John Glascock

Prata om olika basister, kända som okända
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

John Glascock

Inlägg av Janne »

En stor favorit som tyvärr gick bort alldeles för tidigt. Melodiskt, lekfullt och tight spel. Förmodligen den snyggaste (manlige) basist som funnits också enligt vanligtvis välunderrättad källa (jag). Såg honom med JT i slutet av 70-talet, galet bra band på den tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=a2a-Or0Rbbs" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är min lilla plankning av låten, precis börjat spela med ett Jethro Tull-tributeband. Vi kommer inte bli rika men roligt är det :) Prova själva får ni se.
Noter: https://www.dropbox.com/s/t33v0l4momvr9 ... s.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tab: https://www.dropbox.com/s/jolg0cwn7igno ... s.pdf?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: John Glascock

Inlägg av VHdiggare »

Detta var ju riktigt roligt att spela. Inte lyssnat så mycket på Jethro Tull. :tummenupp:
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: John Glascock

Inlägg av Markooo »

En riktig gud för min del!

Fantastiskt ljud, fantastiskt spel och en sjukt cool snubbe.

Ritchie Blackmore tyckte ju dessutom att han var den bäste basisten han någonsin hade hört.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: John Glascock

Inlägg av Hånken »

Oh yes, dog allt för tidigt. Jag brukar "klaga" på och ifrågasätta varför inte han räknas in i club 27.
Här är han i sitt tidiga band. Flamenco-rockarna "Carmen" som jag såg som förband till Jethro Tull, innan han gick med dom.
Amerikansk tv- show naturligtvis är årtiondet tidigt 70-tal med all glam rock stass man kan tänka sig. ABBA eat your heart out. Andra låten "Bullfight" är riktigt progressiv på sina ställen, tight spelat... men resten är liiiiite väl mycket kitsch och tacky för mig....



Plattan "Fandangos in Space" är dock väl värd att lyssna på, tror den finns på Spotify. Av alla "visuella" band som fanns då, så står nog Carmen för den mest effektiva scen-effekt jag har sett, inklusive allt med Pink Floyd och fan och hans moster i effektsökerier. De avslutade sin "Fandangos i Space" live (det partiet som går i 11/8 snabbt) med att flamenco-paret dansade flamenco i enbart stroboskopljus. I takt. Så himla enkelt, men fruktansvärt effektivt. Knockade mig och publiken fullständigt. Men, det var det enda jag kom ihåg också... och... basisten.. :wink: Resten var "typiskt" förbands-lamt. Sedan när Jethro Tull klev på körde dom över oss med ångvält, såklart. I 180. Man tappade hakan, och manglades samtidigt, kippade efter andan...spontanejakulerade...ok, kanske inte riktigt... men det var fan inte långt ifrån... :shock:

Min favorit med Glascock (eller Brittledick som Ian Anderson kallade honom för) är Jethro Tulls "Hunting Girl".
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: John Glascock

Inlägg av Hånken »

Janne skrev: tis 02 jan 2018, 22:23 Förmodligen den snyggaste (manlige) basist som funnits också enligt vanligtvis välunderrättad källa (jag).
Ah ja, nu tar du väl ändå i? Nedanstående man hade nog haft invändningar...

Bild
Skriv svar