Udda taktarter

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Dyker du upp så lär det bli en 20000 kvm stor och tom utställningsyta! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Dyker du upp så lär det bli en 20000 kvm stor och tom utställningsyta! :twisted:
Och måååååååååååååååååååååånga ovaktade basar!!!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Dyker du upp så lär det bli en 20000 kvm stor och tom utställningsyta! :twisted:
Och måååååååååååååååååååååånga ovaktade basar!!!
Jag skrev TOM utställningsyta! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Dyker du upp så lär det bli en 20000 kvm stor och tom utställningsyta! :twisted:
Och måååååååååååååååååååååånga ovaktade basar!!!
Jag skrev TOM utställningsyta! :twisted:
När jag har lämnat salen ja!!! :twisted:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:
the_great_alfonzo skrev:
BarbequeVillage skrev:Katalin i Uppsala...
Coolt.... Tror du dom kommer till fuzz 2008?
Dyker du upp så lär det bli en 20000 kvm stor och tom utställningsyta! :twisted:
Och måååååååååååååååååååååånga ovaktade basar!!!
Jag skrev TOM utställningsyta! :twisted:
När jag har lämnat salen ja!!! :twisted:
Lika tom när du klev in som när du kliver ut! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svarte_Jack skrev:Känner du totalt jävla mörker? :fullband: :sing: (vi måste fixa en tillbedjande, bugande smiley)
Ja, eller vi är väl inte de närmsta vänner, men har gjort mycket jobb kring Trästockfestivalen ihop, delat replokaler och sådär. Mest Fredrik och Christian (sång/trummor) och gick i skola med Inge (ex sång).

Bra band. Christian går jazzlinjen på Fridhem i Svalöv nu för övrigt (på tal om motsättningar mellan kängpunk och jazzmusik...).
Fender - Pedaler - GK - TKS
BassLobster

Udda?

Inlägg av BassLobster »

Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Udda?

Inlägg av GandhiMK2 »

BassLobster skrev:Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
...eller någon annan stans där folk råkar vara intresserade av musik ...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Udda?

Inlägg av Jan Hellman »

figgebass skrev:
BassLobster skrev:Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
...eller någon annan stans där folk råkar vara intresserade av musik ...
19/16-delar vart jag drabbad av en gång. Å i ett sjujävla tempo. Skulle lägga Stick på en inspelning. En basgång som gick i 19/16-delar och över det skulle jag spela en enkel melodipryl på melodisträngarna på Stick:en och den gick i 4/4. Det var svårt. Fast det gick efter ett tag. Det konstigaste var att det som var svårast att få ihop timing-mässigt var den enkla melodin i 4/4 då alla andra spelade i 19/16-delar. Att spela en enkel pryl i 4/4 var otroligt svårt. Framförallt som att jag skulle spela basgången i 19/16-delar också. Samtidigt..... Fy faan.

19/16-delar är samma som 5/4:e-delar fast minus en 16-del..... :?

Roligt men svårt....

//J
Gäst

Re: Udda?

Inlägg av Gäst »

Hellboy skrev:19/16-delar vart jag drabbad av en gång. Å i ett sjujävla tempo. Skulle lägga Stick på en inspelning. En basgång som gick i 19/16-delar och över det skulle jag spela en enkel melodipryl på melodisträngarna på Stick:en och den gick i 4/4. Det var svårt. Fast det gick efter ett tag. Det konstigaste var att det som var svårast att få ihop timing-mässigt var den enkla melodin i 4/4 då alla andra spelade i 19/16-delar. Att spela en enkel pryl i 4/4 var otroligt svårt. Framförallt som att jag skulle spela basgången i 19/16-delar också. Samtidigt..... Fy faan.

19/16-delar är samma som 5/4:e-delar fast minus en 16-del..... :?

Roligt men svårt....

//J
En Olle Adolphsson-skiva kanske? :D
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Lyssna gärna in Captain Beyond's första LP från '73. Lee Dorman från gamla Iron Butterfly (digga in Metamorphosis från '70) är en gammal bashjälte från den gamla goda tiden, och Kaparn's besättning fifflar till det rätt fint på ett par ställen där ute i rymden. :nickar:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
BassLobster

Re: Udda?

Inlägg av BassLobster »

figgebass skrev:
BassLobster skrev:Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
...eller någon annan stans där folk råkar vara intresserade av musik ...
...så du menar att udda taktarter är synonymt med omusikaliskt? Det var ett udda synsätt :nickar:

Däremot så kanske det inte lämpar sig på ett dansgolv då... om man inte vill se alla dansande däcka som käglorna i en bowlinghall förstås...
BassLobster

Re: Udda?

Inlägg av BassLobster »

Hellboy skrev:
figgebass skrev:
BassLobster skrev:Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
...eller någon annan stans där folk råkar vara intresserade av musik ...
19/16-delar vart jag drabbad av en gång. Å i ett sjujävla tempo. Skulle lägga Stick på en inspelning. En basgång som gick i 19/16-delar och över det skulle jag spela en enkel melodipryl på melodisträngarna på Stick:en och den gick i 4/4. Det var svårt. Fast det gick efter ett tag. Det konstigaste var att det som var svårast att få ihop timing-mässigt var den enkla melodin i 4/4 då alla andra spelade i 19/16-delar. Att spela en enkel pryl i 4/4 var otroligt svårt. Framförallt som att jag skulle spela basgången i 19/16-delar också. Samtidigt..... Fy faan.

19/16-delar är samma som 5/4:e-delar fast minus en 16-del..... :?

Roligt men svårt....

//J
Nja...19/16 är 19/16 och inget annat... lurigt att räkna på Dave Weckl-sättet tycker jag...om man skulle räkna en 5/4 och hoppa en 16-del innan slingan börjar om. Kanske tänka en 4/4 + 3/16? Hmm... :hmm:

Men en rolig historia var det. Mest kuligast är det när man helt oförberedd råkar ut för denna typ av utmaning. Studiogig och sånt...och man har si så där 12 takter i 55 bpm på sig att limma grejen. Då är det Jul...God damn i my litterbox...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Udda?

Inlägg av Jan Hellman »

GrafZeppelin skrev:
Hellboy skrev:19/16-delar vart jag drabbad av en gång. Å i ett sjujävla tempo. Skulle lägga Stick på en inspelning. En basgång som gick i 19/16-delar och över det skulle jag spela en enkel melodipryl på melodisträngarna på Stick:en och den gick i 4/4. Det var svårt. Fast det gick efter ett tag. Det konstigaste var att det som var svårast att få ihop timing-mässigt var den enkla melodin i 4/4 då alla andra spelade i 19/16-delar. Att spela en enkel pryl i 4/4 var otroligt svårt. Framförallt som att jag skulle spela basgången i 19/16-delar också. Samtidigt..... Fy faan.

19/16-delar är samma som 5/4:e-delar fast minus en 16-del..... :?

Roligt men svårt....

//J
En Olle Adolphsson-skiva kanske? :D
Du om någon borde veta. "The music or the money" heter plattan.....
:roll:

//J
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Udda?

Inlägg av GandhiMK2 »

BassLobster skrev:
figgebass skrev:
BassLobster skrev:Blanda udda taktarter mot varandra är coolt. Typ 9/16 (som basen spelar) mot 7/4 följt av 19/32 (som trummorna spelar). Kan bli hur kul som helst...och tar lång tid innan man "träffar" varandra igen...men fullständigt oanvändbart på ett äldreboende :shock:
...eller någon annan stans där folk råkar vara intresserade av musik ...
...så du menar att udda taktarter är synonymt med omusikaliskt? Det var ett udda synsätt :nickar:
Nädå, inte alls....men när man , som du just gjorde , ställer upp en ekvation för hur musiken ska framföras så tycker iaf jag att det blir lite långsökt...precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Udda?

Inlägg av Jan Hellman »

figgebass skrev:precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
Jag känner en som har kastat en mugg med kiss på en bil. En Nissan var det visst om jag inte mins fel. Kommer inte ihåg vilken modell dock.... Men DET var att betrakta som konst.

//J
BassLobster

Re: Udda?

Inlägg av BassLobster »

figgebass skrev:
BassLobster skrev:
...så du menar att udda taktarter är synonymt med omusikaliskt? Det var ett udda synsätt :nickar:
Nädå, inte alls....men när man , som du just gjorde , ställer upp en ekvation för hur musiken ska framföras så tycker iaf jag att det blir lite långsökt...precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
Mmm...det där med hästen blir ju magstarkt om man är vegetarian. Hur som...musik kan skapas, utvecklas, teoretiseras på vilka sätt som helst. Min modell är en som jag använder mig av, bland många. Betyder inte att det är så jag går tillväga enbart - bara för att jag nämner det :nickar:

Men den modellen är himla kul att arbeta med... en utmaning lixom. Och utmaningar är väl nåt som förgyller tillvaron... Mmm... jodå ... :nickar:
BassLobster

Re: Udda?

Inlägg av BassLobster »

Hellboy skrev:
figgebass skrev:precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
Jag känner en som har kastat en mugg med kiss på en bil. En Nissan var det visst om jag inte mins fel. Kommer inte ihåg vilken modell dock.... Men DET var att betrakta som konst.

//J
Man kan kasta fan på väggen oxå... funkar... småsten i glashus...funkar... eller paj mot minister...funkar med... Om man är lagd åt det hållet :dancy: Partyyyyyy......
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Udda?

Inlägg av GandhiMK2 »

BassLobster skrev:
figgebass skrev:
BassLobster skrev:
...så du menar att udda taktarter är synonymt med omusikaliskt? Det var ett udda synsätt :nickar:
Nädå, inte alls....men när man , som du just gjorde , ställer upp en ekvation för hur musiken ska framföras så tycker iaf jag att det blir lite långsökt...precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
Mmm...det där med hästen blir ju magstarkt om man är vegetarian. Hur som...musik kan skapas, utvecklas, teoretiseras på vilka sätt som helst. Min modell är en som jag använder mig av, bland många. Betyder inte att det är så jag går tillväga enbart - bara för att jag nämner det :nickar:

Men den modellen är himla kul att arbeta med... en utmaning lixom. Och utmaningar är väl nåt som förgyller tillvaron... Mmm... jodå ... :nickar:
Absolut ...utmaningar är kul...men dom leder inte nödvändigtvis till musik....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Udda?

Inlägg av basmartin »

figgebass skrev:
BassLobster skrev:
figgebass skrev:
BassLobster skrev:
...så du menar att udda taktarter är synonymt med omusikaliskt? Det var ett udda synsätt :nickar:
Nädå, inte alls....men när man , som du just gjorde , ställer upp en ekvation för hur musiken ska framföras så tycker iaf jag att det blir lite långsökt...precis som jag har svårt att se hur det är konst att hänga upp hästkött på väggar eller kissa på golv...
Mmm...det där med hästen blir ju magstarkt om man är vegetarian. Hur som...musik kan skapas, utvecklas, teoretiseras på vilka sätt som helst. Min modell är en som jag använder mig av, bland många. Betyder inte att det är så jag går tillväga enbart - bara för att jag nämner det :nickar:

Men den modellen är himla kul att arbeta med... en utmaning lixom. Och utmaningar är väl nåt som förgyller tillvaron... Mmm... jodå ... :nickar:
Absolut ...utmaningar är kul...men dom leder inte nödvändigtvis till musik....
Poängen med ojämna taktarter är, i min värld iaf, att få de att låta jämna och naturliga. Finns ju massa musik runt i världen som inte går i 4/4 och som är vacker att lyssna på.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Udda?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev: Finns ju massa musik runt i världen som inte går i 4/4 och som är vacker att lyssna på.
Ja FAN ja...verkligen mängder...nästan så att det är fler 17/13 delslåtar än 4/4or....;-)
//Tjötkolven
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Udda?

Inlägg av basmartin »

figgebass skrev:
basmartin skrev: Finns ju massa musik runt i världen som inte går i 4/4 och som är vacker att lyssna på.
Ja FAN ja...verkligen mängder...nästan så att det är fler 17/13 delslåtar än 4/4or....;-)
//Tjötkolven
Det är ju inte taktarten som avgör om låten är bra, eller?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Re: Udda?

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:
figgebass skrev:
basmartin skrev: Finns ju massa musik runt i världen som inte går i 4/4 och som är vacker att lyssna på.
Ja FAN ja...verkligen mängder...nästan så att det är fler 17/13 delslåtar än 4/4or....;-)
//Tjötkolven
Det är ju inte taktarten som avgör om låten är bra, eller?

Figge spelar 57/69 i lönndom hela dagarna. Han vill bara göra sig till och framstå som popprofet genom att gnälla loss lite :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Udda?

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
figgebass skrev:
basmartin skrev: Finns ju massa musik runt i världen som inte går i 4/4 och som är vacker att lyssna på.
Ja FAN ja...verkligen mängder...nästan så att det är fler 17/13 delslåtar än 4/4or....;-)
//Tjötkolven
Det är ju inte taktarten som avgör om låten är bra, eller?
Nä då.
Jag tycker dock oftast att kompositioner i 13/16 och hans kompisar oftast känns extremt konstuerade.
Jag kan hålla med om att det känns fint att spela en snabb 7/8 för att man blir lite onanistiskt tillfredställd av att man är så sjukt duktig att man kan spela den utan att man behöver anstränga sej och det flyter på bra etc etc...Precis som när man haft ett jämnt,bra åk i en puckelpist men om det handlar om att jag måste välja mellan en 12/11 (puckelpist)och Start me up (Nypistat salsgolv kl 9 en solig morgon -5 grader;-)) så väljer jag Stones any day of the week....och då är jag inte ens stones fan....jag bara uppskattar musik mycket mer än matte...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar