Sida 1 av 4

Bb och A# - vad heter de...?

Postat: tis 17 feb 2009, 18:44
av Sir Realistic
Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#. :?

Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.

Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?

En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?

Jo du, tjosan... :roll:

Re: Bb och A# - vad heter de...?

Postat: tis 17 feb 2009, 18:49
av edvin
Sir Realistic skrev:Har lite funderingar runt vad man egentligen ska kalla tonerna Bb och A#. :?

Jag menar - vad säger du om tonen Bb? Jag kallar den för Bess.
Och tonen A#, som på sätt och vis är densamma...? Jag säger Aiss.

Dessa termer kan ibland ge uttryck för förvirring och rena felspelningar i replokalen, hur är det rätt att uttrycka sig? Är jag helt ute och cyklar?

En medmusiker jag nyligen lirat med sa kort å gott B om Bb men det tycker jag är alldeles galet.
Om han sa H så förstod jag och jag tycker att B och H är samma sak men menade att B är samma sak som Bb. Eller...?
En annan jag spelat med hävdade envist att A# heter Ass...?

Jo du, tjosan... :roll:
A# = Aiss
Bb = Bess

Postat: tis 17 feb 2009, 18:57
av Ale
Spot on. Beror ju på vilken tonart du är i, vilka fasta förtecken som finns.
Men att B skulle vara ett Bb? What? Han behöver nog bara läsa på lite.

Postat: tis 17 feb 2009, 19:25
av Silverfisk
Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

Postat: tis 17 feb 2009, 20:06
av blackparkas
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)

Postat: tis 17 feb 2009, 20:27
av GurraG
Jag har bara en sak att säga: BA#!

Postat: tis 17 feb 2009, 20:46
av Jan Hellman
blackparkas skrev:
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)
Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.

Man kan säga vad man vill tycker jag såvida man ALDRIG säger B när man menar Bb. Det är egentligen enda gången det kan gå rejält tokigt och det borgar för missförstånd. Personligen är det B och Bb som gäller.

Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.

Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.

Just begreppet enharmonisk förväxling var nog ett av dom mest dumma saker jag lyckades lära mig på musikskolan. Jag har lyckats glömma mycket annat under dom senaste 20 åren som gått efter att jag gick ut skolan men INTE just uttrycket enharmonisk förväxling......

//J

Postat: tis 17 feb 2009, 20:51
av blackparkas
Kan tillägga att JAG inte säger B om Bess...

Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på... :D

Postat: tis 17 feb 2009, 20:53
av Jan Hellman
blackparkas skrev:Kan tillägga att JAG inte säger B om Bess...

Jag säger Bess och H el. B lite beroende på vilket humör jag är på... :D
Du är duktig. Nu slipper du att hamna i musikpolisens arrest. :)

//J

Postat: tis 17 feb 2009, 21:00
av GurraG
Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...

Postat: tis 17 feb 2009, 21:08
av Ale
Enharmoniska förväxlingar är livsfarligt som sagt. Det finns dock få notationer som använder sig av det, tex extrem konstmusik noteras ofta med både kors och b-förtecken huller om buller.

Postat: tis 17 feb 2009, 21:23
av Jan Hellman
GurraG skrev:Fast det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
Jo det stämmer att man spelar/intonerar ett Bb och ett A# klingande olika beroende på tonart fast inte när man spelar med en pianist vanligvis. Men stråkkvartetter och liknande gör det och dom kan ju intonera så att det låter mer rent (om dom är duktiga nog) än på ett piano som ju är stämt tempererat. Men det skrivs nog likadant i noterna för det om man nu medvetet inte väljer att bryta mot reglerna. Intoneringen har med tonarten att göra och av vad jag förstår är det just därifrån begreppet enharmonisk förväxling faktiskt kommer ifrån initialt. Man vill påvisa exakt vilken ton som ska spelas på ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Och som, åter igen, Le Contrebasse påpekar så finns det musikarter/kompositörer som faktiskt utnyttjar detta genom att "felnotera" och t.ex. skriver ut A# i F dur för att medvetet påvisa att tonen ska intoneras lite högre i tonhöjd. Sen hur många i publiken som har förmågan att uppfatta skillnaden hör inte hit. Det är konst......

Vissa kompositörer som håller på med konstmusik väljer att inte använda sig av fasta tonarter alls utan skriver uteslutande ut förtecken framför varje not där det ska höjas eller sänkas. Framförallt i atonal musik. Min teorilärare ondgjorde sig över detta enorma övergrepp mer än en gång. Man riktigt såg på honom hur detta enorma brott borrade sig in i hans hjärta och sakta men säkert tog livet av honom.

//J

Postat: tis 17 feb 2009, 21:30
av Gäst
I don't talk...I play...

Bild

Postat: tis 17 feb 2009, 21:36
av GurraG
Roland skrev:I don't talk...I play...

Bild
Shut up...

Eller nej, jag menar quit playing, dude...

Eller jag menar, öh, snygg keps


Eller vänta, ful bas du har

Eller nej, stopp...

Postat: tis 17 feb 2009, 21:37
av Gäst
GurraG skrev: Eller vänta, ful bas du har

Eller nej, stopp...

Inget nytt under solen :lol:

Men kolla vilken ton jag tar...

Postat: tis 17 feb 2009, 21:40
av Rix
GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..

Postat: tis 17 feb 2009, 21:50
av GurraG
Hellboy skrev:Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.
Jag är tilräckligt mycket av en folkisskadad teorinörd för att vid ett tillfälle ha skrivit ut ett cess i noter som jag gav till mina bandkamrater. De tyckte att jag var onödigt svår av mig: "kunde du inte skrivit ett b istället?", men jag tyckte att låten gick ju i ass, då finns det ju liksom inget b, det heter ju cess. Sån är jag.

Och Rix, sjukt kul med Bb-er-W#-er!

Postat: tis 17 feb 2009, 22:25
av Jan Hellman
Rix skrev:
GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..
DÄR FICK DU TILL DET!!! :D Din lille rackare!! :D

//J

Postat: tis 17 feb 2009, 22:27
av Gäst
Bb-er-W#-er
Det där skall det ju stå på nästa T-shirt...lysande!

Postat: tis 17 feb 2009, 22:46
av Rix
Thank you, thank you! I'll be here all week and don't forget to tip the waitress on your way out! :mrhappy:

Postat: tis 17 feb 2009, 22:47
av Janne
GurraG skrev:
Hellboy skrev:Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Fsat det gäller väl strängt taget bara för instrument med fast intonation, som ett piano eller en bas med band? Såvitt jag har förstått det så behöver inte exempelvis A# och Bb klinga som samma ton på instrument med fri intonation, exempelvis en fiol eller när man sjunger. Jag kan dock inte hitta något på nätet som styrker mina påståenden, men jag tror att det har med temperering att göra...
Det är det Phytagoreiska kommats "fel". Om du vill kan du kolla här http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoras_komma

Postat: tis 17 feb 2009, 22:53
av Klopper
Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?

Postat: tis 17 feb 2009, 22:58
av Gäst
Klopper skrev:
Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?
Låga R!

Postat: tis 17 feb 2009, 23:23
av Klopper
Roland skrev:
Klopper skrev:
Roland skrev:Men kolla vilken ton jag tar...
R?
Låga R!
Som i RFSU-R? :D

Postat: tis 17 feb 2009, 23:30
av Backlund
Sjukt rolig tråd!! :lol: