Salsaslas skrev:Nej, f-n jag kör fast på Tritonus förklaring. Jag blir helt lost bara man kommer in på de där joniska, mikrolykriska skalorna. Jag får svettning, oroskänslor och nervösa ryckningar redan när jag tänker på namnen, som verkar vara från en helt annan verklighetsuppfattning. Kyrkotonarter från 1600-talet men det gör det ännu mer till rena grekiskan. F-n jag får försöka igen, för det väl finns väl någon slags hemlig kunskap där längst inne
1600-talet? Nä, de är äldre än så. För att göra den ännu enklare; kyrkotonarterna är uppbyggda av tetracord, vilket helt enkelt är en serie med fyra toner. Först har vi det joniska tetracordet, t ex C, D, E, F, sedan det aeoliska, t ex A, B, C, D, det frygiska, t ex E, F, G, A och tills sist det lydiska, t ex F, G, A, B. Genom att kombinera dessa olika tetracord så får vi olika skalor. Den joniska skalan får man fram genom att kombinerar två stycken joniska tetracord på varandra. Det första från C(C, D, E, F) och det andra från G(G, A, B, C). Kombinerar man det joniska tetracordet från C med det aeoliska från G, så blir det en mixolydisk skala. Alltså först C, D, E, F och sedan G, A, Bb, C. Kyrkotonarterna är inget att uppröras över, bara att lära sig vad de heter och vad det är som skiljer dem åt, så släpp det sedan. Det är inget man har så mycket nytta av i praktiken, annat än om man har dåligt gehör och inte hör att det låter lite illa att ligga och mata på tonen F# under ett G7.
Hur man övar på skalorna kan dock vara lite viktigt. Skalorna ser ju ut så här:
C Jonisk: C D E F G A B C
D Dorisk: D E F G A B C D
E Frygisk: E F G A B C D E
F Lydisk: F G A B C D E F
G Mixolydisk: G A B C D E F G
A Aeolisk: A B C D E F G A
B Lokrisk: B C D E F G A B
Om man övar dem genom att spela dem i den ordningen ovanför, så blir det nog lätt så att man är kvar i C-dur i gehöret, så att alla skalor låter som C-dur skalan fast man börjar på olika ställen. Så ett tips för att lära sig hur skalorna låter, är att hela tiden spela dem från samma grundton. Då blir det så här:
Jonisk: C D E F G A B C
Dorisk: C D Eb F G A Bb C
Frygisk: C Db Eb F G Ad Bb C
Lydisk: C D E F# G A B C
Mixolydisk: C D E F G A Bb C
Aeolisk: C D Eb F G Ab Bb C
Lokrisk: C Db Eb F Gb Ab Bb C
Vilka skalor ska spelas på vilka ackord? Håller sig låten man spelar på i en och samma tonart så behöver man inte tänka en ny skala för varje ackord, utan tänk så är att skalan får en lite annan funktion beroende på var man börjar spela den. På samma sätt som olika ackord i en tonart. Om en låt går i C-dur och ackordföljden är t ex C, F, G så byter ju inte låten tonart för varje ackord utan man är fortfarande kvar i C, men ackorden i sig har lite olika funktioner. Detta kallas för funktionsanalys
http://sv.wikipedia.org/wiki/Funktionsanalys
Så man kan behandla kyrkotonarterna som olika funktionsskalor när det gäller tonal musik. Med tonal musik menas med tonartsbegränsad musik, alltså att man hör att låten går i en tonart och byter ackord inom tonarten lite då och då.