Ny svensk musikteori hemsida

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Ny svensk musikteori hemsida

Inlägg av Tritonus »

Hej. Skriver på dansk - håber det går alligevel.

Jeg har langt om længe fået oversat min danske musikteori sida til svensk.
Resultatet kan ses på adressen http://www.musikipedia.se
Jeg håber i får glæde af siden!
Kommentarer modtages meget gerne :)

I forbindelse med oversættelsen af siden har jeg lige et enkelt spørgsmål.
Hvis dominantens dominant er ofullständig, hedder det så
dominantens ofullständiga dominant, eller kalder i den noget andet?
Senast redigerad av Tritonus den tor 25 mar 2010, 09:06, redigerad totalt 1 gånger.
Janne

Inlägg av Janne »

Trevligt.
Tror man benämner en dominant utan grundton som ofullkomlig dominant i svensk harmonilära. Då borde det bli dominantens ofullkomliga dominant?
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Jättebra idé.
Tips: lägg upp några Adsense-annonser, så kan du tjäna några kronor på din kunskap utan att det kostar dina elever/besökare något :)
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Inlägg av Tritonus »

Tak for svarene!

>Då borde det bli dominantens ofullkomliga dominant?
Det var også hvad jeg kom frem til. Har godt nok skrevet dominantens ofullständiga dominant, men det er jo det samme.

>Tips: lägg upp några Adsense-annonse
Mine brugere plejer at bede mig om at fjerne reklamerne - ikke sætte flere op :)
Jeg har AdSense annonser på den danske side http://www.musikipedia.dk.
Det er også planen at der skal være det på den svenske, men nu vil jeg lige have siden op at køre (med en masse besøgende) først.
Så bare rolig - det skal nok komme :)
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+
Inlägg: 620
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 14:30
Ort: Bohus (Göteborgstrakten)

Inlägg av magstorm »

Här är förresten en tråd som du gärna får hjälpa till med ;)
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=33247
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Inlägg av Tritonus »

Der er hermed (forsøgt) gjort :)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

hur funkar en dominant utan grundton? är inte en dominant liksom dominant just på grund av att grundtonen är en viss ton?
/Martin
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Inlägg av Tritonus »

Er inte helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet..

Men en dominant utan grundton kaldes for en uffulständiga dominant (septima).

I C-dur er dominanten G-dur. Den uffulständiga dominant er Bdim (tonerne b, d och f).
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tritonus skrev:Er inte helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet..

Men en dominant utan grundton kaldes for en uffulständiga dominant (septima).

I C-dur er dominanten G-dur. Den uffulständiga dominant er Bdim (tonerne b, d och f).
Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Gunship skrev:hur funkar en dominant utan grundton? är inte en dominant liksom dominant just på grund av att grundtonen är en viss ton?
Ja, fast ackorden förlorar inte alltid sin funktion, bara för att man byter ut en baston. G7/B(dominantseptimackord med tersen i basen) i C-dur har i stort sätt samma funktion som ett Bmb5(ofullkomlig dominant, dominantseptimackord med tersen i basen fast utan grundton :)), fast de klingar lite olika. Detta är för att tersen och septiman är starkare som inledningstoner än vad grundtonen är.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

ah nu förstår jag (lite) mer :idea:

jag tänkte om man tar t.ex ett C# från ingenstans på ett enda instrument så kunde det väl inte vara... tja någonting egentligen nu när jag tänker på det... :lol:
/Martin
Tritonus
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 23:12

Inlägg av Tritonus »

basmartin skrev:Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.
En dim-ackord kan både betegne en fyrklang og en treklang. Flere bøger (også svenske) bruger betegnelsen dim om treklangen og dim7 om fyrklangen.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Tritonus skrev:
basmartin skrev:Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.
En dim-ackord kan både betegne en fyrklang og en treklang. Flere bøger (også svenske) bruger betegnelsen dim om treklangen og dim7 om fyrklangen.
Ja, men i ackordsanalys så syftar man på dim7 när man skriver dim. Gäller det treklangen så skriver man mb5. Oftast.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar