Bassolo for dummies? (now with sound!)

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Men GUD, skit i teorin, bara kör. Du hör ju vilka toner som passar.
Duesenberg Fullerton
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Är det en egen låt?
Duesenberg Fullerton
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

melodika skrev:
Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Är det en egen låt?
Jawohl.
Den går lite oompa-oompa, typ.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

GurraG skrev:Dramo, jag skulle snarare säga att din ackordföljd går i C, speciellt om A-ackordet är moll. Alltså tycker jag att du ska vräka på med C-mollpenta: C, Eb, F, G, Bb
Du kan ju också slänga in ett F# mellan F:et och G:et, så får du C bluesskala.
Tror också att din låt går i C-dur, och då borde det vara ett am. Prova att leka runt med C, Eb, F, G, Bb och se vad som händer!

:D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Eller gör som gamle Schönberg och bestäm en tolvtonsserie som du kan invertera(spegelvända) eller köra retrograd(baklänges) bäst du vill :)

Eller ta bara lite licks från Mr. Entwistle himself och utveckla dem bäst du vill :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
spigget
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 23:54
Ort: Räntebäck

Helt rätt!

Inlägg av spigget »

Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Re: Helt rätt!

Inlägg av Dramo »

spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Användarvisningsbild
spigget
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 23:54
Ort: Räntebäck

Re: Helt rätt!

Inlägg av spigget »

Dramo skrev:
spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)

ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)

ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)

Lycka till / Uffe
EBS TD650, EBS 1x15", 2x12", Music Man Stingray 5:a, MM 5:a bandlös, Maruszczyk 4:a, EBS uniChorus-multicomp-octabass-dynaverb-BassIQ och EBS MicrobassII...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Dramo skrev:Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.
Förväntar mig en länk i den här tråden sen ;)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

archisland skrev:
Dramo skrev:Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.
Förväntar mig en länk i den här tråden sen ;)
Självklart. Man måste ju skryta lite. :wink:
Tycker jag hade ett jävligt gött sound i allmänhet på de två låtarna. Mumsig P-bas.
Hoppas inte att den där studiosmurfen mixar sönder det bara.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

http://www.speedyshare.com/704277553.html

:oops:
Grovmixningen lät mycket bättre... Jävla studiofolk.
tiger
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 16 jul 2007, 18:59

Inlägg av tiger »

Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Den gode expratabasaren Johannes postade denna eminenta sammanfattning när han fortfarande var aktiv här.

Bild
tiger
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 16 jul 2007, 18:59

Inlägg av tiger »

Kalebas skrev:Den gode expratabasaren Johannes postade denna eminenta sammanfattning när han fortfarande var aktiv här.

Bild
Ingen pik nu, men det svarar ju inte på min fråga. Myxomatosis skrev ju som en regel som man kunde följa. Medan det pappret visar massor av "formationer" som man förmodligen?, bara måste nöta in och kunna utantill. Kanske är ute och cyklar nu :roll:
tiger
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 16 jul 2007, 18:59

Inlägg av tiger »

Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

tiger skrev:Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?
Nu har jag iofs ingen musikalisk utbildning så jag kan ha fel...

Ja, Johannes schema visar, som du påpekar, hur man tar durpenta och mollpenta på olika halspositioner (i G). Så jag var kanske lite snabb att lägga in detta som svar på DIN fråga. Men om man beaktar den ursprungliga frågan om huruvida man gör ett solo så är figuren kanske mer relevant. Sorry!

R=root
b3=tredje tonen i skalan sänkt ett halvt tonsteg
osv.

Vanlig durskala=G, A, B, C, D, E, F#, (G)
G minor pentatonic (mollpenta)= G, Bb, C, D, F, (G)
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
tiger
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 16 jul 2007, 18:59

Inlägg av tiger »

GurraG skrev:
tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.
Ska vara ett C såklart, tack för hjälpen! :D
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

TDHP skrev:Min variant på bassolointro till NIB/Back Sabbath! Ganska punk!

http://www.twinclubmc.se/tdhp/gidbo/TDH ... 080512.mp3 :D

Grymt!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

Dramo skrev:
funkys**t skrev:
knedy skrev:TDHPs är ju en ren penta... om jag hör rätt?:P
Finns det en ren också...?
I samisk musik är ren-pentan mycket vanlig.
:lol:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
BasistJonte
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 10 dec 2007, 22:27
Ort: Karlskoga

Re: Helt rätt!

Inlägg av BasistJonte »

spigget skrev:
Dramo skrev:
spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)

ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)

ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)

Lycka till / Uffe
Borde det inte bli "Helt-helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt"? D och E har ju Diss mellan sig? Eller hur menar du? :oops:
Levinson Blade B1-RC Tetra Standard.
Laney RB9 med en Laney RB410
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Helt rätt!

Inlägg av Mr Praline »

Dramo skrev:Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Skäms! Det där är det absolut minsta man bör ha koll på när man lirar! :poke: :lol: :wink:
Dan
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: tor 14 aug 2008, 14:08

Inlägg av Dan »

Jävlar TDHP, tycker att du borde lägga upp den på youtube.
Skriv svar