Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Liten skrev:Ni som giggar efter noter ofta... hur kommer det sig??
Ja menar.. hur ofta står en sångare/sångerska i de band ni lirar med och sjunger efter papper??
Alla sångare och sångerskor jag spelat med.. oavsätt sammanhang har samtliga samma inställning.. har jag papper tappar jag performance och kontakten med publiken...

Jag känner likadant ang mina bandkamrater.. har jag papper tappar jag den där nerven...
Att lära sig musik med hjälp av papper tycker jag är TOPPEN!! vilken skatt om man får sätta sig med den innan... men live skulle jag aldrig våga.. om det inte var ett gig som var orepat... då har man ju inget val.. men där försöker jag instinktivt att inte hamna..

Hur känner ni?? som giggar efter papper ofta??
Uppfattar det som en del av läsningen, eller snarare läsvanan. Att inte tappa uppmärksamhet och lyhördhet trots att fokus ligger på pappret.

Jag tror mycket ligger i att alltid ligga lite före i läsningen, ligger man alltid "två takter" före så har du ju en och en halv takt att göra annat på, tills det är dags att läsa av kommande takter.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ale skrev:
Liten skrev:Ni som giggar efter noter ofta... hur kommer det sig??
Ja menar.. hur ofta står en sångare/sångerska i de band ni lirar med och sjunger efter papper??
Alla sångare och sångerskor jag spelat med.. oavsätt sammanhang har samtliga samma inställning.. har jag papper tappar jag performance och kontakten med publiken...

Jag känner likadant ang mina bandkamrater.. har jag papper tappar jag den där nerven...
Att lära sig musik med hjälp av papper tycker jag är TOPPEN!! vilken skatt om man får sätta sig med den innan... men live skulle jag aldrig våga.. om det inte var ett gig som var orepat... då har man ju inget val.. men där försöker jag instinktivt att inte hamna..

Hur känner ni?? som giggar efter papper ofta??
Uppfattar det som en del av läsningen, eller snarare läsvanan. Att inte tappa uppmärksamhet och lyhördhet trots att fokus ligger på pappret.

Jag tror mycket ligger i att alltid ligga lite före i läsningen, ligger man alltid "två takter" före så har du ju en och en halv takt att göra annat på, tills det är dags att läsa av kommande takter.
Men känner du att du ägnar musiken all uppmärksamhet när du sitter med pappret i diket??
Jag satt i diket på en musikal i några veckor under skoltiden.. hade noterna framme för alla antekningar jag jag skrivit på baksidan.. i stil med: Oskar rusar in från höger och skriker: DU!!! que - Dan dan daaaaaa!!!
Sen efter 2 föreställningar så tittar jag inte på pappret.. försökte leva i showen..
Jag skulle inte klara ångesten av att vara låst i pappret och veta att jag läser så långsamt!...
Men visst.. ju mer man övar detsto bättre går det kanske det med...

Mycket intresant tycker jag det är iallafall.. och vill verkligen jobba på det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
RogerVatten
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 14:10
Ort: Oxie, avfart 13

Inlägg av RogerVatten »

f-bass skrev:
RogerVatten skrev:Jag är organist, jag kan inte spela UTAN noter... Och jag menar det...
Jo, det kan du...jag kan bevisa det åt dej.
Vaddådå?
"That was an unaccompanied basspedalsolo from Michael Rutherford"

Peter Gabriel, Genesis Live
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

anli skrev:Noter? Icke sa Nicke. För jobbigt att lära sig själv (har aldrig varit närheten av en musiklektion) och har inget behov. Men måste vara kanon om man kan. Tabulatur funkar fint om jag hör låten samtidigt... begriper mig inte på takten annars :-D
+1 på den. Noter ser mest ut som jordbävningsdrabbade nyckelpigor. :lol:
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Göran
VIP medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 23 mar 2007, 20:12
Ort: Jänkkyri

Inlägg av Göran »

Har väl kunnat läsa i g-klav ungefär som en åtta-åring läser text. Sen jag började sjunga i kör så har det blivit f-klav. Så sakteliga har förmågan blivit bättre och bättre (på inget sätt perfekt, dock). Har märkt att jag är kinkig med notvärdena och är snabb på att besserwisseraktigt påpeka om kamraterna i min stämma glömmer en punktering eller paus. :oops:
Användarvisningsbild
forcer85
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 19 maj 2009, 10:52
Ort: Storvik

Inlägg av forcer85 »

Likt många andra så blev man tvingad att lära sig noter och klavar men kan knappt nu.
Tabs går flytande.
Men kör typ alltid "monkey se monkey do" då jag har typ noll hörsel så jag inte har nått gehör:P
Det är inte jag som är konstig det är ni som är tråkiga.
Användarvisningsbild
silfver
Medlem
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 18 dec 2007, 22:47
Ort: hudiksvall

Inlägg av silfver »

nja kan inte säga att jag kan läsa noter men det går framåt i mitt tragglande och det är jag glad över :) och nu blir jag ju arbetslös och då kan jag ju ta tillfället i akt och nöta utav bara helvete...inget ont som inte har nått bra med sig
fender jazz & ashdown

http://www.myspace.com/culturecb
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Liten skrev:Ni som giggar efter noter ofta... hur kommer det sig??
Ja menar.. hur ofta står en sångare/sångerska i de band ni lirar med och sjunger efter papper??
Inte ofta! Däremot står dom MYCKET ofta och nojar över att "det låter inte preciiiiis som på plattan jag har lärt mej efter" eller "det låter inte preciiis som min demoversion" eller liknande. I valet mellan att sitta i timtals och lära in saker i huvudet, eller att skriva en snabbskiss väljer jag alltid det senare, speciellt eftersom de flesta av mina gig innefattar minimalt med reptid - och jag trivs bra med det.
Alla sångare och sångerskor jag spelat med.. oavsätt sammanhang har samtliga samma inställning.. har jag papper tappar jag performance och kontakten med publiken...

Jag känner likadant ang mina bandkamrater.. har jag papper tappar jag den där nerven...
Joo så kan det kännas, i början, men det beror bara på att du inte är så van vid arbetssättet än. Med mer övning kommer den känslan helt att försvinna, och du kommer istället att kunna lägga MER nerv i det hela eftersom du har pappret som självförtroendebooster liksom ... du vet att du vet precis vad som händer härnäst, och hur det "ska vara".

Därmed inte sagt att jag BARA spelar efter noter, tvärtom. Jag trivs mycket bra med att spela gig efter gehör också - men jag har liksom två olika "modes" i huvudet kan man säga... Notmode eller öronmode. Båda funkar lika fint när man jobbat på det ett tag.

/Magnus
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ska ha ett ganska svettigt gig i morgon och eftersom jag inte har tid att lära mig alla basgångar utantill, så skriver jag ner dem, eller ännu bättre, printar ut plankningar från nätet. Denna gången hade jag tur att någon annan tjomme hade plankat fint, http://www.stefanredtenbacher.com/transcriptions/ så jag är grymt tacksam över att internet finns... :)

Numera sparar jag alla plankningar jag gör, förr eller senare kanske man får användning för dem igen och då slipper man planka på nytt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

basmartin skrev: Numera sparar jag alla plankningar jag gör, förr eller senare kanske man får användning för dem igen och då slipper man planka på nytt.
Samma här. Dessutom gör jag dem oftast i Sibelius, så är det lätt att flytta över dem till ny tonart när de ska återanvändas i något nytt sammanhang :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

enor skrev:
Samma här. Dessutom gör jag dem oftast i Sibelius, så är det lätt att flytta över dem till ny tonart när de ska återanvändas i något nytt sammanhang :)
Smart!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

RogerVatten skrev:
f-bass skrev:
RogerVatten skrev:Jag är onanist, jag kan inte spela UTAN noter... Och jag menar det...
Jo, det kan du...jag kan bevisa det åt dej.
Vaddådå?
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

jag kan bara basklav. behöver inte kunna mer.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
bas putte
Medlem+
Inlägg: 876
Blev medlem: lör 17 maj 2008, 01:46
Ort: Västerås

Inlägg av bas putte »

Lite noter kan man väl, men tycker det är viktigare med tempo och pauser, när vi kör nån ny låt som man aldrig har hört brukar det bli på känsla , man kollar in gittaristen vilka ackord han tar sen är det bara att köra på, lyssnar på sången så man får in känslan. Tabbar brukar man väl kolla i bland, men har märkt att dom är ju inte hundra alla gånger. Ska jag ta ut en låt exakt, och inte hör hur han eller hon spelar, så brukar jag köra in den i wave lab, sen sänka farten så man hör hur det låter. då kan man plocka ton för ton.
Hej….Rolandcube60...Peavey215enclosure..WarwickthumbNT..bandlös Daniel Nadjalin...Esp viper.. ibanez ub804-mob....tks 115 och 156..Marshall 1980 superbass...epiphone sg…Gibson sg eb-3…framus 1991…ebs t90..ebs 212…ebs fafner1..
Användarvisningsbild
maons
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 13:58
Ort: Österfärnebo/Norrköping

Inlägg av maons »

F-klav går bra, G-klaven måste jag tänka om på... :)
Jazz, Folkmusik, Pop!

Squire JV Jazz, Les Paul Special Bass, Ibanez AEB8EBK,
GALLIEN KRUEGER MB150S-112
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Jag läser alla noter i alla klaver lekande lätt, problemet är väl att jag inte vet vad dom betyder :shock:
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Om det finns en ackordanalys och man vet ungefär hur låten ska låta så läsar jag mycket hellre den än noterna. Om man dock inte har en blekaste aning om hur det skall låta är ju noter en fördel.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:Om det finns en ackordanalys och man vet ungefär hur låten ska låta så läsar jag mycket hellre den än noterna. Om man dock inte har en blekaste aning om hur det skall låta är ju noter en fördel.
Du är klok som en pudel Eirik!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Jag läser F-klav och G-klav. En liten åkomma jag drog på mig redan i grundskolan. Har nästan inte läst en enda not sen jag gick ut gymnasiet förrän jag vikarierade med ett storband och de stack en pärm med noter under chucken på mig. Bara att fräscha upp notläsningen direkt.

Jag skriver ner riff-idéer och melodisnuttar på noter också, men det är ju bara några takter i taget så det räknas väl knappt?
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Klopper skrev:
Noelredding skrev:Om det finns en ackordanalys och man vet ungefär hur låten ska låta så läsar jag mycket hellre den än noterna. Om man dock inte har en blekaste aning om hur det skall låta är ju noter en fördel.
Du är klok som en pudel Eirik!
Pudlar är väl dumma i huvudet? :headscratch:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:
Klopper skrev:
Noelredding skrev:Om det finns en ackordanalys och man vet ungefär hur låten ska låta så läsar jag mycket hellre den än noterna. Om man dock inte har en blekaste aning om hur det skall låta är ju noter en fördel.
Du är klok som en pudel Eirik!
Pudlar är väl dumma i huvudet? :headscratch:
Det är väl en tolkningsfråga där pudelägare har företräde!?
Min avsikt var dock att hålla med dig! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
lemysterieux
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 25 nov 2009, 00:41

Inlägg av lemysterieux »

Förmodligen en död tråd, men som ny på forumet måste ja få göra ett inlägg.
Läser själv noter hjälpligt, även om det är tradigt. Tradigt pga att jag inte kan det nog bra förmodligen..dvs jag läser och spelar inte "Avista".

Kan jämföra notläsning med att läsa en vanlig text, klart det bara finns fördelar med att kunna noter. Minns inte hur det var att lära sig läsa, men jag antar att man kan fråga en dyslektiker huruvida han/hon tycker det är kul att läsa en text och hur de gör framsteg. Är man 30+ och aldrig läst noter tar det förmodligen emot, precis som om man skulle lära sig läsa överhuvudtaget.
Det är roligare att öppna käften å låta skiten flöda än att läsa en text med samma innehåll, kan jämföra det med spela vs. läsa noter. Går också snabbare att tala,lyssna än att läsa och tolka skulle jag tro ;)

Hört rätt många muntliga redovisningar i skolan där man läser inantill, och det är föga intressant....samma sak är det med någon som försöker lira efter noter och inte riktigt är påläst eller nog bra på det.."flödet" blir liksom lidande ;)
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag läser F-klav och ibland G-klav. Vickar lite då o då i storband bl.a. Tycker det är riktigt kul o få läsa lite avista. Att gemensamt utgå fr noter och göra musik av det är både utmanande och riktigt kul när det klaffar med varandra. I just storband är det mkt unisona prickar med blås o trummor som man får en kick av när dom sitter riktigt bra. Det arrade i kombination med konsekvent spel är grymt i sånna lägen. Noterna är ju ändå bara ett sätt att kommunisera på. Musik blir det när man tolkar dom (personlig prägel) och samtidigt lyssnar på varandra.
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 20:03
Ort: Bjärred

Inlägg av jonildo »

Ett förnuftigt inlägg, Nalle.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Användarvisningsbild
Dnilke
VIP medlem
Inlägg: 233
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 23:42

Inlägg av Dnilke »

basnalle skrev:Jag läser F-klav och ibland G-klav. Vickar lite då o då i storband bl.a. Tycker det är riktigt kul o få läsa lite avista. Att gemensamt utgå fr noter och göra musik av det är både utmanande och riktigt kul när det klaffar med varandra. I just storband är det mkt unisona prickar med blås o trummor som man får en kick av när dom sitter riktigt bra. Det arrade i kombination med konsekvent spel är grymt i sånna lägen. Noterna är ju ändå bara ett sätt att kommunisera på. Musik blir det när man tolkar dom (personlig prägel) och samtidigt lyssnar på varandra.
Instämmer, bra skrivet!

Jag läser F, G och C klavar, i alla fall tenorklav och i nödfall alt, och även G-klav i Bb, Eb och F

Det mest förvirrande jag har gjort var nog när jag spelade altsax (Eb) från valthornsnoter (F) och tänkte klingande... :?
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
Skriv svar