Basböcker

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Basböcker

Inlägg av basnalle »

Tänkte göra en liten undersökning:
Det finns ju hur många basinstruktionsböcker som helst, verkar det som. Vilken tycker du är bäst (el. bra) o varför? Själv har jag inte hittat ngn riktigt klockren. Tacksam för svar då jag arbetar som baslärare vid sidan av spelandet.
basman82
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 00:08
Ort: Arvika

Basböcker

Inlägg av basman82 »

Själv tycker jag att Bass Bible e bra, det som är synd är att tabulatur finns med...Den skulle vara mycket tunnare annars...

Building walking bass lines är en annan bra bok...
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

The Bass Grimoire :shock:

Hal Leonard "Bass Method"
Berklee Press "Get your band together"

Båda tar snabbt in nybörjaren i basspelandets konst. Den sist nämnda kräver antagligen lite förkunskaper medan Bass Method nog funkar för novisen också. Finns att köpa samtliga tre delar i ett stycke.
Jag vet inte vilka åldrar du undervisar, eventuellt kan det vara ett problem att båda böckerna är engelskspråkiga.

På svenska finns ju Basboken 1 och 2, lite "lama" i min mening.
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Alla Ed friedlands titlar är i stort utmärkta. Hans böcker syftar till att lära ut en metod snarare än licks. Likadant med Gary Willis.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har du någorlunda unga basister rekommenderar jag ändå båda "basböckerna" av Wihlborg/Löfgren. De ger en bra grund i notläsning och har allt från enklare låtar till mer avancerat melodispel. Sen kan du även kika på KG Johanssons bok ur "Rockgruppen"-serien, där finns en del bra låtar.