Kvinna i musikteoretiskt problem

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

:D
Kul "rebus"
Det var lättare än ni tror!

Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!

ska jag avslöja?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Dnilke skrev::D
Kul "rebus"
Det var lättare än ni tror!

Tips: Spela tonerna så hör ni (kanske?) vilken låt det är.
Ledtråd: i texten berättar huvudpersonen vilken stad han är ifrån och varför han känner som han gör om staden!

ska jag avslöja?
Tänkte också på att man kanske ska spela tonerna. Är instrumentlös för tillfället så... :(

Do it! :tummenupp:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dnilke skrev:ska jag avslöja?
Kör i vind. Faan. Dom är ju redan hemma ju så.... :)
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....



Antingen detta eller London Calling.


Dnilke säg det du tack :)
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....



Antingen detta eller London Calling.


Dnilke säg det du tack :)
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall..... :D

//J
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Hellboy skrev:
Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....



Antingen detta eller London Calling.


Dnilke säg det du tack :)
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall..... :D

//J
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen :P . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står för :shock:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Banyan
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 01 dec 2008, 18:40
Ort: Skövde

Inlägg av Banyan »

Prövade också att spela men tyckte inte att det lät som någonting.
Berätta nu snälla.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Will skrev:
Hellboy skrev:
Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....



Antingen detta eller London Calling.


Dnilke säg det du tack :)
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall..... :D

//J
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen :P . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står för :shock:
Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c..... :D

//J
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Hellboy skrev:
Will skrev:
Hellboy skrev:
Will skrev:Men duh det är ju den där "till paris, till paris ska jag rida på en gris..."
Det finns ju cyklar över hela staden där att hyra....



Antingen detta eller London Calling.


Dnilke säg det du tack :)
Inte vare sig London Calling eller Till Paris med dom tonerna.... Om det nu inte är helt fullständigt felplankat i så fall..... :D

//J
Tycker inte det liknar nån melodi egentligen :P . Man blir ju inte klok på vad korsförtecknena står för :shock:
Samma här. Och mellanslagen är ju otroligt förbryllande. GA #.... Ska man inte skriva G A# för att vara tydlig.....? Jag får inte ut någonting av tonerna själv. Fattar inte. Men jag tror fortfarande att det är Amsterdam p.g.a. cyklar och flod e.t.c..... :D

//J
Ja riktigt flummigt..

A G# A G# A A# A G F D
D E C A G# A

Ser lite bättre ut, men de tonerna säger mig ändå ingenting... :P
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

VARNING, SPOILER!!!












































Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Aldrig hört :shock:

Men tack för svaret :D
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

:lol: tycker fortfarande inte det stämmer in
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.

App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!

//J :D :D
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Dnilke skrev: Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Men Bb och A# är samma ton, eller? :?
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Btw... är inte aiss och bess samma ton?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Will skrev:Btw... är inte aiss och bess samma ton?
Egentligen inte om man frågar någon klassiskt skolad som spelar ett ej tonhöjdsbestämt instrument. Fiol, t.ex. Dom intonerar A# och Bb olika beroende på tonart. Men för oss andra är det samma ton..... :D

Men, som jag skrev ovan, det faller under den förbjudna lagen som reglerar fenomentet "enharmonisk förväxling"......

//J :D
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 07 okt 2009, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Will skrev:Btw... är inte aiss och bess samma ton?
Inte ideologiskt :D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Som Hellboy skriver, nej, det är egentligen inte samma ton. På ett instrument där man intonerar fritt, typ fiol, bandlös bas eller sång är det olika toner, men på instrument med fast intonation, typ bandad bas eller piano så blir det samma ton.
Sen är det ju också så som du själv skriver, att man inte ska ha b-förtecken i en korstonart, eller kors i en b-tonart.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jahaja.. men då stämmer det ju "indirekt" för samtliga instrument som har fast intonation, saxofon, etc..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Jag har alltid trott att enda skillnaden mellan Bb och A# är tonarten på pappret dvs. om det står b eller # direkt efter g-klaven/f-klaven.. är det fel?
Jo egentligen så är det faktiskt fel. Man intonerar tonerna lite olika om man ska vara petnoga. Detta blir mer tydligt i en stråkkvartett än om man spelar med en pianist i och med att pianot är stämt temererat. En violinist intonerar olika (om det är en duktig violinist, vill säga!!) beroende på ackord och tonart tillsammans med andra ej tonhöjdsbestämnda instrument. Så det är faktiskt en tonal skillnad mellan ett A# och ett Bb. Men tempererat stämda gitarrer, bandade basar, pianon e.t.c. gör att det egentligen inte blir någon tonal skillnad i modern (pop/rock e.t.c.) musik.....

Jag spelade bandlös bas med några stråkmusiker för några år sedan. Rackarns vad dom klagade på min intonation. Men det händer ganska sällan att det klagas i rock och pop sammanhang. Moderna musiker är inte lika petnoga och det hänger med all säkerhet ihop med att man vant sig vid den tempererade stämningen. Det är lite halvfalskt mest hela tiden..... Men jag får klagomål på intonationen ibland från pop/rock-folk också. Jag är ganska dålig på att intonera.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:jahaja.. men då stämmer det ju "indirekt" för samtliga instrument som har fast intonation, saxofon, etc..
Saxofonister och övriga blåsare intonerar hej vilt. Intonerar med mängden luft.....

Jag gick och försökte lära mig spela säckpipa för några år sedan. Otrolig skillnad på intonationen beroende på hur hårt man blåser. Lika så med flöjt och saxofon, som jag också gav mig på ett tag....

//J
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Musikpolisen träder in igen :D

Inga ben i kors! Stämmer, men...

Eftersom låten i fråga är skriven i F dur så hör Bb hemma i skalan men inte A#, och tonen giss får ses som en kromatisk återgångston till tonen a.

Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Skriv svar