Basböcker

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Basböcker

Inlägg av basnalle »

Tänkte göra en liten undersökning:
Det finns ju hur många basinstruktionsböcker som helst, verkar det som. Vilken tycker du är bäst (el. bra) o varför? Själv har jag inte hittat ngn riktigt klockren. Tacksam för svar då jag arbetar som baslärare vid sidan av spelandet.
basman82
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 00:08
Ort: Arvika

Basböcker

Inlägg av basman82 »

Själv tycker jag att Bass Bible e bra, det som är synd är att tabulatur finns med...Den skulle vara mycket tunnare annars...

Building walking bass lines är en annan bra bok...
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

The Bass Grimoire :shock:

Hal Leonard "Bass Method"
Berklee Press "Get your band together"

Båda tar snabbt in nybörjaren i basspelandets konst. Den sist nämnda kräver antagligen lite förkunskaper medan Bass Method nog funkar för novisen också. Finns att köpa samtliga tre delar i ett stycke.
Jag vet inte vilka åldrar du undervisar, eventuellt kan det vara ett problem att båda böckerna är engelskspråkiga.

På svenska finns ju Basboken 1 och 2, lite "lama" i min mening.
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Alla Ed friedlands titlar är i stort utmärkta. Hans böcker syftar till att lära ut en metod snarare än licks. Likadant med Gary Willis.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har du någorlunda unga basister rekommenderar jag ändå båda "basböckerna" av Wihlborg/Löfgren. De ger en bra grund i notläsning och har allt från enklare låtar till mer avancerat melodispel. Sen kan du även kika på KG Johanssons bok ur "Rockgruppen"-serien, där finns en del bra låtar.

Lite mer avancerat gillar jag "Standing in the shadows of Motown" där man dels får ge eleverna lite goda musikupplevelser och som dessutom finns basgångar i flera olika svårighetsgrader i.

En gammal klassiker är ju "Rockskolan" med de kanske inte finns att få tag i längre?

Sen diggade jag den där Pattituci/Weckl "Playalong"-materialet son kom nån gång 94-95, men minns inte exakt vad den hette. Man spelade i alla fall igenom en massa olika "styles" med skitbra backingtrackskomp.
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

mikkejohansson skrev: Sen diggade jag den där Pattituci/Weckl "Playalong"-materialet son kom nån gång 94-95, men minns inte exakt vad den hette. Man spelade i alla fall igenom en massa olika "styles" med skitbra backingtrackskomp.
"ULTIMATE PLAY-ALONG FOR BAS" Det finns/fanns två böcker i serien. Dess backingtracks är utmärkta, man spelar inte bara igenom formen en gång med repris utan det är många chorus och komplett arr.

"FUNKIFYING THE CLAVE: AFRO-CUBAN GROOVES FOR BASS AND DRUMS"

Har samma upplägg (samma förlag som titeln ovan), det är dock diskutabelt om den tilltalar oerfarna basister, eller åtminstone basister utan fusion-intresse.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack för svaren!
Har faktiskt redan plöjt igenom dom böcker ni nämt. Dock ca hälften av Friedlands böcker. Alla har ju sina fördelar. Jag använder idéer lite här o där från många av böckerna i undervisningen. Det blir lite "klippa o klistra" från olika basböcker för att forma sin egen basbok. Letar fortfarande efter den ultimata basboken - evighetsprojekt kanske?! Jag undervisar de flesta åldrar (nivåer) men mest ca 10- 20 åringar.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

[quote="mikkejohansson"]Har du någorlunda unga basister rekommenderar jag ändå båda "basböckerna" av Wihlborg/Löfgren. De ger en bra grund i notläsning och har allt från enklare låtar till mer avancerat melodispel. Sen kan du även kika på KG Johanssons bok ur "Rockgruppen"-serien, där finns en del bra låtar.

Lite mer avancerat gillar jag "Standing in the shadows of Motown" där man dels får ge eleverna lite goda musikupplevelser och som dessutom finns basgångar i flera olika svårighetsgrader i.

quote]

Tack Micke för att Du pluggar mitt förlags böcker! :)

Vi har faktiskt en riktigt fin basbok på gång. The Real Bass Book. Den är trots den engelska titeln skriven på Svenska, av KG Johansson och Sven-Erik Johansson. Den är riktigt tjock och en CD med övningsexempel ingår. Den innehåller allt från ordlista över musiktermer till lexikon över legendariska basister. Givetvis tonvikt på själva spelandet, men mycket kul och inspirerande brevidmaterial. Troligtvis i butik runt början av oktober, pris 280 + moms(typ 300 pix).
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack för de tipset precision65! :D
Skall kolla in den när den kommer. 8)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Låter ju grymt intressant med en ny basbok!

Det är min gamla baslärare (Jan-Åke Wihlborg) som gjort Basboken ihop med en annan Skellefteå-basist (numer återflyttad från Sthlm), Anders "Löwis" Löfgren. En rolig anekdot är att "Wille" testade en massa låtar på mig och mina basvänner när de höll på att ta fram första boken...

Eftersom jag pluggade till musiklärare i Piteå har jag även haft med KG att göra en hel del, han är ju en mycket bra (och rolig) pedagog så jag ser fram emot den nya boken!

Inga bilder att tjuvvisa eller så ur den nya boken, P65?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Intressant! Jag har oxå använt Löwis bok. (Nån som minns "Rubbet"?)
P65, kanske säljer du ett gäng ex direkt här på forumet?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, jag läste ju nånstans att du startade (som säkert sååå många andra duktiga musiker i landet) i kyrkopop-svängen, och det förklarar ju att du minns Rubbet :)

Jag är (vilket tjat!) tyvärr lite ung för att ha hört dem då det begav sig, men jag känner, eller känner till, de flesta som varit med - och deras barn :)

Bra gäng!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

dereborn skrev:(Nån som minns "Rubbet"?)
Det gör jag! Jag började min karriär (?!) i göteborgsbandet Kyrkstöt som medverkar på samma LP som Rubbet och ett par andra band.
Tiderna förändras! :oops:
http://mytv2.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=24894572
dereborn

Inlägg av dereborn »

Rockplock! En klassiker. Jag var Dynamis-fan... Spelade sen med Fullmakt, vatten, Johan Wahlström Band, P.S. Soul Band, Cilla Lundberg, Bileams Åsna, Ingemar Johansson m.fl.... Those were the days!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det låter ju bra med nåt slags "pratabasforumspessjaldil"... :wink:

Vi hittar nog på något.

Boken ska bara tryckas först...PATIENCE!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Teaser

Bild
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Denna bok fick mig att lägga om min högerhandsteknik. Rekommenderas!!!
Bild
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

Finns det inte några programvaror? Det borde snart vara dax för en elektroniskt lärare. Det finns ju en massa plugins och grejs som kan fixa till sång. Då borde det gå att fixa till en programvara som kan tala om vad man gör bra/dåligt när man spelar bas och dessutom ser till att plocka fram övningar för sånt som är mindre bra.
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

precision65 skrev:Teaser

Bild
Har den börjat säljas i butik?? :o
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Samuel skrev:


Har den börjat säljas i butik?? :o
Jepp, den bör finnas hos din musikhandlare. Annars får du be dem ta hem den.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

precision65 skrev:
Samuel skrev:


Har den börjat säljas i butik?? :o
Jepp, den bör finnas hos din musikhandlare. Annars får du be dem ta hem den.
Den ska vara bra ? ..eller :)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag är ju jävig, eftersom jag varit med i produktionen samt jobbar på förlaget som ger ut den. Du får kolla i nya FUZZ, där ska de skriva om den. Det stod visst nå't kort om den i nya STUDIO med.

De som sett den hittills har gillat den iaf.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag lärde mig min högerhands teknik av att titta på kulturfilm. :lol: :lol: :D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

marcbass skrev:Jag lärde mig min högerhands teknik av att titta på kulturfilm. :lol: :lol: :D :D
Du menar att du fick en jävla slaptumme av att trycka på FFWD när du tittade på Tarkovskij-filmer?
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

precision65 skrev:Jag är ju jävig, eftersom jag varit med i produktionen samt jobbar på förlaget som ger ut den. Du får kolla i nya FUZZ, där ska de skriva om den. Det stod visst nå't kort om den i nya STUDIO med.

De som sett den hittills har gillat den iaf.
har köpt den, och spelat mig stel.. :roll:
Skriv svar