Intervju med Victor Wooten

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Gränsfall! :D

Närå, grattis!
Måste vara det mest "vanliga" man hört med Wooten någonsin.
Synd bara att det låter skit om basen...
Man riktigt hör hur det faktiskt hade kunnat låta ganska bra om det varit lite köttma i basen...

Men i ärlighetens namn så låter det ganska styltigt om liret.
Det är en låt som skulle kunna svänga, men det gör det inte.
Kanske lite styltigt kan jag på sätt och vis hålla med om. Men samtidigt är låten lite styltig i sig. Så jag tycker att det liksom passar in.

Däremot håller jag inte med om ljudet. Det är helt fantastiskt bra i mina öron.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

mrbaloo skrev:

Däremot håller jag inte med om ljudet. Det är helt fantastiskt bra i mina öron.

Märkligt.
Det låter ju inte ens bas? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

Har också svårt för stallmicks-ljud.
Undrar alltid hur det skulle låta med lite bas.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av TDHP »

fieldflower skrev:Har också svårt för stallmicks-ljud.
Undrar alltid hur det skulle låta med lite bas.
Det låter ju LITE bas. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:
fieldflower skrev:Har också svårt för stallmicks-ljud.
Undrar alltid hur det skulle låta med lite bas.
Det låter ju LITE bas. ;)

MYCKET lite...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

Tur att det finns olika ljudideal.
Synd att det är så svårt att förstå andras förtjusning över de andra ljuden.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av bootsy »

Vill föra till protokollet att jag tycker att Wootens spel är betydligt svängigare och intressantare än Stanley Clarkes.
Men ni som försöker försvara hans sound har en i mitt tycket väldigt märklig uppfattning om hur en elbas ska låta.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:
mrbaloo skrev:

Däremot håller jag inte med om ljudet. Det är helt fantastiskt bra i mina öron.

Märkligt.
Det låter ju inte ens bas? :D
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1355743#p1355743

"Men visst låter det fortfarande bara bas oavsett basmodell?"

:-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

BRA att ni står upp för Vicke! Han ringde och han var JÄTTELEDSEN över att vi hade åsikter.
Det vikigaste på ett diskussionsforum är att det knte går överstyr rörande vad man tycker om något.
Eller,korrektion, när man tycker att något inte är bra.
Allt är nämligen bra. OM något någonsin skulle kunna vara subjektivt sett dåligt så ska man ABSOLUT inte yttra sådana elakskaper.
Man ska inte tycka olika,man ska tycka samma. Annars ska man inte uttrycka sin ståndpunkt.
Nu ska jag krypa tillbaka in i den grav som comatose-post-inti-och-andra-skandaler-pb blivit.
Snark.
Senast redigerad av GandhiMK2 den ons 04 okt 2017, 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

För säkerhets skull:

;-)

Så att man inte får några aspie-pm...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:BRA att ni står upp för Vicke! Han ringde och han var JÄTTELEDSEN över att vi hade åsikter.
Det vikigaste på ett diskussionsforum är att det knte går överstyr rörande vad man tycker om något.
Eller,korrektion, när man tycker att något inte är bra.
Allt är nämligen bra. OM något någonsin skulle kunna vara subjektivt sett dåligt så ska man ABSOLUT inte yttra sådana elakskaper.
Man ska inte tycka olika,man ska tycka samma. Annars ska man inte uttrycka sin ståndpunkt.
Nu ska jag krypa tillbaka in i den grav som comatose-post-inti-och-andra-skandaler-pb blivit.
Snark.
Love it då jag får citera mig själv...;)
fieldflower skrev:Nejdå, men en del basister åtnjuter en fascinerande skara av väldigt aktiva dissare.

....

Jag menar bara att det ju finns så mycket roligare saker att gräva ned sig i än de man inte tycker om...:)
Och jag hade minsann också en smiley där...:tummenupp:
Senast redigerad av fieldflower den ons 04 okt 2017, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Enbasist »

Är ju självklart helt ok att dissa om man känner för det och vill ta risken att framstå som frustrerad, allmänt sur och neggig eftersom vi ju inte alla här på forumet har koll på vem som står bakom nick’et och den ev fantastiska koll som respektive gnällspik har. Så kör på bara. Riktigt underhållande ibland :)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Koll har väl inget med saken att göra? Handlar väl om smak?

Det roliga är att jag pratar om en basstjärna i negativa ordalag, då börjar du snacka om mej i negativa ordalag...;-)
Helt ok. Lätt märkligt,dock.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker ju att ett forum likt detta är till för just diskussioner om bra eller dåligt.

Oavsett om det gäller senaste Darkglasspedalen eller Figges tvivelaktiga baslir med Orup... (Jag behöver ingen smiley här va Figge? Jag tror inte det i alla fall.... :) )

Det är väl det som forumet är till för.

Nästa gång det kommer upp en tråd om att koka strängar ska vi tvinga alla att bara skriva bra saker.
Till slut så kommer ALLA att köra med kokade strängar, utom jag som i lönndom byter till nya och således kommer ha bästa basljudet i hela Sverige och äntligen får giggen man vill ha....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Jag tycker ju att ett forum likt detta är till för just diskussioner om bra eller dåligt.

Oavsett om det gäller senaste Darkglasspedalen eller Figges tvivelaktiga baslir med Orup... (Jag behöver ingen smiley här va Figge? Jag tror inte det i alla fall.... :) )

Det är väl det som forumet är till för.

Nästa gång det kommer upp en tråd om att koka strängar ska vi tvinga alla att bara skriva bra saker.
Till slut så kommer ALLA att köra med kokade strängar, utom jag som i lönndom byter till nya och således kommer ha bästa basljudet i hela Sverige och äntligen får giggen man vill ha....
And you'll laugh and laugh and laugh....
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Ah.... d e så Kom Jong Un gör för att ha bäst bassound!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Nä,nu får ni alla PM! Så sjukt längesedan. Bara att säga det lite för mej själv känns supernostalgiskt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av blackparkas »

Hahahahaaa! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Det slog mej....Basister som, typ Wooten, bara inte kan hålla sej ifrån att spela över sin enormt höga tekniska förmåga så att det blir lite hafsigt med timing och sound...dom påminner enormt mycket om skateboardare som ska göra tricks...Det ser helt ballt ut tills dom, vilket ju sker i 95% av fallen, landar lite snett och får kämpa med balansen eller, som oftast, gå av brädan...
Dom flesta skate-tricks-compialtions visar nästan inga landningar...pga att det ju går åt helvete....dom kör för svårt...ser coolt ut...tills det brakar...TYCKER JAG då...För om man inte fixar det hela vägen så har man inte tagit rätt beslut...
*Subjektiv åsikts alert*

Hellre ngn som håller sej till det den behärskar än spelar över och klantar sej så att det tappar sväng,,,,Om det nu någonsin funnits ngt i wooten...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Intervju med Victor Wooten

Inlägg av Enbasist »

GandhiMK2 skrev:Koll har väl inget med saken att göra? Handlar väl om smak?

Det roliga är att jag pratar om en basstjärna i negativa ordalag, då börjar du snacka om mej i negativa ordalag...;-)
Helt ok. Lätt märkligt,dock.

Nu är det ju inte så att det behövde vara dig jag pratade om... kan lika gärna ha varit mig själv eller någon annan.
Upplever iaf själv att koll kanske har att göra med att man känner till sammanhanget musiken skapats i och för, därmed inte sagt att den behöver tilltala mig men däremot kan det iaf göra så att jag inte känner behov eller anledning att dissa. Men det är jag just nu det. Kan säkert ändras.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Enbasist skrev:
GandhiMK2 skrev:Koll har väl inget med saken att göra? Handlar väl om smak?

Det roliga är att jag pratar om en basstjärna i negativa ordalag, då börjar du snacka om mej i negativa ordalag...;-)
Helt ok. Lätt märkligt,dock.

Nu är det ju inte så att det behövde vara dig jag pratade om... kan lika gärna ha varit mig själv eller någon annan.
Upplever iaf själv att koll kanske har att göra med att man känner till sammanhanget musiken skapats i och för, därmed inte sagt att den behöver tilltala mig men däremot kan det iaf göra så att jag inte känner behov eller anledning att dissa. Men det är jag just nu det. Kan säkert ändras.
Det där är lite intressant för det låter som att konst ska utvärderas utifrån hur den uppstått.. I beg to differ och dristar mej till att påstå att det är helt ointressant i förhållande till om man uppskattar den eller inte.
För mej spelar det igen roll om en tavla är målad med en roller på en sekund eller av 100 Tibetanska munkar över hundra år med en Yaks näshår som pensel, tycker jag om den så tycker jag om den och först då är det öht intressant med bakomliggande story.
Att inte värdera konst utifrån vad jag ser eller hör och känner känns direkt alien för mej.
Hence,vad Victor Wootens musik uppstått ur och diverse bakgrundshistorik.... I couldn't care less och jag har svårt att se vad som skulle hjälpa upp själva musikupplevelsen... hängde han upp och ned ,torterad av grönländska dvärgar? ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller sammanfattningsvis: Musik-konst som behlver en förklaring för att kunna upplevas?.... njaej... jag betackar mej..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

En till reflektion i all enkelhet...;-)
Det är inte så at jag inte uppskattar en god bakgrundshistoria men den kan inte behövas för att validera ett verks igenvärde,huh,snarare förstärka en upplevelse man redan haft. Tex såg jag en Kubrickdokumentär (nästan kär I stackars avlidne Stanley;-)) där (om jag minns rätt) ngn pratade om en ganska otäck pianomusik som anvöndes i filmen. Den skrevs av György Ligeti som "en dolkstöt i Stalins hjärta" och när jag såg det och tänkte på musiken så fick den absolut ännu större .... köttma... Men grejen var ju att den redan stod på egna ben...

Tvärtom så kan jag också läsa biografier, tex om Jaco, och få sån feeling att jag beställer hem ett par plattor .... tyvärr insåg jag igen att nä,förutom en del kntreesant harmoniskt språk så var det inget jag gillar... Med eller utan insikt i jacos liv..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av fieldflower »

GandhiMK2 skrev:En till reflektion i all enkelhet...;-)
Det är inte så at jag inte uppskattar en god bakgrundshistoria men den kan inte behövas för att validera ett verks igenvärde,huh,snarare förstärka en upplevelse man redan haft. Tex såg jag en Kubrickdokumentär (nästan kär I stackars avlidne Stanley;-)) där (om jag minns rätt) ngn pratade om en ganska otäck pianomusik som anvöndes i filmen. Den skrevs av György Ligeti som "en dolkstöt i Stalins hjärta" och när jag såg det och tänkte på musiken så fick den absolut ännu större .... köttma... Men grejen var ju att den redan stod på egna ben...

Tvärtom så kan jag också läsa biografier, tex om Jaco, och få sån feeling att jag beställer hem ett par plattor .... tyvärr insåg jag igen att nä,förutom en del kntreesant harmoniskt språk så var det inget jag gillar... Med eller utan insikt i jacos liv..;-)
Biografier tycker jag är nästan helt frikopplade från musiken.
En bra skriven biografi om ett band/en musiker man inte gillar musiken är ändå alltid intressant.
En dåligt skriven biografi om favvomusikern/-bandet är fortfarande bara dålig.
Det är levnadsödet och hur framgångssagan gick till som är det intressanta, och de historierna har ju inte mycket med musikgenren att göra.

Min senaste biografi var The Dirt. Mycket bra trots att jag inte står ut med Mötley Crue.
Läste nån om Springsteen (som jag gillar musikaliskt) som bara var tragisk att läsa då den uppenbarligen var skriven av hans "number one fan"...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Intervju med Victor Wooten

Inlägg av GandhiMK2 »

Och där fick en svensk understryka vad jag snackar om:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=11&t=86810" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla in fb-klippet. En snubbe med teknik som en akrobat men som inte spelar så svårt att han tappar time och sväng.
Det där kan jag lyssna på och njuta av mer än en gång. Vooten? Not so much... sladderisladder...
Bra sound också och,om man ska vara ärlig, ett sånt här sound gör att man kanske inte måste fylla ut med sladder för att skyla över tunnheten...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar