Solot på Havona .. - problem med gehöret....

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Solot på Havona .. - problem med gehöret....

Inlägg av Liten »

Tjo!

Tänkte få tummen ur och sätta mig ner och lära mig det solo som jag kanske tycker är det absolut smakfullaste solon på bas jag hört genom mina år.. har försökt plocka ut det på gehör.. men kommer inte genom de snabba partierna..
Letade reda på en transkription: http://www.lucaspickford.com/transhavanasolo.htm
Har inte kollat på den ännu men:
Är den någorlunda plankad i exemplet??

Hittade några klipp på youtube som var ok.. iof inte någon med 100%ig time.. men denna var det som fick mig att stänga ner browsern och pausa ett tag: (he does it again.. how to kill a song!.. se tråden om hummlan?)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=joR7BsoZbBg[/youtube]

EDIT:

Finns det ingen E-mail till den här snubben som man kan skicka en SILENCE! - I KILL YOU... i god "Ahmed the dead terrorist"- anda?...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Ah, han är underbar!

Allvar, kan vi inte försöka boka på honom till PrataBasträffen o Örebro? Kom igen, det kan inte kosta många tusen att få hit honom, han lär ju inte bada i gig direkt!

Så lurar vi i honom att han ska köra en clinic och solokonsert, när det i själva verket är han som ska stå för garvet när vi dricker kaffe och avec!

Taskigt? Rättvist!

Jaco skulle uppskatta humorn!


EDIT: jag kan inte få nog av hur han plankat kompet på låten! Swingtrummor! Helt fel ackord! Mannen måste ju vara fenomenalt omusikalisk!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Ah, han är underbar!

Allvar, kan vi inte försöka boka på honom till PrataBasträffen o Örebro? Kom igen, det kan inte kosta många tusen att få hit honom, han lär ju inte bada i gig direkt!

Så lurar vi i honom att han ska köra en clinic och solokonsert, när det i själva verket är han som ska stå för garvet när vi dricker kaffe och avec!

Taskigt? Rättvist!

Jaco skulle uppskatta humorn!


EDIT: jag kan inte få nog av hur han plankat kompet på låten! Swingtrummor! Helt fel ackord! Mannen måste ju vara fenomenalt omusikalisk!
Om det inte vore för att jag är ett sånt fan av låten.. så skulle jag tjuta av skratt och tårar..
Tyvärr känner jag bara ett stort agg mot allt från hans creepy combover till hans taskiga time...
Säger inte att jag själv spelar den "bra".. men sen lägger jag inte ut klipp på youtube heller.. med swingbeat.. fan han borde läggas över knät och få sig en omgång med Hellboy's funky-fingers...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev: Om det inte vore för att jag är ett sånt fan av låten.. så skulle jag tjuta av skratt och tårar..
Tyvärr känner jag bara ett stort agg mot allt från hans creepy combover till hans taskiga time...
Säger inte att jag själv spelar den "bra".. men sen lägger jag inte ut klipp på youtube heller.. med swingbeat.. fan han borde läggas över knät och få sig en omgång med Hellboy's funky-fingers...

Du måste försöka se det roliga i det hela! Låt Hellboys funkfingers vara, de tillverkas inte längre!

Själv har jag aldrig varit i närheten av att sätta tänderna i Havona.
Jag har plankat mycket Jaco i mina dar, men den känns liksom ...eh... för stor på något vis. Låter det konstigt?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

liten: om du orkar vänta till PB-träffen så kan vi kolla på det. jag har spelat låten många gånger, men inte plankat hela solot (för jag vet inte varför man ska det). kan kolla på det. sätter mig hellre och gör ett tappert försök än snackar skit om de som försöker.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev: Om det inte vore för att jag är ett sånt fan av låten.. så skulle jag tjuta av skratt och tårar..
Tyvärr känner jag bara ett stort agg mot allt från hans creepy combover till hans taskiga time...
Säger inte att jag själv spelar den "bra".. men sen lägger jag inte ut klipp på youtube heller.. med swingbeat.. fan han borde läggas över knät och få sig en omgång med Hellboy's funky-fingers...

Du måste försöka se det roliga i det hela! Låt Hellboys funkfingers vara, de tillverkas inte längre!

Själv har jag aldrig varit i närheten av att sätta tänderna i Havona.
Jag har plankat mycket Jaco i mina dar, men den känns liksom ...eh... för stor på något vis. Låter det konstigt?
Inte alls..
Förstår precis.. är mitt uppe i Charlie Parker Bonanza och försöker planka alla "teman" han spelade in på sammlingen Essential Charlie Parker .. tänkte ta ett break och lära mig detta solo för att få lite annan vokabular..
Det blir lite tråkigt att jamma på grooven från C'mon come over, opus pokus, Teen town, Birdland och allt på shadows and light plattan over and over...
Försöker bara se det som att ha en till episk låt "i fingrarna"..

+ att mina chopps SUGER.. har insett att jag spelar nästan ingenting med ringfingret på vänster hand.. lillfingret kommer alltid "to the rescue".. så det är "back to the drawingboard"...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bassdude skrev:liten: om du orkar vänta till PB-träffen så kan vi kolla på det. jag har spelat låten många gånger, men inte plankat hela solot (för jag vet inte varför man ska det). kan kolla på det. sätter mig hellre och gör ett tappert försök än snackar skit om de som försöker.
Du har rätt.. man ska verkligen inte kasta skit på någon.. varken för individens frisyr eller time..
Nu mår jag dåligt.. och skäms.. :(

Kul att du vill ta dig tiden.. hoppas det klaffar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

bassdude skrev:liten: om du orkar vänta till PB-träffen så kan vi kolla på det. jag har spelat låten många gånger, men inte plankat hela solot (för jag vet inte varför man ska det). kan kolla på det. sätter mig hellre och gör ett tappert försök än snackar skit om de som försöker.
Men du, bassdude, du måste ju också se det komiska i hur den där tysken tolkar Havona? Eller?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Inte alls..
Förstår precis.. är mitt uppe i Charlie Parker Bonanza och försöker planka alla "teman" han spelade in på sammlingen Essential Charlie Parker .. tänkte ta ett break och lära mig detta solo för att få lite annan vokabular..
Det blir lite tråkigt att jamma på grooven från C'mon come over, opus pokus, Teen town, Birdland och allt på shadows and light plattan over and over...
Försöker bara se det som att ha en till episk låt "i fingrarna"..

+ att mina chopps SUGER.. har insett att jag spelar nästan ingenting med ringfingret på vänster hand.. lillfingret kommer alltid "to the rescue".. så det är "back to the drawingboard"...
Jo, jag vet. Mina chops är ju garanterat inte i den klassen att denna låt sätter sig på en gång. Men å andra sidan, vem fan skulle kunna få den att låta som Jaco?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

bootsy skrev:Men du, bassdude, du måste ju också se det komiska i hur den där tysken tolkar Havona? Eller?
inte egentligen.
visst kan jag kräkas på det han gör och hur backtracket är, men jag vet inte vad hans förutsättningar är. han kanske inte kan programmera trummor? och hur programmerar man improviserade jazz/fusion-trummor smidigast?
ackorden i havonna är ordentlig överkurs för de flesta musiker: alltså inte lätt alls att spela in/programmera detta.
han sätter tänderna i en av de klurigaste låtarna någonsin, både basmässigt och ackordsmässigt.

han gör ett försök. han ska ha creds.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev:
Inte alls..
Förstår precis.. är mitt uppe i Charlie Parker Bonanza och försöker planka alla "teman" han spelade in på sammlingen Essential Charlie Parker .. tänkte ta ett break och lära mig detta solo för att få lite annan vokabular..
Det blir lite tråkigt att jamma på grooven från C'mon come over, opus pokus, Teen town, Birdland och allt på shadows and light plattan over and over...
Försöker bara se det som att ha en till episk låt "i fingrarna"..

+ att mina chopps SUGER.. har insett att jag spelar nästan ingenting med ringfingret på vänster hand.. lillfingret kommer alltid "to the rescue".. så det är "back to the drawingboard"...
Jo, jag vet. Mina chops är ju garanterat inte i den klassen att denna låt sätter sig på en gång. Men å andra sidan, vem fan skulle kunna få den att låta som Jaco?
Min målsättning är inte att låta som jaco.. jag vill få in vokabulären i fingrarna så jag förhoppningsvis kan göra något eget av informationen i framtiden....

Det är många som fått den att låta jaco'esk.. dock inte tysken.. på både gott och ont..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bassdude skrev: han gör ett försök. han ska ha creds.
+1.. Faktiskt..

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

bassdude skrev:
bootsy skrev:Men du, bassdude, du måste ju också se det komiska i hur den där tysken tolkar Havona? Eller?
inte egentligen.
visst kan jag kräkas på det han gör och hur backtracket är, men jag vet inte vad hans förutsättningar är. han kanske inte kan programmera trummor? och hur programmerar man improviserade jazz/fusion-trummor smidigast?
ackorden i havonna är ordentlig överkurs för de flesta musiker: alltså inte lätt alls att spela in/programmera detta.
han sätter tänderna i en av de klurigaste låtarna någonsin, både basmässigt och ackordsmässigt.

han gör ett försök. han ska ha creds.
Så den som misslyckas med att laga gourmetmat till 900 personer på Nobelbanketten ska ha creds för att han försökte?

Kom igen Bassdude, det är ingen 14-årig kille vi snackar om. Det är en vuxen man som publicerar sina alster för allmänt beskådande på YouTube. Han är komisk om han inte inser sin begränsning.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
bassdude skrev:
bootsy skrev:Men du, bassdude, du måste ju också se det komiska i hur den där tysken tolkar Havona? Eller?
inte egentligen.
visst kan jag kräkas på det han gör och hur backtracket är, men jag vet inte vad hans förutsättningar är. han kanske inte kan programmera trummor? och hur programmerar man improviserade jazz/fusion-trummor smidigast?
ackorden i havonna är ordentlig överkurs för de flesta musiker: alltså inte lätt alls att spela in/programmera detta.
han sätter tänderna i en av de klurigaste låtarna någonsin, både basmässigt och ackordsmässigt.

han gör ett försök. han ska ha creds.
Så den som misslyckas med att laga gourmetmat till 900 personer på Nobelbanketten ska ha creds för att han försökte?

Kom igen Bassdude, det är ingen 14-årig kille vi snackar om. Det är en vuxen man som publicerar sina alster för allmänt beskådande på YouTube. Han är komisk om han inte inser sin begränsning.
Samtidigt så är det klart att han ska lägga upp det om han vill?
Han har ju uppenbarligen klarat av att plocka ut mer av solot än mig själv tex.. och kanske bara vill visa polarna på ett tyskt pratabas forum??

Jag känner remorse över det jag skrivit..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Min målsättning är inte att låta som jaco.. jag vill få in vokabulären i fingrarna så jag förhoppningsvis kan göra något eget av informationen i framtiden....

Det är många som fått den att låta jaco'esk.. dock inte tysken.. på både gott och ont..
Så sant, det handlar väl mycket om att få in låten i systemet.
Och om man nu ska vara sådär dagisfrökensnäll som bassdude anser att man bör vara så är väl tysken i alla fall ...eh... EGEN i sin tolkning av Havona.
Senast redigerad av bootsy den tor 17 jan 2008, 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Jag känner remorse över det jag skrivit..
Lägg av. Du är inte lik dig själv nu. Tysken tillhör den onda sidan.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev:
Jag känner remorse över det jag skrivit..
Lägg av. Du är inte lik dig själv nu. Tysken tillhör den onda sidan.
Hur menar du? Har han "Makten" på sin sida?? :shock:
JUST KIDDING!!! :wink:

Allvarligt.. man ska inte kasta sten i glashus..
Om jag skulle få för mig att spela in samma stycke, oavsätt backtrack i swing eller inte så skulle jag inte kunna återge lika mycket av låten som tysken.. man kan tycka vad man vill om det han lägger ut på youtube.. men faktum kvarstår att han är nöjd med sin insats.. och det kanske han ska vara.. beroende på vilka förutsättningar han har... noterade att han inte spelar speciellt mycket med långfingret på högerhanden tex.. vad vet vi...
Sen om du eller jag tycker det är taskig kvalité på det han lägger ut det får ju vi tycka vad vi vill om.. men att trasha någon för det på denna nivån känns inte bra i efterhand...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Hur menar du? Har han "Makten" på sin sida?? :shock:
JUST KIDDING!!! :wink:

Allvarligt.. man ska inte kasta sten i glashus..
Om jag skulle få för mig att spela in samma stycke, oavsätt backtrack i swing eller inte så skulle jag inte kunna återge lika mycket av låten som tysken.. man kan tycka vad man vill om det han lägger ut på youtube.. men faktum kvarstår att han är nöjd med sin insats.. och det kanske han ska vara.. beroende på vilka förutsättningar han har... noterade att han inte spelar speciellt mycket med långfingret på högerhanden tex.. vad vet vi...
Sen om du eller jag tycker det är taskig kvalité på det han lägger ut det får ju vi tycka vad vi vill om.. men att trasha någon för det på denna nivån känns inte bra i efterhand...
OK, jag säger bara en sak till då: Vad tror du Jaco själv skulle sagt?

"Well, you got the drums a little wrong and didn't manage to figure the changes out and your timing isn't really happening. But all'n'all it's a good effort. You should feel good about yourself for trying, at least."

Eller? Är det bara jag som ser för mig en helt annan reaktion?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

bootsy skrev:OK, jag säger bara en sak till då: Vad tror du Jaco själv skulle sagt?
om man tänker så kommer man inte långt...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Nu vet jag inte särskilt mycket om mannen i fråga, men var han en bra människa?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:Nu vet jag inte särskilt mycket om mannen i fråga, men var han en bra människa?
bra människa eller bra basist? Går det överhuvudtaget att kombinera eller är det en självklarhet? :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Oavsett vad man har för skills kan man ju alltid vara en bra männsika.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bassdude skrev:
bootsy skrev:OK, jag säger bara en sak till då: Vad tror du Jaco själv skulle sagt?
om man tänker så kommer man inte långt...
Man kan nog konstatera att svaret inte skulle vara detsamma som han sa till Marcus Miller: so your that kid that plays just like me...

:D

Nu tycker jag det handlar för mycket om en baslegend, en tysk och bellman!
Åter till nötterna... Är det ett bra exempel?
Har hittat flertalet noteringar av populära låtar/solon som inte stämmer när man väl börjar grotta i dem..

någon?
Senast redigerad av Liten den tor 17 jan 2008, 13:06, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

bassdude skrev:
bootsy skrev:OK, jag säger bara en sak till då: Vad tror du Jaco själv skulle sagt?
om man tänker så kommer man inte långt...
Så sant.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

bootsy skrev:
bassdude skrev:
bootsy skrev:OK, jag säger bara en sak till då: Vad tror du Jaco själv skulle sagt?
om man tänker så kommer man inte långt...
Så sant.
hehe, syftade inte på vad jaco skulle sagt utan att ställa/tänka själva frågan :wink:
Skriv svar