Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

Jag är uppväxt i Malung i västra dalarna och därifrån kommer legenden (och vad jag har förstått Dereborns gamla sensei) Backa Hans Eriksson!
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 18:08
Ort: Hylands Hörna

Inlägg av bassrik »

Cuba skrev:Mja punkbandet Rövsvett från Tranås lirar ju fortfarande. Sen är trummisen i Lotta Engbergs Orkester från Tranås.
:shock:
Det va som fan - det finns allstå nån mer här på forumet som är från Tranås!?! det trodde jag att jag var själv om........
Jag hade annars tänkt nämna just Löken från Rövsvett
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

BarbequeVillage skrev:Enköping (där jag tillbringade mina tonår) hade Rock SM-vinnarna Thrash Inc. som ingen hört talas om, samt Totte Wallin och Staffan Astner. På bassidan är det sorgligt glest...
hahaha..ja också från enköping...inte mkt att skryta med därifrån
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Foxbat skrev:Varberg: Roger Öjersson började som gitarrist men spelar nu bas i Kamchatka.
Han var gitarrist i Vildsvin.
Vi håller just på att repa en Vildsvin-låt! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Vi var ett av de bra banden på 80 talet i Eksjö de man såg upp till var t.ex. Oak lake city boogie band, man tyckte de var coola. Körde mest coovers. Vi var ca 7 band som konstruerade egen musik med varierat resultat. Personer som har kommit vidare till någon berömmelse kan nämnas Mike Dee, Elektropop tuggade vidare i London med Glitter Band bl.a. Sångaren i Haunted Peter Dolving var med i ett popband i Eksjö på sent 80tal. Tappade kontakten med han i många år, så dyker han upp på riktiga scenen, det var kul. Just nu så är det horder av medelåldersband som kör covers. Återväxten ser bra ut med många bra band kör mest i någon form av metall. Kan bli många intressanta grupper i framtiden. Elever på den kommunala musikskolan får som sommarjobb att spela på stan, det tycker jag är genialt.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Där jag är uppväxt finns det knappt några musiker att tala om...
Även om marcbass får räknas som undantaget, som även han härstammar från samma område!
Men i Halmstad där jag numera är bosatt finns det ju ett gäng!
Terror Pop finns det ett band som heter, men hela den kullen drängar härstammar nog från Stockholm egentligen, men uppväxta här nere i skogarna utanför tätorten. Sedan har vi ju båda bröderna i Arch Enemy, dock båda gitarrister, men iaf. Bandet Spiritual Beggars, där för övrigt Arch Enemy broder modell äldre trakterar gitarrer, med före detta sångaren och basisten Kryddan som några kanske hört talas om, är ett fuktansvärt bra band. Kolla in gamla plattan Ad Astra isf om ni ska börja någon stans.
Sen har vi har ju det smått pinsamma Gyllene tider osv osv...
Finns många fler!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

midlifecrisis skrev:Bara som ett tillägg. Jag spenderade en hel del tid i Rättvik på den tiden också. Såg till att en liten skitunge som heter Björn Lodin började lira bas också. Han kom sedemera att spela i ett band som hette Baltimore och efter det med några Schweizare i ett band som hette Krokus. Till avdlningen för onödigt vetande kan jag tillägga att Björns första band hette "Shitcocks". De spelade punkrock...
Ha! Jag är uppväxt i Rättvik och jämnårig med Björn så honom minns jag väl, vi hade några gemensamma gig på skoldanser och liknande vill jag minnas. Tror Björns band hette Six Feet Under på den tiden. Spenderade gymnasietiden i Mora och där fanns Tryckvåg som väl var lokala storheter. Trummisen Thomas Broman gick det visst hyfsat bra för sen har jag förstått.
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Mariestad här....det enda jag kommer på som blev nåt stort är Asta Kask.Björn Rosenström jobbade på tingsrätten när han slog igenom men han kommer inte från stan. Flyttade därifrån -83 så det har väl hänt nåt sen dess.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Janne skrev:Jag spelade mycket med en snubbe på 70-talet som sedan bildade Shotgun Messiah som fick skivkontrakt i staterna på 80-talet och spåddes en bra framtid.
Var det Tim Sköld som spelar i KMFDM och har varit turnebasist åt Marilyn Manson?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

själv kommer jag från Härnösand. Härnösands bäste basist måste vara Kaniffelsmannen här på forumet. :vinkar: Andra storheter från den byn är Pelle pop (gitarrist i Trance Dance) och delar av Psychotic Youth.

Fast när man bor i Umeå som har uppfostrat Komeda, Meshuggah, Colonel Blimp, Nocturnal Rites, Naglfar, Bewitched, Puffin och några till så är härnösand liksom på efterkälken... hur man än väljer att se på det.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av DoggyD »

midlifecrisis skrev:Jag hade "förmånen" att växa upp i Karlstad på 70-talet. Där fanns ett band som hette Mantra (orginellt!). De hade en överjävlig gitarrist som hette Henrik Janson (som jag tror gängade sångfågeln Lisa Nilsson). Basisten hette Patrik och var helt OK. Han kom sedemera att sköta de låga tonerna i Sven Ingavars (som mitt band för förband till. 10 000 pers i publiken på Sandgrundsudden! det var en nästan övernaturlig känsla att se ut över publiken. Det pågick slagsmål på flera ställen och alkoholkonsumtionen var av nästan bibliska proportioner).
Vore kul att höra några av Mantras låtar igen men jag har inte hittat några på nätet.

Hur var det i hålorna ni växte upp i? Fanns det några bra band där?
Kul, jag har haft en AV-57 som tillhört Patrik, svinbra ex. men borta sedan länge.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re:

Inlägg av midlifecrisis »

yohan skrev:
midlifecrisis skrev:Bara som ett tillägg. Jag spenderade en hel del tid i Rättvik på den tiden också. Såg till att en liten skitunge som heter Björn Lodin började lira bas också. Han kom sedemera att spela i ett band som hette Baltimore och efter det med några Schweizare i ett band som hette Krokus. Till avdlningen för onödigt vetande kan jag tillägga att Björns första band hette "Shitcocks". De spelade punkrock...
Ha! Jag är uppväxt i Rättvik och jämnårig med Björn så honom minns jag väl, vi hade några gemensamma gig på skoldanser och liknande vill jag minnas. Tror Björns band hette Six Feet Under på den tiden. Spenderade gymnasietiden i Mora och där fanns Tryckvåg som väl var lokala storheter. Trummisen Thomas Broman gick det visst hyfsat bra för sen har jag förstått.
Liten värld! När jag flyttade till Stockholm bodde jag de första månaderna på soffan hos en kille, Don Burnett, som sjöng i Tryckvåg under en period.
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av fieldflower »

Jag spelade inte då jag växte upp, vilket innebär att jag inte har ett dyft koll.
Tänk om man börjat tidigare...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Eagle Hazze »

Eksjö har inte producerat några kända basister, däremot en och en halv kända sångare. Peter Dolving som var sångare i Refused växte upp här (hel) och Mike Dee (halv) (Torsten Dimar) som hängde med Glitter Band en gång i tiden efter att Gary hade fasat ur.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Poester »

Där jag kommer ifrån har vi marcbass. Jävligt bra bassist! :)


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Wennefer skrev:Jag är uppväxt i Malung i västra dalarna och därifrån kommer legenden (och vad jag har förstått Dereborns gamla sensei) Backa Hans Eriksson!
Han har väl rötter där, men han är född i Kalix och började spela bas i Östersund.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Umeå: min vän Svante Henryson, briljant basist, lirade några år med Yngve. Numera internationellt erkänd cellist.


Sent from my iPhone using Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Kaha
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: fre 14 mar 2014, 19:18

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Kaha »

Eagle Hazze skrev:Eksjö har inte producerat några kända basister, däremot en och en halv kända sångare. Peter Dolving som var sångare i Refused växte upp här (hel) och Mike Dee (halv) (Torsten Dimar) som hängde med Glitter Band en gång i tiden efter att Gary hade fasat ur.
Silverbullet/Silverbullit räknas väl som ett Eksjö band?
(Min bror spelade bas med dem en gång i tiden, innan de flyttade till Göteborg)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Eagle Hazze skrev:Peter Dolving som var sångare i Refused
När skulle det varit?
Dennis Lyxzén har varit bandet sångare och frontfigur sen starten AFAIK.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack för rättelse, Mary Beats Jane, The Haunted, Bringthewarhome är de korrekta grupperna där Dolving har varit/är sångare
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av gthyni »

Eagle Hazze skrev:Tack för rättelse, Mary Beats Jane, The Haunted, Bringthewarhome är de korrekta grupperna där Dolving har varit/är sångare
Bra så, duktig sångare
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Svensson »

BasBert här på forumet! Sanslöst duktig basist!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av eeakga »

Nikke Ström kommer från Karlskoga där jag bor och iaf delvis växte upp i.

Bodde i grannhålan Degerfors när jag var liten och därifrån kommer i alla fall Nisse Landgren och The Pinks. :)
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av Grafen »

I Kungsör hade vi en synnerligen driven slap-happy basist som hette Tommy Ask. Tyvärr var han också det otrevligaste skithål jag någonsin träffat så han gick från idol till hatobjekt på ungefär 5 sekunder. Vet inte vad han gör nuförtiden men några gig värda namnet har han uppenbarligen inga.

Dock får man väl ge honom lite cred för att jag lärde mig vara schysst och uppmuntrande mot unga aspirerande musiker.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bra basister/band i hålorna jag och ni växte upp i?

Inlägg av TDHP »

Haha! :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar