Kvinna i musikteoretiskt problem

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Kvinna i musikteoretiskt problem

Inlägg av alsof »

Jag fick just ett väldigt roligt telefonsamtal från en kvinna i Ystad som har ett litet problem som hon vill ha hjälp med.

Hennes pojkvän har sagt till henne att de ska resa bort över helgen men han vill inte säga vart de ska åka. Han har gett henne några ledtrådar som har med musikteori att göra och det var därför hon ringde mig.

Hon sa att han gjorde en liknande grej för några år sedan, han gav henne några siffror som visade sig vara longitud och latitud på orten de skulle åka, i hexadecimal form. Det är alltså en jätte-nörd vi pratar om;-)

Se till att tänk så det knakar nu. Forumet kommer att få ett fan på livstid om vi lyckas knäcka koden. Ledtrådarna är:

AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

* Det ska vara en större stad med en större flod i... (i Europa, antar jag eftersom vi 'bara' ska vara borta fre morgon -sön kväll..)

* Han har sagt "jag håller mig till den vanliga durskalan"

* Jo, och han sa även: "Jag kanske nynnar lite på en melodi medan jag cyklar.." (Kan det ha någon extra betydelse? Melodi..eller t.o.m cykel?)[/list]
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kvinna i musikteoretiskt problem

Inlägg av Jan Hellman »

alsof skrev:Jag fick just ett väldigt roligt telefonsamtal från en kvinna i Ystad som har ett litet problem som hon vill ha hjälp med.

Hennes pojkvän har sagt till henne att de ska resa bort över helgen men han vill inte säga vart de ska åka. Han har gett henne några ledtrådar som har med musikteori att göra och det var därför hon ringde mig.

Hon sa att han gjorde en liknande grej för några år sedan, han gav henne några siffror som visade sig vara longitud och latitud på orten de skulle åka, i hexadecimal form. Det är alltså en jätte-nörd vi pratar om;-)

Se till att tänk så det knakar nu. Forumet kommer att få ett fan på livstid om vi lyckas knäcka koden. Ledtrådarna är:

AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

* Det ska vara en större stad med en större flod i... (i Europa, antar jag eftersom vi 'bara' ska vara borta fre morgon -sön kväll..)

* Han har sagt "jag håller mig till den vanliga durskalan"

* Jo, och han sa även: "Jag kanske nynnar lite på en melodi medan jag cyklar.." (Kan det ha någon extra betydelse? Melodi..eller t.o.m cykel?)[/list]
Jag gissar på Amsterdam. Floden heter Amstel och är väldigt viktig för staden. Och dom cyklar REJÄLT mycket i Amsterdam. Idén till lånecyklarna i Stockholm är direkt taget från Amsterdam. Dom tar också och renoverar iordning och målar om beslagtagna/stulna cyklar som ingen hämtar ut och ställer ut dom i staden för vem som helst att fritt utnyttja. "Rebusen" kan jag inte knäcka över huvudet taget men med dom andra ledtrådarna i ryggen gissar jag på Amsterdam. Han kommer säkert sjunga "Amsterdam" med Jaques Brel för henne.... Vilket får mig tro att han kommer låta henne jobba som prostituerad och själv supa ner sig i hamnkvarteren under deras vistelse...... :?

//J
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Kvinna i musikteoretiskt problem

Inlägg av criss »

Hellboy skrev:
alsof skrev:Jag fick just ett väldigt roligt telefonsamtal från en kvinna i Ystad som har ett litet problem som hon vill ha hjälp med.

Hennes pojkvän har sagt till henne att de ska resa bort över helgen men han vill inte säga vart de ska åka. Han har gett henne några ledtrådar som har med musikteori att göra och det var därför hon ringde mig.

Hon sa att han gjorde en liknande grej för några år sedan, han gav henne några siffror som visade sig vara longitud och latitud på orten de skulle åka, i hexadecimal form. Det är alltså en jätte-nörd vi pratar om;-)

Se till att tänk så det knakar nu. Forumet kommer att få ett fan på livstid om vi lyckas knäcka koden. Ledtrådarna är:

AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

* Det ska vara en större stad med en större flod i... (i Europa, antar jag eftersom vi 'bara' ska vara borta fre morgon -sön kväll..)

* Han har sagt "jag håller mig till den vanliga durskalan"

* Jo, och han sa även: "Jag kanske nynnar lite på en melodi medan jag cyklar.." (Kan det ha någon extra betydelse? Melodi..eller t.o.m cykel?)[/list]
Jag gissar på Amsterdam. Floden heter Amstel och är väldigt viktig för staden. Och dom cyklar REJÄLT mycket i Amsterdam. Idén till lånecyklarna i Stockholm är direkt taget från Amsterdam. Dom tar också och renoverar iordning och målar om beslagtagna/stulna cyklar som ingen hämtar ut och ställer ut dom i staden för vem som helst att fritt utnyttja. "Rebusen" kan jag inte knäcka över huvudet taget men med dom andra ledtrådarna i ryggen gissar jag på Amsterdam. Han kommer säkert sjunga "Amsterdam" med Jaques Brel för henne.... Vilket får mig tro att han kommer låta henne jobba som prostituerad och själv supa ner sig i hamnkvarteren under deras vistelse...... :?

//J
herregud, typiskt killar! :D
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kvinna i musikteoretiskt problem

Inlägg av Jan Hellman »

criss skrev:
Hellboy skrev:
alsof skrev:Jag fick just ett väldigt roligt telefonsamtal från en kvinna i Ystad som har ett litet problem som hon vill ha hjälp med.

Hennes pojkvän har sagt till henne att de ska resa bort över helgen men han vill inte säga vart de ska åka. Han har gett henne några ledtrådar som har med musikteori att göra och det var därför hon ringde mig.

Hon sa att han gjorde en liknande grej för några år sedan, han gav henne några siffror som visade sig vara longitud och latitud på orten de skulle åka, i hexadecimal form. Det är alltså en jätte-nörd vi pratar om;-)

Se till att tänk så det knakar nu. Forumet kommer att få ett fan på livstid om vi lyckas knäcka koden. Ledtrådarna är:

AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

* Det ska vara en större stad med en större flod i... (i Europa, antar jag eftersom vi 'bara' ska vara borta fre morgon -sön kväll..)

* Han har sagt "jag håller mig till den vanliga durskalan"

* Jo, och han sa även: "Jag kanske nynnar lite på en melodi medan jag cyklar.." (Kan det ha någon extra betydelse? Melodi..eller t.o.m cykel?)[/list]
Jag gissar på Amsterdam. Floden heter Amstel och är väldigt viktig för staden. Och dom cyklar REJÄLT mycket i Amsterdam. Idén till lånecyklarna i Stockholm är direkt taget från Amsterdam. Dom tar också och renoverar iordning och målar om beslagtagna/stulna cyklar som ingen hämtar ut och ställer ut dom i staden för vem som helst att fritt utnyttja. "Rebusen" kan jag inte knäcka över huvudet taget men med dom andra ledtrådarna i ryggen gissar jag på Amsterdam. Han kommer säkert sjunga "Amsterdam" med Jaques Brel för henne.... Vilket får mig tro att han kommer låta henne jobba som prostituerad och själv supa ner sig i hamnkvarteren under deras vistelse...... :?

//J
herregud, typiskt killar! :D
Ja visst är det? Typiskt killar att låta sina flickvänner hora runt på det där viset och själv bara sitta på krogen och vara dyngrak.... Nä FY som dom är, dom där killarna!! :thumbsdown: :roll:

http://open.spotify.com/track/5Coc0XBq3qJOBZ3A15B8m8

//J :)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Jan, Vi borde göra något!
skriva en insändare i skarp ton.
och kan inte nån tänka på barnen!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

A Giss A Giss A Aiss A G F D
D E C A Giss A

Avser höjningen tonen som kommer efter eller före..?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

archisland skrev:AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

A Giss A Giss A Aiss A G F D
D E C A Giss A

Avser höjningen tonen som kommer efter eller före..?
Det där var exakt vad jag satt och grubblade över. När man skriver ackord är ju korsförtecknet efter tonen men i notskrift före..... :? Det troliga är att korsförtecknet är just ett korsförtecken, om han nu är så nördig som det framgår i första inlägget.... :headscratch: Men jag fattar inte mellanslaget före och efter korsförtecknen..... Men å andra sidan bör det handla om en melodi (om det nu är en melodi) i G moll och det är ju inte en korstonart....... :? :? Enharmonisk förväxling, som det heter på fackspråk.... :D :D Fängelsestraff på den, va?

//J :lol:
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Hellboy skrev:
archisland skrev:AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

A Giss A Giss A Aiss A G F D
D E C A Giss A

Avser höjningen tonen som kommer efter eller före..?
Fängelsestraff på den, va?
Typ så, ja :P

Och han ska "hålla sig till den vanliga durskalan"..

G G#(Ab) A A#(Bb) C D F
G Ab Bb C D E F

Blir ju en harmonisk F-mollskala.. :?

EDIT: Blir det ju inte alls det! Då ska det vara ett Db(C#) med också! :shock:
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

archisland skrev:
Hellboy skrev:
archisland skrev:AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

A Giss A Giss A Aiss A G F D
D E C A Giss A

Avser höjningen tonen som kommer efter eller före..?
Fängelsestraff på den, va?
Typ så, ja :P

Och han ska "hålla sig till den vanliga durskalan"..

G G#(Ab) A A#(Bb) C D F
G Ab Bb C D E F

Blir ju en harmonisk F-mollskala.. :?

EDIT: Blir det ju inte alls det! Då ska det vara ett Db(C#) med också! :shock:
Fast om det handlar om notskrift ska korsförtecknet vara FÖRE noten och då blir det en vanlig G-moll (eller Bb dur om man är lagd åt det gladare hållet). Och då har vi ju problemet att det inte är en korstonart, som jag skrev i förra inlägget. Förbryllande.... :?

//J
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Hellboy skrev:
archisland skrev:
Hellboy skrev:
archisland skrev:AG # AG # AA # AGFD
DECAG # A

A Giss A Giss A Aiss A G F D
D E C A Giss A

Avser höjningen tonen som kommer efter eller före..?
Fängelsestraff på den, va?
Typ så, ja :P

Och han ska "hålla sig till den vanliga durskalan"..

G G#(Ab) A A#(Bb) C D F
G Ab Bb C D E F

Blir ju en harmonisk F-mollskala.. :?

EDIT: Blir det ju inte alls det! Då ska det vara ett Db(C#) med också! :shock:
Fast om det handlar om notskrift ska korsförtecknet vara FÖRE noten och då blir det en vanlig G-moll (eller Bb dur om man är lagd åt det gladare hållet). Och då har vi ju problemet att det inte är en korstonart, som jag skrev i förra inlägget. Förbryllande.... :?

//J
Oops, just ja! :)

Ja.. det är förbryllande :?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Men Gm = Bb, som bekant..

Frosten Bestal..?

Best..?

Bestefar? Norge?

Best? Beast? Odjur? Skönheten? Frankrike?
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag tror fortfarande att det är Amsterdam. :) Är jag verkligen den enda som har en teori??

//J
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

Hur går melodin på Amsterdam-låten, Hellboy?

EDIT: Oj, där fanns länken ja..
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

archisland skrev:Hur går melodin på Amsterdam-låten, Hellboy?

EDIT: Oj, där fanns länken ja..
Den går i moll. Bra låt.

//J
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Men hallå eller? Göteborg är det såklart.

G #A G #A = G Aiss G Aiss

Bild

Case closed.

Resten av tonerna kan man hoppa över, för en Gaisare existerar inget annat än Gais!


(Och för tydlighetens skull kanske jag ska påpeka att jag är Öisare...).
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Chriller skrev:Men hallå eller? Göteborg är det såklart.

G #A G #A = G Aiss G Aiss

Bild

Case closed.

Resten av tonerna kan man hoppa över, för en Gaisare existerar inget annat än Gais!


(Och för tydlighetens skull kanske jag ska påpeka att jag är Öisare...).
Ja men jävlar! Och Götaälv flyter ju rätt igenom stan. Och göteborgare är ju ute och cyklar vad det gäller det mesta så.....!! :D :D

//J
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Ackorden kanske är till någon Nationalteatern-låt?

Men säger man ackorden som de är låter det nästan som att man pratar holländska. :hmm:

Jag har ingen aning, men jag vill höra reaktionen när alsof ringer och säger "Du ska antingen till Amsterdam eller Göteborg!" :lol:
Användarvisningsbild
alsof
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 17:33
Ort: Göteborg

Inlägg av alsof »

Jag misstänkte också gais men efter en snabbkoll med kvinnan verkar det mycket osannolikt. Hennes pojkvän gillar inte fotboll och varken hon eller han har några kopplingar till Göteborg. Förmodligen är problemet att han är smartare än så, särskilt med tanke på att det inte finns någon dur-skala som innehåller tonerna han har räknat upp.

Det där med att han sjunger när han cyklar måste vara kod för något men jag vet inte vad. Det kanske kan vara en repris, alltså att något är cykliskt.

Den enda skalan jag kan komma på som innehåller de tonerna är A harmonisk moll: A B C D E F G# A

Om man ska göra dur av den så måste man gå till tredje eller femte moduset.

Det tredje: C D E F G# A B C
Det femte: E F G# A B C D E

Det tredje moduset kallas ibland för Jonisk överstigande och det femte för Frygisk dominant eller Spansk frygisk.

Den joniska är lite långsök, det ligger i Turkiet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonien men är det inte lite långsökt, då skulle det ju vara lättare att ta en "ren" durskala.

Däremot kanske spansk frygisk kan vara något. Floden Tajo flyter genom Madrid.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem
Inlägg: 7229
Blev medlem: sön 04 maj 2008, 22:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Dramo »

Frygien ligger/låg också i Turkiet... :hmm:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

alsof skrev:Jag misstänkte också gais men efter en snabbkoll med kvinnan verkar det mycket osannolikt. Hennes pojkvän gillar inte fotboll och varken hon eller han har några kopplingar till Göteborg. Förmodligen är problemet att han är smartare än så, särskilt med tanke på att det inte finns någon dur-skala som innehåller tonerna han har räknat upp.

Det där med att han sjunger när han cyklar måste vara kod för något men jag vet inte vad. Det kanske kan vara en repris, alltså att något är cykliskt.

Den enda skalan jag kan komma på som innehåller de tonerna är A harmonisk moll: A B C D E F G# A

Om man ska göra dur av den så måste man gå till tredje eller femte moduset.

Det tredje: C D E F G# A B C
Det femte: E F G# A B C D E

Det tredje moduset kallas ibland för Jonisk överstigande och det femte för Frygisk dominant eller Spansk frygisk.

Den joniska är lite långsök, det ligger i Turkiet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Jonien men är det inte lite långsökt, då skulle det ju vara lättare att ta en "ren" durskala.

Däremot kanske spansk frygisk kan vara något. Floden Tajo flyter genom Madrid.
Det hela hänger ju helt på om #-förtecknen står före eller efter tonen som ska höjas..... Mellanslagen före/efter # förbryllar rejält. Om jag skulle skriva ett giss eller ett aiss så skulle jag skriva G# eller A# utan mellanslag. Men i notskrift skriver man ju själva #-/b-förtecknet innan noten. Hur nerdig är han egentligen.....? Det är framförallt detta som ställer till det.....

Man kanske helt ska släppa tonarts-/skal-tänket. Det kanske är något annat som lurar.....

Finns det inte en annan låt som heter "Amsterdam" på samma melodi som "Köp varm korv" (eller rackarns lik i alla fall)? Där kan vi snacka dur-skala. Fy vad jag är enkelspårig. Jag har bestämt mig för att det är Amsterdam...... :D

//J
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Min första tanke var att korsförtecknen representerade saknade noter och att det därför var fråga om en stad på fyra bokstäver. Den tanken behöver nog revideras eftersom varken Bonn, Oslo eller Aten går att få till med noter...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+
Inlägg: 742
Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
Ort: Göteborg

Inlägg av Berntsson »

Jag fick en tanke ang. cykelledtråden, om Peter Gabriels låt Solsbury Hill, när de kör den här låten live(iaf på senare år) så har han cyklat runt på scenen medan han sjungit låten. Dock är ju inte den till Solsbury-kullen närliggande staden Bath särskilt stor, och inte heller dess genomrinnande flod Avon(vad jag har förstått iaf, av lite snabbt wikipediande). Men det är ju en tanke iaf :)
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Nej dom ska ju till Liverpool!

Stor stad med en viktig flod
Också det där med cykel och melodi

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=WRKnb_AcrrQ[/youtube]
_____________________________________
www.grassride.com
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

alsof skrev:Hennes pojkvän gillar inte fotboll
Som sagt, GAIS.
:lol:


Gillar man fotboll och är från stan gillar man IFK.
Gillar man att plåga sig själv gillar man ÖIS - jag tillhör den falangen!
Gillar man Hisingen håller man på Häcken.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:
alsof skrev:Hennes pojkvän gillar inte fotboll
Som sagt, GAIS.
:lol:
VA? :shock:

Finns det rolig göteborgshumor också?

:lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar