Tetrakord

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Tetrakord

Inlägg av knedy »

Var någon snubbe på skolan i höstas som kom och höll en liten workshop och snackade om tetrakord bl.a och antecknade väl lite dåligt och glömt mycket men vill gärna lära mig det så om någon kunnig här kan förklara det bättre och i så pass lätta termer så att en som sovit lite för mycket på musikteori-lektionerna kan förstå? :oops:




Såhär säger Wikipedia:
Tetrakord avser fyra närliggande toner och är grunden för tonskalor. Begreppet har introducerats av antika Greklands musikologer. Följande tetrakorder var kända och med följande tonintervall:

* Diatoniska
o Dorisk (1-1-½; till exempel C-D-E-F)
o Frygisk (1-½-1; till exempel D-E-F-G)
o Lydisk (½-1-1; till exempel E-F-G-A)
* Kromatisk (1½-½-½; till exempel C-D#-E-F)
* Enharmonisk (1-1/4-1/4)
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

kyrkoskalorna? samma som tetra?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ska villigt erkänna att jag aldrig hört begreppet på tre år musikgymnasie och fyra år musikhögskola :)

Men det låter ju lite som det ska ha delvis med kyrkotonarterna att göra (jonisk, dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, aeolisk och "lokrisk")...?
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag ekar mikke, aldrig hört talas om "tetrakord" och jag har oxå gått musikgymnasium och högskola.

Dessutom låter wikipediaförklaringen mer än lovligt knasig:
Tetrakord avser fyra närliggande toner och är grunden för tonskalor
vadå "grunden för tonskalor"????????
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

mikkejohansson skrev:Ska villigt erkänna att jag aldrig hört begreppet på tre år musikgymnasie och fyra år musikhögskola :)
Tror han som var här hade gått på Berklee( http://www.berklee.edu/ ) så han måste ha lärt sig det där :oops:

Det ska tydligen vara ett bra sätt att räkna ut vilka toner man kan använda sig av när man bygger basgångar/solon, det lät jäkligt vettigt när han förklarade det hur som helst.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Man ska ju tänka på att Wikipedia bygger på det folk skriver in själva...hittade mer på google;

"The tetrachord is a concept of music theory borrowed from ancient Greece. The name means four strings, and refers to the Greek lyre. Traditionally, the lowest and highest strings of the lyre were tuned at the interval of a perfect fourth, or a just ratio of 3:4. The two middle strings were tuned to various divisions of this set interval to create different musical modes. The series of these four tones defines the tetrachord. Greek music theory distinguished between three genera of tetrachords. These genera are characterised by the largest of the three intervals of the tetrachord"

Tycker det låter väldigt gammalt och überteoretiskt liksom? Men verkar ju bygga på kyrkotonarterna och deras tonförråd?

På vilket sätt var detta enklare att använda än traditionella kyrkotonarter/modal keys?

Vem var det som var där?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...snabbläste lite mer och det handlar ju inte om "kord = ackord" utan om "strängar av toner".....asså som ett slags delskala. Man bygger skalorna av olika tetrakord...

Kan förstå det som ett sätt att "förklara" lite mer udda och "utvecklade" skalor, typ i orientalisk musik kanske? Skalor som inte nödvändigtvis sträcker över en ren oktav utan lite mer "spännande"?

Men varför du skulle behöva kunna allt det för att bygga schyssta basgångar fattar jag inte :)

Känns lite som att studera fysiologiska lagar inom aeordynamik för att lära sig cykla...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fortsätter fylla på (blev lite nyfiken....jag är bra på att skumläsa texter)...


Berklee har ju lite egna sätt att se på saker och har säkert kopplat det där antika systemet från Grekland till sin stegteori med vissa modifikationer. I sin ursprungform verkar det, som sagt, mest "filosofiskt" - att se på fyra toner som en enhet i stället för hela skalor, att skalan får sin "karaktär" av fyra första tonerna (vilket i prinicip stämmer, där avgörs ju t ex moll/dur).


ja.......du får helt enkelt kolla med dina lärare och återkomma till oss och förklara hur, och vad, man ska ha informationen till? :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

(mer mikkejohansson-"rants", ursäkta kladdet)

Hmm....kollade mer, och det verkar som Berklee använder Tetrakord-teorin (kom ihåg tetrakord = fyra toner i kontinuerlig följd) för att lära in/ut skalor, både modala (kyrkotonarter) och "skummare" typ "gipsy minor", arabiska skalor och så vidare....

Ett sätt att "dela upp" ett tonförråd och förstå det harmoniska sammanhanget i varje del för sig.....typ.

Verkar lite intressant detta ändå....men lite "överkursigt" kanske? Använder ni detta på Dalkarlså?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...shit, man blir ju trött i huvvet av sånt här - ny kunskap (eller...nygammal).

Så här skulle jag sammanfatta vad jag fattat so far;

1) Berklee har en tendens att "överteoretisera" saker o ting, jag uppfattar stegteorin med sina oändliga variationer så jämför med traditipnell funktionsanalys med.

2) De använder Tetrakord-begreppet som ett sätt att analysera ett tonförråd (eller tvärtom = att förklara det).

3) Med det menar man att genom att titta på fyra, efter varandra följande, toner kan man avgöra om tonerna har en dominantisk funktion (passar över ex ett 7-ackord), en jonisk funktion (= dur), eolisk funktion (= moll) osv, även med de mer "out there" ackorden (lokrisk/lydisk).

4) Jag uppfattar det som att Berklees version av Tetrakord, vilket inte riktigt är samma som den urpsrungliga grekiska (no surprise där, deras "take" på modala/kyrkotonarter skiljer sig en del med...de har mest lånat namnen), är kopplad i stort till resten av deras pedagogik, så för att fatta det helt bör man nog vara bevandrad i ex stegteorin med.

5) Jag tror man har lika god använding av att lära sig traditionella skalor/ackordlära för att använda i sitt musicerande, i alla fall tills man når en relativt hög nivå av teoretiserande av sin musik, därför att...


....det hela bygger ju på att förklara VARFÖR saker och ting låter bra, eller låter på ett visst sätt. Grunden är fortfarande;


"låter det bra, så är det bra"



...och med det inte sagt att man inte ska lära sig teorin bakom, men jäng aldrig upp ditt musicerande enbart på teoretisk kunskap. Det funkar nämnligen tvärtom....musiken föder teorin. För att veta i förväg vilka toner som kommer funka över ett visst ackord räcker ganska grundläggande harmonilära och skalkunskap. Är man som jag, lite lätt teori-nördig, kan man lätt ägna sitt liv åt olika förklaringsmodeller, med olika bra o dåliga sidor....men vadå, det är ju bara ord.

För att avsluta - Tetrakord är EN modell att använda för harmonilära, tycker du att den verkar bra (vilket du ju verkade göra när du hörde om den), så undersök vidare - men haka inte upp dig på alla detaljer och mumbojumbo, utan använd modellen för att förenkla musiken. Blir modellen krångligare än vad den ger i resultat-ändan - byt modell.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ursäkta flummet, skyller på den sena timman.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sheet vad man kan yra på.....

...efter att ha läst igenom det jag skrev igår och kollat mer idag så börjar jag få ett grepp om det hela. Lite kul att lära sig nåt nytt;

T ex:

En jonisk/durskala består av 2 st "joniska Tetrakord" (c-d-e-f, g-a-b-c) med samma intervall.

En eolisk/"ren mollskala" består av ett "eoliskt Tetrakord" (c-d-Eb-f) och ett "frygiskt Tetrakord" - gissar jag att det kallas - (g-Ab-Bb-c).

En dorisk mollskala består av 2 st "eoliska Tetrakord" (c-d-Eb-f,g-a-Bb-c) med samma intervall.

En mixolydisk/dominantisk skala består av ett joniskt Tetrakord (c-d-e-f) och ett eoliskt Tetrakord (g-a-Bb-c).

En melodisk mollskala består av ett eoliskt Tetrakord (c-d-Eb-f) och ett joniskt Tetrakord (g-a-b-c)

osv...

Sen är jag osäker på vad de kallar alla de olika Tetrakorden, men så tror jag det funkar i alla fall. Sen hur det används och kopplas mot ackord vet jag inte riktigt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
kosmonaut
Medlem+
Inlägg: 524
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 17:00
Ort: Göteborg

Inlägg av kosmonaut »

Fan vilken tur att vi har dig Mikke.
Hatten av!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

verkligen, kosmonaut! En person som inte bara tar sig tid att svara en gång utan 7ggr i rad är inget annat än imponerande :) Tummen upp!8)

..Inte för att jag kom så mycket närmare att förstå hur det fungerade dock :(
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag har förstått lite mer hur det funkar. Men inte ett dugg av vad man ska ha det till :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:Jag har förstått lite mer hur det funkar. Men inte ett dugg av vad man ska ha det till :)
Plockar upp en gammal tråd här.

John Coltrane använder flera tetrakord i solot till "Giant Steps". Ett exempel är följande fras över de tre takterna, 8-delar:
B7 _________D7_______|Gmaj7___Bb7_____|Ebmaj7
B, C#, D#, F#, D, E, F#, A, G, A, B, D, Bb, C, D, F Eb.....

I det fallet består tetrakordet av steg 1, 2, 3, 5 ur den joniska skalan. Man kan också se det som en dur-pentatoniskskala utan sext.

Det spännande är att hitta symmetriska skalor, och då kan tetrakord vara till hjälp. T ex dim-skalan, som kan vara svår att få grepp på, blir lättare att överblicka om man ser det som två tetrakord. Om vi tar C-dim skalan, C, D, Eb, F, F#, G#, A, B, och delar den på mitten, så ser man att de fyra första tonerna är samma som de första fyra tonerna från C-moll skalan och de följande fyra tonerna från de fyra första i F#-moll skalan.

Så dimskalan består av två aeoliska tetrakord, med tritonus avstånd, om man vill se det så. Man lär sig dimskalan snabbare på det sättet än genom det vanliga hel, halv, hel, halv osv, tycker jag.

Hoppas att ni förstår någonting av det jag skrev. Är ingen pedagogisk mästare, direkt...

Fö, så är dimskalan en grymt cool skala. Gömmer sig mycket i den. Finns många, många fler sätt att använda den på än över dim-ackord.

Edit: Blev lite knas med Coltrane exemplet. Nu är det tydligare.
Senast redigerad av basmartin den fre 20 jul 2007, 00:51, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:
mikkejohansson skrev:Jag har förstått lite mer hur det funkar. Men inte ett dugg av vad man ska ha det till :)
Plockar upp en gammal tråd här.

John Coltrane använder flera tetrakord i solot till "Giant Steps". Ett exempel är följande fras över de tre takterna, 8-delar: B7 D7 |Gmaj7 Bb7 |Ebmaj7
B, C#, D#, F# D, E, F#, A G, A, B, D Bb, C, D, F Eb.....

I det fallet består tetrakordet av steg 1, 2, 3, 5 ur den joniska skalan. Man kan också se det som en dur-pentatoniskskala utan sext.

Det spännande är att hitta symmetriska skalor, och då kan tetrakord vara till hjälp. T ex dim-skalan, som kan vara svår att få grepp på, blir lättare att överblicka om man ser det som två tetrakord. Om vi tar C-dim skalan, C, D, Eb, F, F#, G#, A, B, och delar den på mitten, så ser man att de fyra första tonerna är samma som de första fyra tonerna från C-moll skalan och de följande fyra tonerna från de fyra första i F#-moll skalan.

Så dimskalan består av två aeoliska tetrakord, med tritonus avstånd, om man vill se det så. Man lär sig dimskalan snabbare på det sättet än genom det vanliga hel, halv, hel, halv osv, tycker jag.

Hoppas att ni förstår någonting av det jag skrev. Är ingen pedagogisk mästare, direkt...

Fö, så är dimskalan en grymt cool skala. Gömmer sig mycket i den. Finns många, många fler sätt att använda den på än över dim-ackord.[/b]
Fan, det var ju asbra ju!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
Fan, det var ju asbra ju!
Och dessutom delar jag med mig av mina kunskaper gratis. Annars tar jag 300:-/60min :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:
Kim S skrev:
Fan, det var ju asbra ju!
Och dessutom delar jag med mig av mina kunskaper gratis. Annars tar jag 300:-/60min :D
Hyvens!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar