Vid solon

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Vid solon

Inlägg av Svarte_Jack »

Ifall det kommer ett tillfälle när ni får lira ett improvisationssolo hur tänker ni då? Skalor? Arpeggion? Känsla? Tur?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Vid solon

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Ifall det kommer ett tillfälle när ni får lira ett improvisationssolo hur tänker ni då? Skalor? Arpeggion? Känsla? Tur?
Tänker?! :shock:
Försöker spela det som jag hör i huvudet.
Som Charlie Parker en gång har sagt. "lär dig alla skalor och liknande och glöm sedan bort det och spela!"
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är den enda sanna vägen. Känner att ju mer man lär sig ju mer kan man strunta i det.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Det är den enda sanna vägen. Känner att ju mer man lär sig ju mer kan man strunta i det.
Det är ett hjälpmedel för att kunna spela det man vill. inte något att spela för att man kan.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vill du gifta dig med mig? Du är så vis :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Vill du gifta dig med mig? Du är så vis :D
:shock: :shock:
Lugn nu......
En ens en date innan frieriet?! :wink:
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Vid solon

Inlägg av Rix »

Svarte_Jack skrev:Ifall det kommer ett tillfälle när ni får lira ett improvisationssolo hur tänker ni då? Skalor? Arpeggion? Känsla? Tur?
Dur eller mollpenta.. Finns det andra skalor menar du?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jadå. Hela världen är full av skalor.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

hur många olika skalor kan du svarte Jack?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Svarte_Jack skrev:Jadå. Hela världen är full av skalor.
Färgskala, gråskala etc.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Skala banan?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

ska basister spela solo nu också? Hur ska vi då ha tid med att överrösta gitarristerna och dricka öl? :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vid solon

Inlägg av basmartin »

Svarte_Jack skrev:Ifall det kommer ett tillfälle när ni får lira ett improvisationssolo hur tänker ni då? Skalor? Arpeggion? Känsla? Tur?
Kan jag låten, så brukar jag inte tänka på vad jag spelar, utan jag lägger mitt fokus på att frasera och att bygga upp solot hyffsat logiskt. Kan jag inte låten, utan behöver noter eller harmisar, då kör jag på och hoppas på det bästa.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Diesel: Ca15-20 stycken (alltså för många enligt puristerna :wink: ). Fast jag kan inte tillämpa alla riktigt bra på ett musikaliskt sätt än.

FreCKo: Gitarristerna kommer alltid att låta mer än oss :D Det ligger i deras natur.
Klart vi ska spela solo. Hur ska vi annars kunna få sparken från våra band?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men det är mycke roligare att spela coola groves och sånt när man är ensam och ska låta mest :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja. Grooves är kul. Men man kan ju faktiskt ägna sig åt både. Fast jag har aldrig blivit inkallad för att dra ett solo så jag kan ju klara mig utan lika bra.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det coola med det är att det finns någon som kan presentera något samtidigt..

Bra vid spelning
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Så sant. Nån som kan dra ett groove på fiol? Njae...

(beror ju förstås på vad man tycker är groovigt...)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är bra att du är så rolig svartejack annars hade jag hånat dig och dissat dig totalt nu...

Solo ska spelas m känsla naturligtvis, om de överhuvudtaget ska spelas!!!
Kan man skalor är det väl förstås ett plus så man hittar rätt, men stå och runka skalor är det bara Yngwie som får göra...

De gånger jag blivit tvingad att dra ett solo så har det oftast blivit någon form av groove...
Brukar köra nå störda prylar ibland också men jag försöker helst låta bli solon överhuvudtaget...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skrev jag nån gång att jag gillade skalrunk?

Håller med om att skalorna bara är tonerna. Fraseringen är mer än halva grejen. Sen är det upp till var och en om man kör malmsteenfrasering eller inte. MEN skalor och kunskap kring dess användande tycker i alla fall jag bidrar till häftig harmonik i ett solo. Bara för att det är skalbaserat rent tonmässigt behöver det inte betyda att man spelar från grundton till oktav och sen ner igen.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nej, det skrev du faktiskt inte.... men med tidigare inlägg och m tanke på att du kör nå´t progressivt så tänkte jag att det var nå´t sån´t du höll på med :D


Skalor är väl säkert i grunden skitbra att kunna.... men det är såååååå tråkigt att öva!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nädå. Jag kör den gamla hederliga "keeper of the lower end"-prylen i mina band. Har ju tre solokåta gitarrister så jag behöver inte.

EDIT: De spelar alltså prog. Jag spelar bas.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

skalor är jättebra att använda när man övar solon. Försök att hitta olika skalor i samma låt. Penta är mycket användbart. När det sen kommer solon inför publik måste det ju vara lyssningbart oxå. Då kan det vara bra att öva solon som blåsare skulle ha gjort dem, i den bemärkelsen att använda pauser och andning. Spela några takter och sedan paus, så det blir som en andning mellan fraserna.

Något som oxå är användbart är att använda sig av melodin i solon. Öva allt var för sig och sedan kombinera alltsammans när du känner dig säker på varje del.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Nädå. Jag kör den gamla hederliga "keeper of the lower end"-prylen i mina band. Har ju tre solokåta gitarrister så jag behöver inte.

EDIT: De spelar alltså prog. Jag spelar bas.

HAHAAAA!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag uppmanar alla som över huvud taget kan tänka sig att ta in något annat än vad "the keepers of the lower end" anser vara godkänt att spela på bas att lyssna in er på Janek Gwizdala.. är SÅ otroligt glad att jag "hittade" till denna källa av inspiration.. inte mycket äldre än jag själv.. antar jag.. kanske yngre .. vem vet.. och OTROLIGT generös.. hans podcasts innehåller tankar, spel och solos från några av musikvärdens stora.. nedskrivna... och kommenterade.. fick mycket inspiration där..

Under en kort period (när jag var långhårig) skrev jag lite tankar om musik och musiker.. hittade denna:
A newborn child dident whant to leave the warmth of its home.. the mothers belly... so it screams at first.. but then it adapts.. think of all the things it would have missed staying "home".. and all the things we would have missed it do..

tycker fortfarande att det fångar hela mitt synsätt..

Samtidigt kan jag inte låta bli att höra Billy Sheehans röst under hans clinic säga: Smart sheehan.. you could have had three airplains by now.. but no.. you just had to go practice..

;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar