Swallow

Prata om olika basister, kända som okända
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Swallow

Inlägg av KontraKurt »

Försökte besvara en tidigare tråd av Kandyman men glömde bort rubriken. Det handlade om att byta från kontrabas till elbas.

Det är ett intressant ämne. Att byta sig uppåt, från elbas till kontrabas, har många gjort. För egen del kan jag svårligen tänka mig att gå tillbaka till bandlös elbas. När man spelar jazz så känns det steget väldigt konstigt. Jag vill ha den stora instrumentkroppen inpå mig och känna tonerna vibrera. Enda skälet skulle kanske vara att ha ett transportvänligt instrument. Men i så fall skulle jag nog hellre skaffa en bandlös akustisk basgitarr så kunde man sitta under ett parasoll i Karibien och lira brasilianska låtar med någon.

Men - det finns en ansedd jazzbasist, som gjorde bytet. Steve Swallow. Han hade etablerat sig som en driven kontrabasist redan i början av 60-talet då han spelade med George Russel, Art Farmer och Stan Getz bl.a. Men 1970 gick han över till bandlös elbas och steget blev definitivt. Han är ingen fingerspelare utan spelar med plektrum, av koppar, vilket bidrar till hans sound.

Steve Swallow är en musiker jag gillar skarpt. Han har gjort originella kompositioner ofta spelade av Bill Evans och Gary Burton.

Kontrabasisten Steve Swallow från 1964 i en blues med Art Farmer. (Solo 3:15)
http://www.youtube.com/watch?v=VSnNlX2J ... re=related

Swallows låt Peau Douce med Bill Evans och basisten Eddie Gomez
spotify:track:2PlBtVwwH2XhgQ89d9Wxfy

Här elbasisten Steve Swallow i sin egen komposition Eiderdown.
(Solo 3:35)
spotify:track:0DnkW7qnS1Ulf6LAtOnACf

Främst har Swallow kommit att förknippas med pianisten, kompositören, arrangören och bandledaren Carla Bley vilka utgör ett radarpar sedan slutet av 70-talet.

Carla Bley och Steve Swallow i Estratto. Carla Bley är magisk.
http://www.youtube.com/user/contrabbubis
.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Såg Carla och Steve när de var i Hässleholm tillsammans med Bohuslän Big Band... Det var riktigt bra.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
dustbinday
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 21 maj 2008, 14:28

Inlägg av dustbinday »

james jamerson bytte väl från kontrabas till elbas.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Att byta instrumenttyp på premisserna att det ena skulle vara "bättre eller sämre" är väl lite märkligt kan jag tycka. Skulle kunna jämföras med att "byta upp sig" från en gammal skrivmaskin till laptop kanske. Jag vet inte om det skulle bli bättre böcker på skrivmaskinen direkt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

TDHP skrev:Att byta instrumenttyp på premisserna att det ena skulle vara "bättre eller sämre" är väl lite märkligt kan jag tycka.
Vi säger att KK med ordvalet "byta sig uppåt" menade "byta upp sig i storlek" För kontran är onekligen ett större instrument än elbasen.
:wink:
Senast redigerad av Daionsavage den ons 16 mar 2011, 11:29, redigerad totalt 1 gånger.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Daionsavage skrev:
TDHP skrev:Att byta instrumenttyp på premisserna att det ena skulle vara "bättre eller sämre" är väl lite märkligt kan jag tycka.
Vi säger att KK menade att "byta sig uppåt" som i "byta upp sig i storlek" För kontran är onekligen ett större instrument än elbasen.
:wink:
Det var en bra tolkning, den kör vi på! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

För övrigt lirar han väl inte ens bandlöst utan bandat i klippet med Carla Bley.

Att gå från ståbas till elbas var väl dessutom en jättetrend under sent 50-tal, tidigt 60-tal, eller att spela Fender-bas som man helt enkelt sa, även om det inte var lika många inom jazzen som hoppade på det tåget som inom andra musikgenrer.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Vissa av er tenderar att vilja missförstå.

Jag skrev ur ett jazzbasistperspektiv. Steve Swallow är jazzbasist. Sedan tycker jag Swallow förtjänar att lyftas fram eftersom han är en mycket speciell musikant. Tråden fick ju hans namn och inget annat. Hade det inte varit för honom så hade jag aldrig skrivit något.

James Jamerson var väl Rythm&Blues/Soul-basist – eller?

En annan jazzbasist, Bob Cranshaw, länge med Sonny Rollins, sålde kontrabasen och stannade också vid elbasen. Men om det var massor som bytte till elbas definitivt vet jag inte.

Du MatsD som menar att det var en jättetrend kan säkert säga vilka fler jazzbasister som spelar endast elbas efter att tidigare varit kontrabasister. Alltid kul att lära sig något nytt.

Massor med jazzbasister spelar ju däremot både och.
.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

KontraKurt skrev: James Jamerson var väl Rythm&Blues/Soul-basist – eller?
Jazz, konstigt nog. Kontrabasist från början.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Det roliga med Swallow är att jag tycker han låter rätt "så lik sig själv" när man hör de tidiga inspelningarna när han spelar kontra. Har läst någon intervju med honom om varför han bytte. Minns inte exakt men han provade elbas, gillade soundet och attacken med plektrum. Swallow verkar vara en man som inte är rädd att gå sina egna vägar. Rykten påstår att Swallow tackade nej till Jarret pga av att han skulle vara tvungen att spela kontra. Swallow motiverade att han inte ville byta mellan två instrument.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ber om ursäkt om jag missförstod och var onödigt vass.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

TDHP skrev:Ber om ursäkt om jag missförstod och var onödigt vass.
OK, tack skall du ha.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

KontraKurt: Jag tycker det är du som väljer att missförstå, alternativt läser slarvigt vad jag skrev. Intressant också att du negligerar påpekandet om att Swallow inte lirar bandlös bas i klippet utan bandad.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

Jag älskar din undertext Mats :D
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

MatsD skrev:KontraKurt: Jag tycker det är du som väljer att missförstå, alternativt läser slarvigt vad jag skrev. Intressant också att du negligerar påpekandet om att Swallow inte lirar bandlös bas i klippet utan bandad.
/Mats D
MatsD,

Jag har uppenbarligen misstagit mig totalt på Steve Swallow och hans spel på bandlös elbas. Jag har letat och inte funnit något som stöder detta uttalande.

Efter att jag bevistat en oförglömlig live-konsert med Swallow på Fasching i Stockholm så kunde jag tagit gift på att han spelade bandlöst. Nu tvivlar jag även på denna minnesbild som jag tydligen burit med mig sedan dess. Att jag inte noterade faktum på klippet är en gåta men jag var väl så upptagen av det musikaliska budskapet att det gick mig helt förbi.

Ursäkta misstaget - jag har för vana att vara noggrann.
.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan! :roll:
Senast redigerad av Gunk den mån 28 mar 2011, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Swallow

Inlägg av midlifecrisis »

KontraKurt skrev:

Carla Bley och Steve Swallow i Estratto. Carla Bley är magisk.
http://www.youtube.com/user/contrabbubis
.
Oj, vad bra!
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Gunk skrev:Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan!
Inte alls Gunkan.

Jag kopplade nämligen till en tidigare tråd av Kandyman vars rubrik jag glömt. Detta förklarade jag tydligt. Du kan ju prova med att läsa första meningen igen.

Vidare kan du gå in och läsa vad Kandyman skrev här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44687
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Re: Swallow

Inlägg av KontraKurt »

midlifecrisis skrev:
KontraKurt skrev:

Carla Bley och Steve Swallow i Estratto. Carla Bley är magisk.
http://www.youtube.com/user/contrabbubis
.
Oj, vad bra!
Kul att du gillar det.

Här en annan av Carla Bley´s låtar Ladies in Mercedes framförd av paret ifråga.
http://www.youtube.com/watch?v=Bbpl7cnLQ0E

Har du tillgång till Spotify? Där finns en version med Steve Kuhn och Steve Swallov på CD,n Two By Two.
.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

KontraKurt skrev:
Gunk skrev:Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan!
Inte alls Gunkan.

Jag kopplade nämligen till en tidigare tråd av Kandyman vars rubrik jag glömt. Detta förklarade jag tydligt. Du kan ju prova med att läsa första meningen igen.

Vidare kan du gå in och läsa vad Kandyman skrev här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44687

Konstigt Gunkan, att du inte reagerade då, på Kandymans nya tråd? Borde du inte svarat med Ajabaja Kandyman eller något annat lika kreativt?
Är det någon särskild anledning till att du reagerade så här saktfärdigt, på min tråd och inte alls på den andra? Du måste ha funderat länge, innan du drämde till.
Du kanske kan skriva något mera substansiellt nästa gång.
.
öh Kurt... han skojade lite, du vet: det är ok att skoja då stämningen känns bra. :wink:

(Det är ju möjligt att du också skämtar med ett tvättäkta stenansikte i inlägget ovan, men då missar jag det.)
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Daionsavage skrev:
KontraKurt skrev:
Gunk skrev:Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan!
Inte alls Gunkan.

Jag kopplade nämligen till en tidigare tråd av Kandyman vars rubrik jag glömt. Detta förklarade jag tydligt. Du kan ju prova med att läsa första meningen igen.

Vidare kan du gå in och läsa vad Kandyman skrev här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44687

Konstigt Gunkan, att du inte reagerade då, på Kandymans nya tråd? Borde du inte svarat med Ajabaja Kandyman eller något annat lika kreativt?
Är det någon särskild anledning till att du reagerade så här saktfärdigt, på min tråd och inte alls på den andra? Du måste ha funderat länge, innan du drämde till.
Du kanske kan skriva något mera substansiellt nästa gång.
.
öh Kurt... han skojade lite, du vet: det är ok att skoja då stämningen känns bra. :wink:

(Det är ju möjligt att du också skämtar med ett tvättäkta stenansikte i inlägget ovan, men då missar jag det.)
Åååå faaaaaan! kan det vara så?
.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

KontraKurt skrev:
Daionsavage skrev:
KontraKurt skrev:
Gunk skrev:Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan!
Inte alls Gunkan.

Jag kopplade nämligen till en tidigare tråd av Kandyman vars rubrik jag glömt. Detta förklarade jag tydligt. Du kan ju prova med att läsa första meningen igen.

Vidare kan du gå in och läsa vad Kandyman skrev här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44687

Konstigt Gunkan, att du inte reagerade då, på Kandymans nya tråd? Borde du inte svarat med Ajabaja Kandyman eller något annat lika kreativt?
Är det någon särskild anledning till att du reagerade så här saktfärdigt, på min tråd och inte alls på den andra? Du måste ha funderat länge, innan du drämde till.
Du kanske kan skriva något mera substansiellt nästa gång.
.
öh Kurt... han skojade lite, du vet: det är ok att skoja då stämningen känns bra. :wink:

(Det är ju möjligt att du också skämtar med ett tvättäkta stenansikte i inlägget ovan, men då missar jag det.)
Åååå faaaaaan! kan det vara så?
.
Jajebull! :dumglad:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
KontraKurt
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36

Inlägg av KontraKurt »

Daionsavage skrev:
KontraKurt skrev:
Daionsavage skrev:
KontraKurt skrev:
Gunk skrev:Fel forum det här; elbas på kontrabasforumet...ajabaja Kurtan!
Inte alls Gunkan.

Jag kopplade nämligen till en tidigare tråd av Kandyman vars rubrik jag glömt. Detta förklarade jag tydligt. Du kan ju prova med att läsa första meningen igen.

Vidare kan du gå in och läsa vad Kandyman skrev här:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=44687

Konstigt Gunkan, att du inte reagerade då, på Kandymans nya tråd? Borde du inte svarat med Ajabaja Kandyman eller något annat lika kreativt?
Är det någon särskild anledning till att du reagerade så här saktfärdigt, på min tråd och inte alls på den andra? Du måste ha funderat länge, innan du drämde till.
Du kanske kan skriva något mera substansiellt nästa gång.
.
öh Kurt... han skojade lite, du vet: det är ok att skoja då stämningen känns bra. :wink:

(Det är ju möjligt att du också skämtar med ett tvättäkta stenansikte i inlägget ovan, men då missar jag det.)
Åååå faaaaaan! kan det vara så?
.
Jajebull! :dumglad:
Fantastiskt - livet leker - igen!
.
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

:poke:

edit: Det var en spontan reaktion från min sida. Det var en intressant diskussion (eller så var den jättetråkig, orkar inte minnas) om Swallow, som jag inte diggar alls. Tråden hade passat in under rubriken "basister" bättre.
Jag gillar inte smeknamnet "Gunkan". Jag heter faktiskt Lukas. Gunk är en fantastisk komposition av mig som ser ut såhär:
Bild

Det är inte snällt av dig att skriva så nedlåtande om någon så fort det inte är "substainsiellt" innehåll. Vi borde kanske duellera på kontra och se vem som är chopsigast, då jag inte har vokabulären att utmana dig här på forumet. Och jag är jääääääävligt chopsig skall du veta...! :wink:

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Gunk skrev: Det är inte snällt av dig att skriva så nedlåtande om någon så fort det inte är "substainsiellt" innehåll. Vi borde kanske duellera på kontra och se vem som är chopsigast, då jag inte har vokabulären att utmana dig här på forumet. Och jag är jääääääävligt chopsig skall du veta...! :wink:
Ja! Jag tycker att bara ni två ska träffas och köra en kontrabasduell som ni filmar och lägger upp här sen. Och för att det ska bli ännu intressantare ska ni själva avgöra vem som vann (innan ni slår av kameran!) :D :lol:
_____________________________________
www.grassride.com
Skriv svar