Sida 1 av 2

musikteori.se

Postat: sön 17 okt 2010, 23:22
av Gäst
Jag har bara tittat som hastigast men detta verkar vara en sida som förklarar grundläggande musikteori ganska bra:

http://www.musikteori.se/

Klicka på "Kapitel", där tar dom allt från början.

Postat: mån 18 okt 2010, 00:13
av MartinB
kan rekommendera den. bra om man måste plugga för ett intagningsprov eller liknande :)

Postat: ons 20 okt 2010, 11:27
av Tritonus
Ja, veldig bra side.

Nu vi er ved webbplatser om musikteori, så vil jeg gerne gøre lidt reklame for min egen webbplats:
http://www.musikipedia.se

Den er på svensk selvfølgeligt - selvom jeg er dansker :)

Postat: fre 12 nov 2010, 23:40
av hankhell
Lärt mig allt jag kan på ibreathmusic.com. Underbar sida enligt min mening;)

Postat: fre 12 nov 2010, 23:41
av anli
jag fixar inte ens att klicka just nu

Postat: lör 13 nov 2010, 00:43
av Cuba
anli skrev:jag fixar inte ens att klicka just nu
Blunda med ena ögat så hittar du rätt.

Postat: tis 04 jan 2011, 11:14
av gabrieldahl
"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(

Postat: tis 04 jan 2011, 15:02
av Nick
Herr Gabriel skrev:"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(
Nej, oktaven räknas som en egen ton.

Postat: tis 04 jan 2011, 16:13
av Jan Hellman
Nick skrev:
Herr Gabriel skrev:"En durskala består av åtta toner (t ex c d e f g a b c)"

Ahh, den består ju bara av sju toner! :(
Nej, oktaven räknas som en egen ton.
Och oktaven på tersen då? Sorry men en durskala har faktiskt 7 toner. Do, re, mi, fa, so, la, ti! DOOOOO!!!! :D

All respekt, mannen. :tummenupp:

MVH//Jan

Postat: tis 04 jan 2011, 16:30
av Janne
En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)

Postat: tis 04 jan 2011, 17:01
av gabrieldahl
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(

Postat: tis 04 jan 2011, 17:06
av Jan Hellman
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Man landar på oktaven men den räknas likt förbannat som tonika i en skala. Tonika = grundton. Tonikan i en C-dur skala är tonen C. Och det oberoende vilken oktav den ligger i. En durskala innehåller 7 toner. Inte 8. Det är däremot 8 tonsteg mellan tonikan och oktaven i skalan. Ordet kommer av latinets "octava" som betyder "åttonde".

Inte speciellt viktigt egentligen men Herr Gabriel har rätt......

//J

Postat: tis 04 jan 2011, 17:13
av Janne
Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(
Bägge sätten att beskriva finns ju som sagt, att det är vanligt att säga att en durskala har 8 toner tror jag beror på att den känns ofullständig om man landar på stora 7:an. fast det är bara gissning. Min poäng var egentligen att det finns inte ett enda rätt sätt att beskriva musikteori, finns alldeles för många skolor för det.

Postat: tis 04 jan 2011, 17:20
av Jan Hellman
Janne skrev:
Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:En durskala består av sju olika toner. En durskala består av 8 toner. Så. Bägge är rätt. Varsogoda ;)
Varför just åtta isåfall? Det måste ju bli rätt även om man säger "spela en durskala upp till nian och ner igen". Då har den ju plötsligt 9. :(
Bägge sätten att beskriva finns ju som sagt, att det är vanligt att säga att en durskala har 8 toner tror jag beror på att den känns ofullständig om man landar på stora 7:an. fast det är bara gissning. Min poäng var egentligen att det finns inte ett enda rätt sätt att beskriva musikteori, finns alldeles för många skolor för det.
Ok. Då kan vi väl räkna med nonan och sus-tonen (11) också då. Det är ju också oktaver på toner som ingår i en dur-skala..... Eller oktaven på tersen. Helt plötsligt innehåller en dur-skala 16 toner istället för 7 om vi ska börja räkna med okvaverna..... ;)

//J

Postat: tis 04 jan 2011, 17:31
av enor
Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.

Postat: tis 04 jan 2011, 17:55
av Jan Hellman
enor skrev:Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.
Vilka är "dom"? I dom teoriböcker som jag gått igenom har en durk-skala 7 toner. Oktaven är en oktav och inte en ny ton i skalan.....

//J

Postat: tis 04 jan 2011, 17:59
av Nick
JanTheWhite skrev:
enor skrev:Det intressanta är att dom inte är konsekventa. När dom talar om durskala, då ingår oktavtonen påstår dom - så det blir totalt åtta toner. Men när dom skriver om bluesskala, då är inte oktavtonen med utan satt inom parentes; och när dom talar om pentatoniska skalor så säger dom att de innehåller fem toner. Vilket förstås stämmer, men bara om man räknar bort oktaven (som även i detta fall är satt inom parentes).

Om man bestämmer sej för att säga att oktavtonen ingår i skalan, då bör man göra så konsekvent för alla skaltyper - och annars strunta i det för alla skaltyper. Tycker jag.
Vilka är "dom"? I dom teoriböcker som jag gått igenom har en durk-skala 7 toner. Oktaven är en oktav och inte en ny ton i skalan.....

//J
Kanske sidan som tråden handlar om? :P

Postat: tis 04 jan 2011, 18:07
av Janne
3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".

Postat: tis 04 jan 2011, 18:12
av engson
Du har ju solklart rätt, Janne!
Man kan säga både 7 och 8 utan att ljuga.

Postat: tis 04 jan 2011, 19:27
av gabrieldahl
Janne skrev:3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".
Jodå, det är kanske lite överkurs att snacka om att 8an är grundtonen och således är början till en ny durskala, men det är väl lite som att säga B och Bb - man kan göra sig förstådd vilket man än använder ("utan att ljuga", såattsäga), men (jag tycker) att liksom i fallet med B och Bb så är det baserat på ett missförstånd av något slag, för att oktaven är underförstådd.
Hoppas du inte tar illa upp! :?

EDIT: Alltså, för att jag kallar "ditt" (?) sätt att se på durskalan för ett missförstånd. Jag ber om ursäkt om så är fallet!

Postat: tis 04 jan 2011, 19:34
av Janne
Herr Gabriel skrev:
Janne skrev:3 första googleträffarna tar med oktaven i en durskala. Även Söderholm. Madeleine Uggla helgarderar sig "Dur- och mollskalor består av vardera sju toner med en åttonde ton som är en upprepning av den första tonen en oktav högre." Som sagt, båda sätten att se det är "rätt".
Jodå, det är kanske lite överkurs att snacka om att 8an är grundtonen och således är början till en ny durskala, men det är väl lite som att säga B och Bb - man kan göra sig förstådd vilket man än använder ("utan att ljuga", såattsäga), men (jag tycker) att liksom i fallet med B och Bb så är det baserat på ett missförstånd av något slag, för att oktaven är underförstådd.
Hoppas du inte tar illa upp! :?

EDIT: Alltså, för att jag kallar "ditt" (?) sätt att se på durskalan för ett missförstånd. Jag ber om ursäkt om så är fallet!
Haha, jag tar inte illa upp :tummenupp:

Postat: tis 04 jan 2011, 19:37
av Sunken
Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:

Postat: tis 04 jan 2011, 19:38
av Janne
Förresten, ett annat sätt att se på en C-durskala är som ett arpeggio, alltså 1-s3-5-s7-9-11-13. Det är ju också "rätt" och i det fallet är det mest logiskt att tänka det som 7 toner.

Postat: tis 04 jan 2011, 19:39
av Janne
Sunken skrev:Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:
Ah, matematikprofessorn! Trevligt att råkas ;)

Postat: tis 04 jan 2011, 20:31
av magnusb
Sunken skrev:Trevligt med lite matematik, så här på kvällskvisten. :wink: :lol:
Jag kör lite Laplacetransform på det här och återkommer. :)