Coltrane Changes

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+
Inlägg: 663
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 22:48
Ort: Stockholm

Coltrane Changes

Inlägg av AntonJohansson »

Har varit väldigt inaktiv på forumet den sista tiden, men jag tror inte det gått någon nöd på någon ändå. ;)

Nu är det i alla fall så att jag håller på med mitt projektarbete och det handlar om huruvida John Coltrane verkligen var först med att använda den sorts harmonik som han använder i Giant Steps, Countdown m.fl.

Jag har hittat jättemycket bra om hur det funkar och logiken i de tonala cyklerna, men jag hittar inget om huruvida han verkligen var först eller inte.

Är det någon här som vet hur det verkligen ligger till?
Var han först eller har det funnits kompositörer som använt sig av samma system tidigare än honom?

Skulle underlätta oändligt för mig om någon av er skulle sitta inne på lite information och vilja dela med er av den.

Tack på förhand! :)
Fender Precision -76

Fender Bassman TV Fifteen
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Finns massa på nätet. Det är ju svårt att säga, eftersom det har att göra med vilken context det är i. Så visst fan var han först på att använda det så som han gjorde. Men toner har funnits länge, och tonaliteten är ju inte ny, utan snarare i vilken följd den kommer. Den typen av passager förekommer i en hel del senare klassisk musik och konstmusik, som är innan Coltrane.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+
Inlägg: 663
Blev medlem: lör 29 dec 2007, 22:48
Ort: Stockholm

Inlägg av AntonJohansson »

Ale skrev:Finns massa på nätet. Det är ju svårt att säga, eftersom det har att göra med vilken context det är i. Så visst fan var han först på att använda det så som han gjorde. Men toner har funnits länge, och tonaliteten är ju inte ny, utan snarare i vilken följd den kommer. Den typen av passager förekommer i en hel del senare klassisk musik och konstmusik, som är innan Coltrane.
Tack för svar!

Det var väl ungefär så jag tänkte, men det underlättar så mycket när man ser hur folk verkligen lägger upp sin formuleringar.

Som du säger, det sättet han använde det på var nog nytt. Tack igen! :)
Fender Precision -76

Fender Bassman TV Fifteen
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ale täckte det mesta, det finns mycket klassisk musik med sådan tonalitet från början av seklet (1900), men Coltrane lär varit först med det i jazzen, iaf gjorde han det stort.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Konceptet är taget, såvitt jag vet, från boken "Thesarus of Scales and Melodic Patterns" (Nicolas Slonimsky, 1947)från kapitlet "Ditone Progression, Equal Division of One Octave into Three Parts". Coltrande använde denna indelning som tonala centrum för den rundgången han hade utvecklat där dominanten och mellandominanterna var utbytta mot septimackord en tritonus från grundtonen, alltså I, bIII7, VI7, bII7 istället för I, VI7, II7, V7.

Men detta är inte hela analysen på låten, men grundidén iaf.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bashenrik
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 17:25
Ort: Göteborg

Inlägg av bashenrik »

basmartin skrev:Konceptet är taget, såvitt jag vet, från boken "Thesarus of Scales and Melodic Patterns" (Nicolas Slonimsky, 1947)från kapitlet "Ditone Progression, Equal Division of One Octave into Three Parts". Coltrande använde denna indelning som tonala centrum för den rundgången han hade utvecklat där dominanten och mellandominanterna var utbytta mot septimackord en tritonus från grundtonen, alltså I, bIII7, VI7, bII7 istället för I, VI7, II7, V7.

Men detta är inte hela analysen på låten, men grundidén iaf.
Det kan tilläggas att sticket till "Have you met miss Jones" (säkerligen tillsammans med en stor rad influenser från den klassiska musiken, vilket ovan nämnts) gav Coltrane idén och inspiration till att utveckla och inkorporera progressionen i sin musik.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

bashenrik skrev:
basmartin skrev:Konceptet är taget, såvitt jag vet, från boken "Thesarus of Scales and Melodic Patterns" (Nicolas Slonimsky, 1947)från kapitlet "Ditone Progression, Equal Division of One Octave into Three Parts". Coltrande använde denna indelning som tonala centrum för den rundgången han hade utvecklat där dominanten och mellandominanterna var utbytta mot septimackord en tritonus från grundtonen, alltså I, bIII7, VI7, bII7 istället för I, VI7, II7, V7.

Men detta är inte hela analysen på låten, men grundidén iaf.
Det kan tilläggas att sticket till "Have you met miss Jones" (säkerligen tillsammans med en stor rad influenser från den klassiska musiken, vilket ovan nämnts) gav Coltrane idén och inspiration till att utveckla och inkorporera progressionen i sin musik.
Ah, coolt. Nu när jag läser mitt inlägg igen, så blir jag snurrig av allt mumbojumbo jag skrivit, så kan inte ens kolla om det stämmer eller inte. ;)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar