Samlade arpeggio-diagram efterlyses

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Asta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 jan 2010, 14:00
Ort: Frankrike

Samlade arpeggio-diagram efterlyses

Inlägg av Asta »

Jag har just börjat titta på arpeggion. Hittade en bra sida som visar hur dom är konstruerade:

http://www.basstabs.net/basics/atable.asp

Men det skulle vara ännu bättre med en sida som visar greppdiagram för alla typer av arpeggion (för en grundton). Sökte förgäves under någon timme. Finns det någon som vet var man kan hitta det?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kanske detta är något som passar? http://www.cyberfretbass.com/arpeggios/index.php

Arpeggion är ju brutna ackord, så det är ju bara att reda på vad det finns för olika ackord och applicera dem på basen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ackord
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Asta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 jan 2010, 14:00
Ort: Frankrike

Inlägg av Asta »

Jo, men jag letar efter något mer komplett. En sida med en översikt av alla arpeggiona, som man kan printa och sätta på notstället.
dereborn

Inlägg av dereborn »

en sida som visar greppdiagram för alla typer av arpeggion (för en grundton)
Hmmm... du menar en genväg så du slipper lära dej vad ett ackord och ett arpeggio ÄR, och bara kan spela efter prickarna på papperet? Lite som en såndär color-by-numbers målarbok för barn?

Mitt tips är att du lägger lite tid o kollar in hur ett dur- och ett mollackord är uppbyggt, i lite olika voicings, och sen ett par färgningar av detta. Sen är det bara att spela arpeggion så det visslar om det!

När du kan det så skriver du ett eget genvägsdokument, publicerar det på webben o blir rik på såna som inte orkar ta reda på o lära sej på riktigt....
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

dereborn skrev:
en sida som visar greppdiagram för alla typer av arpeggion (för en grundton)
Hmmm... du menar en genväg så du slipper lära dej vad ett ackord och ett arpeggio ÄR, och bara kan spela efter prickarna på papperet?
+1

Jag är absolut inte ute efter att vara dryg eller elak, men du kommer att lära dig så väldigt mycket mer om musik och basspel om du fnular ut detta själv istället för att hitta ett diagram som du bara följer utan att förstå vad det är du gör. Sidan du själv länkade till, och sidan Martin länkade till bör tillsammans innehålla all information du behöver. Resten är bara lite blod, svett och tårar.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

GurraG skrev:
dereborn skrev:
en sida som visar greppdiagram för alla typer av arpeggion (för en grundton)
Hmmm... du menar en genväg så du slipper lära dej vad ett ackord och ett arpeggio ÄR, och bara kan spela efter prickarna på papperet?
+1

Jag är absolut inte ute efter att vara dryg eller elak, men du kommer att lära dig så väldigt mycket mer om musik och basspel om du fnular ut detta själv istället för att hitta ett diagram som du bara följer utan att förstå vad det är du gör. Sidan du själv länkade till, och sidan Martin länkade till bör tillsammans innehålla all information du behöver. Resten är bara lite blod, svett och tårar.
Själv var jag naturligtvis enbart ute efter att vara dryg och elak.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

dereborn skrev:
GurraG skrev:
dereborn skrev:
en sida som visar greppdiagram för alla typer av arpeggion (för en grundton)
Hmmm... du menar en genväg så du slipper lära dej vad ett ackord och ett arpeggio ÄR, och bara kan spela efter prickarna på papperet?
+1

Jag är absolut inte ute efter att vara dryg eller elak, men du kommer att lära dig så väldigt mycket mer om musik och basspel om du fnular ut detta själv istället för att hitta ett diagram som du bara följer utan att förstå vad det är du gör. Sidan du själv länkade till, och sidan Martin länkade till bör tillsammans innehålla all information du behöver. Resten är bara lite blod, svett och tårar.
Själv var jag naturligtvis enbart ute efter att vara dryg och elak.
Det menar jag absolut inte Johan!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

:wink:
Användarvisningsbild
Asta
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 jan 2010, 14:00
Ort: Frankrike

Inlägg av Asta »

Slutsatsen är alltså att ju besvärligare man gör det för sig, desto bättre basspelare blir man. Med den logiken borde man väl gå ut i skogen, hugga ner ett träd och bygga sin egen bas...

See ya’ in another world.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Asta skrev:Slutsatsen är alltså att ju besvärligare man gör det för sig, desto bättre basspelare blir man. Med den logiken borde man väl gå ut i skogen, hugga ner ett träd och bygga sin egen bas...

See ya’ in another world.
Hihi!

http://www.mamimusic.com/02-bass-guitar ... agrams.php
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Asta skrev:Slutsatsen är alltså att ju besvärligare man gör det för sig, desto bättre basspelare blir man. Med den logiken borde man väl gå ut i skogen, hugga ner ett träd och bygga sin egen bas...

See ya’ in another world.
Snarare att du skjuter dig själv i foten och kommer ångra dig en bit framöver, då det blir desto jobbigare förstå sammanhangen och tillämpa dem.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kalebas skrev:
Asta skrev:Slutsatsen är alltså att ju besvärligare man gör det för sig, desto bättre basspelare blir man. Med den logiken borde man väl gå ut i skogen, hugga ner ett träd och bygga sin egen bas...

See ya’ in another world.
Hihi!

http://www.mamimusic.com/02-bass-guitar ... agrams.php
Asta: sura inte ur, det var bara väl menade tips, tagna ur egen erfarenhet. (Jag har levt på att spela bas sen 1985.)

Kalebas:Förmodligen nåt sånt där som Asta efterlyste!

Notera att noterna är skrivna utan klav, men som om det vore G-klav!

Dessutom har människan som gjort dokumenten inte riktig koll på skillnaden mellan dur-7 och maj-7. På engelska blir det lite krångligt. Här är det skrivet som att sjuan i ett durackord alltid är en maj-sjua.

Spelar ingen större roll kanske, men så fort man ska diskutera med någon så kan det uppstå begreppsförvirring. Och sånt är ju alltid jobbigt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

När jag kollar lite närmare så är författaren till den där arpeggiosidan ute o hojar rätt rejält...
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

dereborn skrev:När jag kollar lite närmare så är författaren till den där arpeggiosidan ute o hojar rätt rejält...
Det har jag ingen koll på, AltaVistade på "bass arpeggio chart" och fick fram sidan.

Dessutom så tror jag också att det blir jobbigare med allt samlat i tabeller i stället för att försöka lära sig teorin bakom uppbyggnad av arpeggion/ackord.
Senast redigerad av Kale den fre 29 jan 2010, 12:31, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kalebas skrev:...

Dessutom så tror jag också att det blir jobbigare med allt samlat i tabeller i stället för att försöka lära sig teorin bakom uppbyggnad av arpeggion/ackord.
Ja, det tror jag som sagt också.
Dessutom riskerar man ju att hamna på sidor som lär ut fel grejor, som den här t.ex.

Men det är såklart upp t var och en!
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Inlägg av Jerry Lundgren »

Mitt tips är att du lägger lite tid o kollar in hur ett dur- och ett mollackord är uppbyggt
Jag önskar att jag hade gått den vägen från början. Var en rätt stor AHA-upplevelse när man började att fatta. När man sen begriper lite halvskapligt hur det ligger till så ser man att allt inte är vad det sägs att vara i ackordsväg. Antar att det kan vara en följd av att många inte funderar på varför fingrarna är där dom är på halsen, utan enbart tittat på en del halvskumma nätsidor m.m.

///Jerry Lundgren[/quote]
Skriv svar