Din favoritbasist/idol?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

calif de funk skrev:
basmartin skrev:
calif de funk skrev:
Klopper skrev:En av mina favvo basister.
Långt intro, vid c:a 1,07 börjar det.
http://www.youtube.com/watch?v=1EcxC5AgnPU
Han regerar!

Och, jo fan, han har bantat ner sig. Hur fan gör folk det så lätt? Jag går upp med ett halv kilo bara jag tittar på en grillat kyckling :roll: :wink:
Vardagsmotion, vardagsmotion califen! Gick ned 8kg i sommar bara genom att cykla till jobbet varje dag, 10 minuter en väg.
Men det är inte lätt! Inte heller lätt att bibehålla den minskade vikten. Eller :D
Hålla vikten är lika svårt som att undvika att tömma blåsan efter 5 stora pilsner!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Klopper skrev:
Hålla vikten är lika svårt som att undvika att tömma blåsan efter 5 stora pilsner!
Men det är ju ett lätt sätt att gå ner ett par kilo på några minuter.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:
Klopper skrev:
Hålla vikten är lika svårt som att undvika att tömma blåsan efter 5 stora pilsner!
Men det är ju ett lätt sätt att gå ner ett par kilo på några minuter.
Dom tidigare tillskansade? :wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag har nya favoritbassister! En för olika sorters bas... Jonas Hellborg vinner i showoffiga solokategorin, Les Claypool i cool bra musikkategorin, och fortfarande Flea, fast nu i vanlig bakgrundsbas!
Förresten apropå Flea, vet inte om jag redan skrivit det i tråden, men visst stämmer det som fasen att han är väldigt överskattad i många fall, och då snackar jag om alla kids på Youtube som käbblar om att han är världens bästa basist, samma sak om Wooten.. Wooten kan förresten vara rätt skön ibland, men när han börjar med sin doublethump och ghost notes blir det bara för mycket, men melodiska grejor är najs.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Om Flea är överskattad vettetusan, han är en av få basister som folk ser och hör. Han är ju ingen dålig basist direkt, skulle nog hellre säga att det är onödigt många andra basister som är underskattade. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

knedy skrev:Om Flea är överskattad vettetusan, han är en av få basister som folk ser och hör. Han är ju ingen dålig basist direkt, skulle nog hellre säga att det är onödigt många andra basister som är underskattade. ;)
Jaja, men han är ju inte dålig alls, jag syftar bara på att alla som säger att ha är världens bästa syftar på att han slappar jäääättesnaaaabbt och att han var först med den stilen och blablabla... Tycker nog ändå att han är lite underskattad på sätt och vis också, eftersom att många som tycker han är grym syftar på hans funkpunk tid på 80-90 talet, men glömmer vilka sköna basgångar han har satt på senare album, stadium arcadium tillexempel! Gillar även hans ljud, jag vet inte så jättemånga andra basister som köttar så på strängen vid fingerspel(Säger inte att det inte finns andra, bara att jag inte vet andra :) ), så det blir sånt där härligt funkigt ljud, typ motsatsen till ljudet om vid fingerspel vid stallet eller ntå sånt typ :o Låter plumsigt, typ, härligt att se en känd bassist faktiskt nyttja det härliga ljudet!
TheRat
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 15:56

Inlägg av TheRat »

Robert Trujillo
Cliff Burton (R.I.P)
Bob Daisley
Nikki Sixx
Lemmy
Steve Harris
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Scott Reeder

Inlägg av Flounder »

Så här drar man en slipsten!
Eller så här ska en slipsten dras...
Ah, ni fattar!

Kolla in Scott Reeder. En av mina favoritbasister:
http://www.youtube.com/watch?v=od-grhQKif8
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

the_great_alfonzo skrev:
knedy skrev:Om Flea är överskattad vettetusan, han är en av få basister som folk ser och hör. Han är ju ingen dålig basist direkt, skulle nog hellre säga att det är onödigt många andra basister som är underskattade. ;)
Jaja, men han är ju inte dålig alls, jag syftar bara på att alla som säger att ha är världens bästa syftar på att han slappar jäääättesnaaaabbt och att han var först med den stilen och blablabla... Tycker nog ändå att han är lite underskattad på sätt och vis också, eftersom att många som tycker han är grym syftar på hans funkpunk tid på 80-90 talet, men glömmer vilka sköna basgångar han har satt på senare album, stadium arcadium tillexempel! Gillar även hans ljud, jag vet inte så jättemånga andra basister som köttar så på strängen vid fingerspel(Säger inte att det inte finns andra, bara att jag inte vet andra :) ), så det blir sånt där härligt funkigt ljud, typ motsatsen till ljudet om vid fingerspel vid stallet eller ntå sånt typ :o Låter plumsigt, typ, härligt att se en känd bassist faktiskt nyttja det härliga ljudet!
jag tycker att Flea har bleknat mer och mer på de senaste plattorna. hans bas sjunker in i ljudbilden och tonats ner imo. antagligen inte hans beslut heller.

Flea är ändå en av de coolaste basister.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Bild
Bild

Aston "Family Man" Barrett och Noel Redding, de två basister som jag tycker är coolast och som har format mitt basspel mest. Aston Barrett för hans ändlöst feta basgångar och ännu fetare basljud och Noel Redding för... tja, att han va så jävla cool och kunde backa upp Hendrix som ingen annan. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev:
jag tycker att Flea har bleknat mer och mer på de senaste plattorna. hans bas sjunker in i ljudbilden och tonats ner imo. antagligen inte hans beslut heller.

Jodå, visst är det hans beslut. Han har ju bara vuxit upp och mognat...


Tycker basliret även på de senaste är skitbra, klart det oftast inte är lika spännande som på de äldre skivorna men ändå.

Sen tycker jag inte Slap:andet är Fleas främsta tillgång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kort lista. På intet sätt fullständig och Inte HELT utan inbördes ordning.. ;)
(Dessa är de som påverkat mig över LÄNGST tid.. sen finns det ju SÅ många andra som borde vara med men inte riktigt kvalar in för just mig.)

A sidan:
Jaco Pastorius - för många anledningar...
Marcus Miller - för hans förmåga att kombinera genres och hans teknik.
Tommy Tordsson - för hans bredd och för allt han försökte lära mig.
Larry Graham - för att han är den han är. Axelkuddar och allt!
Gordon Sumner (Sting) - för hans förmåga att komponera låtar som fastnar.
Marco Mendoza - för hans attityd och förmåga att spela det han gör samtidigt som han sjunger och för att han är en sån djävla trevlig snubbe!

EDIT: Man glömmer alltid någon: Mr Prestia - fantastisk stamina.. :D

Lars Danmark Danielsson - för hans förmåga att alltid spela "rätt".
Pino Palladino - för hans förmåga att alltid spela "rätt".
Leland Sklar - för hans förmåga att alltid spela "rätt".
Verdine White - för ett fantastiskt scenspråk och underbara basgångar.
Gary Willis - för hans teknik.
Victor Wooten - för hans teknik.
Billy Sheehan - för hans teknik.

---
B sidan:
Patitucci
Bromberg
Haslip
King
Flea
McCartney
Hamilton - ja.. jag är ett gammalt Aerosmith fan!
and the list goes on and on and o...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Hobbydiktatorn
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 29 nov 2007, 22:15

Inlägg av Hobbydiktatorn »

Jag har några stycken som inspirerat och influerat mig, eller så är dom bara riktigt balla och sjukt begåvade, det skulle vara följande:

Flea Balzary från Red Hot Chili Peppers, älskar hans fiffiga basgångar och solon, han kanske inte är bäst på slaptekniken i sig, men han är i mina ögon i definitiv världsklass och snabb som ett odjur.

Cliff Burton, fd basist i Metallica, hans distade bassolon är äckligt bra, och hans odistade basgångar är grymma också.

John Entwistle, fd basist i The Who, hans fingerspelande är så otroligt bra att man nästan sätter tungan i halsen.

Geezer Butler från Black Sabbath, flummiga och uppfinningsrika basgångar, skönt gung.

Jaco Pastorius, så otroligt skön med flageoletter och dylikt, och i mina ögon den mest begåvade basisten inom typ allt som någonsin levt.

Mark King från Level 42, hans mysigt funkiga basgångar är otroligt medryckande.

Larry Graham, för att han är så jävla häftig.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har lyssnat mycket på Bruce Thomas(Elvis Costello & The Attraction) nu och jäklarns, blivit lite av en favorit.
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar