Sida 1 av 1

Ny svensk musikteori hemsida

Postat: ons 24 mar 2010, 23:14
av Tritonus
Hej. Skriver på dansk - håber det går alligevel.

Jeg har langt om længe fået oversat min danske musikteori sida til svensk.
Resultatet kan ses på adressen http://www.musikipedia.se
Jeg håber i får glæde af siden!
Kommentarer modtages meget gerne :)

I forbindelse med oversættelsen af siden har jeg lige et enkelt spørgsmål.
Hvis dominantens dominant er ofullständig, hedder det så
dominantens ofullständiga dominant, eller kalder i den noget andet?

Postat: ons 24 mar 2010, 23:25
av Janne
Trevligt.
Tror man benämner en dominant utan grundton som ofullkomlig dominant i svensk harmonilära. Då borde det bli dominantens ofullkomliga dominant?

Postat: tor 25 mar 2010, 15:09
av magstorm
Jättebra idé.
Tips: lägg upp några Adsense-annonser, så kan du tjäna några kronor på din kunskap utan att det kostar dina elever/besökare något :)

Postat: tor 25 mar 2010, 15:17
av Tritonus
Tak for svarene!

>Då borde det bli dominantens ofullkomliga dominant?
Det var også hvad jeg kom frem til. Har godt nok skrevet dominantens ofullständiga dominant, men det er jo det samme.

>Tips: lägg upp några Adsense-annonse
Mine brugere plejer at bede mig om at fjerne reklamerne - ikke sætte flere op :)
Jeg har AdSense annonser på den danske side http://www.musikipedia.dk.
Det er også planen at der skal være det på den svenske, men nu vil jeg lige have siden op at køre (med en masse besøgende) først.
Så bare rolig - det skal nok komme :)

Postat: tor 25 mar 2010, 15:38
av magstorm
Här är förresten en tråd som du gärna får hjälpa till med ;)
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=33247

Postat: tor 25 mar 2010, 16:10
av Tritonus
Der er hermed (forsøgt) gjort :)

Postat: lör 17 apr 2010, 00:39
av MartinB
hur funkar en dominant utan grundton? är inte en dominant liksom dominant just på grund av att grundtonen är en viss ton?

Postat: sön 18 apr 2010, 12:01
av Tritonus
Er inte helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet..

Men en dominant utan grundton kaldes for en uffulständiga dominant (septima).

I C-dur er dominanten G-dur. Den uffulständiga dominant er Bdim (tonerne b, d och f).

Postat: sön 18 apr 2010, 12:40
av basmartin
Tritonus skrev:Er inte helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet..

Men en dominant utan grundton kaldes for en uffulständiga dominant (septima).

I C-dur er dominanten G-dur. Den uffulständiga dominant er Bdim (tonerne b, d och f).
Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.

Postat: sön 18 apr 2010, 12:45
av basmartin
Gunship skrev:hur funkar en dominant utan grundton? är inte en dominant liksom dominant just på grund av att grundtonen är en viss ton?
Ja, fast ackorden förlorar inte alltid sin funktion, bara för att man byter ut en baston. G7/B(dominantseptimackord med tersen i basen) i C-dur har i stort sätt samma funktion som ett Bmb5(ofullkomlig dominant, dominantseptimackord med tersen i basen fast utan grundton :)), fast de klingar lite olika. Detta är för att tersen och septiman är starkare som inledningstoner än vad grundtonen är.

Postat: sön 18 apr 2010, 14:19
av MartinB
ah nu förstår jag (lite) mer :idea:

jag tänkte om man tar t.ex ett C# från ingenstans på ett enda instrument så kunde det väl inte vara... tja någonting egentligen nu när jag tänker på det... :lol:

Postat: sön 18 apr 2010, 20:48
av Tritonus
basmartin skrev:Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.
En dim-ackord kan både betegne en fyrklang og en treklang. Flere bøger (også svenske) bruger betegnelsen dim om treklangen og dim7 om fyrklangen.

Postat: mån 19 apr 2010, 01:59
av basmartin
Tritonus skrev:
basmartin skrev:Dim-ackordet är en fyrklang, måste alltså till ett Ab för att det ska bli ett dimackord
och får då funktionsnamnet ofullkomlig dominant med lågaltererad nona. Tonerna B, D och F bildar ett ackord som kallas för ett förminskat ackord. Skrives Bmb5 och kallas ibland för halvdim.
En dim-ackord kan både betegne en fyrklang og en treklang. Flere bøger (også svenske) bruger betegnelsen dim om treklangen og dim7 om fyrklangen.
Ja, men i ackordsanalys så syftar man på dim7 när man skriver dim. Gäller det treklangen så skriver man mb5. Oftast.