Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

FreCKo skrev:
Fan, har du sett Stu Hamm? Satans va tufft! Han är ju riktigt grym :D Hur var spelningen?
Japp! Jag stod längst fram precis framför honom. Tjejen brevid mig fick hans solglasögon och hennes kille fick ett set ghs boomers. Jag fick bara en trumpinne :D

Grym spelning! Stu har ett sånt jävla schysst groove! Han spelar vekligen inte bara flashiga saker, men rätt vad det är så dyker det upp galna prylar mitt i låtarna, som stämmor på gitarrsolon, övertoner och tapping.

Han varierar efter låtarna med att spela slap eller fingerspel eller plektrum.

Han hade tokbra ljud med Hartke 3500 topp och 4x10 XL och 1x15 XL. Nu har han bytt till Peavey!
TinTin
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 18:07
Ort: Vejbystrand

Inlägg av TinTin »

Richard Bona

Jaco

Wooten

Les Claypool är nog den som jag ser upp till mest han spelar på ett sätt som ingen annan och han är sammtidigt ruskigt bra låt skrivare

tycker jag då
Octavianus fixade pax romana för rätt längesen nu
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

några som Jag tycker att ni glömt är Rutger Gunnarsson, totalt underskattad och sällan nämd, oochen annan skön bassist e ju Bernard Edwards som kommit upp med ett gäng odödliga baslicks.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tye Zamora (Alien Ant Farm) är en kul kille. Han har en skön självdistans, även om han spelar många toner. Annars är Rob DeLeo en grym rocker! Rockis Ivarson likaså.

Edit: En som inte nämnts tidigare är John Deacon i Queen. Mycket smakfull lirare!
Senast redigerad av BBQV den fre 27 okt 2006, 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har lyssnat på Nisse Landgren tidigare, men upptäckte hans "Funky Abba"-album i veckan.
Måste säga att Lasse "Danmark" Danielsson gör ett fantastiskt jobb...som alltid.

Har aldrig hört någon ha ett sånt otroligt basigt ljud utan att det blir luddigt.
Oerhört distinkt trots all djupbas.

Såg honom med Landgren på Village i V-ås för ett 10-tal år se´n.
Då mickade de ett av elementen på hans Ampeg 8*10:a.
Kanske tillsammans med en line och mixade signalen...va vet ja´?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Bob, Geezer och Jimmy. Givetvis Glenn också, under första halvan av 70-talet.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Johannes skrev:Bob Daisley, Geezer Butler och Jimmy Bain. Givetvis Glenn Hughes också, under första halvan av 70-talet
Hur många rätt fick jag?
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Är själv total Bob freak och rekomenderad lyssning är widowmaker, ett band som Bob lirade med runt 76-77 strax innan Rainbow, äckligt bra basspel ( och jag måste bara få berätta att Jag Fick lira tre "Boblåtar" med Ozzy 1990 under en audition i L.A...de va så STORT..)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Danne skrev:
Johannes skrev:Bob Daisley, Geezer Butler och Jimmy Bain. Givetvis Glenn Hughes också, under första halvan av 70-talet
Hur många rätt fick jag?
inga. han menade givetvis Byggare Bob, sexleksaken Geezer the squeezer och gullungen Jimmy Jansson. Givetvis Bransta city släckers-Glenn också, under första halvan av 70-talet.

:wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

bassdude skrev:
Danne skrev:
Johannes skrev:Bob Daisley, Geezer Butler och Jimmy Bain. Givetvis Glenn Hughes också, under första halvan av 70-talet
Hur många rätt fick jag?
inga. han menade givetvis Byggare Bob, sexleksaken Geezer the squeezer och gullungen Jimmy Jansson. Givetvis Bransta city släckers-Glenn också, under första halvan av 70-talet.

:wink:
HA! Det där var fan det roligaste jag läst hitills idag! Iofs gick jag upp för 40min sen... Men iaf :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ok.. dom som influerat mig är (tro det eller ej)
i kronologisk ordning.

Nikki Sixx
Flea
Paul McCartney
Tim commerford
Martin sköld
Kenny Håkansson

på senare tid har jag blivit influerad i spelstil mer av isolation years basist och anna ternheims basist..
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:
Johannes skrev:Bob Daisley, Geezer Butler och Jimmy Bain. Givetvis Glenn Hughes också, under första halvan av 70-talet
Hur många rätt fick jag?
Alla rätt. Fast kan man sitt 70-tal så gick det ju inte att misslyckas.
Lite kuriosa: På Rainbows skiva Long live rock´n roll får både Ritchie Blackmore och Bob Daisley credits som basister men det står inte vem som spelar på vilken låt. Detta har ju varit ett utav hårdrockens största mysterier för hela världen sedan 1978 och för mig sedan jag köpte skivan i början på 80-talet. Det har lyssnats, diskuterats och jämförts men jag har inte lyckats säga vem som spelar var... MEN äntligen har internet fört något gott med sig. På Bob´s hemsida http://www.bobdaisley.com listar Bob alla sina inspelningar och där står följande att läsa: Rainbow - "Long Live Rock 'n Roll".Released on Polygram, tracks "Kill The King","Sensitive To light" and "Gates of Babylon". Ett snart 30-årigt fall är äntligen löst.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Widowmaker, det alstret måste nog kollas in, Daisley är en favorit.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

bassdude skrev:
Danne skrev:
Johannes skrev:Bob Daisley, Geezer Butler och Jimmy Bain. Givetvis Glenn Hughes också, under första halvan av 70-talet
Hur många rätt fick jag?
inga. han menade givetvis Byggare Bob, sexleksaken Geezer the squeezer och gullungen Jimmy Jansson. Givetvis Bransta city släckers-Glenn också, under första halvan av 70-talet.

:wink:
Hahahahaha......dessa är det naturligtvis, och Byggare Bob, han är ju en Lagbas av rang, kul som f-n!
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev: Lite kuriosa: På Rainbows skiva Long live rock´n roll får både Ritchie Blackmore och Bob Daisley credits som basister men det står inte vem som spelar på vilken låt. Detta har ju varit ett utav hårdrockens största mysterier för hela världen sedan 1978 och för mig sedan jag köpte skivan i början på 80-talet. Det har lyssnats, diskuterats och jämförts men jag har inte lyckats säga vem som spelar var... MEN äntligen har internet fört något gott med sig. På Bob´s hemsida http://www.bobdaisley.com listar Bob alla sina inspelningar och där står följande att läsa: Rainbow - "Long Live Rock 'n Roll".Released on Polygram, tracks "Kill The King","Sensitive To light" and "Gates of Babylon". Ett snart 30-årigt fall är äntligen löst.
Var det bara jag som såg det historiska värdet i detta sensationella avslöjande? Jag som kallt räknat med ändlösa rader av hyllningsmeddelanden från tårögda Bob Daisley-fans som vittnar om hur jag räddat deras liv!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Förlåt men jag har vetat detta i minst tre år, för det var ungefär då jag halkade in på Bob's hemsida. Han körde tydligen gärna i gitarriggar. Både Ritchie's och Randy's. Fick hem Rainbow Live in Munich 77-DVD'n i veckan. Mycket bra.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Fick hem Rainbow Live in Munich 77-DVD'n i veckan. Mycket bra.


Skall fafktiskt kolla på den DVD´n idag, har fått låna den av en kompis. Jag diggar Daisley också, synd att han alltid spelar med plektrum, hans sound blir lite enformigt.
gäst

Inlägg av gäst »

Gröna Lyktan skrev:Jag diggar Daisley också, synd att han alltid spelar med plektrum, hans sound blir lite enformigt.
Det kan vara det dummaste jag läst i hela mitt liv...
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Förlåt men jag har vetat detta i minst tre år, för det var ungefär då jag halkade in på Bob's hemsida. Han körde tydligen gärna i gitarriggar. Både Ritchie's och Randy's. Fick hem Rainbow Live in Munich 77-DVD'n i veckan. Mycket bra.
Där ser man. Jag föredrar faktiskt gitarriggar vid inspelning. Tycker det är lättare att få till en cool dist med gitarrprylar.
Har inte sett Live in Munich ännu men en kompis har den så snart är det förhoppningsvis dags.
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Det kan vara det dummaste jag läst i hela mitt liv...
Varför är mitt inlägg så dumt? Jag har svårt för "plektrumklicket" i framför allt ballader och andra lugna låtar som Goodbye to Romance. Men det är bara min personliga åsikt. Du har rätt till din.
gäst

Inlägg av gäst »

Gröna Lyktan skrev:
Det kan vara det dummaste jag läst i hela mitt liv...
Varför är mitt inlägg så dumt? Jag har svårt för "plektrumklicket" i framför allt ballader och andra lugna låtar som Goodbye to Romance. Men det är bara min personliga åsikt. Du har rätt till din.
Det skrev du inte i ditt första inlägg. Inte ett ord om irriterande plektrumklick, bara att "hans sound blir enformigt" pga plektrum. Min personliga åsikt som jag tydligen har rätt till är att det var det dummaste jag läst i hela mitt liv.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Plektrumklick ljudet, visst måste det vara ett fenomen som uppstår av en mängd olika saker ? för mig är det något som man hörde på plattor som har några år på nacken, jag har hört många bassister på nyare alster som lirar med plektrum och där hör man inte klick ljudet. Jag spelar själv med plektrum beroende på vilken typ av låt det är, spelar både med fingrar och plektrum, men jag tycker att något klick ljud hör jag inte, det måste bero på strängar, eq, compressor kanske ?
Förövrigt tycker jag att det blir ett annat sound med plektrum, speciellt passande är det ju om man lirar hårdrock tex. då man får ett mer igenomträngande sound.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Där ser man. Jag föredrar faktiskt gitarriggar vid inspelning. Tycker det är lättare att få till en cool dist med gitarrprylar.
vill du ha riktigt RÅMAFFIG dist ska du prova genom någon sorts Mesa Boogie Rectifier, skulle kolla om gitarristens sladd var paj och kopplade in basen för att se, och han höll på att inte få tillbaka sin förstärkare :D Snacka om mångsidig basdist!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Det skrev du inte i ditt första inlägg. Inte ett ord om irriterande plektrumklick, bara att "hans sound blir enformigt" pga plektrum. Min personliga åsikt som jag tydligen har rätt till är att det var det dummaste jag läst i hela mitt liv.
Jag ber om ursäkt om jag har varit för onyanserad, jag syftade alltså på det oundvikliga ljudet som uppstår när plektrumet träffar strängen, vilket kan vara alldeles underbart i vissa fall, Dave Ellefsons arbete i Megadeth är ett lysande exempel, hans sound på Rust In Peace är helt suveränt.
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Där ser man. Jag föredrar faktiskt gitarriggar vid inspelning. Tycker det är lättare att få till en cool dist med gitarrprylar.
vill du ha riktigt RÅMAFFIG dist ska du prova genom någon sorts Mesa Boogie Rectifier, skulle kolla om gitarristens sladd var paj och kopplade in basen för att se, och han höll på att inte få tillbaka sin förstärkare :D Snacka om mångsidig basdist!
Jag fick till ett strålande bra distljud genom polarens Laney, rörgitarrtopp, och en 4x12:a. Jag använde hans soloinställning med massor av dist. Jag trodde det skulle bli för mycket men det lät hur bra som helst när alla pålägg var klara. Kanske skall tillägga att jag inte spelar metal, det går alldeles utmärkt att dista basen i de flesta stilar. Lyssnar man noga så finns det dist med ganska ofta även i snällare pop-produktioner.
Skriv svar