Svårt!

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
jjocke
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 19:28
Ort: Pargas, Finland

Svårt!

Inlägg av jjocke »

Hej! jag har just börjat spela bas och på mina övningar måste ja lära mig läsa toner :evil: ja fattar ingenting och dessutom är min lärare finsk!! (ja bor i finland men är skit på finska) så det kommer att ta flera år innan ja lär mej!! :evil:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Låt det ta den tid som krävs så kommer det.

Men spela även till skivor och försök hänga med.
Kanonbra gehörs- och spelövning.
Och kul.
Medlem i PB50+
jjocke
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 19:28
Ort: Pargas, Finland

tack

Inlägg av jjocke »

ja ska försöka :D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ge inte upp, det är väldans praktiskt att kunna läsa noter.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jag vet hur det känns. När jag en gång i tiden tog pianolektioner så var det viktigare att kunna läsa noter än att spela enligt den läraren, så jag blev inte långvarig.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Svårt!

Inlägg av newheartshadow »

jjocke skrev:Hej! jag har just börjat spela bas och på mina övningar måste ja lära mig läsa toner :evil: ja fattar ingenting och dessutom är min lärare finsk!! (ja bor i finland men är skit på finska) så det kommer att ta flera år innan ja lär mej!! :evil:
kan ni inte kompromissa och prata engelska med varann då?
mycket av ternerna är ju ändå italienska så de heter ju samma sak på svenska, finska, engelska eller whatever..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

BassLobster

Upprepning är inlärningens moder...

Inlägg av BassLobster »

Upprepning är inlärningens moder...sägs det. Så sant så. Sitta å lira till musik (radio, CD etc..) är inte samma sak som lära sig läsa noter. Vill bara poängtera detta... Vill du lära dig noter? Enkelt! Ta en fet notbok...vad som helst...och inte bara F-klav, utan också G-klav...etc... och börja från första sidan första tonen till sista sidan sista tonen...utan att upprepa något redan spelat/läst och stanna inte förrän du är klar. Detta med hjälp av en not-lathund bör gå vägen. Tungt i början...men sen lossnar det...och du blir en jävel på läsa noter. Sen måste du givetvis lära dig alla andra tecken och avvikelser med noter. Ska du lära dig gehör, hitta på halsen, träna din intiutiva sida...ja då är det plocka musik "in real time" från radio, TV, CD, etc...

Så där...nu vet du vad du har att göra dom kommande 14 åren :shock:

Men glöm framför allt inte att ha kul, hämta inspiration från konserter och lira med andra.

Upprepning är inlärningens moder... å sicken morsa sen
:idea:
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Inlägg av r0ddan »

Jag har fått lära mig att upprepningen är repetitionens moder, är det fel?

Jag är violinist i botten, den felande länken även kallat. Jag kan berätta hur det gick till när jag lärde mig noter. Jag vill bara först påpeka att jag inte läser noter idag mer än högst hjälpligt om jag får god tid på mig.

Först lärde man sig på gehör, säg en folkmelodi. Läraren spelade först och jag härmade honom. När man kunde låten hjälpligt fick man notbladet och gick igenom det tillsammans med sin lärare. Notbladet hade man sen som en minnesanteckning ungefär, man kunde se om det gick upp eller ner. Efterhand blev man bättre och bättre på att tolka vad som faktiskt stod på notbladet men öronen var viktigaste verktyget och inte ögonen.

Som sagt, jag vill inte påstå att jag läser noter idag (25 år senare). Men jag tror på kombinationen av öron och ögon när man skall lära sig noter. Åtminstonde fungerade det hyffsat för mig, en tämligen talanglös musikelev.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ge inte upp! Har du inga bra böcker att kolla i? Förutom tonangivelser så är ett notsystem ren matematik, inte så komplicerat när man väl kommer på det. Sedan är det såklart en annan sak att lära sig spela efter noter, speciellt i tonarter med många iss och ess, men ta det steg för steg. Det är bra att kunna!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar