hur bra som helst när alla pålägg var klara. Kanske skall tillägga att jag inte spelar metal, det går alldeles utmärkt att dista basen i de flesta stilar. Lyssnar man noga så finns det dist med ganska ofta även i snällare pop-produktioner.
Hum, du har snackat rätt mycket om att spela in genom gitarrtoppar, har du några förslag på riktiga guldgruvor?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
tommeh
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 07:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tommeh »

Jag kan inte förstå att inte fler än anli har upptäckt den underbara Chris Squire. Jag håller med dig anli, jag ska också skaffa en ric en vacker dag, när jag får en bra deal på en vänster-ric :D mer progrock åt folket! :twisted:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tommeh skrev:Jag kan inte förstå att inte fler än anli har upptäckt den underbara Chris Squire. Jag håller med dig anli, jag ska också skaffa en ric en vacker dag, när jag får en bra deal på en vänster-ric :D mer progrock åt folket! :twisted:
En vänster-ric ligger på runt 16 000Kr ny... Tiptop hade en till salu för något år sen, den var ganska mysig faktiskt :D Dock inte min grej riktigt...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
tommeh
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 19 feb 2007, 07:16
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av tommeh »

jo, jag har sett att musicians friend där borta på andra sidan har vänster ric, dock är de inte tillgängliga förrän 2008 av nån anledning, priset låg på $1200. kruxet med det är dock att de inte levererar utanför usa :(
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tommeh skrev:jo, jag har sett att musicians friend där borta på andra sidan har vänster ric, dock är de inte tillgängliga förrän 2008 av nån anledning, priset låg på $1200. kruxet med det är dock att de inte levererar utanför usa :(
Håll koll på ebay.de och ebay.co.uk det kan dyka upp där... Googla på lefty rickenbacker 4003 varje dag så kanske du hittar en annons i Europa...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

tommeh skrev:Jag kan inte förstå att inte fler än anli har upptäckt den underbara Chris Squire. Jag håller med dig anli, jag ska också skaffa en ric en vacker dag, när jag får en bra deal på en vänster-ric :D mer progrock åt folket! :twisted:
Åh, vi är måååånga som upptäckt Chris Squire! Är nog bara det att det inte diskuterats så mycket om honom.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johnny B. Gayden! För bövelen!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

dereborn skrev:Johnny B. Gayden! För bövelen!
Yeah, Albert Collins, the meanest man in show business!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
dereborn

Inlägg av dereborn »

A good fool is hard to find...

I'm not drunk, I'm just drinkin'...

Cold Snap, troligen ett av 80-talets bästa bluesalbum!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Min favoritbasist och idol måste vara John Entwistle, The Who. Verdine White, Earth, Wind & Fire, är en annan favorit.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Verdine White, Earth, Wind & Fire, är en annan favorit.
Han var på tapeten härom dagen:
http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=1033
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Jag gillar wyzard i Mothers Finest :Han slappar så coolt.Han verkar inte slappa för smattrandets skull,utan för grooven och soundet som blir med tummen.Thumb bass!
Andy West i Dixie Dregs är åxå cool.
Mothers Finest liven är väl anledningen till att jag har en Alembic.Har träffat Wyzard några gånger,han har signerat min bas med sägningen:exakt som min.....
Pastorius är en stor bassist i min hjärna
Weine Johansson inspererar åxå
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

bassicfun skrev:Jag gillar wyzard i Mothers Finest :Han slappar så coolt.Han verkar inte slappa för smattrandets skull,utan för grooven och soundet som blir med tummen.Thumb bass!
Andy West i Dixie Dregs är åxå cool.
Mothers Finest liven är väl anledningen till att jag har en Alembic.Har träffat Wyzard några gånger,han har signerat min bas med sägningen:exakt som min.....
Pastorius är en stor bassist i min hjärna
Weine Johansson inspererar åxå
Jag har varit hemma hos Weine och provat hans Ibanez men jag har aldrig hört nått inspelat. Har sett Baltimoore live dock. Har du några tuffa tips på bra Weineprylar?
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

nej bara hemma och live.
måste nämna Doug Pinnick för hanns grymma sound.Lika med John Wetton.
Billy Cox och Stanley Clark ar väl satt sina spår åxå.
Vissa synt och orgelnissars vänsterhänder är ju grymma åxå
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Doug Pinnick är riktigt ball...!
Inget vansinnigt tokimponerande baslir, men absolut ingen medelmåtta!
Och som du säger... vilket ljud...... Kört mycket 8:a och 12:a genom tiderna :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sweden Rock för ett antal år se'n: Folk stod och diggade när King's X soundcheckade basen...

Vilket ljud!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja... det är inte något fisljud där inte...
Har tyvärr aldrig haft förmånen att se dem live. Skulle varit till Oslo när de skulle spela där med Galactic Cowboys (Även där en sträng-fetishist, Monty Colvin), Galactic ställde in och då sket även jag i att åka...
Surt såhär i efterhand...

När spelade de på Sweden Rock?
Har lyssnat på King´s X så länge så nu börjar det bli dags att se dem live tack...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag minns inte vilket år det var. 01-02?

Edit: Ooops! 2000 var det visst. Man börjar visst bli gammal :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

blackparkas skrev:Ja... det är inte något fisljud där inte...
Har tyvärr aldrig haft förmånen att se dem live. Skulle varit till Oslo när de skulle spela där med Galactic Cowboys (Även där en sträng-fetishist, Monty Colvin), Galactic ställde in och då sket även jag i att åka...
Surt såhär i efterhand...

När spelade de på Sweden Rock?
Har lyssnat på King´s X så länge så nu börjar det bli dags att se dem live tack...
Om du lyssnar på King´s X kanske Jelly Jam (tidigare Platypus) kan vara nåt för dig. Ty Tabor tillsammans med John Myung (Dream Theater), Derek Sherinian (ex. Dream Theater) och nån Dixie Dregs trummis jag inte minns namnet på :P
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Eller Pound Hound, Doug Pinnicks soloprojekt. Det låter väldigt mycket King's X...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Var det så sent som 2000 King´s X var på SR?
Illa... det hade jag inte någon koll på alls.


Har koll på de flesta av deras sidoprojekt, har många av skivorna också.

Doug Pinnick har en förmåga att få allt att låta.... King´s X.
Han är ju med på en Jimi Hendrix-tribute också, ett av de bättre bidragen på skivan.

Någon som vet av någon 12-strängad bas?
Vem har Dean i Sverige?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar