Vilka läser noter?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Roden
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 19:38
Ort: Tierp

Inlägg av Roden »

Kan läsa F-klav men har inga noterböker(inte lagligt ilf), sitter och försöker lära mig G-klaven genom att spela melodier ur "Barnens svenska sång Bok" lägger man Harmonierna i BIAB kan man lira melodin till ...

Måste försöka skaffa lite basnot böker så småningom...

När jag spelade inom kommunala musikskolan(...) så var jag med som basist i ett blåsorkester och där var det bara noter som man inte kunde läsa då (låtar som"muppet show" "Tomtens Julmarsh" "Rosa pantern" "Exodus" hade vid bla på låtlistan)
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Jag läser G och F, men eftersom jag är sopran och inte har spelat bas så länge läser jag G betydligt bättre. Nu försöker jag komma överens med tabs, men det tråkiga är att de inte anger rytmen, man kanske skulle försöka utveckla systemet, lol?
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ställ fram vilket musikstycke som helst på notstället och jag river av det rakt av.
Humlans flykt efter noter i 300 bpm - nemas problemas.












NOT.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på notstället och jag river av det rakt av.
Cool!
Ett helt nytt grepp.
Riva notstället! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

F-klav skrev:Jag läser G och F, men eftersom jag är sopran och inte har spelat bas så länge läser jag G betydligt bättre. Nu försöker jag komma överens med tabs, men det tråkiga är att de inte anger rytmen, man kanske skulle försöka utveckla systemet, lol?
Det beror väl på vilka tabs man läser.

Finns ju vissa som är mer detaljerade, iallafall vad jag sett.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Klopper skrev:
lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på NOTstället och jag river av det rakt av.
Cool!
Ett helt nytt grepp.
Riva notstället! :lol:
:tummenupp:
Menar såklart not (inte)på stället, för då river jag det bums. Har nog rivit ca 200 notställ vid det här laget. Jajamen.

:wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

lowfreq skrev:
Klopper skrev:
lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på NOTstället och jag river av det rakt av.
Cool!
Ett helt nytt grepp.
Riva notstället! :lol:
:tummenupp:
Menar såklart not (inte)på stället, för då river jag det bums. Har nog rivit ca 200 notställ vid det här laget. Jajamen.

:wink:
Institutet för avsiktligt missförstånd slår till! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Klopper skrev:
lowfreq skrev:
Klopper skrev:
lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på NOTstället och jag river av det rakt av.
Cool!
Ett helt nytt grepp.
Riva notstället! :lol:
:tummenupp:
Menar såklart not (inte)på stället, för då river jag det bums. Har nog rivit ca 200 notställ vid det här laget. Jajamen.

:wink:
Institutet för avsiktligt missförstånd (IFAM) slår till! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på notstället och jag river av det rakt av.
Humlans flykt efter noter i 300 bpm - nemas problemas.












NOT.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LhzPN11Jtug[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

xfredrikx skrev:
F-klav skrev:Jag läser G och F, men eftersom jag är sopran och inte har spelat bas så länge läser jag G betydligt bättre. Nu försöker jag komma överens med tabs, men det tråkiga är att de inte anger rytmen, man kanske skulle försöka utveckla systemet, lol?
Det beror väl på vilka tabs man läser.

Finns ju vissa som är mer detaljerade, iallafall vad jag sett.
Jo, men det kan bli lite plottrigt med notlängdsangivelser efter följande;

H = Half
W = Whole
Q = quarter
E = eight

insprängt under tabulaturen... Guitar Pro är fiffig grej som har kombinerat tabulatur och standard notlängdsangivelser i staplar knutna till siffrorna! Kan även fås med notsystem.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Noter? Vad är det för något? Jovisst ja, det är väl sånt där som kartläsare i rally använder sig av!
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Jag spelar trummor ganska flytande efter noter. Har dock inte kikat så mycket på bas/gitarr/pianonoter ännu.

Och så läser jag både finsla och arabiska men jag begriper inte ett smack av vad jag läser...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem
Inlägg: 305
Blev medlem: fre 28 dec 2007, 19:35
Ort: Strömstad & Stockholm

Inlägg av Gunk »

100%

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

mågis skrev:Jag spelar trummor ganska flytande efter noter. Har dock inte kikat så mycket på bas/gitarr/pianonoter ännu.

Och så läser jag både finsla och arabiska men jag begriper inte ett smack av vad jag läser...
Trumnoter är i mitt tycke brutalt mycket enklare att läsa än basnoter.

Jag undviker helst det, men måste jag så måste jag.
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+
Inlägg: 1507
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:33
Ort: Falun

Inlägg av adde_johansson »

Så det går alltså att läsa dem? :shock:
Jag tycker mest att det ser ut som ett gäng jordbävningsdrabbade spermier med likstelhet i extrem förstoring. :?
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Ozrichead
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: ons 05 jan 2011, 19:42
Ort: Linköping

Inlägg av Ozrichead »

Jag spelar inte jazz så det finns ingen anledning att lära sig noter. ;)

Tablatur däremot är inga problem alls, det är ju så jag lär mig saker eftersom jag inte har något gehör.
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+
Inlägg: 1359
Blev medlem: fre 29 aug 2008, 18:45
Ort: Göteborg

Inlägg av MartinB »

läser numera G-klav och F-klav. Rätt bra också om jag får säga det själv.
/Martin
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

NOT
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Började med piano som 12åring och har alltid haft lätt att lsäa noter. Sånt som är tillräckligt lätt för att spela på första försöket läser jag a vista.

Jag spelar sällan elbas efter tabs eller noter men vet ju hur man gör.
Osäker på hur snabbt jag läser, speciellt tabs som jag väldigt sällan ser.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Kan och kan... Har man väl fattat principen med noter så kan alla läsa det, frågan är bara hur snabbt. Kan läsa noter (G och F) men långt ifrån så snabbt som skulle behövas.
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Läser relativt bra i F- och G-klav. Med stråke i hand blir det mycket bättre, då flyter även tenorklaven bra. Det är lite lustigt hur mycket det är kopplat till situationen.
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka läser noter?

Inlägg av saft »

jag läser, men kan inte spela bas till det, bara sax
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av basmartin »

bootsy skrev:
lowfreq skrev:Ställ fram vilket musikstycke som helst på notstället och jag river av det rakt av.
Humlans flykt efter noter i 300 bpm - nemas problemas.












NOT.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LhzPN11Jtug[/youtube]
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Vilka läser noter?

Inlägg av MagnusP »

Jag, av ren slöhet. G- och F-klav. ORKA sitta och ta ut eller ha nån som ska stå och försöka förklara vad jag ska lira i 4 timmar.
Ge mig noterna eller åtminstone en ackordanalys. Läser inte a vista men jag spela igenom noter och sätta det.

Det här ett ett typiskt exempel på när det INTE är lättare att försöka lyssna och ta ut. Spelat denna live en gång i tiden.
Övertyga mig om att det är lättare att ta ut den på gehör än att få noterna.... http://www.youtube.com/watch?v=7j8bSr8RnU4" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: sön 02 sep 2012, 14:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilka läser noter?

Inlägg av Mr_Gul »

Som bas-, gitarr- & ensemblelärare så både läser och skriver jag mycket noter i både G- och F-klav (övriga klaver funkar också, men jag stöter extremt sällan på dem i bas- eller gitarrsammanhang). Ibland gör jag också plankningsjobb (nu senast åt Mattias IA Eklundh i Freak Kitchen) och studioinspelningar via mitt företag, så just att skriva och läsa noter har blivit lite av min specialitet. Har dessutom för vana att alltid skriva ner varenda ton jag spelar i mina bands låtar, vilket är väldigt nyttigt och ganska behändigt – blir det osäkerheter i replokalen så är det bara att plocka fram PDF-noterna på mobilen och "läsa facit" så att säga.
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Skriv svar