Funderingar/Frågor gällande Ackord
Postat: fre 08 jun 2012, 21:23
Godkväll/Dag Pratabas!
Nu är det såhär att jag har försökt "själv utbilda" mig inom musik teori p.g.a olika orsaker, men huvudanledning av att det är riktigt intressant samt att jag börjar känna suget av att begripa Vad det är jag spelar med mänskliga ord, inte bara kunna erbjuda ljudet av det jag förmedlar i form av musik.
Hur olika ackord är uppbyggda förstår jag ( eller tror iallfall ) men jag är nog inte riktigt med hur jag faktiskt ska applicera de "Teoretiska Ackorden" till "Praktiska Ackord". Typ såhär ungefär ( I form av Skalans intervaller ) :
G|--------------| G|-9------------|
D|-----7-------| D|-----7----9--|
A|-3-----5-----| A|-3-----5-----|
E|---1----------| E|---1----------|
Såvitt som jag har begripit det hela så borde det här vara strukturen av ett Major7'th ackord? Då det är byggt runt intervallerna 1-3-5-7 om jag har lärt mig korrekt? Och det andra Ackordet jag listade borde därmed vara ett Major9'th då det är byggt på 1-3-5-7-9?
Om någon då skulle säga till mig " Outline the CM7'th and the CM9'th " tillexempel, är det då så simpel som att jag outlinar C-E-G-B för CM7 och C-E-G-B-D för CM9 och har då spelat de ackorden? Och detsamma gällande för alla andra övriga ackord som existerar? Sedan så har jag inte kommit så jätte långt ännu och har inga vidare kunskaper inom Ackordanalys ( blir det på Svenska va? ) så det kanske klarnar lite när man förstår hur allt hänger ihop istället för biten av biten satt säga. Men bara för att förstå hur jag ska spela det som står till en början.
Sedan så finns det ju tillexempel andra Ackord som låter väldigt bra som jag inte vet hur jag ska namnge eller äns hittat information av, förutom greppbrädans och ljudes ljuva hjälp. Bland dessa ackord som är väldigt oklara hör tillexempel till :
- Rot-p4-Oktav från Major skalan
- Rot-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-b7 från Major skalan ( Då 'b7' är Dominant 7'a ellerhur? )
Jag vet inte hur jag ska benämna dessa och har häller inte hittat någon information om dessa efter maniskt sökande på internet. Det ända jag vet är att dessa låter förjäkla bra beroende på sammanhang men det vore ju lite kul att kunna förklara vad man spelar till de man jammar med och så. Roten och Oktaven är ju samma Ton, slår man på en perfekt5'a på det borde det ju bli ett kvint ackord då det är 3toner spelade i följd eller samtidigt? Om inte, hur benämner jag dessa ackord isådana fall på korrekt teoretiskt vis?
Musik Teori är väldigt överväldigande och överlag knepigt att studera på frihand så ni får ursäkta ifall min fina Wall of Text kan anses såkallat " Puckad " eller " To obvious " men detta är inte alltid så lätt att få grepp om, specielt inte med tanke på hur stort ämnet egentligen är. Så jag skulle uppskatta en förklaring kring detta enormt då det är en punkt som har plågat mig väl länge nu.
Tillsvidare så får ni läsare ha det kung och tack för att ni läste igenom texten och för eventuell hjälp! Mvh / Nathanael
Nu är det såhär att jag har försökt "själv utbilda" mig inom musik teori p.g.a olika orsaker, men huvudanledning av att det är riktigt intressant samt att jag börjar känna suget av att begripa Vad det är jag spelar med mänskliga ord, inte bara kunna erbjuda ljudet av det jag förmedlar i form av musik.
Hur olika ackord är uppbyggda förstår jag ( eller tror iallfall ) men jag är nog inte riktigt med hur jag faktiskt ska applicera de "Teoretiska Ackorden" till "Praktiska Ackord". Typ såhär ungefär ( I form av Skalans intervaller ) :
G|--------------| G|-9------------|
D|-----7-------| D|-----7----9--|
A|-3-----5-----| A|-3-----5-----|
E|---1----------| E|---1----------|
Såvitt som jag har begripit det hela så borde det här vara strukturen av ett Major7'th ackord? Då det är byggt runt intervallerna 1-3-5-7 om jag har lärt mig korrekt? Och det andra Ackordet jag listade borde därmed vara ett Major9'th då det är byggt på 1-3-5-7-9?
Om någon då skulle säga till mig " Outline the CM7'th and the CM9'th " tillexempel, är det då så simpel som att jag outlinar C-E-G-B för CM7 och C-E-G-B-D för CM9 och har då spelat de ackorden? Och detsamma gällande för alla andra övriga ackord som existerar? Sedan så har jag inte kommit så jätte långt ännu och har inga vidare kunskaper inom Ackordanalys ( blir det på Svenska va? ) så det kanske klarnar lite när man förstår hur allt hänger ihop istället för biten av biten satt säga. Men bara för att förstå hur jag ska spela det som står till en början.
Sedan så finns det ju tillexempel andra Ackord som låter väldigt bra som jag inte vet hur jag ska namnge eller äns hittat information av, förutom greppbrädans och ljudes ljuva hjälp. Bland dessa ackord som är väldigt oklara hör tillexempel till :
- Rot-p4-Oktav från Major skalan
- Rot-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-Oktav från Major skalan
- 2-p5-b7 från Major skalan ( Då 'b7' är Dominant 7'a ellerhur? )
Jag vet inte hur jag ska benämna dessa och har häller inte hittat någon information om dessa efter maniskt sökande på internet. Det ända jag vet är att dessa låter förjäkla bra beroende på sammanhang men det vore ju lite kul att kunna förklara vad man spelar till de man jammar med och så. Roten och Oktaven är ju samma Ton, slår man på en perfekt5'a på det borde det ju bli ett kvint ackord då det är 3toner spelade i följd eller samtidigt? Om inte, hur benämner jag dessa ackord isådana fall på korrekt teoretiskt vis?
Musik Teori är väldigt överväldigande och överlag knepigt att studera på frihand så ni får ursäkta ifall min fina Wall of Text kan anses såkallat " Puckad " eller " To obvious " men detta är inte alltid så lätt att få grepp om, specielt inte med tanke på hur stort ämnet egentligen är. Så jag skulle uppskatta en förklaring kring detta enormt då det är en punkt som har plågat mig väl länge nu.
Tillsvidare så får ni läsare ha det kung och tack för att ni läste igenom texten och för eventuell hjälp! Mvh / Nathanael