Är Detta du, Grafen?

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Är Detta du, Grafen?

Inlägg av edvin »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vzrKTI5e ... re=related[/youtube]
Är det du som spelar här? Vem är det annars?
grejor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är Tommy Tordsson, en höjdarbasist!
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Okej, han är grym!
Kör ni typ denna och Advokaten när ni spelar?
Hälsa Mats från mig förresten. Kalla mig Kjell Oscarssons son ;)
grejor
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

edvine skrev:Okej, han är grym!
Kör ni typ denna och Advokaten när ni spelar?
Hälsa Mats från mig förresten. Kalla mig Kjell Oscarssons son ;)
Tommy är grym, en trevlig smålänning och en jävel på bas.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi spelar bara I love Europe av Christer Sjögren! ;)

Jag ska hälsa.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

GrafZeppelin skrev:Vi spelar bara I love Europe av Christer Sjögren! ;)
Och ni gör den nästan lika bra som Christer själv :D
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Boom skrev:
GrafZeppelin skrev:Vi spelar bara I love Europe av Christer Sjögren! ;)
Och ni gör den nästan lika bra som Christer själv :D
Kan ja gå i god för! :D Vi som knappt hade hunnit smälta The Chicken liksom... Taskigt att komma och va så där bra hela tiden! :wink:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Blir så satans sugen på att höra er när jag kollar på de där klippen igen! NÄR KOMMER NI TILL ÖREBROOOO!!!????

När ni hör av honnom så kan du hälsa att han är saknad..
Lite rödvinsromatiserande över hur lektionerna va.. men han är den första och den bästa lärare jag haft..

... ah.. just.. glömde.. Artis 4 president!! :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Låter det sådär när ni är ute live och spelar?
Fan vad jag är trist men jag tycker att det där är bland det mest o-musikiska jag har hört på år och dar.
En helt naturlig telefonkedja brukade uppstå mellan mej och en hel drös vänner så fort någon råkade få på ur mitt i natten och den där "lär dej inte alls spela musik"-serien råkade vara på....vi brukade ringa och skrika till varandra och sitta omväxlande förstummade och omväxlande med skrattanfallsrelaterad magknip...
Jag kan förstå sporten i att se hur lång tid det tar innan man lär sej att spela jävligt jiddrigt musik men den eventuella glädjen lär ju rinna av en när man väl kan skiten....eller öppnar sej nya dörrar? Som andra andningen för en idrottsman?
Det känns ju inte som om musiken har någon direkt svängpotential...blir inte det oerhört tråkigt i längden?
Hoppas att du blir jävligt rik, Herr Hielm! =)
Jag har faktiskt hört Morgan Ågren svänga....på kungsholmen...1990 kanske...en källare under gamla hot wok...han spelade med Magnum och körde ett snabbt 16-delskomp där han hade tejpat ihop två stockar och spelade med dom på varsin sida om hi-haten....en jävla energi....
Jag vet ju att Mats är forrjävvlig på att lira och att han spelr fantastiskt stevie munspel men vad är det här??
Tommy, eller "bipp-bipp-bipp" som jag och en kompis döpt honom till ;-) flyttade väl till Washington....eller är det ngn som vet vad han sysslar med nu? Nice snubbe och grym sångerska till ex-fru..=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag och frugan såg mats och Morgan med Grafen live för första gången ett par veckor sedan.
Hade bara hört några snuttar innan.
Ifrågasatte frugan innan om honverkligen skulle med: "detta kanske blir lite snårig musik?".
Hon är kanske inte speciellt avancerad i sin musiksmak annars, men hon blev helt begeistrad!
Bland det bästa hon sett: Infallsrikt med härliga musikanter, underhållande och faktiskt svängigt.
En musikalisk happening som hette duga.
(Att jag själv gillade det som gammal Zappa-freak är inte så konstigt).
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

figgebass skrev:Låter det sådär när ni är ute live och spelar?
Fan vad jag är trist men jag tycker att det där är bland det mest o-musikiska jag har hört på år och dar.
En helt naturlig telefonkedja brukade uppstå mellan mej och en hel drös vänner så fort någon råkade få på ur mitt i natten och den där "lär dej inte alls spela musik"-serien råkade vara på....vi brukade ringa och skrika till varandra och sitta omväxlande förstummade och omväxlande med skrattanfallsrelaterad magknip...
Jag kan förstå sporten i att se hur lång tid det tar innan man lär sej att spela jävligt jiddrigt musik men den eventuella glädjen lär ju rinna av en när man väl kan skiten....eller öppnar sej nya dörrar? Som andra andningen för en idrottsman?
Det känns ju inte som om musiken har någon direkt svängpotential...blir inte det oerhört tråkigt i längden?
Hoppas att du blir jävligt rik, Herr Hielm! =)
Jag har faktiskt hört Morgan Ågren svänga....på kungsholmen...1990 kanske...en källare under gamla hot wok...han spelade med Magnum och körde ett snabbt 16-delskomp där han hade tejpat ihop två stockar och spelade med dom på varsin sida om hi-haten....en jävla energi....
Jag vet ju att Mats är forrjävvlig på att lira och att han spelr fantastiskt stevie munspel men vad är det här??
Tommy, eller "bipp-bipp-bipp" som jag och en kompis döpt honom till ;-) flyttade väl till Washington....eller är det ngn som vet vad han sysslar med nu? Nice snubbe och grym sångerska till ex-fru..=)
Hepp.

Fattade inte riktigt ditt inlägg och hoppas att det var skrivet med en otrolig ironi men jag har bara en säga. Jag har spelat med framförallt Mats förr om åren men spelar även Stick på Mats och Morgans platta "Music or the money". Några mer musikaliska herrar än dessa finns inte. Visst, dom gör musik som inte alla uppskattar eller kommer i närheten av att klara spelmässigt men jävlar vad dom är duktiga. Deras musik ställer krav på lyssnaren, det är helt klart. Men tar man sig förbi det hittar man en stor portion humor och, faktiskt, ett otroligt sväng. Jag är väldigt imponerad av det dom gör. Dom kliver utanför ramarna och det tycker jag är skojjigt.

Musik är en konstart och vi bestämmer alla vad vi själva tycker om. Ingen har fel. Men döm inte ut någonting som du inte förstår. Jag gillar inte dansband personligen men jag dömer inte ut vare sig lyssnarna eller utövarna för det.

//Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Förstår inte riktigt heller...
Hur kan du säga att klippet ovan inte svänger?? Svänger som attan jue??
Menar du att det inte är 4/4:a?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hellboy skrev: Musik är en konstart och vi bestämmer alla vad vi själva tycker om. Ingen har fel. Men döm inte ut någonting som du inte förstår. Jag gillar inte dansband personligen men jag dömer inte ut vare sig lyssnarna eller utövarna för det.

//Jan Hellman
Bra skrivet! :clappy:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag måste nog säga att jag förstår vad Figgebas menar.
Tycker man inte att det svänger så tycker man inte det.
Jag kan också ha svårt för tekniskt avancerad "musikermusik", men det innebär inte att jag dissar den, bara att jag inte uppskattar den ibland!
Men att dissa någons åsikt blir väl lika illa som att dissa någons musik?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:Jag kan också ha svårt för tekniskt avancerad "musikermusik", men det innebär inte att jag dissar den, bara att jag inte uppskattar den ibland!
Frugan (och jag med) kräks nog på "musikermusik" , men detta uppfattade vi inte som det.
Folkligt, musikalisikt och underhållande helt enkelt.
Publiken hade kul och trivdes.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vet inte om det är mitt inlägg du menar lasse.. jag syftar inte till att dissa figgebass musikpreferenser..
Jag ställde mig frågande till hur han inte kunde känna "svänget" iom meningen:
Det känns ju inte som om musiken har någon direkt svängpotential...blir inte det oerhört tråkigt i längden??
Man kan kalla deras musik för massa saker.. ordet okommersiellt dyker upp i huvudet.. men att kalla det omusikaliskt och osvängigt har jag svårt att köpa.. (då har jag helt bortsett från de andra nedvärderande sakerna jag tyckte figge skrev..)

Men... som alltid: to each ones own..

Men man måste få ställa sig frågandes? :?
Senast redigerad av Liten den ons 14 maj 2008, 16:01, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

anli skrev:
TDHP skrev:Jag kan också ha svårt för tekniskt avancerad "musikermusik", men det innebär inte att jag dissar den, bara att jag inte uppskattar den ibland!
Frugan (och jag med) kräks nog på "musikermusik" , men detta uppfattade vi inte som det.
Folkligt, musikalisikt och underhållande helt enkelt.
Publiken hade kul och trivdes.
Jo, men det här gällde ju klippet i första inlägget som väl kommer från UR-serien som nämns? M&M med Grafen är väl inte riktigt detta antar jag!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

figgebass skrev:Låter det sådär när ni är ute live och spelar?
Fan vad jag är trist men jag tycker att det där är bland det mest o-musikiska jag har hört på år och dar.
En helt naturlig telefonkedja brukade uppstå mellan mej och en hel drös vänner så fort någon råkade få på ur mitt i natten och den där "lär dej inte alls spela musik"-serien råkade vara på....vi brukade ringa och skrika till varandra och sitta omväxlande förstummade och omväxlande med skrattanfallsrelaterad magknip...
Jag kan förstå sporten i att se hur lång tid det tar innan man lär sej att spela jävligt jiddrigt musik men den eventuella glädjen lär ju rinna av en när man väl kan skiten....eller öppnar sej nya dörrar? Som andra andningen för en idrottsman?
Det känns ju inte som om musiken har någon direkt svängpotential...blir inte det oerhört tråkigt i längden?
Hoppas att du blir jävligt rik, Herr Hielm! =)
Jag har faktiskt hört Morgan Ågren svänga....på kungsholmen...1990 kanske...en källare under gamla hot wok...han spelade med Magnum och körde ett snabbt 16-delskomp där han hade tejpat ihop två stockar och spelade med dom på varsin sida om hi-haten....en jävla energi....
Jag vet ju att Mats är forrjävvlig på att lira och att han spelr fantastiskt stevie munspel men vad är det här??
Tommy, eller "bipp-bipp-bipp" som jag och en kompis döpt honom till ;-) flyttade väl till Washington....eller är det ngn som vet vad han sysslar med nu? Nice snubbe och grym sångerska till ex-fru..=)
Det är väl inget att bli upprörd över att det finns musik du inte gillar? Skulle man bli upprörd över allt man inte gillar så skulle man ju snart få hjärtinfarkt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev: Men att dissa någons åsikt blir väl lika illa som att dissa någons musik?
DET kan vara det klokaste som skrivits här på forumet - nånsin!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten skrev:Vet inte om det är mitt inlägg du menar lasse.. jag syftar inte till att dissa figgebass musikpreferenser..
Jag ställde mig frågande till hur han inte kunde känna "svänget" iom meningen:
Det känns ju inte som om musiken har någon direkt svängpotential...blir inte det oerhört tråkigt i längden??
Man kan kalla deras musik för massa saker.. ordet okommersiellt dyker upp i huvudet.. men att kalla det omusikaliskt och osvängigt har jag svårt att köpa.. (då har jag helt bortsett från de andra nedvärderande sakerna jag tyckte figge skrev..)

Men... som alltid: to each ones own..

Men man måste få ställa sig frågandes? :?
Absolut, och jag menar bara att man måste väl få tycka att det inte är bra ÄVEN om det är till skyarna höjda M&M eller liknande utan att bli betraktad som puckad för det? Jag tyckte mig dessutom läsa en hel del creds i Figgebas inlägg! Sen skriver han väl inte attt det är "omusikaliskt" utan "omusikiskt" vilket JAG tolkar som nåt helt annat! Jag kommer liksom ihåg alla år i musikskolan när man blev idiotförklarad för att man inte tyckte att Weather Report mfl var guds gåva till musikmänniskan... :wink:
Men alla får som vanligt tyckaprecis som dom vill, jag tyckte bara att Figge behövde lite backup eftersom jag tyckte mig förstå ungefär vad han menade! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:
anli skrev:
TDHP skrev:Jag kan också ha svårt för tekniskt avancerad "musikermusik", men det innebär inte att jag dissar den, bara att jag inte uppskattar den ibland!
Frugan (och jag med) kräks nog på "musikermusik" , men detta uppfattade vi inte som det.
Folkligt, musikalisikt och underhållande helt enkelt.
Publiken hade kul och trivdes.
Jo, men det här gällde ju klippet i första inlägget som väl kommer från UR-serien som nämns? M&M med Grafen är väl inte riktigt detta antar jag!
Sant. Vi diskuterar olika saker. Skall väl erkänna att jag inte ens kollat snutten. Kollar nästan aldrig musik via dator.
Naturligtv får man tycka vad man vill.
Jag ville mest bara poängtera att sk svår musik inte behöver uppfattas så när man hör den live.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Tror säkert att det är mitt inlägg som några refererar till och att jag kritiserade kritikern ifråga men det kändes ärligt lite VÄL inskränkt och tarvligt att skriva nedanstående.
figgebass skrev: jag tycker att det där är bland det mest o-musikiska jag har hört på år och dar.
figgebass skrev: En helt naturlig telefonkedja brukade uppstå mellan mej och en hel drös vänner så fort någon råkade få på ur mitt i natten och den där "lär dej inte alls spela musik"-serien råkade vara på....vi brukade ringa och skrika till varandra och sitta omväxlande förstummade och omväxlande med skrattanfallsrelaterad magknip...
figgebass skrev: Hoppas att du blir jävligt rik, Herr Hielm! =)
figgebass skrev: Jag kan förstå sporten i att se hur lång tid det tar innan man lär sej att spela jävligt jiddrigt musik men den eventuella glädjen lär ju rinna av en när man väl kan skiten....
figgebass skrev: Tommy, eller "bipp-bipp-bipp" som jag och en kompis döpt honom till ;-) flyttade väl till Washington....
Men nu ska ni heller inte glömma bort det faktum att JAG anklagat folk för att vara omusikaliska flera gånger bara för att vissa vill att oktavpedaler ska trigga på en lös b-sträng!! Eller för att ha musikaliska problem och inte tekniska, för att vara lite nogräknad. 8) :lol: :twisted:

Som sagt, smaken är som röven!! :shock:

//J :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det är nog mest tonen i Figgebas inlägg som plötsligt fick försvarare som jag reagerade mot. Håller med Hellboy.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Känner inte dom herrarna varann?
Trodde det var lite vänskaplig ironi inblandad, men jag kanske har missuppfattat. Jag gör det ibland! :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

En helt naturlig telefonkedja brukade uppstå mellan mej och en hel drös vänner så fort någon råkade få på ur mitt i natten och den där "lär dej inte alls spela musik"-serien råkade vara på....vi brukade ringa och skrika till varandra och sitta omväxlande förstummade och omväxlande med skrattanfallsrelaterad magknip...
För tydlighetens skull ska väl nämnas att det var inte samma serie. Det som klippet kom från hette "trum", och det som citatet refererar till hette typ "Rockskolan" eller nåt. (Vi hade exakt samma telefonkedjesyndrom i min bekantskapskrets...)
Skriv svar