Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bean skrev:Leland Sklar är en riktig klippa. Hur många har inte den gubben spelat med...

Jag har en cool platta från slutet av 70-talet med hans hobbygrupp "The Section" (Fork it over heter den) med Danny Kortchmar på gitarr m fl. Sen skall man ju definitivt inte glömma hans medverkan på Cobhams "Spectrum"...en klassiker.

Han spelar på Dingwallbasar numera.
O fan, jag som trodde det var Alfonso Johnson på Cobhams Spectrum. Men jag vet att på gitarr var det Tommy Bolin och på Moog var det Ian Hammer. Stratus och Red Baron har för mig varit så j*vla kul att lyssna på och även spela. Jag har diggat Cobham sedan jag var 16 år och även hans Magic album tyckte jag var enastående. Om jag mins rätt var "Puff´n stuff" med på Magic. Cobham spelade också med Mahavishnu Orkestra tillsamans med John McLaughlin, Jerry Goodman etc.
Senast redigerad av calif de funk den lör 12 aug 2006, 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
AndreasH
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 21:58

Inlägg av AndreasH »

Utan speciell "rangordning":

John Patitucci
Anders Jormin
Jeff Berlin
John Paul Jones
Jaco Pastorius
Roger Glover
Scott LaFaro
Paul Chambers


Finns naturligtvis fler men de är de viktigaste för mig
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Noterar att ingen nämnt Matthew Garrison, för er som inte tilltalas av hans egna projekt rekomenders Herbie Dvd:n "Future to Future" där åtskilliga funk-vampar avverkas fingerstyle.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

calif de funk skrev:
Bean skrev:Leland Sklar är en riktig klippa. Hur många har inte den gubben spelat med...

Jag har en cool platta från slutet av 70-talet med hans hobbygrupp "The Section" (Fork it over heter den) med Danny Kortchmar på gitarr m fl. Sen skall man ju definitivt inte glömma hans medverkan på Cobhams "Spectrum"...en klassiker.

Han spelar på Dingwallbasar numera.
O fan, jag som trodde det var Alfonso Johnson på Cobhams Spectrum. Men jag vet att på gitarr var det Tommy Bolin och på Moog var det Ian Hammer. Stratus och Red Baron har för mig varit så j*vla kul att lyssna på och även spela. Jag har diggat Cobham sedan jag var 16 år och även hans Magic album tyckte jag var enastående. Om jag mins rätt var "Puff´n stuff" med på Magic. Cobham spelade också med Mahavishnu Orkestra tillsamans med John McLaughlin, Jerry Goodman etc.
Puff'n Stuff är med på Magic, yes, och det är Randy Jackson som lirar bas på den plattan.
Alphonso Johnson var, vad jag kommer ihåg, endast med på de två liveplattor som Cobham gjorde tillsammans med George Duke: "Live on tour in Europe" och "Alivemotherforya".
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

AndreasH skrev:Utan speciell "rangordning":

John Patitucci
Anders Jormin
Jeff Berlin
John Paul Jones
Jaco Pastorius
Roger Glover
Scott LaFaro
Paul Chambers


Finns naturligtvis fler men de är de viktigaste för mig

Jeff Berlin ja, honom skall man definitivt inte glömma även om han i mina öron kan bli lite väl "clean" och "steril" ibland.

Han har i alla fall komponerat en av de roligare "övningslåtarna" som näst efter Jaco's Teen Town är en riktig räka att spela.

För er som mot förmodan inte hört låten "Joe Frazier", kolla in Bruford-plattan "Gradually Going Tornado" eller Berlins soloplatta "Pump It".
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

glömde dave marks... han är svinbra.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Top Five bland elbasister

Jaco lyssna på "bright size life" Pat Metheny - plattan, var ett geni

Gary Willis - lyssna på "got tuh b" Scott Henderson & Gary Willis- plattan, bäst idag me unik stil

Nathan East lyssna på det mesta han gjort ex. Clapton, mkt smakfullt o svängigt spel

Lars "Danmark" Danielsson - lyssna på "simple life" Nisse Landgren, Live in Sthlm, bra sväng o ljud

Tom Kennedy - lyssna på "transition jam" D- Weckl, Rhythm of the soul - plattan, lekfullhet o pondus
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den som fick mig att köpa en P-bas och börja spela i band var Adam Clayton i U2. Se'n dök det upp fler hjältar...

Jack Bruce (Clapton is God? De hyllade fel kille!)
John Paul Jones (Riffkungen!)
Duck Dunn (Efter att ha sett Blues Brothers.)
Dusty Hill (Tidig förebild, trots tomtekomplexet...)
Jaco Pastorius (Vilken ton han hade!)
James Jamerson (Spelade på fler hits än Elvis, Beatles, Stones och ABBA tillsammans!)
Paul Simonon (Underskattad eftersom han "bara var punkare" i the Clash.)
Doug Pinnick (King's X är blytunga!)
Billy Sheehan (På Niacinplattorna kommer han äntligen till sin rätt)

Det finns fler, men den här tioitopplistan räcker långt för mig!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Här kommer en videolänk till Kungen och uppfinnaren av Slap - Larry Graham - vilken kille/gubbe! 8)

Kolla plektrumskyddet på hans bas, tror en viss Marcus Miller snot den idéen rakt av! Larry var inte bara först på slap.... :wink:


Kolla in!
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

All of the above...! Plus t.ex. Jimmy Johnson, Jimmy Haslip, Aston "Family Man" Barret, Ray Brown (Basie m.fl.), Pino Palladino m.fl....

Apropå Jeff Berlin, har ni hört hans plank av Claptons gitarrsolo på "Crossroads"? Lite rolig övningsetyd!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tror att någon vidsynt person nämnt Percy Jones tidigare, men i så fall får jag väl tillägga John Giblin...
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Kom igen. Har ni glömt Bootsy Collins? Han är en av de tyngsta i bashistorien. Lyssna på liveinspelning från 1976 med "rubber band". Utan honom hade inte hiphop/r´n b och popmusiken låtit som den gör idag.

Pinp palladino lirade hejdlöst bra på liveturnén med D'angelo. Questlove på trummor... kan man säga mer?

//busta B
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Bortglömda?

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag har en förkärlek till gamla hårdrocksbasister, mest för att jag är uppväxt med den musiken, här är några sköna lirare:

Jimmy Bain (Dio, Rainbow)- Riktigt tunga basgångar, plus att han såg ut som en dvärg bakom sin Yamaha BB.

Jack Blades (Night Ranger, Damn Yankees), omskolad funkbasist som spelade med tumplektrum

Joey Vera (Armoured Saint) En personlig favorit, fingerbasist med knorrig ton.

Ian Hill(Judas Priest): En av världens mest underskattade rockbasister, fastgjuten i cement på scenen till vänster om trumsetet. Lyssna på "The Rage" från British Steel. Priest hade aldrig låtit som Priest utan Hill.

Kip Winger(Winger): Hånad för sin likhet med Barry Gibb, och sina balettsteg på scenen, men faktiskt en ruggigt bra basist (kommer någon ihåg hans Jackson signatur-modell?).
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Ingen klassiker, men James LoMenzo är något av en gud.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:Tror att någon vidsynt person nämnt Percy Jones tidigare, men i så fall får jag väl tillägga John Giblin...
Javisst Mr. Basstudio! Och båda spelade i Brand X... Phil Colins på trummor 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Inlägg av PH »

Sunken skrev:Ingen klassiker, men James LoMenzo är något av en gud.
kanske inte en gud, men han e bra!
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
de voto
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 19:14
Ort: Tjockhult

Inlägg av de voto »

Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

"familyman" barret

p. chambers

snubben i RATM

owe almgren

jaco
willis

+
massor av folk
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

criss skrev:snubben i RATM
Tim Commerford! Riktigt tuff, men jag tycker att Audioslave bara blir sämre och sämre för varje album som släpps... :?
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Ingen slår John Patitucci, enligt mig...
Till Abe Laboriels försvar, måste jag säga att en av de bästa konserter jag någonsin sett, var med Abe, Michael Landau, Greg Mathiesson och Gary Novak på Baked Potato i Los Angeles... (Han studsar omkring lite väl mycket ibland, men scenytan var väldigt begränsad den här gången).
Alex Sklarevskij har jag haft som lärare en kort period och måste säga att han är måhända en duktig slapbasist, men i övrigt rätt begränsad.
Brian Allen är också en av mina stora favoriter, inte så känd än, men jag tror han är "up & coming" så att säga.
Det finns förståss otaliga andra som har influerat mig, mer än jag själv är medveten om, tror jag.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Abe behöver väl egentligen inte försvaras...

Om man lyssnar på honom (på skiva), när han bara spelar bas o är - för sin tid (80:s) - ganska outstanding i sin time, sitt groove o delikata tonval med sitt grymt feta o balla sound (half-rounds?), så kan man lätt ignorera alla konstiga live-hypes där han hoppar runt o slår planlöst på basen med handflatan.
Magnus_66
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:09

Inlägg av Magnus_66 »

Det verkar som dem gamla progg rävarna är glömda!!!

Chris Squire - YES
Jonas Reingold - Flower kings
Mike Rutherford - Genseis
Greg lake - ELP
Magnus.C
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Bassister

Inlägg av Zalle »

Här kommer några som influerar mig:

Marcel Jacob
Billy Sheehan
Randy Coven
TM Stevens
John Entwistle
Svante Henrysson

I mina öron så är det bassister som har ett eget sound, och även teknik som inspirerar.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Stuart Hamm - ända sen jag såg honom med Satriani på Munchenbryggeriet.

Paul McCartney - Bästa melodiska basgångarna!

Jason Newsted - Fick mig att börja spela bas.

Les Claypool

Jaco - Magisk sjungande bandlös ton.

Billy Sheehan - Tokbra teknik, annorlunda sound, men tråkigt (över)spel.

Roscoe Beck - Schysst orgel-bas med th-tapping, Grym bluesbassist
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:Stuart Hamm - ända sen jag såg honom med Satriani på Munchenbryggeriet.

Paul McCartney - Bästa melodiska basgångarna!

Jason Newsted - Fick mig att börja spela bas.

Les Claypool

Jaco - Magisk sjungande bandlös ton.

Billy Sheehan - Tokbra teknik, annorlunda sound, men tråkigt (över)spel.

Roscoe Beck - Schysst orgel-bas med th-tapping, Grym bluesbassist
Fan, har du sett Stu Hamm? Satans va tufft! Han är ju riktigt grym :D Hur var spelningen?
Skriv svar