Sida 2 av 3

Postat: lör 14 mar 2009, 21:21
av melodika
Men GUD, skit i teorin, bara kör. Du hör ju vilka toner som passar.

Postat: lör 14 mar 2009, 21:25
av Dramo
Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.

Postat: lör 14 mar 2009, 21:27
av melodika
Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Är det en egen låt?

Postat: lör 14 mar 2009, 21:29
av Dramo
melodika skrev:
Dramo skrev:Jodå, jag har en hum om vad som låter coolt.

Men det är en så konstig rytm i låten att det är svårt att hålla samma rytm genom solot. Det ska ju inte döda "svänget", liksom.
Dessutom går den i tvåtakt, och jag har hört att vissa har svårt att spela i den takten.
Är det en egen låt?
Jawohl.
Den går lite oompa-oompa, typ.

Postat: lör 14 mar 2009, 23:45
av Nick
GurraG skrev:Dramo, jag skulle snarare säga att din ackordföljd går i C, speciellt om A-ackordet är moll. Alltså tycker jag att du ska vräka på med C-mollpenta: C, Eb, F, G, Bb
Du kan ju också slänga in ett F# mellan F:et och G:et, så får du C bluesskala.
Tror också att din låt går i C-dur, och då borde det vara ett am. Prova att leka runt med C, Eb, F, G, Bb och se vad som händer!

:D

Postat: sön 15 mar 2009, 01:03
av archisland
Eller gör som gamle Schönberg och bestäm en tolvtonsserie som du kan invertera(spegelvända) eller köra retrograd(baklänges) bäst du vill :)

Eller ta bara lite licks från Mr. Entwistle himself och utveckla dem bäst du vill :)

Helt rätt!

Postat: lör 21 mar 2009, 01:20
av spigget
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:

Re: Helt rätt!

Postat: lör 21 mar 2009, 02:21
av Dramo
spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?

Re: Helt rätt!

Postat: lör 21 mar 2009, 12:46
av spigget
Dramo skrev:
spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)

ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)

ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)

Lycka till / Uffe

Postat: tor 09 apr 2009, 03:13
av Dramo
Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.

Postat: tor 09 apr 2009, 08:52
av archisland
Dramo skrev:Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.
Förväntar mig en länk i den här tråden sen ;)

Postat: tor 09 apr 2009, 14:23
av Dramo
archisland skrev:
Dramo skrev:Jaha, då var solot inspelat. :?

Tack för alla tips och råd. Jag använde mig inte av alla, men det blev i alla fall ett solo. Resten av bandet gillade det och det är väl huvudsaken.

Mitt lilla alster lär nog vara uppe på MySpace nästa vecka någon gång. Onsdag gissar jag.

Tack igen. :D Kul att ha fått det gjort.
Förväntar mig en länk i den här tråden sen ;)
Självklart. Man måste ju skryta lite. :wink:
Tycker jag hade ett jävligt gött sound i allmänhet på de två låtarna. Mumsig P-bas.
Hoppas inte att den där studiosmurfen mixar sönder det bara.

Postat: sön 19 apr 2009, 21:10
av Dramo
http://www.speedyshare.com/704277553.html

:oops:
Grovmixningen lät mycket bättre... Jävla studiofolk.

Postat: tor 05 nov 2009, 19:09
av tiger
Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?

Postat: tor 05 nov 2009, 19:45
av Kale
Den gode expratabasaren Johannes postade denna eminenta sammanfattning när han fortfarande var aktiv här.

Bild

Postat: fre 06 nov 2009, 18:30
av tiger
Kalebas skrev:Den gode expratabasaren Johannes postade denna eminenta sammanfattning när han fortfarande var aktiv här.

Bild
Ingen pik nu, men det svarar ju inte på min fråga. Myxomatosis skrev ju som en regel som man kunde följa. Medan det pappret visar massor av "formationer" som man förmodligen?, bara måste nöta in och kunna utantill. Kanske är ute och cyklar nu :roll:

Postat: fre 06 nov 2009, 18:37
av tiger
Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?

Postat: lör 07 nov 2009, 13:20
av Kale
tiger skrev:Sen, vad menas med bokstaven/siffrorna som är efter rubriken på papprena. Förstår att dem hör till med spalterna men kan någon förklara?
Blir riktigt förvirrad av pappret, riktigt jobbigt när man inte kan svaret på något hehe. Det står även att det är i G, om jag vill spela i någon annan tonart vilket mönster gäller då osv.?
Nu har jag iofs ingen musikalisk utbildning så jag kan ha fel...

Ja, Johannes schema visar, som du påpekar, hur man tar durpenta och mollpenta på olika halspositioner (i G). Så jag var kanske lite snabb att lägga in detta som svar på DIN fråga. Men om man beaktar den ursprungliga frågan om huruvida man gör ett solo så är figuren kanske mer relevant. Sorry!

R=root
b3=tredje tonen i skalan sänkt ett halvt tonsteg
osv.

Vanlig durskala=G, A, B, C, D, E, F#, (G)
G minor pentatonic (mollpenta)= G, Bb, C, D, F, (G)

Postat: lör 07 nov 2009, 13:41
av GurraG
tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.

Postat: lör 07 nov 2009, 16:05
av tiger
GurraG skrev:
tiger skrev:Tänkte ta upp den här tråden igen. Eftersom penta-skalan verkar vara jävligt användbar tänkte jag nöta in den.
Myxomatosis skrev tidigare i tråden att: I mollpenta utelämnar man andra och sjätte tonen. I durpenta utelämnar man fjärde och sjunde tonen.
Så om man spelar en E-moll skala: E-F#-G A-B-C-D-E, så utelämnar man F# och D, för att få en mollpenta?
Jag vet inte om du skrev fel här ovanför, men den sjätte tonen i en E-mollskala är ju C. Alltså utelämnar man F# och C ur den vanliga E-mollskalan för att få en E-mollpentatonisk skala.
Angående Johannes papper så gäller ju samma mönster för mollpentan vilken tonart man än spelar den i. Det handlar alltså bara om att flytta mönstret ett antal band upp eller ner. För att exempelvis spela C-mollpentan så flyttar man alla mönster på papperet fem band uppåt, för att spela E-mollpenta flyttar man hela rasket tre band neråt.
Ska vara ett C såklart, tack för hjälpen! :D

Postat: sön 08 nov 2009, 15:27
av Tjoffe
TDHP skrev:Min variant på bassolointro till NIB/Back Sabbath! Ganska punk!

http://www.twinclubmc.se/tdhp/gidbo/TDH ... 080512.mp3 :D

Grymt!

Postat: tis 10 nov 2009, 00:30
av Peavey Dude
Dramo skrev:
funkys**t skrev:
knedy skrev:TDHPs är ju en ren penta... om jag hör rätt?:P
Finns det en ren också...?
I samisk musik är ren-pentan mycket vanlig.
:lol:

Re: Helt rätt!

Postat: mån 25 jan 2010, 13:36
av BasistJonte
spigget skrev:
Dramo skrev:
spigget skrev:
Klopper skrev:
Dramo skrev:
Myxomatosis skrev:Mollpenta = vanlig mollskala men man utelämnar andra och sjätte tonen.
Durpenta = vanlig durskala men man utelämnar fjärde och sjunde tonen.
Men... det är ju bara fem toner i en penta???
Jäpp!
Tänk pentagon=femhörning. :D
Lyssna på Myxomatosis, kan inte sägas enklare! Så länge man lärt sig en vanlig moll och durskala så e de bara att räkna, men framför allt, lyssna!!!
Man kan göra mkt med en penta-skala, lycka till! :lol:
Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Ok, så här e de: mellan tonerna i en skala är avståndet olika stort - ett helt eller ett halv tonsteg (ex. C-C# är ett halvt tonsteg, C-D är ett helt tonsteg)

ex:C-dur skala= C-D-E-F-G-A-B-C (helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt)

ex:C-moll skala=C-D-Eb-F-G-Ab-Bb-C (helt-halvt-helt-helt-halvt-helt-helt)

Lycka till / Uffe
Borde det inte bli "Helt-helt-helt-halvt-helt-helt-helt-halvt"? D och E har ju Diss mellan sig? Eller hur menar du? :oops:

Re: Helt rätt!

Postat: mån 25 jan 2010, 13:53
av Mr Praline
Dramo skrev:Då är ju frågan, vad är moll och durskala?
Skäms! Det där är det absolut minsta man bör ha koll på när man lirar! :poke: :lol: :wink:

Postat: sön 07 mar 2010, 21:40
av Dan
Jävlar TDHP, tycker att du borde lägga upp den på youtube.