Sida 3 av 3

Postat: ons 07 okt 2009, 17:40
av funkys**t
Hellboy skrev:
Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.

App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!

//J :D :D
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)

Postat: ons 07 okt 2009, 18:33
av Jan Hellman
funkys**t skrev:
Hellboy skrev:
Dnilke skrev:Har ni inte hört:
Maybe it´s because I´m a Londoner, that I love London so...

Musikpolistillägg: det borde ha varit ett Bb istället för A# på ett ställe
Jag får inte in den melodin till dom tonerna. Sorry men det låter fel i mitt huvud.

App app app app!!!! Inte blanda # och b-förtecken.... Enharmonisk förväxling. Förbjudet!!

//J :D :D
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)
Sa jag att jag trodde att det är Amsterdam.... :? :D :D

//J :wink:

Postat: ons 07 okt 2009, 19:58
av Dnilke
funkys**t skrev:
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)

Skönt att någon mer hörde vilken låt det var... :D

Postat: ons 07 okt 2009, 20:08
av sixpanbass
Dnilke skrev:Mycket riktigt, Bb och A# kan ibland ha olika tonhöjd men det är t o m så att varje ton t ex tonen Bb kan ha olika tonhöjd beroende på om den förekommer som grundton, ters, sjua osv
Dnilke har rätt. Ta tex. (den naturliga) ackordföljden F6-G7-C. d:et i G7 är kvintens kvint, medan d:et i F6 är kvart + stor sext. Med rena intervall blir det inte samma sak. d:et i F6 kan ju dessutom mycket väl vara överbundet med d:et i G7.

Därför tycker jag att det är dåligt att förklara skillnaden mellan A# och Bb med att det diffar så och så många cent (hundradelar av ett liksvävande tempererat halvtonssteg).

A# och Bb fyller olika funktion i systemet, även om det funkar ganska bra att använda samma band på en bas eller en gitarr, eller samma tangent på ett klaviaturinstrument, för båda ändamålen.

Postat: ons 07 okt 2009, 20:10
av funkys**t
Dnilke skrev:
funkys**t skrev:
Första tonen i melodin är tersen. Spela den i F dur så funkar det.

Fantastisk rebus! :)

Skönt att någon mer hörde vilken låt det var... :D
Det gjorde jag inte... Inte förrän efter att du avslöjade det... :lol:

Postat: tor 08 okt 2009, 09:09
av Dnilke
Ähhh, Hellboy hade rätt i alla fall, kolla basstämman! :-)


Bild
[/img]

Postat: tor 08 okt 2009, 10:11
av Tarzan08
hahahahahaha....
snyggt jobbat, Dnilke

Postat: tor 08 okt 2009, 10:33
av dereborn
Att A# och Bb inte "är samma ton" beror inte bara på vilken tonart vi skriver det i. Ett Bb och ett Bb är inte alltid samma ton heller!

VARNING MUSIKTEORI - avd. Tempererad stämning!

Tonens funktion i ackordet är av största vikt vid intonation! En durters t.ex. måste man alltid "hålla upp"rätt rejält, och en liten sjua måste man "hålla ner".

Testa med att stämma en gitarr genom att ta ett E-durackord i root position. Då stämmer man upp G-strängen eftersom tersen (G#) ligger där. Ta sedan ett G-durackord (inte barré...) och hör hur illa det stämmer. Då ligger ju grundtonen på G-strängen, samtidigt som tersen ligger på B-strangen. Grundtonen är då för hög, och tersen för låg. Låter inte bra...

När jag gick på Ackis gjorde vi en gång experimentet att under en hel dag bara lyssna på musik med otempererad (ren) stämning. I slutet av dagen spelade så någon ett stycke på piano. Det var otroligt endimensionellt, platt - och liksom fult på nåt sätt...

Intressant!

Postat: tor 08 okt 2009, 12:20
av Dnilke
fortsatt teorinördvarning :D


blev det inte lite tokigt där, Dereborn? :)

Durtersen ska också hållas ner.

Stäm först gitarren efter stämapparat (tempererad stämning) och spela E ackordet samtidigt som du sänker G-strängen tills gisset låter bra (ren stämning), när man sedan tar G ackordet är ju då den strängen (grundtonen) för låg