Postat: fre 26 feb 2010, 02:33
Bump.
Kolla in första posten, det där är verkligen en kunskap som man har användning av.
Kolla in första posten, det där är verkligen en kunskap som man har användning av.
Den där har jag suttit och klot på i omgångar men jag fattar fortfarande inte hur man läser av den.TFN skrev:Bump.
Kolla in första posten, det där är verkligen en kunskap som man har användning av.
Jodå, tack!Rix skrev:Varje "stapel" symboliserar halsen på basen. Strängarna (bara fyra i det här fallet) är representerade i vertikalled och banden i horisontalled. Alla bokstäver som står utspridda är tonerna på halsen.
Tonerna som är inringade utgör en s.k. box och i just det här fallet är det G-moll pentatonisk skala i första position (G, Bb, C, D, F).
Klarnade det, Cuben?
Inte många vet att det var Dee Dee Ramone som uppfann den hexatoniska skalan 1976.basmartin skrev:När man kan den pentatoniska skalan, då är det dags att gå vidare till den hexatoniska:
http://sites.google.com/site/240edo/amo ... tonicscale
Var det inte han som uppfann den lågaltererade nonan också? Har för mig att jag läst det på talk bass.TFN skrev:Inte många vet att det var Dee Dee Ramone som uppfann den hexatoniska skalan 1976.basmartin skrev:När man kan den pentatoniska skalan, då är det dags att gå vidare till den hexatoniska:
http://sites.google.com/site/240edo/amo ... tonicscale
Du tänker på primen...Den uppfann E-type!basmartin skrev:Var det inte han som uppfann den lågaltererade nonan också? Har för mig att jag läst det på talk bass.TFN skrev:Inte många vet att det var Dee Dee Ramone som uppfann den hexatoniska skalan 1976.basmartin skrev:När man kan den pentatoniska skalan, då är det dags att gå vidare till den hexatoniska:
http://sites.google.com/site/240edo/amo ... tonicscale
prova lokrisk nästa gångGurraG skrev:Pentaskalan är helt klart den enda skalan man behöver. Ett i mina öron schysst och enkelt sätt att jazza till sitt sound (heaven forbid!) är att testa att lira mollpentan ett halvt tonsteg ner från det (dur-)ackord man är på. Alltså att lira B (H) mollpenta över ett C(maj)ackord. Instant majsju pluselva!
Elementärt..basmartin skrev:När man kan den pentatoniska skalan, då är det dags att gå vidare till den hexatoniska:
http://sites.google.com/site/240edo/amo ... tonicscale
C-lokriskt över ett Cmaj?edvin skrev:prova lokrisk nästa gångGurraG skrev:Pentaskalan är helt klart den enda skalan man behöver. Ett i mina öron schysst och enkelt sätt att jazza till sitt sound (heaven forbid!) är att testa att lira mollpentan ett halvt tonsteg ner från det (dur-)ackord man är på. Alltså att lira B (H) mollpenta över ett C(maj)ackord. Instant majsju pluselva!
Jag tänkte precis som du, och satt och kliade mig huvudet över hur fasen det här egentligen var gjort. Men sedan såg jag ju att det stog "Här är en skiss över var tonerna ur dur- och mollpentaskalan i G ligger på bashalsen." Så det är ju bara en skiss över vart man hittar just G-pentan över hela halsen.Will skrev:Jag trodde alla moll pentor hade samma form som den i g
Ja.Johnblackmetal skrev:Major är dur och minor är moll va?