Udda taktarter

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Gäst

Inlägg av Gäst »

mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed? Men det är ju en fyrtakt...eller tvåtakt kanske.
Discharge.

http://sv.wikipedia.org/wiki/D-takt

Åttondelstriolsnacket i texten är helt galet men tabexemplen är riktiga.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Ett tillägg:
Alla taktarter med flera slag än 3 är så kallade sammansatta taktarter. Alla sammansatta taktarter går att dela in i grupper av 2 eller 3 slag eller både och (kolla mickes inlägg om indelning). Även 4/4 är en sammansatt taktart (2+2 fjärdedelar). Detta innebär vissa restriktioner i notation. Man skall av en notbild kunna se vad sammansättningen består av, därför är det till exempel inte rätt att punktera en fjärdedel på andra slaget i en fyrtakt, utan skall i stället skrivas som en fjärdedel plus en åttondel med bindebåge emellan. (Undantag till denna regel finns, som vanligt). Exempel 2: I en 7/8:s taktart balkar man ihop åttondelarna så att det syns om sammansättning består av 2+2+3, 2+3+2 eller 3+2+2. I en annan tråd gav jag exemplet America (tror den heter så) ur West Side Story. Låten går i 6/8, men varierar mellan sammansättningarna 3+3 och 2+2+2.

Det man glömmer bort är att egentligen är 3/4 en udda taktart. Detta märks inte minst bland mina elever som tycker att det är oerhört svårt att spela 3/4, när dom i hela sitt liv endast har spelat 4/4 (tills de fick mig som lärare det vill säga).
dereborn

Inlägg av dereborn »

Crypto skrev: Det man glömmer bort är att egentligen är 3/4 en udda taktart. Detta märks inte minst bland mina elever som tycker att det är oerhört svårt att spela 3/4, när dom i hela sitt liv endast har spelat 4/4 (tills de fick mig som lärare det vill säga).
Det DÄR är intressant! En god vän till mig, som är riksspelman på fiol (en utmärkelse likvärdig med SM-guld i innebandy, typ), berättade att han varit på ett World-Music-evenemang nånstans i världen och där hade bl.a. varit olika workshops man kunde delta i. han hade besökt några drum workshops och blivit helt yr i huvudet av den polyrytmik slagverkarna från sydamerika och afrika behärskade. Dessutom tydligen svängigt som attan!

Döm om hans förvåning när ett par av dessa slagverkare bara inte kunde få till en vanlig polska-rytm på Thomas egen workshop i svensk folkmusik. (Polska är en ganska tung tretakt, ofta med "sen trea" där man stampar/ klappar på ett och tre. (EN två TRE EN två TRE EN...)

Vi har diskuterat varför, men det som du nämnde om att se tretakten som en udda taktart har vi aldrig nosat på! Coolt!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

har aldrig tänkt 3/4 som udda! Jag har dock lärt mig den taktarten tidigt tack vare dragspelandet. Det visar väl att det egentligen inte finns "naturliga" taktarter utan mer beror på hur man blir "programerad" i tidig ålder.

Hur är det med verslängder då? Är det 4, 8, 16 takter som gäller även för "skumma" taktarter? Jag har en kompis som skrev en låt med 9 takter i. Han märkte det inte ens själv men den kändes lite skum men funkade. När vi provade att plocka bort en takt så stämde det inte alls med helheten.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Janne

Inlägg av Janne »

I stort sett alla udda taktarter är ju som tidigare sagts uppbyggda av olika 3- eller två grupper. När jag spelar känner jag 2-grupperna som KORT och 3-grupperna som LÅNG (Man behöver inte skrika, använder stora bokstäver bara för att skilja det från den andra texten).
Sedan tänker jag t ex kort-kort-låång om det är en 7/8 med 2+2+3-underdelning. Funkar görbra när man fått in i ryggmärgen att en kort=2 och en lång=3. När sedan melodin sitter i skallen behöver man ju inte tänka alls, men det här är ett bra sätt för mig att tänka vid avistaspel.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Svensson skrev:har aldrig tänkt 3/4 som udda! Jag har dock lärt mig den taktarten tidigt tack vare dragspelandet. Det visar väl att det egentligen inte finns "naturliga" taktarter utan mer beror på hur man blir "programerad" i tidig ålder.

Hur är det med verslängder då? Är det 4, 8, 16 takter som gäller även för "skumma" taktarter? Jag har en kompis som skrev en låt med 9 takter i. Han märkte det inte ens själv men den kändes lite skum men funkade. När vi provade att plocka bort en takt så stämde det inte alls med helheten.

Svårt att säga vad som "gäller" med perioderna, det är ju lite som med taktarterna - beroende på hur man känner dem. Är melodin uppbyggd på ett visst sätt kan en niotakters period kännas helt naturlig medan i ett annat sammanhang råkar man alltid "vända" en takt för tidigt...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Vad som gäller vet jag inte, men de udda taktartslåtar jag spelat och lyssnat på är lika ofta som jämna taktartslåtar indelade i 4,8 eller 16 taktersperioder, det vill säga undantagen är lika frekventa i bägge sammanhang...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vi har en låt där vändorna på verserna är 7-Ref-3-Ref-3-Ref-3-Ref. Där måste man tamejtusan räkna sig igenom :D Vi skrev en text sen fick låten minsann anpassa sig efter det.
Crypto
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: ons 20 sep 2006, 18:29

Inlägg av Crypto »

Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed?
Det där är nog tillräckligt provocerande för att du ska kunna bli nerslagen av ett gäng arga kängpunkare :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Discharge för djävulen!!!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Crypto skrev:Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.
Jag har varit på en tvåtimmars workshop om indisk musik och dess beståndsdelar men minns inget... Men det var väldigt intressant.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

basmartin skrev:
dereborn skrev: (Eller tjacka Jersilds blå bok "Rytmelaesing") :wink:
Haha, jag sålde den när jag slutade folkis...

Ett sätt som har fungerat för mig är istället för att räkna underdelningen och indelningen är att känna takten på så få slag som möjligt. En vanlig indelning av 7/8 takt är ju 2+2+3, då kan man räkna högt i jämna åttondelar: entvå entvå entvåtre osv. Klappa sedan varje gång du säger "en". Då får vi en rytm som man kan kalla för en clave, om man vill. Rytmen blir två fjärdedelar plus tre åttondelar.
Eller så kan man öva detta med att säga två- och trestaviga ord eller namn.. t ex tommy tommy annika osv. Sen klappar man på första stavelsen.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

funkys**t skrev:
Eller så kan man öva detta med att säga två- och trestaviga ord eller namn.. t ex tommy tommy annika osv. Sen klappar man på första stavelsen.
Jag är allergisk mot ramsor i musik för egen del, men visst funkar det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Tips på lite "krångliga" (allt är relativt...) takter som kan vara lärorika, eller om inte annat - kul att lyssna på:

King Crimson - "Frame by Frame" (från "Discipline")
Bill Bruford - "Hells Bells" (från "One of a kind")
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag kan absolut ingenting om taktteori.... Ska man kunna det?
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:Jag kan absolut ingenting om taktteori.... Ska man kunna det?
Ja du är ju basist för fan.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jaha, jag trodde bara det var trummisar som behövde ha takt :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:Jaha, jag trodde bara det var trummisar som behövde ha takt :roll:
Du behöver inte kunna ett smack.. men för att citera vic wooten: then your relaying on someone else to have your "good time"...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

basmartin skrev:
Crypto skrev:Är det någon som har koll på indisk musik (generalisering)? De har så vitt jag fattat ett väldigt intressant tänk angående takt och puls (raga?). Jag har fått en snabblektion i detta på 10 minuter, minns inget annat än att det var spännande.
Jag har varit på en tvåtimmars workshop om indisk musik och dess beståndsdelar men minns inget... Men det var väldigt intressant.
Vad jag förstått så består deras folkmusik mycket av så kallade reduktioner. Man spelar alltså figurer som löper över takter som krymper (och växer) i antal slag(!!), flummigt värre men typ såhär.

Kod: Markera allt

| 1 2 3 4 5 6 7 8 | 1 2 3 4 5 6 7 | 1 2 3 4 5 6 | 1 2 3 4 5 | 1 2 3 4 | 1 2 3 | 1 2 | 1 | 1 2 ... 
Var på en workshop med IA Eklundh (galning) och han verkar ha glömt var 4/4 är. Han berättade det ungefär så här (mellan all göteborsk dynga).
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellborg Art Metal Trio, med IA på gitarr, har nå'n låt som går i 17/16 eller liknande. Jävlar vad jag räknade på konserten för att komma på vad det var!

Annars Är Pink Floyds Money en bra låt att lära sig räkna konstigt till.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

dexter skrev:
mikkejohansson skrev:Namnet kommer från nåt av banden på D....disturbed?
Det där är nog tillräckligt provocerande för att du ska kunna bli nerslagen av ett gäng arga kängpunkare :D
Har ju fått lära mig att det är Discharge nu ju. Är inte skraj för kängpunkarna, däremot kanske lite för att ha gjort mina vänner i Totalt Jävla Mörker besvikna på mina D-takt kunskaper :)

Kan trösta med att de flesta kängpunkarna inte kan stava till Mahavisnu Orchestra heller, så då kan jag och mina torra akademikerpolare spöa skiten ur dem med våra Real-books.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Känner du totalt jävla mörker? :fullband: :sing: (vi måste fixa en tillbedjande, bugande smiley)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

BarbequeVillage skrev:Hellborg Art Metal Trio, med IA på gitarr, har nå'n låt som går i 17/16 eller liknande. Jävlar vad jag räknade på konserten för att komma på vad det var!

Annars Är Pink Floyds Money en bra låt att lära sig räkna konstigt till.
När såg du art metal??? Såg du dom på Fuzz??? Aga of the ladies var enorm!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Katalin i Uppsala...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar