Kvinna i musikteoretiskt problem

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hellboy skrev:
Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.

App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!

//J :D :D
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

funkys**t skrev:
Hellboy skrev:
Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.

App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!

//J :D :D
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)
Sa jag att jag trodde att det är Amsterdam.... :? :D :D

//J :wink:
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

funkys**t skrev:
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)

Skönt att någon mer hörde vilken låt det var... :D
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Inlägg av sixpanbass »

Dnilke skrev:Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Dnilke har rätt. Ta tex. (den naturliga) ackordföljden F6-G7-C. d:et i G7 är kvintens kvint, medan d:et i F6 är kvart + stor sext. Med rena intervall blir det inte samma sak. d:et i F6 kan ju dessutom mycket väl vara överbundet med d:et i G7.

Därför tycker jag att det är dåligt att förklara skillnaden mellan A# och Bb med att det diffar så och så många cent (hundradelar av ett liksvävande tempererat halvtonssteg).

A# och Bb fyller olika funktion i systemet, även om det funkar ganska bra att använda samma band på en bas eller en gitarr, eller samma tangent på ett klaviaturinstrument, för båda ändamålen.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Dnilke skrev:
funkys**t skrev:
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)

Skönt att någon mer hörde vilken låt det var... :D
Det gjorde jag inte... Inte förrän efter att du avslöjade det... :lol:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

Ähhh, Hellboy hade rätt i alla fall, kolla basstämman! :-)


Bild
[/img]
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

hahahahahaha....
snyggt jobbat, Dnilke
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
dereborn

Inlägg av dereborn »

Att A# och Bb inte "är samma ton" beror inte bara på vilken tonart vi skriver det i. Ett Bb och ett Bb är inte alltid samma ton heller!

VARNING MUSIKTEORI - avd. Tempererad stämning!

Tonens funktion i ackordet är av största vikt vid intonation! En durters t.ex. måste man alltid "hålla upp"rätt rejält, och en liten sjua måste man "hålla ner".

Testa med att stämma en gitarr genom att ta ett E-durackord i root position. Då stämmer man upp G-strängen eftersom tersen (G#) ligger där. Ta sedan ett G-durackord (inte barré...) och hör hur illa det stämmer. Då ligger ju grundtonen på G-strängen, samtidigt som tersen ligger på B-strangen. Grundtonen är då för hög, och tersen för låg. Låter inte bra...

När jag gick på Ackis gjorde vi en gång experimentet att under en hel dag bara lyssna på musik med otempererad (ren) stämning. I slutet av dagen spelade så någon ett stycke på piano. Det var otroligt endimensionellt, platt - och liksom fult på nåt sätt...

Intressant!
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

fortsatt teorinördvarning :D


blev det inte lite tokigt där, Dereborn? :)

Durtersen ska också hållas ner.

Stäm först gitarren efter stämapparat (tempererad stämning) och spela E ackordet samtidigt som du sänker G-strängen tills gisset låter bra (ren stämning), när man sedan tar G ackordet är ju då den strängen (grundtonen) för låg
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Skriv svar